Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trailerröster

Startat av TonyTonka, 21 januari 2019 kl. 15:20:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Kronks röst i trailern låter svagare än Fredrik Hiller.

Yzma röst är bättre än Monica Forsberg (som gör rösten i bonusmaterialet till DVD-utgåvan), även om hon inte klår Siw Malmkvist, hon är iallafall i nivå med Ewa Fröling.

Disneyfantasten

Vem spelar förresten Rudy i trailern? (han som blev utkastad ur fönstret)

Vakten låter som Roger Storm som även gjorde honom i filmen, även om Roger använder olika stämmor i trailern och filmen.

Steffan Rudvall

Jag kan inte alls säker på detta men tycker att jag har undertoner av Mona Seilitz i Yzma. Han som blir utkastad genom fönstret låter lite som Ingemar Carlehed när han skriker förlåt.

TonyTonka

Jag vet att jag har postat ganska många ljudklipp idag, men när jag tittade igenom mina Disneydvd:er såg jag en trailer för Atlantis: Milos återkomst där jag inte riktigt tyckte att Dr. Fiin låter som Mikael Persbrandt, och en reklam där Lufsen, Stitch och Timothy hade okända röster. Jag frågar för att eventuellt kunna uppdatera min sammanställningstråd.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lillefot

Citat från: TonyTonka skrivet 14 september 2022 kl. 16:25:56Jag vet att jag har postat ganska många ljudklipp idag, men när jag tittade igenom mina Disneydvd:er såg jag en trailer för Atlantis: Milos återkomst där jag inte riktigt tyckte att Dr. Fiin låter som Mikael Persbrandt, och en reklam där Lufsen, Stitch och Timothy hade okända röster. Jag frågar för att eventuellt kunna uppdatera min sammanställningstråd.
Stitchs röst påminner om Anders Öjebo, resten kan jag dock inte uttala mig om.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Erika

Citat från: Lillefot skrivet 14 september 2022 kl. 17:30:51Stitchs röst påminner om Anders Öjebo, resten kan jag dock inte uttala mig om.

Håller med om att Stitchs röst påminner lite om Anders Öjebo, känner även igen Dr. Fiins röst. Resten är jag inte säker på.

Disneyfantasten

Efter att ha lyssnat om så tycker jag det låter som Joakim Jennefors gör Lufsens röst, åtminstone liknar rösten honom, helt säker är jag dock inte.

Timothys röst kände jag inte igen, men den är en av de svagare för karaktären.

Rösten till Dr Fiin lät bekant.

Stitchs röst håller jag med om att det låter som Anders Öjebo.

Will Siv

Det är definitivt Joakim Jennefors som Lufsen.

Och håller även med att det låter som Anders Öjebo som Stitch.


Tyvärr kan jag säga vilka dom andra rösterna är heller, men jag känner igen Fins röst.

Disneyfantasten

I fallen med trailerna till Pinocchio (1995-års VHS-utgåva, senare även återanvänd som trailer till 2000-års VHS-utgåva), Dumbo (1997-års VHS-utgåva), Oliver och Gänget (1997-års VHS-utgåva, senare även återanvänd som trailer till 2002-års VHS/DVD-utgåva) och Alice i Underlandet (1998-års VHS-utgåva) så användes befintliga dubbningar, i detta fallet originaldubbningarna respektive 1972-års dubbning av Dumbo.

Men så var inte fallet med Taran och Den Magiska Kitteln (trailern till 1998-års VHS-utgåva, denna trailer förekommer på 1998-års VHS-utgåva av Peter Pan), där användes istället repliker som inte alls var med i någon av filmens svenska dubbningar, Gurgi spelas av Andreas Nilsson i trailern precis som i filmens omdubbning, medan Dallben i denna trailer spelas av Hans Lindgren, Den Hornkrönte Kungen spelas av Gunnar Ernblad, osv.

Disneyfantasten

#54
Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 januari 2023 kl. 20:47:22I fallen med trailerna till Pinocchio (1995-års VHS-utgåva, senare även återanvänd som trailer till 2000-års VHS-utgåva), Dumbo (1997-års VHS-utgåva), Oliver och Gänget (1997-års VHS-utgåva, senare även återanvänd som trailer till 2002-års VHS/DVD-utgåva) och Alice i Underlandet (1998-års VHS-utgåva) så användes befintliga dubbningar, i detta fallet originaldubbningarna respektive 1972-års dubbning av Dumbo.

Men så var inte fallet med Taran och Den Magiska Kitteln (trailern till 1998-års VHS-utgåva, denna trailer förekommer på 1998-års VHS-utgåva av Peter Pan), där användes istället repliker som inte alls var med i någon av filmens svenska dubbningar, Gurgi spelas av Andreas Nilsson i trailern precis som i filmens omdubbning, medan Dallben i denna trailer spelas av Hans Lindgren, Den Hornkrönte Kungen spelas av Gunnar Ernblad, osv.

Karaktärer som har repliker i trailern är följande;

>Dallben = spelas av Hans Lindgren

>Orddu (en av häxorna)

>Eilonwy

>Taran

>Älvflickan

>Den Hornkrönte Kungen = Gunnar Ernblad

>Gurgi = spelas av Andreas Nilsson

>Krälarn

>Kung Eiddileg

(med reservation för att jag kan ha missat någon, resten av rösterna kunde jag inte riktigt sätta även fast de lät bekanta)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 januari 2023 kl. 20:47:22I fallen med trailerna till Pinocchio (1995-års VHS-utgåva, senare även återanvänd som trailer till 2000-års VHS-utgåva), Dumbo (1997-års VHS-utgåva), Oliver och Gänget (1997-års VHS-utgåva, senare även återanvänd som trailer till 2002-års VHS/DVD-utgåva) och Alice i Underlandet (1998-års VHS-utgåva) så användes befintliga dubbningar, i detta fallet originaldubbningarna respektive 1972-års dubbning av Dumbo.

Men så var inte fallet med Taran och Den Magiska Kitteln (trailern till 1998-års VHS-utgåva, denna trailer förekommer på 1998-års VHS-utgåva av Peter Pan), där användes istället repliker som inte alls var med i någon av filmens svenska dubbningar, Gurgi spelas av Andreas Nilsson i trailern precis som i filmens omdubbning, medan Dallben i denna trailer spelas av Hans Lindgren, Den Hornkrönte Kungen spelas av Gunnar Ernblad, osv.
Ska jag vara ärlig så verkar dessa castingvalen bättre än det vi faktiskt fick i omdubbningen... är det kanske en inblick i hur km studio skulle castat omdubbningen? För om något dubbades för Disney VHS så dubbades det ju av KM Studio.
 
Visst filmen är ju omdubbad för VHS av Sun Studio men det är ju ett specialfall och jag tror inte det är Sun Studio som har gjort den här trailern då rösterna förutom Andreas Nilsson inte stämmer överens.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2023 kl. 21:13:09Ska jag vara ärlig så verkar dessa castingvalen bättre än det vi faktiskt fick i omdubbningen... är det kanske en inblick i hur km studio skulle castat omdubbningen? För om något dubbades för Disney VHS så dubbades det ju av KM Studio.
 
Visst filmen är ju omdubbad för VHS av Sun Studio men det är ju ett specialfall och jag tror inte det är Sun Studio som har gjort den här trailern då rösterna förutom Andreas Nilsson inte stämmer överens.

Jag skulle nog gissa att det är Eurotroll som dubbade trailern och en del inspelning lejdes bort till Eurotroll.

Men jag håller med om att castingvalen är bättre än i den riktiga omdubbningen, iallafall Dallben, inget ont om Häkan Mohede, men han har en på tok för ung och för ljus röst för att passa som Dallben, han är inte heller alltför lik originalrösten.

Hans Lindgren var förresten med i omdubbningen, dock som Fflewddur Fflam.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 januari 2023 kl. 21:16:37Jag skulle nog gissa att det är Eurotroll som dubbade trailern och en del inspelning lejdes bort till Eurotroll.

Men jag håller med om att castingvalen är bättre än i den riktiga omdubbningen, iallafall Dallben, inget ont om Häkan Mohede, men han har en på tok för ung och för ljus röst för att passa som Dallben, han är inte heller alltför lik originalrösten.

Hans Lindgren var förresten med i omdubbningen, dock som Fflewddur Fflam.
Jag vet att det kanske inte är rätt ämne att fråga sånt här i. Men föredrar du Hans Lindgren som Dallben eller som Fflewddur Fflam?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2023 kl. 21:18:34Jag vet att det kanske inte är rätt ämne att fråga sånt här i. Men föredrar du Hans Lindgren som Dallben eller som Fflewddur Fflam?

Skulle säga Fflewddur Fflam.

Elios

Ingemar Carlehed tycker jag är väldigt bra i röster under trailarna. Särskilt är han ju som mest lysande som Berättaren i Nalle Puh men när man hör han i trailarna kan man inget annat än längta till att få se filmen.  ;D ;D ;D