Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Skriet från vildmarken (The Call of the Wild)

Startat av Elios, 21 november 2019 kl. 06:53:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios


Daniel Hofverberg

Svårt att säga, men av trailern att döma får jag känslan av att filmen riktar sig mer till en äldre publik än till barnfamiljer, och utifrån det gissar jag att den sannolikt inte kommer att dubbas. Jag har dock gärna fel på den punkten, men den som lever får se...

För övrigt hoppas jag verkligen att trailern inte är representativ för den slutgiltiga filmen, för det såg inte alltför lovande ut - framför allt är det ju i trailern smärtsamt uppenbart att hunden är datoranimerad, även i de mer stillsamma scenerna, och den ser inte äkta ut för fem öre... :(

Elios

Ja du den är nog animerad helt klart på ett eller annat sätt. Annars så är det nog som så att Sonic är en riktig igelkott i sin senaste trailer.  ;D

Daniel Hofverberg

I mina ögon känns det ärligt talat ganska amatörmässigt och "billigt" att inte ens ha riktiga hundar i en film, utan börja datoranimera hundar också. Vid Sonic the Hedgehog har man ju inte mycket till val - det blir nog svårt att få en livs levande igelkott att göra som man vill ;) - och detsamma gäller ju också många andra filmer med lite mer "exotiska" djur.

Men vanligtvis brukar man ju ändå ha med riktiga hundar i spelfilmer, när sådana förekommer. Självklart kan man av säkerhetsskäl behöva ta till animation vid actionsekvenser och liknande, som vore för farligt att utsätta hundar för, men här verkar det ju vara datoranimerat även vid stillsamma scener utan minsta lilla fara...

Men om man nu verkligen envisas med datoranimation för hundar, så borde man i alla fall kunna få till det mer realistiskt än här, för i trailern var det ju smärtsamt uppenbart att det inte var en riktig hund. Det känns ärligt talat nästan som lite "Uncanny Valley", då man nästan får en obehagskänsla på grund av att animationen inte är tillräckligt övertygande utan ser ut och känns som nästan en hund...

Men vi får hoppas att trailern bara är framställd utifrån arbetskopior som inte är 100-procentigt färdigrenderade, så att det kommer se bättre ut än det här i den färdiga produkten.

Anders M Olsson

Det är nästan så falskt som det kan bli. Många av utomhusscenerna är inspelade i studio med datorgrafik i stället för riktig natur.

Dessutom: Varför ska man ens göra en ny filmversion av Skriet från vildmarken, en berättelse som redan har filmats bortåt 10 gånger? Chansen att man kan göra det bättre än någon av de klassiska versionerna är nära nog obefintlig.

Daniel Hofverberg

Jo, somliga scener nästan skriker green-screen... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 november 2019 kl. 19:07:59
Dessutom: Varför ska man ens göra en ny filmversion av Skriet från vildmarken, en berättelse som redan har filmats bortåt 10 gånger? Chansen att man kan göra det bättre än någon av de klassiska versionerna är nära nog obefintlig.
Det kan man ju verkligen fråga sig. Det är ju som sagt ingen brist på filmversioner av Jack Londons klassiker...

Och om man använder green-screen för många scener och inte ens har en riktig hund, varför då inte gå hela vägen och istället göra en animerad filmversion...? Det finns det då i alla fall betydligt färre av, och det skulle inte upplevas lika falskt...

Elios

Det är ju nästan obefintligt korkat hur dem kan välja att animera hunden!?
Så svårt ska det väl ändå inte vara att få hunden att gå med i filmen!?  ???

gstone


Enligt denna webbsida kommer Harrison Ford filmen Skriet från vildmarken dubbas till Svenska och det finns en bra anledningen till att tror bioguiden.


För den hemsidan var också det första stället  där det stod att Deloitte och Sonic the Hedgehog skulle  visas på bio med svensk tal och i båda fallen var detta helt sant. Och dom var den första hemsidan som skrev det om båda filmerna långt innan Filmstaden( före detta SF bio)eller distributören sa något om det överhuvudtaget.

Så det finns bra odds för att dom skulle vara korrekta även denna gång.


https://www.bioguiden.se/filmfokus.aspx?movieid=8be3f0f7-f86d-4a6c-881b-5ae371b9282c




[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 22 december 2019 kl. 20:51:16
Enligt denna webbsida kommer Harrison Ford filmen Skriet från vildmarken dubbas till Svenska och det finns en bra anledningen till att tror bioguiden.


För den hemsidan var också det första stället  där det stod att Deloitte och Sonic the Hedgehog skulle  visas på bio med svensk tal och i båda fallen var detta helt sant. Och dom var den första hemsidan som skrev det om båda filmerna långt innan Filmstaden( före detta SF bio)eller distributören sa något om det överhuvudtaget.

Så det finns bra odds för att dom skulle vara korrekta även denna gång.


https://www.bioguiden.se/filmfokus.aspx?movieid=8be3f0f7-f86d-4a6c-881b-5ae371b9282c

Hur är detta relaterat till ämnet?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Då filmen ifråga ges ut av 20th Century Fox och inte av Disney har jag klippt ut inläggen från Disney-tråden och istället sammanfogat dem till den befintliga tråden om filmen. :)

Elios


gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2019 kl. 21:25:47
Då filmen ifråga ges ut av 20th Century Fox och inte av Disney har jag klippt ut inläggen från Disney-tråden och istället sammanfogat dem till den befintliga tråden om filmen. :)

Men Disney äger ju  20th Century Fox nu ?

Jag var rätt säker på att du visste det !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2019 kl. 20:57:50
Jo, somliga scener nästan skriker green-screen... :(
Det kan man ju verkligen fråga sig. Det är ju som sagt ingen brist på filmversioner av Jack Londons klassiker...

Och om man använder green-screen för många scener och inte ens har en riktig hund, varför då inte gå hela vägen och istället göra en animerad filmversion...? Det finns det då i alla fall betydligt färre av, och det skulle inte upplevas lika falskt...

Jag skulle säja att den upenbar andlingen att göra en ny foilm av boken är att man nu har s¨bra efter  att man kan göra hundarna lika antropomorfiska sm i Londons bok men 'nda göra filmen live action.

Något sådant skulle kunnats gjorts före 10 eller 15 år sedan.

Regissören har också en bakgrund i animation.

Han gjord både    Lilo och Stitch och Draktränaren.

manuset är också av Michael Green kan jag galt nämna en av dom bästa Manusförfattare sm jobbar inom film idag ! ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2019 kl. 21:25:47
Då filmen ifråga ges ut av 20th Century Fox och inte av Disney har jag klippt ut inläggen från Disney-tråden och istället sammanfogat dem till den befintliga tråden om filmen. :)

Trailern var på Disneys youtube sida. Så jag antog att filmen var från Disney.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 december 2019 kl. 23:17:16
Men Disney äger ju  20th Century Fox nu ?

Jag var rätt säker på att du visste det !
Ja, visst äger Disney numera 20th Century Fox - men det är fortfarande skilda företag, så man kan inte anse att allt från 20th Century Fox kommer från Disney...

Visst finns det väl skäl att misstänka att Disney förr eller senare kommer att börja integrera de olika företagen, men så har i alla fall hittills inte skett, varför det trots ägarskapet måste betraktas som olika företag. Annars måste man ju exempelvis klassa Simpsons som en Disney-serie, och det vore orimligt...

Citat från: Elios skrivet 22 december 2019 kl. 23:06:35
Vilket ämne var den i från början?  ???
Den låg i Disneys spelfilmer.