Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 september 2022 kl. 10:11:51Jag säger inte att det ska vara gratis. DVD:er är ju inte gratis, men fördelen är att de finns i handeln länge, vanligtvis i flera år, och när man väl har köpt en utgåva äger man skivan och kan titta på den när man vill, så länge man har skivan kvar.

Flera av de gångna årens julkalendrar finns redan digitalt på olika abonnemangs- och köpsajter. SVT skulle själv kunna göra motsvarande, antingen i egen regi, eller i samarbete med någon etablerad aktör.
Jo, men nackdelen med abonnemangs- och köpsajter är ju just att man aldrig kan veta hur länge de finns kvar där. Tjuvarnas jul finns just nu på C More, men det är ingen garanti för att det finns kvar imorgon...

Där har vi ju den stora fördelen med fysiska medier, som ingen kan ta ifrån dig när du väl har köpt den. Om man inte längre vill satsa på DVD, borde man således erbjuda julkalendrarna som digitala köp utan DRM-skydd, så att man faktiskt kan lita på att man kan fortsätta se det man lagligt köpt även i framtiden.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 september 2022 kl. 06:29:22Nej, såvitt jag vet har ingen av de nordiska ländernas julkalendrar släppts på Blu-ray. Det är lite underligt att det fortfarande, 15-16 år efter att Blu-ray lanserades, finns så mycket material som enbart släpps på DVD. Gamla program som är inspelade på SD-video är sin sak, men julkalendrarna har väl spelats in digitalt i HD-upplösning sen många år tillbaka. Varför då ge ut dem på ett format som är anpassat för gamla lågupplösta tjock-TV?
Ja, det är väldigt märkligt att man fortfarande inte släppt nordiska julkalendrar på Blu-Ray. Visserligen kostar det en aning mer än DVD, men det känns ändå märkligt att enbart fortsätta med ett medium som är begränsat till 720x576 pixels när materialet spelats in för en avsevärt högre upplösning än så.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 september 2022 kl. 06:29:22Det är tidig förhandsinformation, men det är ändå ganska troligt att skivorna kommer att ha undertexter. Sen några år tillbaka har de nyare utgivningarna av danska julkalendrar haft undertexter. Tinka og kongespillet hade danska texter, men inte Tinkas juleeventyr.
Jag hoppas att det stämmer. Jag är chanslös att förstå mer än fåtalet ord talad danska utan text, men får jag dansk text klarar jag mig ganska väl.

Men jag hoppas att Kometernes jul kommer att sändas även i Sverige på TV4/C More; helst redan i år. Det är en riktigt bra julkalender som förtjänar att nå ut till en större publik även i Sverige, plus att jag inte riktigt förstår allt med danskt tal och dansk text. Det vore också spännande att se hur någon översättare tar sig an att översätta den julkalendern, då det inte kommer bli lätt; men med rätt översättare kan det bli riktigt bra.

Erika

#721
Om det är någon tröst så har Julkungen (Julekongen, NRK:s julkalender från 2012) släppts på Blu-Ray (i Norge), dock verkar den vara utgången...

gstone

J jj jj j  jj j  j jj j julkungen hjälp!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2022 kl. 10:52:03Men jag hoppas att Kometernes jul kommer att sändas även i Sverige på TV4/C More; helst redan i år. Det är en riktigt bra julkalender som förtjänar att nå ut till en större publik även i Sverige, plus att jag inte riktigt förstår allt med danskt tal och dansk text. Det vore också spännande att se hur någon översättare tar sig an att översätta den julkalendern, då det inte kommer bli lätt; men med rätt översättare kan det bli riktigt bra.

Lite har ju redan kommit i år. Sedan om det blir en ny tradition i stil med julkalendern återstår att se.

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/ny-paasketradition-fiktion-hele-familien

Men jag håller med. Alltid trevligt med alternativ till den svenska julkalendern. Kometernes jul hade jag tyvärr inte möjlighet att se förra julen, men hoppas att TV4/C More visar den (eller någonting annat) och att de släpper avsnitten vid midnatt som de gjort föregående år. Det blir lite som uppesittarkväll varje dag. 

Köpte både Absalons hemlighet (2006) och Jul I Blåfjäll (1999) på DVD i vintras för under 100 kr. Måste varit ett tillfälligt parti som återförsäljaren fått in, men sparat dem och kommer åtminstone att se Absalons hemlighet i jul. Det finns undertexter till den och översätter man dem till engelska så förstår man hyggligt vad de säger.


Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 september 2022 kl. 06:42:02Om det nu är sant att SVT ska sluta ge ut sina program på DVD, vad tänker de i så fall erbjuda istället?
Kan säga att det inte stämmer, åtminstone inte vad gäller deras julkalendrar. En hederlig jul med Knyckertz dök häromdan upp bland SF Studios lista över kommande för Home Entertainment. Serien släpps på DVD den 24 oktober. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Sabelöga

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 september 2022 kl. 13:51:47Kan säga att det inte stämmer, åtminstone inte vad gäller deras julkalendrar. En hederlig jul med Knyckertz dök häromdan upp bland SF Studios lista över kommande för Home Entertainment. Serien släpps på DVD den 24 oktober.
Länk? Hittar inget när jag söker.
Houba !


Sabelöga

Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2022 kl. 01:21:52Dvdoo.dk anger heller ingenting om undertexter, vilket verkar lite oroväckande.
Enligt den här sidan kommer Kometernes jul att ha undertexter på danska, svenska, norska och finska:
https://www.moviezoo.dk/shop/kometernes-jul-dvd-49571p.html

Det vore väldigt trevligt om det stämmer, men man ska väl inte hoppas på för mycket. Det kan vara fel i förhandsinformationen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 september 2022 kl. 16:23:09Enligt den här sidan kommer Kometernes jul att ha undertexter på danska, svenska, norska och finska:
https://www.moviezoo.dk/shop/kometernes-jul-dvd-49571p.html

Det vore väldigt trevligt om det stämmer, men man ska väl inte hoppas på för mycket. Det kan vara fel i förhandsinformationen.
Det låter väldigt trevligt om den verkligen kommer ha svensk text, men som sagt man får nog ta sån där förhandsinformation med en liten nypa salt. Om det bara kommer finnas dansk text så duger det för mig, men svensk vore förstås ännu bättre.

Anders M Olsson

En del säljställen visar nu en bild på DVD-omslaget till Kometernes jul som verkar mera trovärdig än den preliminära bilden som de har haft tidigare.

Vad man skulle vilja se är en bild på baksidan så att man kan se om det blir någon textning, och i så fall på vilka språk.

Av ryggen framgår att det är Mis Label som ger ut serien på DVD. Tyvärr finns utgåvan ännu(?) inte på deras egen webbsajt där det annars finns presskit att tanka hem till det mesta de har gett ut.

kj-dvd.jpg

Erika

1 november kommer Superhjältejul (2009) finnas på SVT Play, dubbad till bl. a. romani och finska. Åtminstone dessa två dubbningar sänds även linjärt på SVT Barn med start 2 november. 

superhjaltejul.png

Elios

Inte sett en julkalender på nästan tio år.
Är inte så intresserad nuförtiden. Var bättre förr. Årets julkalender Kronprinsessan som försvann känns inte heller som något särskilt lockande.  ::) ::)

Erika

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 05:38:06Inte sett en julkalender på nästan tio år.
Är inte så intresserad nuförtiden. Var bättre förr. Årets julkalender Kronprinsessan som försvann känns inte heller som något särskilt lockande.  ::) ::)

Årets heter Kronprinsen som försvann. ;)

Elios

Citat från: Erika skrivet 25 oktober 2022 kl. 05:44:29Årets heter Kronprinsen som försvann. ;)
Haha okej. Var lite snabb där. 😆😆
Kronprinsessan får väl bli uppföljaren nästa år!! :D ;D