Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Optisk media

Startat av Mathilda Gustafsson, 18 september 2023 kl. 21:01:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag har förstått att lasern har olika färger beroende på om det är CD, DVD eller Blu-ray men hur funkar det? Och har en blu-ray spelare som kan spela upp CD och DVD också tre lasrar eller kan en blå laser läsa skivor som är gjorda för att läsas av en annan färg?

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 september 2023 kl. 21:01:21Jag har förstått att lasern har olika färger beroende på om det är CD, DVD eller Blu-ray men hur funkar det? Och har en blu-ray spelare som kan spela upp CD och DVD också tre lasrar eller kan en blå laser läsa skivor som är gjorda för att läsas av en annan färg?
En Blu-rayspelare har normalt tre lasrar, en DVD-spelare två och en CD-spelare bara en.

http://www.repairfaq.org/sam/Blu-ray/site1/diode.html

Några tidiga DVD-spelare hade bara en laser - en röd - som användes både för DVD och CD. Det fungerade bra för fabrikspressade CD, men på sådana spelare gick det inte att spela brända CD-skivor.

Playstation 4 kan enligt uppgift inte spela CD-skivor, så jag gissar att den bara har två lasrar.

Zebastian

När jag jämför här hemma så verkar DVD spelaren vara sämre på att spela repiga skivor mycket sämre än vad Bluray spelaren är. Hur kan det hända om båda två läser och DVD med samma typ av laser?

Anders M Olsson

Citat från: Zebastian skrivet 18 september 2023 kl. 21:54:35När jag jämför här hemma så verkar DVD spelaren vara sämre på att spela repiga skivor mycket sämre än vad Bluray spelaren är. Hur kan det hända om båda två läser och DVD med samma typ av laser?
Det kan finnas skillnader i optik, mekanik och styrelektronik mellan olika spelare som inte nödvändigtvis behöver ha något samband med typen av spelare och typen av laser.

Men allmänt kan sägas att repor vanligtvis inte har så stor betydelse, i alla fall inte om de går i vinkel mot spåren. Repor som går parallellt (längs med spåren) kan däremot ställa till med problem.

Men det som brukar ställa till med störst problem är fingeravtryck. Såna syns inte alltid, men kan ändå göra en skiva väldigt svårspelad. De är å andra sidan lätta att ta bort. Man kan torka med en mikrofiberduk, eller t.o.m. tvätta skivan med ljummet vatten och några droppar diskmedel.

Själv är jag väldigt noga med att aldrig ta med fingrarna på spårsidan, men olyckor kan ändå hända. Och jag har helt tappat räkningen på hur många gånger jag har hjälpt goda vänner att rengöra sina CD-, DVD- och Blu-rayskivor. Även väldigt svårspelade skivor brukar fungera perfekt efter behandlingen.

Sen kan det förstås inträffa någon enstaka gång att själva skikten inne i skivorna eroderar, s.k. laserröta. Brända skivor är förmodligen mer utsatta än fabrikspressade. Sånt är inte mycket att göra något åt, men om man har en läsare i sin dator kan det ibland gå att rädda innehållet genom att kopiera ut det.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 september 2023 kl. 21:50:55En Blu-rayspelare har normalt tre lasrar, en DVD-spelare två och en CD-spelare bara en.

http://www.repairfaq.org/sam/Blu-ray/site1/diode.html

Några tidiga DVD-spelare hade bara en laser - en röd - som användes både för DVD och CD. Det fungerade bra för fabrikspressade CD, men på sådana spelare gick det inte att spela brända CD-skivor.

Playstation 4 kan enligt uppgift inte spela CD-skivor, så jag gissar att den bara har två lasrar.
Är Blu-Ray spelaren så bra med alla 3 laser?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 september 2023 kl. 09:52:33Är Blu-Ray spelaren så bra med alla 3 laser?
Det finns ingen anledning att tro att en Blu-rayspelare skulle vara sämre eller mera felbenägen än DVD- och CD-spelare. Tvärtom, skulle jag nog vilja säga.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 september 2023 kl. 11:42:00Det finns ingen anledning att tro att en Blu-rayspelare skulle vara sämre eller mera felbenägen än DVD- och CD-spelare. Tvärtom, skulle jag nog vilja säga.
Du menar att DVD spelaren är bättre?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 september 2023 kl. 13:58:34Du menar att DVD spelaren är bättre?
Nej, om något lär Blu-Ray-spelare vara bättre än DVD-spelare även för DVD-skivor. Knappast sämre i alla fall, så antingen likvärdig eller bättre.