Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som inte är som sina karaktärer

Startat av TonyTonka, 19 april 2023 kl. 23:17:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag blev lite inspirerad av några inlägg i tråden om Mimmi Sandén.

Jag har inget emot varken homosexuella, handikappade, osv, men jag förstår inte riktigt varför vissa flippar ut så fort någon som inte är vit gör rösten till en svart person, eller någon som inte är handikappad spelar en handikappad människa, jag tycker givetvis att folk av alla hudfärger, läggningar, sjukdomar osv ska få skådespela, och jag fattar biten med att te.x svarta kanske inte får lika mycket filmjobb som vita, men jag trodde att poängen med att skådespela var att låtsas vara något man inte är?  ???

Jag är nyfiken på vad ni tycker, om det alltid ska vara svarta som gör svarta, osv, eller om det går bra om en vit person dubbar en svart, eller om någon som inte har ADHD spelar någon med ADHD i en film?

Jag vill dock tillägga att jag absolut fattar att blackface inte är bra, då det härstammar från när vita gjorde narr av svarta, jag tänker mer på röstskådespeleri och dubbningar.

Jag säger inte att något är rätt eller fel, jag är bara nyfiken på frågeställningen.

Jag kan tillägga att jag själv tillhör autismspekrat, och jag har personligen inget emot om någon utan autism gestaltar någon med autism så länge de gör det trovärdigt och utan att framställa personer med autism som dumma.

Och jag hoppas att vi kan hålla oss ifrån angrepp på hudfärger, sexuella läggningar och dylikt, annars blir det en väldigt tråkig tråd.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lillefot

Min åsikt är att så länge man passar röstmässigt till den karaktär som ska spelas, så kvittar det vilken ålder, hudfärg eller andra drag som man har. Gäller det en live-Action med riktiga skådespelare finns det tydliga begränsningar i valen till rollbesättningen, men det ser helt annorlunda ut när det gäller röstskådespel och dubbning.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Soscla

Jag såg en tanke på det ämnet när Brendan Fraser fick en Oscar för "Whale". Han spelar en väldigt tjock man i filmen, och vissa tyckte att man borde tagit nån som är tjock på riktigt och inte bara dragit fram den klassiska fat-suiten. Vissa andra menade att folk som är större ofta inte orkar hålla igång lika länge (är förstås individuellt), och filminspelningar är långa och jobbiga, så det skulle sakta ner processen osv. Fast fysiska begränsningar är inte alls samma sak som hudfärg och läggningar, så det här var ju inte riktigt relevant i frågan, nåja XD Jag tycker det är kul om man kan få karaktären och skådisen att matcha varandra så långt det är möjligt, i strävan att få mer representation.
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Det här är en svår fråga, och det finns argument för båda sidor. Generellt sett tycker jag att det vid dubbning bara borde vara rösten som spelar roll, då det ju faktiskt är det man kommer höra, och att hudfärg och allt annat borde vara ovidkommande.

Men mer representation är förstås positivt, och om det kan medföra att fler personer får chansen till dubbningsroller - istället för bara de "gamla vanliga" - är det förstås lovvärt och värdefullt. Men det är ett tveeggat svärd, för risken är överhängande att det inte bara innebär att svarta anlitas till att spela svarta rollfigurer utan dessutom att man sätter i system att vita rollfigurer alltid spelas av vita skådespelare. Och då blir det ju bara värre, då ju majoriteten av rollfigurer i filmer och serier fortfarande är vita.

Faktum är att de jag pratat med inom dubbningsbranschen säger att det förekommer lite väl ofta redan nu - att svarta skådespelare mest förpassas till att göra rösten till svarta rollfigurer, medan man huvudsakligen väljer vita skådespelare till vita rollfigurer. Men om det sen är ett avsiktligt och medvetet val, eller om det är undermedvetet från rollbesättarnas sida, låter jag vara osagt.

Och samma grundproblematik gäller förstås även sexuella läggningar, diagnoser och det mesta annat. Förekommer transpersoner i en dubbad film eller serie är det förstås önskvärt om transpersoner också får göra rösten i en dubbning - något jag kom att tänka på med den australiensiska serien Första dagen, där originalskådespelerskan är transtjej men där den svenska röstskådespelerskan såvitt jag vet inte är det. Men om det betyder att transpersoner aldrig blir erbjuden dubbningsroller för rollfigurer som inte är trans i original, så kommer ju dem i praktiken nästan helt att stängas ute från branschen.

Kort sagt: Representation är bra i grunden, men det gäller att tänka sig för så att det inte får oanade konsekvenser eller går för långt åt andra hållet...

Citat från: Soscla skrivet  2 maj 2023 kl. 21:33:17Jag tycker det är kul om man kan få karaktären och skådisen att matcha varandra så långt det är möjligt, i strävan att få mer representation.
Men om man eftersträvar att få karaktären och skådisen att matcha varandra kan det ju även medföra mindre representation, om det betyder att det måste vara vita skådespelare som spelar vita rollfigurer, måste vara heterosexuella skådespelare som spelar heterosexuella rollfigurer, o.s.v...

Jag förstår att det knappast var åt det hållet som du tänkte, men det är nog svårt i praktiken att få alla företag och rollbesättare att bry sig om sådant åt det ena hållet men inte åt det andra hållet.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2023 kl. 01:33:47Faktum är att de jag pratat med inom dubbningsbranschen säger att det förekommer lite väl ofta redan nu - att svarta skådespelare mest förpassas till att göra rösten till svarta rollfigurer, medan man huvudsakligen väljer vita skådespelare till vita rollfigurer. Men om det sen är ett avsiktligt och medvetet val, eller om det är undermedvetet från rollbesättarnas sida, låter jag vara osagt.

Och samma grundproblematik gäller förstås även sexuella läggningar, diagnoser och det mesta annat. Förekommer transpersoner i en dubbad film eller serie är det förstås önskvärt om transpersoner också får göra rösten i en dubbning - något jag kom att tänka på med den australiensiska serien Första dagen, där originalskådespelerskan är transtjej men där den svenska röstskådespelerskan såvitt jag vet inte är det. Men om det betyder att transpersoner aldrig blir erbjuden dubbningsroller för rollfigurer som inte är trans i original, så kommer ju dem i praktiken nästan helt att stängas ute från branschen.
Menar du  dubbningsbranschen i Sverige ? 
Eller är det  dubbningsbranschen i allmänhet ovsätt land ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 maj 2023 kl. 13:16:43Menar du  dubbningsbranschen i Sverige ?
Eller är det  dubbningsbranschen i allmänhet ovsätt land ?
Det konkreta jag nämnde, från de jag pratat med liksom mitt exempel vad gäller Första dagen, gäller Sverige - men jag skulle gissa att samma grundproblematik gäller i de flesta länder, liksom mina generella ställningstaganden i frågan.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2023 kl. 13:26:55Det konkreta jag nämnde, från de jag pratat med liksom mitt exempel vad gäller Första dagen, gäller Sverige - men jag skulle gissa att samma grundproblematik gäller i de flesta länder, liksom mina generella ställningstaganden i frågan.
Jag fattade att du menade sverige med  Första dagen,.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Tänk om det begärdes att dvärgarna i Snövit måste dubbas av riktiga dvärgar på alla språk  ;D

Det skulle bli svårt  :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Gazelle i Zootropolis är den enda i den filmen som bär skor vilket går emot rösten Shakira som inte är förtjust i att bära skor.