Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ge ut credits

Startat av gstone, 15 december 2021 kl. 12:54:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Varför får inte visa dubb studios lämna ut vilka rösterna ?

Jag skulle tror att bra röster skulle få mår folk att titta på tv serien !

Varför tillåter inte studios at man ger ut credits till en film ?

Jag ser igen andleding till att hålla rösterna hemligt !

Det är så konstigt för ibland  kan jag se en dubbning för att en viss skådespelare är med.

Varför vill folk hålla det hemligt ?

Är det försten Dubbnings studion eller själva filmbolag som beställer dubbning som bestmer om man får ge ut credits ?

Och varför för dubbare inte berätta vilka dubbningar dom har gjort för än filmen kommer ut ?

Varför måste dom vänta till filmen kommer ut ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Såja såja, tålamod Gstone, jag är minst lika ivrig att veta kompletta rollistor som du, men man måste kunna ge sig till tåls!

Daniel Hofverberg

Det korta svaret på alla dessa frågor är väl: Det beror på.

Dels har vissa dubbningsstudior interna policys att inte lämna ut creditlistor annat än till kunder - det är förstås varje företag som bestämmer själva hur de vill göra, för rent formellt sett har förstås inte dubbningsföretag någon skyldighet att hjälpa "allmänheten" då de bara utfört ett betalt beställningsuppdrag åt ett filmbolag/distributör/TV-bolag.

SDI Media har ju närmare tio års tid varit (ö)kända för att ha haft den policyn, medan en del andra studior (exempelvis Eurotroll) istället har valt "kompromisslösningen" att inte lämna ut uppgifter förrän efter premiären av respektive film/serie, då de alltså anser att det före premiären är upp till kunden att avgöra vilka uppgifter de vill lämna ut (en fullt rimlig inställning i mina ögon). Ännu lite längre går KM Studio, som brukar lämna ut uppgifter även före premiären, men med tydliga instruktioner att de inte får publiceras före premiären (då de alltså räknar med att exempelvis Dubbningshemsidan tar lite tid på sig för att publicera allt, så att det är en fördel att veta uppgifter i förväg även om de inte ska publiceras före ett visst datum).

Dessutom händer det att vissa kunder (filmbolag/distributörer) uttryckligen inte vill att dubbningsstudior ska lämna ut uppgifter till någon annan än de själva, och skriver in det i kontrakten. I så fall har studiorna förstås inget annat väl än att upprätthålla deras önskemål. Ett sådant exempel är Netflix, som tydligen inte vill att någon dubbningsstudio ska lämna ut uppgifter om deras produktioner (eller åtminstone inte till vissa produktioner) - därav att KM Studio exempelvis lämnar ut creditlistor om allt utom det som de har dubbat för Netflix...

Disney har också i decennier haft sådana krav att de inte vill att dubbningsstudior ska lämna ut uppgifter. Är det en tillräckligt stor kund kan det eventuellt sabotera även för andra kunder - därav att KM Studio inte lämnade ut creditlistor alls medan de hade kontrakt med Disney, medan de numera gör det sedan Disney lämnat KM Studio. Mest troligt av rent praktiska skäl, för står Disney för majoriteten av alla deras uppdrag så blir det väl enklare att neka allt än att försöka lista ut för varje enskild fråga om det uppdraget gått via Disney eller inte (det är ju trots allt inte alltid helt enkelt att avgöra, för det händer ju att Disney Character Voices International ansvarar för dubbningar av sådant som faktiskt inte är producerat av Disney eller vice versa).


Personligen ser jag heller inte någon anledning att vare sig filmbolag/distributörer eller dubbningsstudior ska behöva hemlighålla röster, särskilt inte efter premiären. Självklart kan dubbningsstudior ibland få veta sekretessbelagda uppgifter om filmer, som inte vore bra att det sprids ut, så givetvis kan dubbningsföretag inte börja lämna ut allt de vet. Men rimligen bör inte just röster, rollistor och creditlistor vara av sådant slag, för det här ju liksom till sakens natur att både skådespelare, dubbningsstudior och filmbolag vill att det ska komma ut.

Faktum är att kollektivavtalet med Teaterförbundet till och med har skrivit ut i kontrakten att dubbcredits ska sättas ut på produktioner; något som tyvärr ändå långt ifrån alltid sker. :( Jag har inte sett de nya avtalen sedan Teaterförbundet bytte namn till Scen & Film, men skulle gissa att de fortfarande är likvärdiga.

Citat från: gstone skrivet 15 december 2021 kl. 12:54:48
Och varför för dubbare inte berätta vilka dubbningar dom har gjort för än filmen kommer ut ?
Det beror på vad som står i kontraktet som skådespelarna har skrivit under, men ofta står det nog någon form av sekretessklausul så att de inte får lämna ut uppgifter förrän filmen/serien haft premiär.

Och det är väl inte så konstigt, för dubbningar kan ju ibland påbörjas över ett år innan en film eller ska få premiär (där kontrakten ibland skrivs på ännu tidigare), och så tidigt är det ju rimligen upp till filmbolaget att avgöra om de vill att röstuppgifter ska spridas ut eller inte. Ibland vill man det av marknadsföringsskäl och ibland inte.

MOA

De e en policy som dubbningsstudior har

Steffan Rudvall

Jag förstår dock inte varför Disney castar kända personer utan att använda dessa i marknadsföringen och ibland går de inte ens ut med att kändisarna är med.

Jabberjaw

Det skulle ju onekligen underlättat forumet i fråga om dom valde att skriva ut credits för respektive film och tv-serie som varje studio har "gjort". Sedan om dubbningen i fråga säljs runt eller ägs av någon annan i framtiden behöver inte nödvändigtvis ändra på någonting.

Jag kan tycka att det är upp till varje enskild individ som dubbar att skriva ett CV, om denne vill skylta med denna informationen. Jag antar att dom inte alltid vill skylta med "kändisar" eller vem det än må vara av den enkla anledningen att vissa människor inte klarar av att hantera för mycket info.  ;) *Host säger inga namn*

Finns ju faktiskt dom individer som skulle vägra gå och se en hel film bara för att en specifik dubbare är medverkande. Var väl dessutom någon på just detta forum som hatade en specifik dubbnings skådespelare, helt utan någon rimlig förklaring. Som dubbare kanske många även vill vara delvis anonyma och slippa få 511 mail från folk som undrar om credits och andra saker.  ::) Då är det bättre att maila den studio som gjort varje dubbning och vill dom då lämna ut den informationen så gör dom det, annars låter dom bli. Men för historiska skäl och för att det som skrivs på tex Wikipedia skall vara 100% sanning så kan det ju vara bra om dom så ofta som det e möjligt faktiskt svarar på dessa mail.