Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
Årets papperskalender tecknades av samma person som tecknade år 1996 nämligen Peter Nyrell, det står längst ner på kalendern.

Är det? Wow, han har blivit sämre med åren.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
1. Att Greven blev människa och att det inte var Rune Bergman som spelade Greven utan Jeans skådespelare. Samt att Greven var flummig och fånig.

Var det bara så många klagomål? Har för mig att jag läste många, många fler. Men ja, dessa var nog de största klagomålen.

Då jag redan konstaterade med min lilla detektivsökning att Rune var för gammal för att kunna spela tycker jag dem löste det alldeles utmärkt med att låta Sven spela Greve. Han spelade en ung Greve helt perfekt. Det jag inte fattar är att skelettet faktiskt håller överhuvudtaget, med tanke på att det gick sönder från första början då Benny bara petade på det.
"Flummig" och "fånig" var han ju i den gamla också, i alla fall har jag alltid tyckt det. Han gjorde aldrig någonting farligt, utan bara rörde sig lite och hotade lite, och dog fort som attan. Jag tycker Greven var mer intressant i år just för att man faktiskt ser honom i mer än fem minuter.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
2. Att bland annat Ivar fick så dåligt med screentime.

Detta var ingen kalender som skulle fokusera på de gamla karaktärerna/skådespelarna. Dem fick precis så mycket plats som dem borde ha fått, om inte mer. Dessutom, är det jag eller ser det ut som att Gustaf verkligen inte kände sig peppad över att vara tillbaka i sin roll?

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
3. Att det knappt är någon romans mellan Mamman och Pappan.

Nu ska jag vara elak, men jag gillar att det är så dålig kemi emellan dem. Liten sadist som jag är så bara väntade jag på att bägaren skulle rinna över och att det antingen skulle bli ett extremt bråk emellan dem eller så skulle dem bli hyperkära, men självklart hände inget sådant. Däremot visar den en bra bild av hur de flesta barnfamiljer är idag. Det är väldigt få familjer där föräldrarna konstant är nykära.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
4. Att barnskådespelarna var så dåliga (som jag berättade ovan)

Som jag redan nämnt; Ja, dem var ganska dåliga på vissa plan. Men det var dem i den gamla kalendern också, på andra plan.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
5. Att handlingen spårade ur efter att de gick ner i grottan.

Jag skulle inte vilja säga "spåra ut", men dem försökte trycka in ALLDELES för många saker i denna kalendern. Ska vi göra en liten sammanfattning:
Först har vi kemin mellan mamman och pappan som ska "lagas".
Pappan ska få sin bok färdig.
Mamman försöker hitta royality i sin släkt.
Benny är en fegis som ska bli modig.
Han har en kompis som har en pappa som jobbar på kärnkraftverk... wat?
Saga blir mobbad, vilket ju måste visas tydligen.
Saga har ett enormt bra intresse för vampyrer som så gott som aldrig ens visas i kalendern.
Jean är släkt med Greven och har dessutom (tydligen) en ganska så extrem barndom.
Stig, pappan, blir intresserad av alkemi och försöker göra guld (ännu en av många stories som inte leder någonvart).
Staffan är släkt med mamman.
Saga och Frans har en "romans".
Saga och Frans stöer ihop med Lillan av ren slump.
Nej, inte ren slump, för sedan har vi ju storyn med Tomten och rymdskrotet också!
Greven ska återuppväckas, fixa en väg ned i underjorden som i sin tur sätter igång Sprak, som i sin tur kommer till slottet och lockar ned ungdomarna.
Råttjäveln dör.
Garm kommer med i bilden och förvirrar allt.
Det kommer med en mössa som kan läsa tankar men dem använder den aldrig emot Greven.
Och så har jag glömt; Leif kommer in i bilden då mamman tror det spökar och vill driva ut spökerna, så hon anlitar honom.
Men han vill hjälpa dem, så det blir en långsam process då han försöker lura Kikki.
Samtidigt tror Stig att Kikki och Leif har en romans och blir rival med Leif, utan att han vet om det.
Och så kapslarna/ggäerna/kokosnötterna, som är med och är som den röda tråden igenom allt.
Plus att Dioda ska komma och hämta tillbaka skiten (varför just NU är en mycket bra fråga däremot).

Det är SÄKERT något jag har glömt, men bara kolla på detta! Det är ALLDELES för mycket fakta och handling att lägga på 360+ timmar! I den gamla hade dem bara bråkdelen av historia. Och det mesta av detta (skulle gissa på mer än hälften) kommer igång då dem börjar vandra ned i grottorna, och det är då man märker av att "wow, det händer en massa skit". Så det är troligtvis därför folk anser att det spårar ur där.

Lilla My


Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
6. Att Sprak inte lät som han gjorde 1996.

Det reagerade jag också på. Varför han inte låter likadant vet jag inte, det hade ju vart ett ypperligt tillfälle att odla lite nostalgi.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
7. Att man till exempel inte fick veta hur det gick med Elmer (kärnkraftverkskillen), Fjortistjejerna, Alkemi-exprimentet etc.

Som sagt; För många handlingar, som jag nämnde ovan.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
8. Att barnen inte blev det minsta rädda för någonting (som te.x Den rasande grottan, Garm, Skelett-Greven) men däremot när de åkte på SPRAK.

Dåligt planerat manus. Det där hade kunnat vara kul, men dem gjorde det på ett dåligt sätt. Plus att personerna inte brydde sig ett dugg om någonting läskigt eller spännande. Älskar speciellt i slutet när Dioda ger Benny det lilla måttet med ggä-gägga och han är helt nonchalant till det. ::)

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
9. Att mamman och pappan inte verkade bry sig om att deras barn var nere och sprang i grottan.

Det hade också kunnat vara en rolig grej, men dem gjorde det fel. Alternativt var att föräldrarna kommit ned i grottan dem också (vilket hade kunnat göra ett ännu häftigare äventyr) eller att dem upptäcker att barnen är borta och får panik i slottet. Båda sakerna hade funkat, men tss, då hade dem ju inte kunnat plocka in det nödvändiga Stig x Kikki x Leif-dramat ::)

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
10. Att Jean visade sig vara Grevens son.

Jag ÄLSKADE tanken på att dem var släkt. Det gav mig så extremt många ideér! Däremot förstörde dem allt genom att göra honom till Grevens son istället, hade vart mycket häftigare om dem vart bröder.
Dessutom, alla klagar på att Greven är så ond för att han stängde in Dioda och ska överta Skåneland, men ingen bryr sig det minsta om att han gjorde sin egna son till slav/betjänt och sedan brutalt mördade honom ;D

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
11. Att Tomtenissarna inte längre bar solglasögon utan vanliga glasögon.

Petitesser. Dem hade inte samma skägg heller.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
12. Att Måns inte var med utan bara nämndes i sista avsnittet.

Också en petitess. Dem nämnde honom i alla fall. Tycker det är kul att han fortfarande är fast i skitjobb på kommunen ::)

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
14. Alla teknik-fel (som att Benny inte kunnat trilla ner från trappan i avsnitt 6 då han var för kort)

Jag tycker det är rätt intressant att leta efter alla småfel. Dessutom är det inget man tänker på i farten (i alla fall gjorde inte jag det) och då är det heller inget som barnen kommer störa sig på.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
15. Att musiken användes på fel ställen och överanvändes.

Jag tycker faktiskt den överanvändes i den förra också. Det ENDA jag kan tänka som var fel var opera-slingan i sista episoden. Den var helt ute på fel vift där dem satte den!

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
16. Att det inte var någon julkänsla.

Det var precis lika mycket julkänsla i denna som i den från -96, så det ska dem inte säga.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
17. Att slottsmiljön inte var samma som för 16 år sedan*.

För att ha byggt upp allt igen från grunden så tycker jag dem gjorde ett fenomenalt jobb.

Eriksson

Det jag vart mest besviken på var att varken Måns eller tjuvarna var med, men man kan ju inte få allt.

Kanske var det en del bihandlingar som inte ledde nånvart, men vadå? Det var en bra historia på det hela taget.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
Årets papperskalender tecknades av samma person som tecknade år 1996 nämligen Peter Nyrell, det står längst ner på kalendern.
Citat från: Fantasygold skrivet 28 december 2012 kl. 19:34:22
Är det? Wow, han har blivit sämre med åren.
Jag måste hålla med. Den nya är bra mycket fulare.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Elios

Hur såg den gamla kalendern ut?  ???

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 30 december 2012 kl. 00:26:34
Hur såg den gamla kalendern ut?  ???

http://helgo.net/emma/julkalendrar.php?y=1996&t=tv

Citat från: Eriksson skrivet 30 december 2012 kl. 00:16:44
Kanske var det en del bihandlingar som inte ledde nånvart, men vadå? Det var en bra historia på det hela taget.
Jag måste hålla med. Den nya är bra mycket fulare.

Håller med, men dem kunde har gjort ett mycket bättre flow om dem tagit ut några små handlingar och fokuserade på de huvusakliga istället.

TonyTonka

Nu kommer jag att fråga er lite grann, först allmänt om årets julkalender och sedan kör jag en 1996 vs 2012. Kom ihåg att ni inte behöver svara Varför överallt om ni inte vet varför, svara bara på det du vet och kan :)

Enbart Mysteriet på Greveholm 2:
Vilken av de nya figurerna var bäst i år? Varför?
Vilken av de nya figurerna var sämst i år? Varför?
Har du någon favoritscen? Vilken?
Har du något favoritavsnitt? Vilket? Varför valde du just det avsnittet?
Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Vilken av handlingarna? (te.x Greven och ggä:erna, Rymdskrotet, Kungakronan, svartsjukan på Leif etc) var mest intressant?
Var det någon av handlingarna som inte var så intressant och som du klarat dig utan?
Om du hade skrivit uppföljaren, vad hade du då gjort annourlundare?
Om det skulle göras en uppföljare till och bara ett av barnen skulle få vara med då, vem skulle du välja av Saga, Benny och Frans då?




1996 VS 2012

Vilken Familj var bäst? Olsson eller Söderlund?
Vilken Greve var bäst? Rune Bergman eller Sven Ahlströms?
Sprak 1996 vs Sprak 2012
Slottet 1996 vs Slottet 2012
Spökena 1996 vs Spökena 2012
Familjen Olsson 1996 vs Familjen Olsson 2012
Tomtenissarna 1996 vs Tomtenissarna 2012
Prinsessan Dioda 1996 vs Prinsessan Dioda 2012
Raketen 1996 vs Raketen 2012


I nästa inlägg tänker jag skriva mitt bidrag  ;)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag tycker alltså så här:



Vilken av de nya figurerna var bäst i år? Varför?
Svar: Måste nog säga Benny eftersom att han är både söt och rolig, även Frans kommer högt på min lista :D

Vilken av de nya figurerna var sämst i år? Varför?
Svar:Mamma Kicki, hon var inte dålig, men de andra var bättre. Pappa Stig började jag störa mig på mot slutet.

Har du någon favoritscen? Vilken?
Svar: Svårt att välja en, men jag måste nog säga scenerna mellan Jean och Bergfrun ;)

Har du något favoritavsnitt? Vilket? Varför valde du just det avsnittet?
Svar: Lite svårt här med, men jag tror nog att jag drar till med den extra långa sista delen, den är ett så fint slut :D

Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Svar: Jag saknade Måns och Tjuvarna lite, men jag återsåg i alla fall de flesta jag gillade :D

Vilken av handlingarna? (te.x Greven och ggä:erna, Rymdskrotet, Kungakronan, svartsjukan på Leif etc) var mest intressant?
Svar: ggä:ena var nog intressantast.

Var det någon av handlingarna som inte var så intressant och som du klarat dig utan?
Svar: Pappans svartsjuka och kanske Kungakronan.

Om du hade skrivit uppföljaren, vad hade du då gjort annourlundare?
Svar: Får jag nog återkomma till.

Om det skulle göras en uppföljare till och bara ett av barnen skulle få vara med då, vem skulle du välja av Saga, Benny och Frans då?
Svar: Svårt val, men jag tror jag väljer Benny :D




1996 VS 2012

Vilken Familj var bäst? Olsson eller Söderlund?
Vinnare: Familjen Söderlund. Inget ont om Familjen Olsson, men de börjar bli lite uttjatade när man sett första Greveholm säkert över 1000 gånger :D

Vilken Greve var bäst? Rune Bergman eller Sven Ahlströms?
Vinnare: Rune Bergmans Greve helt klart. Gör både Greven som människa och som skelett läskig. Tycker dock ändå att Sven Ahlström var helt okej, bättre än okej som skelett.

Sprak 1996 vs Sprak 2012
Vinnare: Båda två var nästan lika bra, men jag drar till med 1996 års Sprak om jag måste välja.

Slottet 1996 vs Slottet 2012
Vinnare: 1996 års dekorer var bättre även om de gjorde ett bra jobb när de försökte efterlikna dem.

Spökena 1996 vs Spökena 2012
Vinnare: 1996, Jean kändes bättre då i alla fall, Staffan lika bra båda åren.

Familjen Olsson 1996 vs Familjen Olsson 2012
Vinnare: Delvis 1996 och Delvis 2012. 1996 för Ivar, Leif och kanske Lillan samt 2012 för Astrid och Melitta. Ivar verkade mycket tråkigare i år.

Tomtenissarna 1996 vs Tomtenissarna 2012
Vinnare: 1996. Även om Tomtenissen inte var särskilt trevlig 1996 så var han ändå trevligare då än nu. Men han var ganska kul mot slutet när han sa "Oops".

Prinsessan Dioda 1996 vs Prinsessan Dioda 2012
Vinnare: Lika mellan 1996 och 2012 eftersom att hon ser ut och låter likadan fast än hon är 35 i år (!) och var 19 när de begav sig.

Raketen 1996 vs Raketen 2012
Vinnare: 1996, den raketen såg mer ut som slottet, i år var lite mer spejsad.

Det är vad jag tycker :D



https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Vilken av de nya figurerna var bäst i år? Varför?
Den bästa av de nya måste säga att Saga var rätt bra. Även pappan var lite rolig ibland.

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Vilken av de nya figurerna var sämst i år? Varför?
Får nog också säga mamman. Hon verkade bara bry om sig själv förutom i slutet.

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Har du någon favoritscen? Vilken?
Hm, det var en bra fråga. Får nog säga den scenen när Greven och Jean fäktades. Elak far mot god son. Det kallar jag banne mig riktigt strid.  ;D

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Har du något favoritavsnitt? Vilket? Varför valde du just det avsnittet?
Kommer inte ihåg riktigt. Tyckte om det avsnittet när Greven jagade dem. För det är då som man får den Greveholm känslan igen.

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Man saknade ju förstås Måns. Han hade varit roligt att se. Men jag är mesta glad att man fick se de flesta, särskilt Melitta.  ;D
Hade med varit roligt om man fick se deras mormor också.  :P

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Vilken av handlingarna? (te.x Greven och ggä:erna, Rymdskrotet, Kungakronan, svartsjukan på Leif etc) var mest intressant?
Det var ju bara en enligt mig. Greven var ju själva anledningen varför jag såg den. Dem andra sakerna var kanske lite så ja intressanta men inget som jag kan påstå att jag fastnade särskilt för.

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Var det någon av handlingarna som inte var så intressant och som du klarat dig utan?
Kungakronan var kanske lite att ta i men gäet eller vad sjutton det hette var ju bara larvigt. Det hör man ju bara på namnet.  ???

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Om du hade skrivit uppföljaren, vad hade du då gjort annourlundare?
Kanske inte för mycket handling. För som ni nämnde tidigare så var det mycket dem hade med.

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
Om det skulle göras en uppföljare till och bara ett av barnen skulle få vara med då, vem skulle du välja av Saga, Benny och Frans då?
Skulle nog ta Saga eller Frans men nog skulle det bli Saga för hon var ju rätt så inne med Vampyrer.


Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:15:55
1996 VS 2012

Vilken Familj var bäst? Olsson eller Söderlund?
Vilken Greve var bäst? Rune Bergman eller Sven Ahlströms?
Sprak 1996 vs Sprak 2012
Slottet 1996 vs Slottet 2012
Spökena 1996 vs Spökena 2012
Familjen Olsson 1996 vs Familjen Olsson 2012
Tomtenissarna 1996 vs Tomtenissarna 2012
Prinsessan Dioda 1996 vs Prinsessan Dioda 2012
Raketen 1996 vs Raketen 2012

Måste säga Familjen Olsson. Nu har jag ju inte sett 1996 års julkalender så ruskigt många gånger bara en faktiskt och dem var bra.
Inget illa menat med Familjen Söderlund men de kunde åtminstone haft mer fart i dem om man säger så.

Ingen som helst tvekan att Rune Bergman var bäst. Sven Ahlström gjorde en full godkänd insats men han var inte lika läskig som Rune var.

Kommer inte ihåg hur Sprak lät 1996. Men tyckte inte riktigt lika mycket om Sprak i år. Så jag chansar på att Sprak från 1996 var bättre.

Får nog säga 1996 år slott. Detta slottet i år verkade inte lika hemtrevligt.

Har inget att jämföra mellan spökena de åren men man var ju mest intresserade i dem första gången.  :D

Familjen Olsson från 1996 var ju väldigt bra. Men man ser verkligen att dem har växt alla tre barnen.
Det jag däremot märkte var att Melitta talar inte samma skånska som 1996.
Både Ivar och Lillan har ju förstås vuxit och blivit längre.
Mamman Astrid ser på något konstigt sätt mycket yngre ut en hon gjorde 1996.
Men Leif ser i stort sett Exakt likadan ut som då.

Årets tomtenissarna var ju ett skämt enligt mig iallafall. 1996 var dem grymt coola och stabila.
Så helt klart är 1996 års tomtenissar bäst.  ::)

Ja ser ingen skillnad faktiskt men Prinsessan Dioda var ju mest bra i den första.

Kommer inte ihåg hur förra raketen såg ut riktigt. Men jag minns det var så dåligt animerat då.
Så jag tycker åtminstone årets raket var bättre än den förra.

Övrigt: Vet inte om jag sagt det men säger det nu och det är det att vad skönt man fick spänningen enda in till slutet i och med att Greven var med enda in till slutet när han helt plötsligt dök upp i raketen. Från Ingenstans.

Eriksson

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Vilken av de nya figurerna var bäst i år? Varför?
Jag tycker nog också Saga och pappan.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Vilken av de nya figurerna var sämst i år? Varför?
Frans var rätt jobbig ibland.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Har du någon favoritscen? Vilken?
Jag gillade också fäktscenen med Jean och Greven.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Har du något favoritavsnitt? Vilket? Varför valde du just det avsnittet?
Ja, av någon anledning gillade jag skarpt avsnittet där mamman och pappan tapetserade om och Saga och Frans läste om Gustav III. Det var framför allt riktigt roligt när Jean råkade "i klistret".
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Måns och tjuvarna, vilket jag skrivit tidigare.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Vilken Familj var bäst? Olsson eller Söderlund?
Olsson, helt klart.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Vilken Greve var bäst? Rune Bergman eller Sven Ahlströms?
Jag får nog säga Rune, även om Sven var jättebra som den lite yngre Greven.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Sprak 1996 vs Sprak 2012
Jag tänkte faktiskt inte alls på att han lät annorlunda än 1996.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Spökena 1996 vs Spökena 2012
Det är ju precis samma spöken och precis samma skådespelare, så de är ju i stort sett precis lika bra. Möjligen kände jag att Staffan vid något tillfälle inte var helt och hållet som 1996, men det var väldigt, väldigt flyktigt i så fall.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Familjen Olsson 1996 vs Familjen Olsson 2012
Roligt att de var med igen och att alla skådespelare var samma. Jag känner att de var precis samma familj som 1996, även om de blivit äldre, vilket är oundvikligt.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Tomtenissarna 1996 vs Tomtenissarna 2012
1996 års tomtenissar. De var liksom mer coola och konstiga.
Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Prinsessan Dioda 1996 vs Prinsessan Dioda 2012
Hon är ju precis samma som 1996, möjligen var hon lite bättre då.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Lilla My

#189
Vilken av de nya figurerna var bäst i år? Varför?
Svårt. I början gillade jag de flesta, speciellt Saga, men alla avtog desto längre kalendern gick utan att dem utvecklades. Måste nog ändå säga Saga, då hon påminner om en egen Saga jag känner/känt som liten.

Vilken av de nya figurerna var sämst i år? Varför?
Ja du, alla andra? ;) Nej, men. Om jag ska välja någon speciell så får det nog bli Benny. Jag vet inte, jag ville hela tiden sticka in i kalendern, ruska till honom ordentligt och skrika "REAKTION!!" till honom. Inte skådespelarens fel till 100%, karaktären var lam.

Har du någon favoritscen? Vilken?
Hur cheesy den än må vara så diggar jag svärdstriden mellan Greven och Jean. Julafton är alltid en mysig scen också, både i denna och i den gamla.

Har du något favoritavsnitt? Vilket? Varför valde du just det avsnittet?
Nope. Alla har sina toppar och floppar. Kalendern var seg i början och hafsig i slutet, men det hände heller ingenting speciellt fören efter mittenpartiet. Så jag har ingen aning.

Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Nope. Alla jag diggade var med mer eller mindre. Dem var t.o.m. med mycket mer än jag trodde dem skulle vara. Föresten; Är det bara jag som inte saknade Måns i denna? Han var aldrig en direkt favoritkaraktär i den gamla.

Vilken av handlingarna? (te.x Greven och ggä:erna, Rymdskrotet, Kungakronan, svartsjukan på Leif etc) var mest intressant?
Jag älskar ju tanken på att Greven och Jean var släkt! Hade aldrig ens tänkt tanken på det förut, och nu kan jag inte sluta tänka på det så fort Greveholm nämns! Därför tycker jag det är synd att dem bara använde det till en liten, liten del som snabbt försvann i allt det andra. Dessutom älskar jag tanken på Netorggä, men också det är bara med i ett par sekunder. Vafan!?

Var det någon av handlingarna som inte var så intressant och som du klarat dig utan?
Oh, det är många. Kärleksdramat mellan alla de vuxna, att Stig försökte göra guld, att Kikki och Staffan plötsligt skulle vara släkt (detta garvade jag faktiskt extremt åt, det är så cliché så det gjorde nästan ont att se på). Dessutom var jag inte ett stort fan över att dem fortfarande babblade om rymdskrot. Dem fixade ju för fanken redan allt i den gamla! Men utan det skulle dem gått miste om mycket i storyn, det förstår jag också.

Om du hade skrivit uppföljaren, vad hade du då gjort annourlundare?
Extremt mycket då jag aldrig ens skulle komma på tanken på något av allt som var med i denna kalender.

Om det skulle göras en uppföljare till och bara ett av barnen skulle få vara med då, vem skulle du välja av Saga, Benny och Frans då?
Troligtvis Saga eller Frans.


Vilken Familj var bäst? Olsson eller Söderlund?
Olsson. Söderlund är mer naturlig och realistisk, men det är just därför jag inte diggar dem lika mycket. En färgstärk karaktär (eller i detta fall; familj) förgyller allt!

Vilken Greve var bäst? Rune Bergman eller Sven Ahlströms?
Båda. På olika sätt. Rune är fenomenal som Greven i den gamla, men han är som sagt bara med i några minuter. Svens Greve är yngre och dessutom med konstant i ungefär halva kalendern. Dessutom älskar jag knäppa karaktärer, och Svens Greve är verkligen helt ute och cyklar mitt i vintern, medans Runes Greve är mer ond och... Ond.

Sprak 1996 vs Sprak 2012
Om du menar specialeffekterna så vinner lätt årets Sprak. Om du menar ljudeffekterna så vinner -96'ans Sprak. Om du menar "personlighet" så vinner båda, för han förändras inte så mycket kalenderna emellan.

Slottet 1996 vs Slottet 2012
Jag ser ingen skillnad om jag ska vara ärlig. Men jag kommer välja -96'ans just på grund av att jag är så grymt kär i de trängre korridorerna och det konstant röda skenet som lyser överallt. I årets är det mer öppet och allmänt mörkt överallt.

Spökena 1996 vs Spökena 2012
Märkte ingen direkt skillnad, mer än att Sven har utvecklats i sitt skådespelande. Så jag kan inte välja.

Familjen Olsson 1996 vs Familjen Olsson 2012
1996. Jag vet inte varför för dem gjorde inget fel i årets kalender, men -96'ans kalender är ju deras hem, om man säger.

Tomtenissarna 1996 vs Tomtenissarna 2012
1996. Dem är mer badass där, medan dem är mer tjatiga i årets.

Prinsessan Dioda 1996 vs Prinsessan Dioda 2012
Kan inte välja. Hon har inte heller ändrats så mycket, inte alls faktiskt.

Raketen 1996 vs Raketen 2012
2012. Kan inte se så mycket ändring i byggnaden av den, och animationen är också bättre.

SwedishKuriboh

Jag svarar på det här, jag med! ^^


Vilken av de nya figurerna var bäst i år? Varför?
Frans, av guilty pleasure-baserade skäl! Han var rolig av helt fel skäl! XP

Vilken av de nya figurerna var sämst i år? Varför?
Mamman var bara jobbig. Sättet hon vägrade att lämna tillbaka kronan (till och med när Knut hint:ade att hon kunde få en massa pengar för det) fick henne att framstå som fruktansvärt ytlig och självisk!

Har du någon favoritscen? Vilken?
Snattar nog Elios svar och säger fäktningen mellan Jean och greven! ^^ Tyckte också det var rätt kul att se allas skräckslagna reaktioner när de red på Sprak över vattnet (lite av den rädslan hade kunnat användas vid andra tillfällen, guys)!

Har du något favoritavsnitt? Vilket? Varför valde du just det avsnittet?
Inget som sticker ut...

Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Måns borde ha varit med... gärna även den namnlösa tjejen som hejade på Ivar i slutet där!

Vilken av handlingarna? (te.x Greven och ggä:erna, Rymdskrotet, Kungakronan, svartsjukan på Leif etc) var mest intressant?
Greven var ju main handlingen, så jag kör väl på det! Tycker dock även att relationen mellan Jean och greven kunde ha haft lite mer tid. Ville höra mer om det!

Var det någon av handlingarna som inte var så intressant och som du klarat dig utan?
Hela alkemi-grejen ledde ju absolut ingenvart!

Om du hade skrivit uppföljaren, vad hade du då gjort annourlundare?
Gett de andra i gamla familjen (allra helst Ivar och Melitta) mer betydande roller!

Om det skulle göras en uppföljare till och bara ett av barnen skulle få vara med då, vem skulle du välja av Saga, Benny och Frans då?
Tror Benny har mest utvecklingspotential, så jag tar nog honom!



1996 VS 2012

Vilken Familj var bäst? Olsson eller Söderlund?
Olsson, utan tvekan!

Vilken Greve var bäst? Rune Bergman eller Sven Ahlströms?
Rune Bergman, mest för att Ahlström alltid lät som Jean!

Sprak 1996 vs Sprak 2012
2012... effekterna gör mycket, IMHO!

Slottet 1996 vs Slottet 2012
1996. Jag gillade tornet!

Spökena 1996 vs Spökena 2012
1996. De kändes mer livliga då (no pun intended)

Familjen Olsson 1996 vs Familjen Olsson 2012
1996, för då var de mer delaktiga!

Tomtenissarna 1996 vs Tomtenissarna 2012
1996... solglasögon > vanliga glasögon, helt enkelt! Ett plus till nya för tryckfelsnisse, dock!

Prinsessan Dioda 1996 vs Prinsessan Dioda 2012
Ingen markant skillnad, i mina ögon.

Raketen 1996 vs Raketen 2012
2012. Återigen så var effekterna skarpare då!

Eriksson

Jag kom på att jag la märke till att Sprak inte hade likadana lampor på händerna. Han hade ju lågenergilampor nu. Varför måste han det? Han är en påhittad figur. Det hade knappast gjort nån skada om han fortfarande hade haft vanliga glödlampor. Så det avgör saken. Den gamla Sprak vinner.

Förrsten, fick han inte i originalet vid ett tillfälle en lampa som skulle lysa starkare? Och var inte den en lågenergilampa? Det vore ju konstigt, för de brukar väl lysa svagare? Eller har jag fel där?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Citat från: SwedishKuriboh skrivet 31 december 2012 kl. 13:15:49


Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Måns borde ha varit med... gärna även den namnlösa tjejen som hejade på Ivar i slutet där!



Flickan är inte alls namlös, när hon presenterar sig för Ivar säger hon "Jag heter förresten Anna, Jag har precis flyttat in i huset brevid"  :)

Vad gäller lamporna kanske det var för att spara på pengar, eller så kanske de gjorde det för att slippa ramaskeri, jag kan redan se artiklen på Aftonbladet: "Miljöaktivister rasar mot miljöfarlig robot i Julkalendern"  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Jag vill också vara med och svara på lite frågor.  :P :)

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:02:20
Vilken av de nya figurerna var bäst i år? Varför?
Saga och Frans. Den sistnämnde var jobbig ibörjan, men efter ett litet tag blev han faktiskt ganska underhållande (på ett förvisso ofrivilligt sätt) plus att han påminner om en gammal skolkamrat.

CitatVilken av de nya figurerna var sämst i år? Varför?
Föräldrarna. De hade väl sina stunder, men för det mesta var de ojämna. Benny var också ganska blek. 

CitatHar du någon favoritscen? Vilken?
Jag gillade, precis som många här, duellen mellan Jean och greven, men den scen som fick mig att verkligen skratta var ju när greven blev människa igen. Ni vet, när han står helt naken framför barnen. Det kändes som skaparna ville driva lite med idioterna som alltid ska anmäla julkalendrarna för det ena och det andra. En annan scen jag gillade var när Lillan kramade om Sprak. Det var en fin och värmande scen, om än för kort.

CitatHar du något favoritavsnitt? Vilket? Varför valde du just det avsnittet?
Nix, har inget favoritavsnitt.

Citat
Saknade du någon figur från första Greveholm? I så fall vem?
Det hade ju varit kul att få återse Måns och tjuvarna... Fast på det stora hela så är jag nog nöjd. Jag blev faktiskt förvånad över att det förekom såpass många gamla bekanta ansikten från originalserien. Den som överraskade mig mest var nog Ivars gamla lärare - Honom hade jag inte räknat med att få återse.

Citat
Vilken av handlingarna? (te.x Greven och ggä:erna, Rymdskrotet, Kungakronan, svartsjukan på Leif etc) var mest intressant?
Det faktum att Jean visade sig vara son till greven var helt klart intressantast, men jag önskar att man hade fått reda på lite mer detaljer kring det hela.

CitatVar det någon av handlingarna som inte var så intressant och som du klarat dig utan?
Jag snor SwedishKuribohs svar och säger alkemigrejen...

Citat
Om du hade skrivit uppföljaren, vad hade du då gjort annourlundare?
Avslöjat lite fler detaljer kring Jeans släktskap med greven och gett både föräldrarna och Benny lite mer kött på benen. Jag hade nog även plockat bort onödiga sidorspår som t. ex. alkemigrejen. 

CitatOm det skulle göras en uppföljare till och bara ett av barnen skulle få vara med då, vem skulle du välja av Saga, Benny och Frans då?
Benny, inte favoriten, men han behöver utvecklas. 



1996 VS 2012

CitatVilken Familj var bäst? Olsson eller Söderlund?
Olsson. Jo, jag vet. Tråkigt svar är tråkigt, men de var helt enkelt mer underhållande.

Citat
Vilken Greve var bäst? Rune Bergman eller Sven Ahlströms?
Jag är tråkig, så jag säger att jag gillade båda tolkningarna!

Citat
Sprak 1996 vs Sprak 2012
Går man efter specialeffekter så vinner Sprak 2012, men annars är det lika.

Citat
Slottet 1996 vs Slottet 2012
Jag säger båda.

Citat
Spökena 1996 vs Spökena 2012
Samma här.

Citat
Familjen Olsson 1996 vs Familjen Olsson 2012
Familjen Olsson 1996 var helt klart mer underhållande.

Citat
Tomtenissarna 1996 vs Tomtenissarna 2012
Tomtenissarna var mer coola 1996, men jag gillade även 2012 års version.

Citat
Prinsessan Dioda 1996 vs Prinsessan Dioda 2012
Ärligt talat var det inte någon större skillnad...

Citat
Raketen 1996 vs Raketen 2012
Raketen 2012.

AlexanderM

Det är svårt, nästan omöjligt att ge ett direkt svar men under många år har jag sagt att det står antingen mellan 1991 (dvs Sunes Jul, Peter Habers insats som pappa Rudolf är helt underbara:

Karin?!
Ja, jag ligger i badet?
LIGG KVAR, KOM INTE HIT!

samt 1993 (dvs Tomtemaskinen, har den i bokformat nånstans för den delen. Pettson och Findus var några av favoritböckerna när jag var liten). Perioden 1991-1996 (med undantag för 1994) var då jag följde kalendrarna nästan slaviskt och de jag minns mest.

Har nåt svagt minne av att ha sett 1973 års kalender i nån repris men fann den mest mörk och deprimerande. Då jag själv är född 87 har jag ju dock hört att just 87 års kalender ska vara långtifrån glad och "julig".

För övrigt hade jag nästan väntat mig att "Trolltider" skulle fått fler röster, det verkar ju vara en rejäl hype med Facebook-grupper etc :P
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")