Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilka tycker ni är dubbarnas bästa insatser?

Startat av jimstrom, 3 februari 2014 kl. 23:12:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 september 2021 kl. 20:46:06
Skrev fel i hastigheten hos Per Eggers, jag menade Måsart!

Lite off topic .................Men tror ni  Måsart får behålla sitt namn i remaken ?

Jag frågar eftersom hon inte är en mås i den nya filmen. Utan en annan slags fågel.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 september 2021 kl. 21:41:03
Lite off topic .................Men tror ni  Måsart får behålla sitt namn i remaken ?

Jag frågar eftersom hon inte är en mås i den nya filmen. Utan en annan slags fågel.
Det antar jag inte eftersom att Måsart dels är ett maskulint namn och dessutom är det ingen mås längre.

Will Siv

#257
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 september 2021 kl. 21:37:03


Jag håller med om Bianca men jag skulle välja en så jag tog Duchess! (dessa två spelas förresten även av samma person på engelska nämligen Eva Gabor, Doreen Denning som regisserade dessa tre filmer övertygade Disney om att Bianca skulle ha samma röst som Duchess vilket se höll med om)

Dessama gäller Balo, Thomas O'Maley och Lille John, fast inte Thomas på svenska ( undrar hur det skulle bli om Beppe gjorde rösten till honom istället för Per ??? ::) )

Även Ratcliffe, Mr. Harcourt och Jumba ( David Ogden Stiers - Stefan Ljungqvist )

Och så klart.....
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 september 2021 kl. 21:37:03

Elina Raeder är även jättebra som Carmen Cirtez i Spy Kids, Arista i Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel, m.fl. men jag skulle välja en så jag tog Violet!

Alla gånger hon har dubbat karaktärer som Grey DeLisle gjort rösten till ( Azula, Frankie Foster och Kitty Kattfot i "Tuff Puppy" )



Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 september 2021 kl. 21:37:03

Andra favoriter hos Claes Ljungmark inkluderar bl.a. Lawrence i Prinsessan och Grodan, Kung Harold i Shrek-filmerna, m.fl. men jag skulle välja en så jag tog Kowalski!

En till jag vill lägga till: Chick Hicks I "Bilar", andra gången han dubbar Michael Keaton i en Disney film om bilar och racing  ;)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 september 2021 kl. 21:37:03

Annica Smedius har gjort många bra roller jag håller helt med om såväl Eris som Mia (jag är förresten glad att höra att jag inte är ensam som kommer ihåg Magnus och Myggan, spelade Skurkssons Hämnd jättemycket när jag var barn)


Coolt  :D

Skulle kanske ha nämnt titelkaraktärerna för Andreas ( och Skurkson för Andreas äter upp varenda scen han pratar i )

Här är det första spelet förresten, med en en...... mindre imponerande dubbning  :-\


https://youtu.be/i26ogsVOGrc


Om "eftertexten" stämmer så är det 18 enskilda röster! Men ingen av dom låter bra alls .... Och slutet där fienden blir besegrad är så dåligt att blir bra, helt skrattretande!

Det andra spelet har visserligen bara två röstskådespelare....


https://youtu.be/OJrBl59udMg


Men det är Andreas och Annica så den är 120% bättre utan jämförelse  ;D

Om du skulle få ett jobb att dubba ett spel ( eller en film ) skulle du ta:

1. 20 personer som inte äns är skådespelare.
eller
2. Två av dom bästa röstskådespelarna i landet?

  ;)

Har bara spelat igenom det fjärde spelet, "Skurkson's Skugga" ( där Peter Sjöqvist medverkar )

Försökte spela det andra men kom inte långt ( förstod inte att man kunde vrida tiden tillbaka )

Hade velat spela det tredje spelet ( det är ju en prequel till det jag spelade och förklara vad som hände ), har sett en walkthrough på samma kanal jag länkade till.

Hade du också ett fel på ljudinstälningen i spelet så musiken var för hög och kunde inte höra Irene?

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 september 2021 kl. 21:37:03

Angående din fråga om Annelie Berg Bhagavan och Charlotte Ardai Jennefors så ska jag fundera...

Annie ( Sailor Moon ) och Arianne ( Sailor Venus ), samt Clover och Alex är väl dom första jag ( och många andra ) tänker på och för Annelie, även Jessie i Pokémon och Luna ( ironiskt ) i "Nalle Har Ett Stort Blå Hus" ( också ironiskt, med Charlotte's make  ;) )


Disneyfantasten

#258
Citat från: Will Stewart skrivet 24 september 2021 kl. 23:04:54
Dessama gäller Balo, Thomas O'Maley och Lille John, fast inte Thomas på svenska ( undrar hur det skulle bli om Beppe gjorde rösten till honom istället för Per ??? ::) )

Även Ratcliffe, Mr. Harcourt och Jumba ( David Ogden Stiers - Stefan Ljungqvist )

Och så klart.....
Alla gånger hon har dubbat karaktärer som Grey DeLisle gjort rösten till ( Azula, Frankie Foster och Kitty Kattfot i "Tuff Puppy" )



En till jag vill lägga till: Chick Hicks I "Bilar", andra gången han dubbar Michael Keaton i en Disney film om bilar och racing  ;)

Coolt  :D

Skulle kanske ha nämnt titelkaraktärerna för Andreas ( och Skurkson för Andreas äter upp varenda scen han pratar i )

Här är det första spelet förresten, med en en...... mindre imponerande dubbning  :-\


https://youtu.be/i26ogsVOGrc


Om "eftertexten" stämmer så är det 18 enskilda röster! Men ingen av dom låter bra alls .... Och slutet där fienden blir besegrad är så dåligt att blir bra, helt skrattretande!

Det andra spelet har visserligen bara två röstskådespelare....


https://youtu.be/OJrBl59udMg


Men det är Andreas och Annica så den är 120% bättre utan jämförelse  ;D

Om du skulle få ett jobb att dubba ett spel ( eller en film ) skulle du ta:

1. 20 personer som inte äns är skådespelare.
eller
2. Två av dom bästa röstskådespelarna i landet?

  ;)

Har bara spelat igenom det fjärde spelet, "Skurkson's Skugga" ( där Peter Sjöqvist medverkar )

Försökte spela det andra men kom inte långt ( förstod inte att man kunde vrida tiden tillbaka )

Hade velat spela det tredje spelet ( det är ju en prequel till det jag spelade och förklara vad som hände ), har sett en walkthrough på samma kanal jag länkade till.

Hade du också ett fel på ljudinstälningen i spelet så musiken var för hög och kunde inte höra Irene?

Annie ( Sailor Moon ) och Arianne ( Sailor Venus ), samt Clover och Alex är väl dom första jag ( och många andra ) tänker på och för Annelie, även Jessie i Pokémon och Luna ( ironiskt ) i "Nalle Har Ett Stort Blå Hus" ( också ironiskt, med Charlotte's make  ;) )

Sedan ska vi inte heller glömma;

Sheriffen av Nottingham, Lukas och Tjifen = Pat Buttram / John Harryson (fast inte Napoleon, Harryson hade varit helt perfekt i den rollen, fast Arne Källerud är också bra i denna roll)

Kaa, Roquefort och Herr Stork = Sterling Holloway / Hans Lindgren (likaså Nalle Puh och Kaa = Jim Cummings / Guy De La Berg)

Rufus och Grävlingen = John McIntire / Olof Thunberg

Herr Smee och Vita Kaninen = Bill Thompson / Hans Lindgren

Pacha, Sulley och Big Daddy La Bouff = John Goodman / Allan Svensson

Kung Candy och Hertig Af Vässleby = Alan Tudyk / Claes Månsson

Vinka och Judy Hopps = Ginnifer Goodwyn / Hilda Henze

Anden och Professor Phillip Brainard = Robin Williams / Dan Ekborg

Tack för att du påminde mig om att det första spelet existerar, visserligen har spelet ett stort nostalgivärde i och med att det var mitt allra första datorspel plus att jag spelade det mycket som barn, men när jag lyssnar på rösterna som äldre så får jag erkänna att dubbningen inte är vidare bra alls främst på grund av inlevelsen, jag kände inte igen en enda person i rollistan, snacka om amatördubbning, då jag spelade det som barn så har jag inga problem att höra rösterna dock...

Men tacka vet jag de senare spelen, som Den Stora Skattjakten, Herr Skurkssons Hämnd och Herr Skurkssons Skugga, där är dubbningarna mycket bättre...

Will Siv

#259
Andra Favorit roller.

( Några har nämnts här tidigare )


Adam Fietz - Amiral Zhao och Eldförste Ozai i "Avatar: Legenden om Aang" ( fast det är konstigt att dom har samma röst )

Reine Brynolfson - Gustaf och Diego ( två 🐈 )

Kim Sulocki - SvampBob Fyrkant.

Lennart Jähkel - Mulle Meck.

Torsten Whalund - Avatar Roku i.....  "Avatar"

Dan Bratt - Obi Wan Kenobi och Tenzin i "Legenden om Korra"

Mia Khil - Max Goof ( "Långben's Galna Gäng ), Vicky ( "Fairly Odd Parents" ) och Flora ( "Winx Club" ).

Tommy Blom - Herr Krabba.

Ole Ornered - Luigi i "Bilar"

Sandra Kassman - Lilo och Kiki.

Nick Atkinson - Max Goof i "A Goofy Movie" och "An Extremley Goofy Movie"

Martin Stenmarck - Blixten McQueen.

Disneyfantasten

#260
Citat från: Will Stewart skrivet 25 september 2021 kl. 00:10:59
Påbörjar:

Andra Favorit roller.

( Några har nämnts här tidigare )


Adam Fietz - Amiral Zhao och Eldförste Ozai ( fast det är konstigt att dom har samma röst )

Reine Brynolfson - Gustaf och Diego ( två 🐈 )

Kim Sulocki - SvampBob Fyrkant.

Lennart Jähkel - Mulle Meck.

Torsten Whalund - Avatar Roku.

Dan Bratt - Obi Wan Kenobi och Tenzin.

Mia Khil - Max Goof, Vicky och Flora.

Fråga: Vilka karaktärer är Amiral Zhao, Eldförste Ozai, Avatar Roku, Obi Wan Kenobi, Tenzin, Vicky och Flora?

Här är vad jag tycker;

(jag vill återigen poängtera att jag egentligen har mer än en hos dessa men ska välja en, samma sak med flera av de jag nämnde förut)

Adam Fietz bästa roll är Kejsare Zurg

Reine Brynolfsons bästa roll är Diego

Kim Sulockis bästa roll är Svampbob Fyrkant

Torsten Wahlunds bästa roll är Kerchak

Lennart Jähkels bästa roll är Gideon Grey i Zootropolis

Dan Bratts bästa roll vet jag inte än så länge, men han brukar göra bra roller

Maria Kihls bästa roll är Dåtidsspöket i Mupparnas Julsaga

Annelie Berg Bhagavans bästa roll är Landet För Längesedan filmerna

Charlotte Ardai Jennefors bästa roll är Odette i Svanprinsessan 3 Den Förtrollade Skatten

Kommer kanske på flera senare...

Will Siv

#261
Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 08:16:23
Fråga: Vilka karaktärer är Amiral Zhao, Eldförste Ozai, Avatar Roku, Obi Wan Kenobi, Tenzin, Vicky och Flora?

Amiral Zhao, Eldförste Ozai och Avatar Roku är i "Avatar: Legenden om Aang" och Tenzin är i uppföljaren "Legenden om Korra" ( dom kunde inte använda "avatar" p.g.a James Cameron's film )

Hur känner du inte till Obi Wan?  ???
Hint: han kallas även Ben Kenobi.

Vicky är den ondskefulla barnvakten i "Fairly Odd Parents" ( Elina Raeder hade varit perfekt i den rollen, men Mia är ändå strålande )

Flora är en fe i "Winx Club" ( en gissning på vad hennes krafter är )

Skulle nog ha skrivit med vilken film/serie dom är ifrån, jag bad ju dig göra och så gör jag inte det själv  :-[


På tal om Star Wars: på engelska spelas Ozai av Mark Hamil ( han spelade ju också Jokern i Batman )

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 25 september 2021 kl. 08:53:21
Amiral Zhao, Eldförste Ozai och Avatar Roku är i "Avatar: Legenden om Aang" och Tenzin är i uppföljaren "Legenden om Korra" ( dom kunde inte använda "avatar" p.g.a James Cameron's film )

Hur känner du inte till Obi Wan?  ???
Hint: han kallas även Ben Kenobi.

Vicky är den ondskefulla barnvakten i "Fairly Odd Parents" ( Elina hade varit perfekt i den rollen, men Mia är ändå strålande )

Flora är en fe i "Winx Club" ( en gissning på vad hennes krafter är )

Skulle nog ha skrivit med vilken film/serie dom är ifrån, jag bad ju dig göra och så gör jag inte det själv  :-[


På tal om Star Wars: på engelska spelas Ozai av Mark Hamil ( han spelade ju också Jokern i Batman )

Okej, tror att flera av dessa ska vara med i mina kollage...

MOA


Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 25 september 2021 kl. 00:10:59
Tommy Blom - Herr Krabba.

Ole Ornered - Luigi i "Bilar"

Lite sent svar men för mig;

Ole Ornereds bästa roll är Fegan Floop i Spy Kids filmerna

Tommy Bloms bästa roll är Tucker i Zuper-Zebran

Fast jag håller med dig om de du nämner med!

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 september 2021 kl. 12:48:35
Jag skulle snarare säga denna...

Mest ikonisk.
Men för mig:

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 24 september 2021 kl. 12:47:57
För Claes Malmberg: Buck i "Ice Age 3"


För Nichlas: Ratchet i "Robotar", Fun Fact: Claes spelar hans mamma i filmen och Nichlas spelar sin brors fiende.

Alltså.....

För Linus: Rodney i "Robotar" .

PS: du glömde deras syster, Pernilla.

För henne: Sandy i Svampbob


För Peter vill jag också nämna Ernie i "Svenska Sesam" ( hans pappa spelar Bert )

har tyvärr inte hört henne i den rollen.

Jag håller fullständigt med om Buck också, likaså Gustaf...

Jag minns inte insatserna i Robotar men jag minns att det var en bra dubbning och en bra film (andra roller bröderna gjort som jag gillar väldigt mycket är bl.a. titelrollen i Djungel George, Kaa i Lilla Djungelboken, Kung Julien i Madagaskar, Milo i Atlantis, titelrollen i Hodjas Flygande Matta, osv.)

Justé, Pernilla Wahlgren, hennes bästa roll enligt mig är nog Jenna i Balto-filmerna...

Eh, vänta lite nu, John och Peter Harryson har väl aldrig spelat Bert?  ??? (de spelas ju ändå av Steve Kratz och Magnus Ehrner)

(annars är andra stora favoriter hos Peter Harryson även Shaggy i Scooby-Doo, Loppan i Ett Småkryps Liv, Konrad i Djungeldjuret Hugo, Boris i Balto-filmerna, Snöboll i Stuart Little, General Motus i Asterix och Britterna)

Apro på Magnus Ehrner, hans bästa roll enligt mig är Itchy i Änglahund!

Du nämnde förut Jesper Adefelt, hans bästa roll enligt mig är Eddie Noddleman i Sing!

Nick Atkinsons bästa roll är titelrollen i Taran och Den Magiska Kitteln

Therese Reuterswärds bästa roll är Eilonwy i Taran och Den Magiska Kitteln

Mariam Wallentins bästa roll är Roxanne i Janne Långben The Movie

(kommer på flera senare...)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 20:14:17
Jag håller fullständigt med om Buck också, likaså Gustaf...

Jag minns inte insatserna i Robotar men jag minns att det var en bra dubbning och en bra film (andra roller bröderna gjort som jag gillar väldigt mycket är bl.a. titelrollen i Djungel George, Kaa i Lilla Djungelboken, Kung Julien i Madagaskar, Milo i Atlantis, titelrollen i Hodjas Flygande Matta, osv.)

Justé, Pernilla Wahlgren, hennes bästa roll enligt mig är nog Jenna i Balto-filmerna...

Eh, vänta lite nu, John och Peter Harryson har väl aldrig spelat Bert?  ??? (de spelas ju ändå av Steve Kratz och Magnus Ehrner)

(annars är andra stora favoriter hos Peter Harryson även Shaggy i Scooby-Doo, Loppan i Ett Småkryps Liv, Konrad i Djungeldjuret Hugo, Boris i Balto-filmerna, Snöboll i Stuart Little, General Motus i Asterix och Britterna)

Apro på Magnus Ehrner, hans bästa roll enligt mig är Itchy i Änglahund!

Du nämnde förut Jesper Adefelt, hans bästa roll enligt mig är Eddie Noddleman i Sing!

Nick Atkinsons bästa roll är titelrollen i Taran och Den Magiska Kitteln

Therese Reuterswärds bästa roll är Eilonwy i Taran och Den Magiska Kitteln

Mariam Wallentins bästa roll är Roxanne i Janne Långben The Movie

(kommer på flera senare...)
Jodå, John och Peter har spelat Bert och Ernie i Svenska Sesam från 1981.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 september 2021 kl. 20:17:37
Jodå, John och Peter har spelat Bert och Ernie i Svenska Sesam från 1981.

Är det detsamma som där Lars Amble och Magnus Ehrner spelade Kermit?