Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag tycker bara det var Andreas Nilsson som såg allmänt obekväm ut - Dick och Per såg naturliga och avslappnade ut.

Citat från: DanielÅhs skrivet 28 december 2008 kl. 15:41:28
Och till dig Daniel, super bra klippningar och ursäkta för ljudet i Annicas, hoppas du kan trolla något, för du är duktig!
Tyvärr verkar det vara svårt att göra något åt ljudet i intervjun med Annica Smedius. Jag har provat att filtrera det genom grafiska equalizers och liknande verktyg i Adobe Audition, men det blir ingen nämnvärd skillnad. Men är det någon annan som har något tips på något man kan göra för att tona ner bakgrundsljud och sorl (folk på ett kafé, billjud i bakgrunden, o.s.v.), så tar jag tacksamt emot förslag. Finns det några duktiga ljudmänniskor här?

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2008 kl. 18:19:44
Finns det några duktiga ljudmänniskor här?

Halvduktig :P

I gratisprogrammet Audacity finns en grej som heter brusreducering... Du berättar först för datorn vilka ljud du vill ta bort genom att markera när det bara är såna ljud, sen försöker den ta bort

Funkar olika bra från gång till gång förstås
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

DanielÅhs

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2008 kl. 18:19:44
Finns det några duktiga ljudmänniskor här?

ok, fasen va tråkigt. Jag har köpt Cyberlinks PowerDirector 7 Ultra så om det inte går kanske det funkar med den. Jag har dock inte fått varan än.

För övrigt så har inte Öjebo svarat på något mer mejl jag skrivit, men han är ju/var? ute på teater med avenue Q. Men skriver då och då, sen ska jag se med Mattias knave, men eftersom att en del inte gilla frågorna så får de gärna skriva sina förslag här...antar jag? Eller skicka direkt till mig

Gott nytt år

/Daniel Åhs

Daniel Hofverberg

Hoppas att Anders Öjebo svarar snart, och att den intervjun kan bli av snart. Mattias Knave vore också intressant, liksom de flesta andra dubbningsskådisar.

Citat från: PAAATE skrivet 28 december 2008 kl. 18:37:33
I gratisprogrammet Audacity finns en grej som heter brusreducering... Du berättar först för datorn vilka ljud du vill ta bort genom att markera när det bara är såna ljud, sen försöker den ta bort

Funkar olika bra från gång till gång förstås
Det finns en liknande funktion i Adobe Audition, som jag har testat med, men tyvärr fungerar det inget vidare i det här fallet - det är så pass olika bakgrundsljud, och inte av konstant slag, så att det är svårt att få bort på det sättet.

Men om någon är duktig på ljud och vill göra ett försök, så kan jag ordna ett kort prov på ljudet som MP3-fil, som ni kan experimentera med.

Trots allt är det ju mycket värdefullt bara man kan få bort en liten del av bakgrundsljudet, så att man åtminstone kan höra vad Annica säger obehindrat.

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2008 kl. 21:03:22
Men om någon är duktig på ljud och vill göra ett försök, så kan jag ordna ett kort prov på ljudet som MP3-fil, som ni kan experimentera med.

Jag provar gärna

Men är tveksam till att det funkar... En människoröst ligger ju på så många olika frekvenser, och det gör ju bakgrundsljudet också.. Men som sagt, jag kan testa :)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Okej, jag bifogar här en MP3-fil med ljudet från de första tre minuterna av intervjun (det oredigerade råmaterialet). Jag tror att det ska vara ganska representativt för ljudet i hela intervjun.

Jag uppskattar allas försök med filen, och att se om det finns något att göra för att minska ner bakgrundsljudet (eller höja Annicas röstvolym). Jag befarar också att det inte går att göra något, men förhoppningsvis kanske en del av bakgrundsljudet ligger på andra frekvenser än Annicas röst, så att det därigenom kan gå att minska bakgrundsljudet lite grand.

PAAATE

Nädu, går det att göra nåt åt det så är inte jag rätt person att göra det

Provade bl.a. att göra flera anpassade EQ-inställningar efter vilka frekvenser en kvinnoröst ligger på, men de där förbannade bilarna överröstar ändå när det är som värst

Dags att texta hela intervjun? :P Haha
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Tråkigt att höra. Är det någon annan som är duktig på ljud, och kan försöka sig på att rädda ljudet...?

Citat från: PAAATE skrivet 30 december 2008 kl. 16:00:03
Dags att texta hela intervjun? :P Haha
Det hade nästan varit en bra idé, om jag nu hade haft tålamod att skriva in all text. Men det har jag ärligt talat inte...

Soscla

Det där var riktigt illa. Jag tänkte bara "ånej, stackars Daniel, hur ska han klara det här?". Jag har inga konstruktiva förslag att komma med  :(
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Det här är minsann inte roligt... Jag har suttit nu i en timme och lekt med alla tänkbara funktioner i Adobe Audition, men jag lyckas inte att ens minska bakgrundsljuset.

Finns det någon annan som är bra på ljud, som kan göra ett försök med filen? Som ni förstår, så vill jag helst undvika att lägga ut intervjun i det här skicket (om jag nu har något val), då det periodvis är riktigt svårt att höra vad Annica säger...

_Alexander_

Jag har också en del erfarenhet med Adobe Audition, men tyvärr, jag lyckas heller inte göra något åt ljudet.
Jag hörde talas om ett nytt revolutionerande program för ca ett halvår sen, där programmet visade upp alla frekvenser, där man själv kunde flytta/radera dem hur man vill. Det hade varit ganska bra att ha nu, men minns inte vad det heter, och ens om det finns ute på marknaden... ::)

Hade du tänkt textat intervjun, kunde jag ha hjälpt till, då jag har lite erfarenhet inom det också.

Men, ingen stor hjälp härifrån heller alltså... :P

Daniel Hofverberg

Det programmet låter onekligen lovande - om du råkar stöta på det, eller hör mer om vad det kan tänkas heta, så se till att posta det här. Likadant om du eller någon annan hittar något annat som kan tänkas vara till hjälp, eller lyckas på annat sätt att få ner bakgrundsbruset lite grand (i synnerhet billjuden är den största boven i sammanhanget, då det är det som främst försvårar att höra vad som sägs).

Jag gör så att jag redigerar intervjun utifrån det befintliga ljudet (förhoppningsvis hör jag tillräckligt väl för att kunna klippa i det). När den är färdigredigerad, så försöker att rätta till ljudet, om någon lyckas att hitta något som kan klara av det. Om det inte lyckas, så får du gärna hjälpa till att texta intervjun då. Textning bör trots allt ses som en sista utväg - är det möjligt att få till acceptabelt ljud, så är det förstås att föredra - men det är trots allt betydligt bättre än att publicera intervjun med nuvarande ljud.

Det är som sagt inte aktuellt förrän efter att intervjun har klippts färdigt - det är ju onödigt att börja texta innan intervjun är klart i visningsbart skick (efter alla klipp).

DanielÅhs

Citat från: PAAATE skrivet 13 september 2008 kl. 14:36:23

Ett tips på hur man lätt kan få en enkamera-intervju att se ut som en tvåkamera-inspelning (en av de första saker jag fick lära mig i gymnasiet :P)

Hej. Tack för kritiken. Jag hoppas som sagt att det blir bättre med tiden. Jag trodde den nya kameran var bättre på att ta upp ljud som var nära den, men det vart extremt mycket "omkring" ljud tyvärr :'(

Det är såå svårt att hitta ett bra ställe, ja är från Norrköping och åker till bara till det ställe som de har önskats träffa på. Då är det lite svårt att säga emot, men utomhus mitt i staden blir det aldrig mer!  :-X

Sen ville ja gärna ha din hjälp med filmkameran. För förstod inte riktigt hur du mena hur jag skulle filma. Så skicka gärna ett melj () där du förklarar om du har lust  :D

Övrigt

Förut idag så sände jag iväg ett mejl till Mattias Knave & ett till Anders Öjebo där jag fråga om lämplig tidpunkt så jag hoppas de svarar (det brukar ta väldigt lång tid), men de har i alla fall sagt i tidigare mejl att interview gått bra.


Så nu vill jag ha tips gärna! Vad som inte gick så bra på tidigare interviewer, va som var bra osv  :)

Vet i alla fall att det inte ska bli som Annicas interview med ljudet. :-\


Lämpliga frågor, om ni tycker de standardfrågor som jag använt var tråkiga.

MVH Daniel Åhs

PAAATE

Citat från: DanielÅhs skrivet  4 januari 2009 kl. 17:38:58
Sen ville ja gärna ha din hjälp med filmkameran. För förstod inte riktigt hur du mena hur jag skulle filma. Så skicka gärna ett melj () där du förklarar om du har lust  :D

Nä, det har jag inte lust till.. Att skicka ett mail, alltså.. Förklarar mer än gärna här.

Ehm... Du gör först intervjun helt vanligt, filmar intervjuobjektet (lite från sidan, så som man ser på intervjuer på tv)

Sedan vänder du kameran (var noga med att hålla den på samma sida om dig och intervjuobjektet som förut, för annars kommer ni titta på samma håll i filmen) och filmar när du ställer frågorna. Ha då något, eller hellre någon, att fästa blicken vid för annars kommer den flacka runt. Bland annat därför det alltid är bra att vara två, i fall intervjuobjektet inte har tid att sitta kvar medan du ställer frågorna. För denna gången behöver du ju inte vänta på svar, bara ställ frågorna med lite mellanrum mellan varandra så man kan redigera.

Sedan redigerar du helt enkelt in när du ställer frågorna på film, mellan intervjuobjektets svar, och du har en intervju med professionellt utseende.

Alltså:

1. Filma intervjun
2. Filma när du ställer frågorna
3. Redigera ihop allt på rätt plats

Förutsatt att det inte finns massa bakgrundsljud så gör också detta att det är lättare att på ett naturligt sätt klippa i en intervju utan övergångar eller jumpcuts, d.v.s. att bilden hoppar.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

DanielÅhs

Citat från: PAAATE skrivet  4 januari 2009 kl. 21:54:32
1. Filma intervjun
2. Filma när du ställer frågorna
3. Redigera ihop allt på rätt plats

Ok, då ska ja filma lite från sidan. Och de har nog ingen lust att vänta, men ja kan nog sitta kvar på samma ställe och läsa in frågorna. Ska jag filma mig från sidan med eller spelar det ingen roll?

Tack :D