Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Steve Kratz

Startat av chribbe, 31 maj 2005 kl. 02:30:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Jag älskar Steve Kratz, han har gjort jättemånga bra rollinsatser, som Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Tiger i MediaDubbs version av Nya Äventyr med Nalle Puh, Guldivar Flinthjärta i DuckTales, General Mandible i i Antz och Scooby Doo.

Grattis till hans 30 år som dubbare!

Jag undrar vilken som var hans första roll eftersom han började dubba 1986.

fandubbare

Citat från: Elias Prenbo skrivet 10 november 2016 kl. 19:48:18
Jag älskar Steve Kratz, han har gjort jättemånga bra rollinsatser, som Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Tiger i MediaDubbs version av Nya Äventyr med Nalle Puh, Guldivar Flinthjärta i DuckTales, General Mandible i i Antz och Scooby Doo.

Grattis till hans 30 år som dubbare!

Jag undrar vilken som var hans första roll eftersom han började dubba 1986.

undrar också eller om någon har en lista på vilka filmer/serier som Steve Kratz varit medverkande i. Långsökt men letar även efter medverkningslistor för Gunnar Ernblad och Staffan Hallerstam.

Anders

Citat från: Elias Prenbo skrivet 10 november 2016 kl. 19:48:18
Jag älskar Steve Kratz, han har gjort jättemånga bra rollinsatser, som Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Sure Bill i Röjar-Ralf, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Tiger i MediaDubbs version av Nya Äventyr med Nalle Puh, Guldivar Flinthjärta i DuckTales, General Mandible i i Antz och Scooby Doo.
Samt...

Smurfarna:
- Kokettsmurfen
- Buttersmurfen
- Piggsmurfen
- Gargamel

Teenage Mutant Hero Turtles:
- Bebop
- Vernon Fenwick
- Burne Thompson

James Bond Jr:
- Gordon Leiter
- Burton "Buddy" Mitchell
- Reginald Farragut
- Doktor Derange
- Goldfinger
- Doktor No
- Bilge
- Baron Von Skarin
- Maximillion Cortex
- Masken

Aladdin (TV-serien):
- Mekanikles
- Haroud Hazi Bin
- Amin Damoola
- Nefir
- Omar

Och många fler.

Håller med. Han är riktigt bra.  :D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 augusti 2019 kl. 09:51:30
Jag gillar också Steve Kratz

För ett tag sen gjorde jag detta kollage i Paint 3D med några av hans roller


Du är då kreativ, hur gjorde du egentligen?

Hoppas att du kan göra fler sådana framöver...

Sedan förstår jag naturligtvis att du inte kunde få med alla hans roller för han har gjort så många...  ;)

Jag har för mig att du tidigare nämnt här på forumet att du ogillar Hajar som Hajar, eller är jag ute och cyklar? (har för mig att du nämnde det i tråden med filmens titel)

Jabberjaw


Jabberjaw

Steve Kratz första dubbade (tecknad) serie måste vara någon hyrvideo på slutet av 80-talet alternativt någon av serierna Ducktales eller om han medverkade i D'artakan eller Willy Fogg? i början på 1988 när TV3 sände barnprogram. Så någonstans 1987-1988.

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 augusti 2019 kl. 22:22:20
Jag bara klistra in bilder i Paint 3D, det är ganska enkelt

Jo jag tycker inte om Hajar som Hajar men jag valde att ta med Frankie (hans karaktär) iallafall

Jag förstår, senast jag såg Hajar som Hajar var hösten 2017 (första gången sedan biopremiären 2004, har dock för mig att jag såg den i början av 2005 eftersom svenska biopremiären enligt min uppsökning var juldagen) och tyckte att den var helt okej när det begav sig... (den har iallafall bra svenska röster enligt mig)

Jo, jag vet att Steve spelade Frankie (som var hajen som dödades av ankaret), dessutom så spelades Will Smiths fisk Oscar av Daniel "Papa Dee" Wahlgren (aka Mushu i Mulan), Angie spelades av Sara Sommerfelt (aka Kida i Atlantis), hajen Lenny spelas av Kim Sulocki (aka Svampbob Fyrkant, PJ i Janne Långben The Movie, osv.), hans pappa Don Lino spelas av Allan Svensson (aka Sulley i Monsters Inc, Pacha i Kejsarens Nya Stil, Bob Parr/Mr Incredible i Superhjältarna, osv.), Angelina Jolies fisk Lola spelas av Rachel Mohlin, maneterna spelas av två bröder, blåsfisken Sykes spelas av Lars Dejert (aka Al i Toy Story 2, Smulan i Toy Story 3, osv.) och nyhetsankaren spelas av Linda Nyberg...

Enligt Wikipedia ska också Gunnar Ernblad spela Don Ira Feinberg (en haj har jag för mig) medan Andreas Rothlin Svensson spelar Luca, men det kan mycket väl vara felaktigt...

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 augusti 2019 kl. 22:30:42
Jag har också gjort kollage med Adam Fietz, Niclas Ekholm, Anna Engh, Jasmine Heikura, Jennie Jahns och Mikael Persbrandt och dom kanske jag visar vid ett annat tillfälle

Det ser jag framemot...

Bonusfråga: den avatar du har nu med gröna ögon med svart omgivning, var kommer den ifrån?  :)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 augusti 2019 kl. 12:26:04
Jag kan starta ett ämne senare där jag visar dom om du vill

Har nu sett tråden du skapade och den ser fin ut, jag lämnar några kommentarer där strax...

Erik Friman

Ett kort intervjuklipp hemma hos Steve Kratz då han berättar och visar hur han gör rösten till sina karaktärer. Även hans barn intervjuas.

https://www.youtube.com/watch?v=zBch43W8O7Q

Will Siv

#24
En rolig sak ( tycker jag ), han har gjort rösten till två olika sjöfåglar som hjälper ett par möss som måste hjälpa barn  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  6 september 2021 kl. 23:03:26
En rolig sak ( tycker jag ), han har gjort rösten till två olika sjöfåglar som hjälper ett par möss som måste hjälpa barn  ;)

Wilbur (en albatross), men vilka mer?

Hey Arnold på svenska

Jag tycker att han gör överraskande bra jobb som Slade i Teen Titans.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Adam

Jag måste nog också vara tvungen att svara på ämnet, för en gångs skull.

Han må inte tillhöra en av mina favoriter bland svenska dubbare, men nog är han duktig alltid.
Får jag dock välja ut några favoritroller med honom får det nog vara Zurg i Buzz Lightyear, Rymdjägare (i denna roll låter han t.o.m. bättre än originalskådisen Wayne Knight, då Steve har en lite "basigare" och "dånande" stämma, vilket passar kejsaren Zurg bättre i mitt tycke) och Scooby Doo förstås (även om jag har hört mer av Stefan Frelanders insats).

(Uppdaterar kommentaren så fort jag hittar någon ny favoritroll med Kratz)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘


Will Siv

Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.