Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ultra HD Blu-ray/4K Ultra HD

Startat av Marcusen, 11 mars 2023 kl. 20:24:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Jag är inte insatt i tekniken bakom fysisk media på disk men är inte dessa bara dubbel, trippel eller kvadrupel lagrade Blu-Ray skivor? Varför kan då vanliga Blu-Ray spelare inte spela upp de?

Lillefot

Nu är jag inte heller superinsatt i 4K-Blurays, men en anledning ser ut att vara att de använder en helt separat codec. Och den stöds inte av "vanliga" Bluray-spelare:
https://www.dvdfab.cn/resource/4k-media/can-you-play-4k-ultra-hd-blu-ray-on-a-blu-ray-player#anchor-01
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Anders M Olsson

Citat från: Marcusen skrivet 11 mars 2023 kl. 20:24:41Jag är inte insatt i tekniken bakom fysisk media på disk men är inte dessa bara dubbel, trippel eller kvadrupel lagrade Blu-Ray skivor? Varför kan då vanliga Blu-Ray spelare inte spela upp de?
Att bara läsa datat på skivan eller att kunna spela upp en film i Ultra HD (4K) är två helt olika saker.

Att läsa datat kräver bara väldigt små modifieringar. Det skulle t.o.m. kunna räcka med att bara uppgradera mjukvaran i spelaren. Det finns en del "vanliga" blu-rayläsare till datorer som faktiskt kan läsa datat på UHD-skivor fast det egentligen inte ska gå.

Men att spela upp en UHD-film kräver mera avancerad hårdvara - snabbare processor, mer minne, grafik för 4K och mjuk- och hårdvara som kan avkoda de nya kodningsalgoritmerna.