Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Nu när den intervjun släpps får vi äntligen se hur Maria Rydberg ser ut


Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 11 oktober 2021 kl. 17:45:47
Hur ser de ut nu?
Jag är tyvärr fortfarande sjuk med en kraftig förkylning, och har därför inte kunnat boka in någon av intervjuerna än. :(

Nog för att man i och för sig inte måste vara 100% frisk för att utföra intervjuer från hemmet (bara för att gå utanför hemmet), men så länge jag har hosta så blir det i alla fall inga särskilt trevliga intervjuer (inte så kul för intervjuoffret att lyssna på, och mycket redigeringsarbete med att klippa bort mina hostningar från den färdiga intervjun)...

Det har dock blivit lite bättre, så min förhoppning är att hostan ska vara någorlunda borta inom några dagar - kanske tillräckligt för att kunna börja ta kontakt med skådespelarna igen, och försöka boka in tid för intervjuer. :)

Dock är det fortfarande vissa frågetecken kring Zencastr som tjänst, då bildfrekvensen på mina inspelningar blir väldigt ojämna och ibland under all kritik. Men om det bara berör min ände av samtalet och inte motparten, så kan jag i och för sig spela in på mobiltelefonen som reserv/komplement (med mobil blir ju videoinspelningar nästan alltid riktigt bra nuförtiden), så att man har det som alternativ att tillgå om resultatet på videofilen med min sida inte skulle bli bra. Fast det är ju värre om det blir usel bildfrekvens även på motpartens video... :(

Jag skulle fortfarande vilja testa att prata och spela in med någon annan här som har en lite långsammare/äldre dator med webbkamera, för att se hur det fungerar; om någon sådan har tid och ork att avvara några minuter? Vid mina provinspelningar med Anders M Olsson har videofilerna från hans ände blivit perfekta, och bara min ände har fungerat dåligt, men det är ju inte säkert att det gäller för alla beroende på vilken dator de har - och jag kan liksom inte styra över vilken dator eller internet-anslutning som Maria Weisby, Robert Cronholt, Lizette Pålsson eller Maria Rydberg råkar ha...

TonyTonka

Hur går det, har du blivit frisk och spikat några datum för intervjuer än? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2021 kl. 21:55:46
Jag är tyvärr fortfarande sjuk med en kraftig förkylning, och har därför inte kunnat boka in någon av intervjuerna än. :(

Nog för att man i och för sig inte måste vara 100% frisk för att utföra intervjuer från hemmet (bara för att gå utanför hemmet), men så länge jag har hosta så blir det i alla fall inga särskilt trevliga intervjuer (inte så kul för intervjuoffret att lyssna på, och mycket redigeringsarbete med att klippa bort mina hostningar från den färdiga intervjun)...

Det har dock blivit lite bättre, så min förhoppning är att hostan ska vara någorlunda borta inom några dagar - kanske tillräckligt för att kunna börja ta kontakt med skådespelarna igen, och försöka boka in tid för intervjuer. :)

Dock är det fortfarande vissa frågetecken kring Zencastr som tjänst, då bildfrekvensen på mina inspelningar blir väldigt ojämna och ibland under all kritik. Men om det bara berör min ände av samtalet och inte motparten, så kan jag i och för sig spela in på mobiltelefonen som reserv/komplement (med mobil blir ju videoinspelningar nästan alltid riktigt bra nuförtiden), så att man har det som alternativ att tillgå om resultatet på videofilen med min sida inte skulle bli bra. Fast det är ju värre om det blir usel bildfrekvens även på motpartens video... :(

Jag skulle fortfarande vilja testa att prata och spela in med någon annan här som har en lite långsammare/äldre dator med webbkamera, för att se hur det fungerar; om någon sådan har tid och ork att avvara några minuter? Vid mina provinspelningar med Anders M Olsson har videofilerna från hans ände blivit perfekta, och bara min ände har fungerat dåligt, men det är ju inte säkert att det gäller för alla beroende på vilken dator de har - och jag kan liksom inte styra över vilken dator eller internet-anslutning som Maria Weisby, Robert Cronholt, Lizette Pålsson eller Maria Rydberg råkar ha...
Har du blivit frisk nu?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 24 oktober 2021 kl. 13:30:11
Hur går det, har du blivit frisk och spikat några datum för intervjuer än? :)
Jag är fortfarande lite krasslig, och framförallt har jag en envis hosta som inte vill ge med sig. Det har blivit lite bättre, men fortfarande inte bra.

Det kanske skulle gå att genomföra intervjuer ändå (när det sker på distans, så att man inte behöver lämna hemmet), men får man något hostanfall blir det ju inte så kul för intervjuoffret - och mer redigeringsarbete med att klippa bort sådant. Under de närmaste dagarna ska jag se hur ofta jag hostar, för att se om det är tillräckligt sällan för att våga sig på att kontakta de här tre skådespelarna plus Robert Cronholt och spika datum för intervjuer. :)

Dock är det fortfarande vissa frågetecken kring tjänsten Zencastr och bildfrekvensen, som känns tämligen instabil. Men om ingen har en långsam dator att kunna testa att prata med mig på, så får man väl lov att chansa - jag kan alltid spela in min ände via mobiltelefonen så man har som reserv, om det skulle bli för dålig bildfrekvens med inspelningen via Zencastr. Och så får man hoppas att motpartens video blir stabil och bra... Om inte annat, så är det väl ingen katastrof om intervjuer skulle få lite hackig/ryckig bild, då det ju trots allt inte är lika viktigt som vid spelfilmer.


För besökare från våra nordiska grannländer kan jag passa på att nämna att jag gärna intervjuar norska skådespelare också, om någon har förslag på sådana. Om han mot förmodan skulle ställa upp på en intervju, vilket jag ärligt talat inte tror, så tycker jag själv att det hade varit intressant med en intervju med Harald Mæle, som är i stort sett så legendarisk som man kan bli i Norge.

Tyvärr kan jag dock i dagsläget inte ämna till att intervjua danska skådespelare, då jag förstår talad danska för dåligt för att våga mig på det - risken är för stor att jag inte förstår vad vederbörande säger, så att det skulle kunna uppstå "goddag yxskaft"-situationer. Om någon annan vill genomföra intervjuer med danska skådespelare, så redigerar jag dock gärna de inspelade intervjuerna - jag räknar med att förstå danska tillräckligt för att kunna klippa, så länge jag inte behöver ställa frågorna.

Vad gäller finska skådespelare kan jag tyvärr bara ämna till intervjuer med finländare som talar svenska - för endast finskspråkiga skådespelare måste någon annan genomföra dessa, och där kan jag inte redigera intervjuerna heller då jag inte förstår ett ord finska. :(

Citat från: gstone skrivet 24 oktober 2021 kl. 22:28:52
dubbare är dubbare
Självklart, har någon påstått något annat, eller...? ???

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 02:50:48
Jag är fortfarande lite krasslig, och framförallt har jag en envis hosta som inte vill ge med sig. Det har blivit lite bättre, men fortfarande inte bra.

Aj då, det måste ha varit en redig förkylning du åkte på som har hängt i så länge :-\ Det är inte covid, hoppas jag...? Det är en sjukdom som man inte ens önskar sin värsta fiende (har lyckats undvika den själv, men har hört av andra som åkt på det). Hoppas att det ger med sig snart.

Citat
Tyvärr kan jag dock i dagsläget inte ämna till att intervjua danska skådespelare, då jag förstår talad danska för dåligt för att våga mig på det - risken är för stor att jag inte förstår vad vederbörande säger, så att det skulle kunna uppstå "goddag yxskaft"-situationer.

Vore jättekul med intervjuer med dubbare från grannländerna! Finnar som inte är svensktalande är det nog inga problem att intervjua på engelska, för de brukar vara duktiga på det. Engelska är nog ett alternativ även för danskar. På mitt förra jobb (som inte hade med ljudteknik att göra) hade vi ofta kontakt med danskar, och vi brukade prata engelska med dem, för att undvika risker för missförstånd.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 02:50:48
Tyvärr kan jag dock i dagsläget inte ämna till att intervjua danska skådespelare, då jag förstår talad danska för dåligt för att våga mig på det - risken är för stor att jag inte förstår vad vederbörande säger, så att det skulle kunna uppstå "goddag yxskaft"-situationer. Om någon annan vill genomföra intervjuer med danska skådespelare, så redigerar jag dock gärna de inspelade intervjuerna - jag räknar med att förstå danska tillräckligt för att kunna klippa, så länge jag inte behöver ställa frågorna.
Jag kan lite danska men vet int om jag fattar så bra :)

TonyTonka

Något nytt på intervjufronten?

Vore synd om det hela rann ut i sanden igen.  :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D



Steffan Rudvall


Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 december 2021 kl. 23:44:08
Du kanske tänker på Christian Hedlund och Linn Ehrners podd Röstskådespelarna...
men skrev inte Daniel att han har intervjuat fler?

Steffan Rudvall