Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Sabelöga

Apropå saker jag skriver nu, är det någon som hört talats om julkalendern "Jesus hjälten" från 1987? Det skulle nämligen ha varit Stockholmskanalens svar på Trollkalendern (Trolltider) från 1985. Den ska vara en berättelse om det kristna julevangeliet ur Bibeln.
Houba !

Erika

Citat från: Sabelöga skrivet 14 februari 2024 kl. 01:34:32Apropå saker jag skriver nu, är det någon som hört talats om julkalendern "Jesus hjälten" från 1987? Det skulle nämligen ha varit Stockholmskanalens svar på Trollkalendern (Trolltider) från 1985. Den ska vara en berättelse om det kristna julevangeliet ur Bibeln.
Sitter och skriver på mobilen, så lite knasigheter kan förekomma...

Nej, aldrig hört talas om. Dock vid en snabb titt via KB:s tidningstjänst låter det snarare som det handlar om en arbetstitel på Marias barn. Visserligen nämns Stockholmskanalen i en förhandstitt, men även något som kallas för Björnes bod vilket bör vara det som i slutändan kom att få namnet Björnes magasin. Om jag är inte minns helt fel så sändes 1987 års julkalender som en del av det programmet. Förhandstitten gäller Expressen 1987-04-20.

Funderar dock på om det inte är så Jesus hjälten var tänkt att sändas på Stockholmskanalen, men SVT kom att istället få sända den och då under en annan titel. Det skulle kunna förklara vissa detaljer kring 1987 års julkalender. Detta är endast en teori.

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 14 februari 2024 kl. 01:34:32Apropå saker jag skriver nu, är det någon som hört talats om julkalendern "Jesus hjälten" från 1987? Det skulle nämligen ha varit Stockholmskanalens svar på Trollkalendern (Trolltider) från 1985. Den ska vara en berättelse om det kristna julevangeliet ur Bibeln.
Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 09:17:42Funderar dock på om det inte är så Jesus hjälten var tänkt att sändas på Stockholmskanalen, men SVT kom att istället få sända den och då under en annan titel. Det skulle kunna förklara vissa detaljer kring 1987 års julkalender. Detta är endast en teori.
Själv har jag aldrig ens hört talats om Stockholmskanalen - vad var eller är det för kanal?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2024 kl. 09:27:27Själv har jag aldrig ens hört talats om Stockholmskanalen - vad var eller är det för kanal?
Min första spontana tanke är att det handlar om en lokalkanal (bor inte i Stockholm), men nu hittade jag detta på Wikipedia:

CitatStockholmskanalen


Under 1987 genomfördes en omorganisation av verksamheten inom SVT som skulle innebära att kanalen bytte namn till Kanal 1 och främst visade program producerade i Stockholm. TV2 skulle bli "Sverigekanalen" där man visade program producerade ute i landet. För de som arbetade i TV-huset i Stockholm innebar förändringen att de redaktioner som funnits för gamla TV1 och TV2 slogs ihop och bildade en stor Kanal 1-organisation.

Organisatoriskt sjösattes förändringarna den 1 juli 1987.[1] Den nya namnet och de nya tablåerna infördes den 31 augusti 1987. Nytt från dag ett var ett fast block för barnprogram efter Aktuellts tidiga kvällssändning (med den nya "Bolibompavinjetten") och att Aktuellts huvudsändning flyttade till 21.30. Sammanslagningen av TV1- och TV2-redaktionerna möjliggjorde rationaliseringar som med tiden ökade programtiden.[1] Kanal 1 fick en egen enhet för dramaproduktion, Kanal 1 Drama, som snart blev Nordens största producent av drama.[2]

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 09:17:42Sitter och skriver på mobilen, så lite knasigheter kan förekomma...

Nej, aldrig hört talas om. Dock vid en snabb titt via KB:s tidningstjänst låter det snarare som det handlar om en arbetstitel på Marias barn. Visserligen nämns Stockholmskanalen i en förhandstitt, men även något som kallas för Björnes bod vilket bör vara det som i slutändan kom att få namnet Björnes magasin. Om jag är inte minns helt fel så sändes 1987 års julkalender som en del av det programmet. Förhandstitten gäller Expressen 1987-04-20.

Funderar dock på om det inte är så Jesus hjälten var tänkt att sändas på Stockholmskanalen, men SVT kom att istället få sända den och då under en annan titel. Det skulle kunna förklara vissa detaljer kring 1987 års julkalender. Detta är endast en teori.
Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 12:13:52Min första spontana tanke är att det handlar om en lokalkanal (bor inte i Stockholm), men nu hittade jag detta på Wikipedia:

Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 09:17:42Sitter och skriver på mobilen, så lite knasigheter kan förekomma...

Nej, aldrig hört talas om. Dock vid en snabb titt via KB:s tidningstjänst låter det snarare som det handlar om en arbetstitel på Marias barn. Visserligen nämns Stockholmskanalen i en förhandstitt, men även något som kallas för Björnes bod vilket bör vara det som i slutändan kom att få namnet Björnes magasin. Om jag är inte minns helt fel så sändes 1987 års julkalender som en del av det programmet. Förhandstitten gäller Expressen 1987-04-20.

Funderar dock på om det inte är så Jesus hjälten var tänkt att sändas på Stockholmskanalen, men SVT kom att istället få sända den och då under en annan titel. Det skulle kunna förklara vissa detaljer kring 1987 års julkalender. Detta är endast en teori.
Hm, skulle Stockholmskanalen vara ett smeknamn för TV1 så skulle det förklara vissa saker. Dock är det värt att nämna att Baptistkyrkan två år tidigare anordnade en pengainsamling till en tävling för bästa manus till en kristen julkalender som jag antog var denna. 

"Nästa års Julkalender ska heta "Jesus hjälten" och handla om Julevangeliet, har nya Stockholmskanalen bestämt" står det att läsa i Dagens Nyheter 17 december 1987. Så det är ju inte helt orimligt att dom faktiskt syftar på TV1.

Detta skulle dock innebära att Marias barn gått under fyra olika namn.. Och fortfarande undrar jag vad det blev av Baptistkyrkans initiativ. Dom hade ju fått fram ett manus av vad jag kunde läsa mej fram till.
Houba !

Jonas9881

Citat från: Sabelöga skrivet 14 februari 2024 kl. 16:03:21Detta skulle dock innebära att Marias barn gått under fyra olika namn.. Och fortfarande undrar jag vad det blev av Baptistkyrkans initiativ. Dom hade ju fått fram ett manus av vad jag kunde läsa mej fram till.
Vadå Baptistkyrkans initiativ?

Varför skulle en kyrka har fått fram ett manus, och till vad?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 16:15:58Vadå Baptistkyrkans initiativ?

Varför skulle en kyrka har fått fram ett manus, och till vad?
SVT har genom åren fått klagomål på att Julkalendrarna har har varit för oreligösa...

Sabelöga

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 16:15:58Vadå Baptistkyrkans initiativ?

Varför skulle en kyrka har fått fram ett manus, och till vad?
Baptistkyrkan i Sollentuna protesterade å det kraftigaste mot Trolltider och Trollkalendern 1985 för att TV hadde mage att visa Oden och andra förkristna symboler och anordnade då en protestgrupp för att samordna inskickandet av klagomål till TV, skriva ut klisterlappar och upprop och dylikt. En del i detta var att folk kunde skicka in pengar som skulle gå till ett manustävling för att sedan producera en rent kristen julkalender som svar. Undrar vad det blev av den. Tyckte jag läste i någon tidning från den tiden att manuset blev klart och utgick från det var denna "Jesus hjälten" som skulle visas på Stockholmskanalen, vad nu det var. Men det verkar det inte vara om Stockholmskanalen är TV1.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2023 kl. 09:43:58Jag var inte alltför förtjust i En hederlig jul med Knyckertz, så en långfilm känns något tveksamt i mina ögon. Visst gick julkalendern att se, men särskilt märkvärdig var den inte och jag hann tröttna på både den förutsägbara storyn och den misslyckade humorn innan julafton - trots att jag med viss tvekan ändå såg alla avsnitt.

Långfilmen kommer jag definitivt inte att gå och se på bio (om den nu ska gå upp på bio?), men när den kommer till C More kommer jag troligtvis ändå se den - kanske lyckas de få till en långfilm bättre än en TV-serie...? När nu TV4/C More är medproducenter är det väl ett rimligt antagande att filmen förmodligen kommer släppas på C More inte alltför lång tid efter biopremiären.
Knyckertz & snutjakten finns nu som digital köpfilm på flera tjänster. Någon DVD eller Blu-ray har jag inte sett röken av, inte heller verkar den finnas på TV4 Play+ (d.v.s. det som tidigare var C More).

Sabelöga

Ytterligare en julkalender kommer bli långfilm. Kronprinsen och tyrannens återkomst som bygger på 2022 års julkalender Kronprinsen som försvann. Filmen väntas ha premiär till julen 2024.

https://www.moviezine.se/nyheter/kronprisen-som-forsvann-far-uppfoljare-pa-bio
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 februari 2024 kl. 19:18:50Knyckertz & snutjakten finns nu som digital köpfilm på flera tjänster. Någon DVD eller Blu-ray har jag inte sett röken av, inte heller verkar den finnas på TV4 Play+ (d.v.s. det som tidigare var C More).
Tråkigt om den inte kommer släppas fysiskt.

När den kommer som digital hyrfilm (brukar ofta dröja några veckor efter den släpps som köpfilm) kan jag tänka mig att hyra den, men jag tycker det är för mycket pengar för digital köpfilm, med de begränsningar som det medför - i synnerhet när man som jag är lite skeptisk, och inte tror att det kommer vara något mästerverk...

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 februari 2024 kl. 19:18:50Knyckertz & snutjakten finns nu som digital köpfilm på flera tjänster. Någon DVD eller Blu-ray har jag inte sett röken av, inte heller verkar den finnas på TV4 Play+ (d.v.s. det som tidigare var C More).
Knycketrz & snutjakten kommer på TV4 Play i Maj enligt TV4:s presstjänst.

https://press.tv4.se/post/varens-nyheter-pa-tv4-play

Med tanke på att det snart är påsk undrar jag om någon hittat någon information om årets påskkalender från DR. Enligt vad jag kunde hitta står det att de ska fortsätta med traditionen även 2024. Jag tog med Mysteriet på Bornholm också (eftersom det är en uppföljare till 2022 års påskkalender Det Forsvundne Ravkammer) men jag tror inte att det är den som avses i första artikeln.

https://www.billedbladet.dk/kendte/danmark/tv/dr/troldehjertets-hemmelighed-er-slut-drs-paasketradition-fortsaetter-med-nye

https://www.billedbladet.dk/kendte/danmark/tv/dr/dr-fortsaetter-succesen-nu-kommer-der-en-opfoelgning-til-det-forsvundne

https://www.dr.dk/drtv/serie/mysteriet-paa-bornholm_438027

Tintin

Uppdatering:

Det är Mysteriet på Bornholm som är årets påskkalender på DR. Precis som Det forsvunne Ravkammeret består serien av 8 avsnitt (varav 5 st finns att se nu). Så finalen av de två sista avsnitten blir nog under påskhelgen.

SVT köpte ju in Den gömda skatten 2022, så får väl se hur de gör med  Mysteriet på Bornholm. Ledmotivet är samma som från förra säsongen.


https://www.youtube.com/watch?v=xMThDvWo5u4

Tintin

Tittade igenom de 5 avsnitt som finns av Mysteriet på Bornholm igår.

Vissa av avsnitten har problem med undertexterna (att man endast får ned en del). Tydligen har det att göra med att det kan finnas flera undertexter. Den för hörselskadade ger text för hela avsnittet. Jag lyckades till slut lösa det (men lite "pilligt"). Kan skriva en guide vid behov om fler har problem.

Mysteriet på Bornholm är en samproduktion med bl a SVT, så den kommer troligen läggas ut på SVT Play framöver. På Den gömda skatten var det pålagda undertexter (vilket är lite synd då jag tror att videokvaliteten är högre på DR).

Det dyker även upp en skådespelare Lise Risom Olsen som pratar perfekt svenska, men jag tror aldrig jag sett henne i något svensk dramaproduktion. Nästa avsnitt kommer på Fredag.


Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 19 mars 2024 kl. 10:43:59Mysteriet på Bornholm är en samproduktion med bl a SVT, så den kommer troligen läggas ut på SVT Play framöver. På Den gömda skatten var det pålagda undertexter (vilket är lite synd då jag tror att videokvaliteten är högre på DR).
Den gömda skatten var alltså inte dubbad till svenska? Jag missade den tyvärr när den låg ute på SVT Play, eller hade rättare sagt inte en tanke på att serien ens existerade, och numera finns den inte kvar... :(