Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor till Oscar Isaksson

Startat av Disneyfantasten, 3 januari 2020 kl. 23:59:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag kom att tänka på en sak, jag vet inte om jag frågat detta förut men hur kommer det sig att Christel Körner inte spelade Kängu i Filmen om Nalle Puh när alla andra röster från TV-serien på 1990-talet spelade sina roller även i den?

Disneyfantasten

Varför hade inte Rex och Hans Vänner, På Rymmen, Trollet i Parken, Den Lilla Pandan, Pingvinen och Lyckostenen, Gordy, Balto, Änglahund 2 och Rädda Willy 3 Sverigepremiär på bio?

Disneyfantasten

Enligt Oscar Isaksson så gjordes 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna (som spelades in februari 1995 till nypremiären på bio 1995-03-17) med väldigt kort varsel då originaldubbningen från början skulle användas men man fick tekniska problem, så då undrar jag; när upptäcktes de tekniska problemen?

Sen angående 1992-års omdubbning av Peter Pan (som spelades in juni 1992 till nypremiären på bio 1992-07-31), när påbörjades arbetet med den dubbningen?

gstone

Varför övergick Disney från att mest använda KM Studios för svenska dubbningar till att istället i stort sätt alltid använda Sun Studio omkring 2004 ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2023 kl. 17:49:48Varför övergick Disney från att mest använda KM Studios för svenska dubbningar till att istället i stort sätt alltid använda Sun Studio omkring 2004 ?
Det mest sannolika är väl av rent praktiska skäl - för att kunna anlita en enda studio för hela Norden, istället för att behöva anlita olika studior för varje enskilt land. Nu är det visserligen annorlunda, men 2004 fanns ju KM Studio bara i Sverige.