Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ge mig branschråd!!

Startat av Golden voice, 7 oktober 2005 kl. 23:59:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Golden voice

Hej!

Wow, intressant nischad sida, som jag nyss hittat. Vilka är ni, dubbningsproffs eller bara... eh, nördar?? *puss*
Nå, jag har en annan fråga: Jag är sångare (mycket bra) och skådespelare (helt okej), och skulle vara väldigt intresserad av att dubba framför allt tecknad/animerad (musikal)film.
Jag kan sjunga på väldigt många olika sätt, vad kan man tänka sig att efterfrågas mest?
Vart ska man vända sig, skicka demo (sång - eller också med dialog?) eller göra audition? Etc. Supertacksam för alla tips till en nybörjare i branschen!  ???

PAAATE

Jag är i alla fall nörd, men nu talar jag bara för mig själv. ;D  (Varför skulle man annars sitta vid datorn så här dags i min ålder...)

I alla fall, om du skickar en demo, så tycker jag nog att du borde ha med dialog också.

Att göra audition är väl också en bra idé. Alltid mycket trevligare att träffa en person i person... Det blev konstigt...

Men, som sagt, jag är bara nörd, jag har inte en susning. :P

Christian borde veta. Han har "varit där", om jag inte minns helt fel... Vilket jag förmodligen gör, för jag är ganska borta just nu...  ::)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Anton

Sätt dig framför datorn (hoppas du har mic högtalare och annat) Börja med att presentera dig. Läs sedan en text ur en serietidning, bok eller dyl. och spela sedan in en sång där du sjunger accapella. OBS: det behöver inte vara långt! Skicka sedan in det till ett dubbningsbolag och vänta på svar.
Deus ex cantus

Elios

Hade jätte gärna med velat spela in något. Eller ja kanske för min kusin för han sysslar ju mycket med teater och så. Eller kanske snarare är det ju som så att jag vill ju inte direkt sjunga utan bara mest skådespela så hade hoppats på att det med hade gått bra i en musikal.