Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rippa Warner Bros VHS för privat bruk?

Startat av Jabberjaw, 20 oktober 2023 kl. 20:36:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Har några VHS från bland annat Warner Bros och Prism med signalblockering. Vilket skulle kunna vara det lättaste sättet att kringå detta nu när filmerna är sådär 20 år gamla och inte finns att tillgå på annat sätt. :)

Har en LG/VHS kombo spelare nuförtiden endast :( Eftersom 99% av alla filmer jag haft inte har sånt här påhitt. Går det att koppla förbi endå på något sätt?

Steffan Rudvall

#1
Citat från: Jabberjaw skrivet 20 oktober 2023 kl. 20:36:42Har några VHS från bland annat Warner Bros och Prism med signalblockering. Vilket skulle kunna vara det lättaste sättet att kringå detta nu när filmerna är sådär 20 år gamla och inte finns att tillgå på annat sätt. :)

Har en LG/VHS kombo spelare nuförtiden endast :( Eftersom 99% av alla filmer jag haft inte har sånt här påhitt. Går det att koppla förbi endå på något sätt?
Med VHS/DVD kombon tror jag inte det går direkt men om man har ett capture card bör man väl kunna kringgå det.

Jabberjaw

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2023 kl. 21:14:02Med VHS/DVD kombon tror jag inte det går direkt men om man har ett capture card bör man väl kunna kringgå det.
Hm jag var rädd för det..  Har Warner Bros en egen form utav skydd på sina gamal 90-tals filmer, eller det s.k Macrovision skyddet som Disney körde med ibland på sina EGMONT filmer. :-\

Någon som kan rekommendera en enkel lösning för kunna kopiera över filmerna. Det är endast ett 10 tal stycken
så det är ingen stor grej som jag vill lägga flera tusentals kronor på.
 

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 21 oktober 2023 kl. 15:42:29Hm jag var rädd för det..  Har Warner Bros en egen form utav skydd på sina gamal 90-tals filmer, eller det s.k Macrovision skyddet som Disney körde med ibland på sina EGMONT filmer. :-\
Det är egentligen två olika skydd som ofta(-st) förekommer tillsammans, oavsett om det är filmer från Disney, Warner eller någon annan.

Macrovision är en förvrängning av videosignalen som förvirrar den automatiska förstärkningsregleringen på VHS-bandare så att resultatet blir obrukbart. Men digitala inspelare, t.ex. till DVD, bryr sig inte om Macrovision.

Det andra skyddet är CGMS, Copy Generation Management System, som egentligen bara är ett par databitar inbakade i videosignalen. När en inspelningsapparat ser en viss kombination av bitarna vägrar den att starta inspelning.

Både Macrovision och CGMS brukar kunna tas bort med s.k. videostabilisatorer som kan kosta några hundralappar. Jag brukar använda ett filter, Velleman VM106 (färdigbyggd i låda) eller K8036 (byggsats), som jag köpte för flera år sen, men dessa verkar tyvärr inte tillverkas längre.

Det bör fortfarande gå att få tag på liknande apparater, men jag kan inte gå i god för vad som fungerar av det som finns på marknaden nu. Om man beställer en från USA är det kanske inte ens säkert att den fungerar med PAL video.

Man kan även använda en s.k. Time Base Corrector. De flesta sådana bör ta bort Macrovision och CGMS, men då talar vi om helt andra priser än enkla stabilisatorer. En TBC kan kosta flera tusenlappar, eller t.o.m. flera tiotusentals kronor om det handlar om proffsutrustning.

Citat från: Jabberjaw skrivet 21 oktober 2023 kl. 15:42:29Någon som kan rekommendera en enkel lösning för kunna kopiera över filmerna. Det är endast ett 10 tal stycken
så det är ingen stor grej som jag vill lägga flera tusentals kronor på.
Den enda "enkla" lösning jag kan komma på är att filma av TV-skärmen med en videokamera eller mobiltelefon. Om du använder stativ och dämpar belysningen i rummet för att undvika reflexer kan det kanske bli godtagbart. Eventuellt kan du digitalisera ljudet separat och synka ihop med bilden i efterhand.

Har du en USB-ansluten videodongel till din dator? Ibland kan man ha turen att sådana inte reagerar på CGMS-signalen. Det kan även vara värt att testa med olika programvaror. Jag minns att jag hade en sån för flera år sen där det gick bra att spela in skyddade VHS-filmer, men bara med en viss version av den tillhörande programvaran.

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 20 oktober 2023 kl. 20:36:42Har några VHS från bland annat Warner Bros och Prism med signalblockering. Vilket skulle kunna vara det lättaste sättet att kringå detta nu när filmerna är sådär 20 år gamla och inte finns att tillgå på annat sätt. :)

Har en LG/VHS kombo spelare nuförtiden endast :( Eftersom 99% av alla filmer jag haft inte har sånt här påhitt. Går det att koppla förbi endå på något sätt?
Varför vill du göra det här ?

Är det ens laligt ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:12:54Både Macrovision och CGMS brukar kunna tas bort med s.k. videostabilisatorer som kan kosta några hundralappar. Jag brukar använda ett filter, Velleman VM106 (färdigbyggd i låda) eller K8036 (byggsats), som jag köpte för flera år sen, men dessa verkar tyvärr inte tillverkas längre.
Själv har jag en enhet som heter Grex, som har fungerat bra; men som dock bara har S-Video och RCA (inte SCART). Alltså lär man behöva en SCART-adapter för att kunna användas med europeisk utrustning.

Tillverkarens webbsida finns fortfarande kvar, men då sajten inte uppdaterats sedan 2012 har jag ingen aning om den fortfarande tillverkas eller inte - och även om så är fallet är det nog inte så troligt att de kan skicka något just nu i alla fall, då den kommer från Israel... :(
http://www.xdimax.com/grex/grex.html

(Och skulle den fortfarande gå att köpa, så tillkommer förstås moms och PostNords ockeravgift på det hela)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:55:02Själv har jag en enhet som heter Grex, som har fungerat bra; men som dock bara har S-Video och RCA (inte SCART). Alltså lär man behöva en SCART-adapter för att kunna användas med europeisk utrustning.
Kontakttypen är dock ett väldigt litet problem i sammanhanget. Adaptrar mellan SCART och S-Video/RCA är lätta att få tag på, t.ex. hos Kjell & Co,

Det som möjligtvis kan ställa till bekymmer är om @Jabberjaw inte har någon annan spelare/inspelare än kombinationsapparaten med både VHS och DVD i samma enhet. Då måste det finnas något sätt att ta ut signalen från VHS, "tvätta" den externt, och skicka in den igen för inspelning på DVD.

Jag tror att det ska gå, men fråga mig inte hur...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2023 kl. 19:52:13Det som möjligtvis kan ställa till bekymmer är om @Jabberjaw inte har någon annan spelare/inspelare än kombinationsapparaten med både VHS och DVD i samma enhet. Då måste det finnas något sätt att ta ut signalen från VHS, "tvätta" den externt, och skicka in den igen för inspelning på DVD.

Jag tror att det ska gå, men fråga mig inte hur...
Ja, precis - det blir nog svårt att få det att fungera med enbart komboenheten med VHS och DVD i samma apparat, utan enklast blir nog om man har någon annan enhet för inspelning och kan använda komboenheten enbart för uppspelning från VHS. Då kan man använda VHS-delen av komboenheten, något för att avlägsna kopieringsskyddet emellan och någon annan enhet (videodongel, DVD-recorder eller något annat passande) för att digitalisera med.

Citat från: gstone skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:18:22Varför vill du göra det här ?

Är det ens laligt ?
Varför man vill göra det är väl inte så svårt att lista ut - trots allt lär ju VHS-bandare inte hålla för evigt, och banden blir hellre inte i bättre kvalitet med åren, så alla vill nog försöka digitalisera det man har på VHS till mer lätthanterliga format (såsom DVD eller digitala filer)...

Det försöker jag också göra, även om det i ärlighetens namn går alldeles för långsamt...

Om det är lagligt beror väl mest på vad man gör med det digitaliserade materialet efter att man har digitaliserat det.