Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
9 (22.5%)
The Scooby-Doo Show
14 (35%)
Scooby-Doo and Scrappy
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Movies
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
1 (2.5%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
1 (2.5%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
3 (7.5%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
5 (12.5%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (2.5%)

Antal personer som röstat: 38

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2023 kl. 18:37:24Ja, det håller jag fullständigt med dem. Dessutom finns ju inget som helst andrahandsvärde, då man aldrig kan sälja eller skänka filmerna vidare till någon annan; plus att filmbolagen ju inte alls har samma utgifter för att ge ut en digital köpfilm när de inte behöver mastra och pressa skivor, o.s.v.

Max en hundralapp tycker jag är rimligt för digitala köpfilmer, medan jag gärna kunnat betala lite mer om de gjorde sig av med alla DRM-skydd så att man faktiskt kan vara säker på att få behålla filmen. :)
Inte ens för den extra hundralappen är det värt nånting, som det har blivit skrivet tidigare så är inte digitala köp värt nånting när det vare sig gäller böcker, filmer, serier osv. Ingenting. Om man vill ha nånting så är fysisk bättre än digitala köp, oavsett vad det är man letar eller söker efter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 oktober 2023 kl. 22:11:45Om man vill ha nånting så är fysisk bättre än digitala köp, oavsett vad det är man letar eller söker efter.
Det argumenterar jag inte emot, men nuförtiden är det ju tyvärr ganska vanligt att filmer inte släpps fysiskt - och då har man ju inte så mycket till val, utan då blir det antingen digitala köp eller också att inte få tag i filmen/serien alls... :(

Tidigare var det ju samma problem med både digital försäljning av musik och av ljudböcker, men skivbolagen och bokförlagen tvingades överge DRM-skydden och börja släppa musik och ljudböcker utan skydd och begränsningar för flertalet år sedan - så fastän filmbolagen ligger efter i utvecklingen, så hoppas och tror jag att även de tvingas ge upp sina "älskade" (läs: idiotiska) DRM-skydd tids nog...
(Ljudböcker har visserligen fortfarande osynliga vattenstämplar i filerna, för att kunna spåra digitala exemplar som hamnat i orätta händer, men det accepterar jag utan tvekan och kan köpa så länge det inte finns tekniska skydd så att man fortfarande kan flytta filerna mellan enheter och spela upp överallt)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2023 kl. 02:42:39Det argumenterar jag inte emot, men nuförtiden är det ju tyvärr ganska vanligt att filmer inte släpps fysiskt - och då har man ju inte så mycket till val, utan då blir det antingen digitala köp eller också att inte få tag i filmen/serien alls... :( 
Jag är det stämmer verkligen 

Långt ifrån ally finns tyvärr på fysiska media nu för tiden 😫😭
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vilka avsnitt och vilka dubbningar på DVDn Scooby-Doo! Och Vinterspöket ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 december 2023 kl. 20:29:07Vilka avsnitt och vilka dubbningar på DVDn Scooby-Doo! Och Vinterspöket ?
Scooby-Doo och Vinterspöket innehåller fyra "avsnitt", som rimligtvis bör ha dessa dubbningar:

The New Scooby-Doo Mysteries (Avsnitt 13): The Nutcracker Scoob (Mediadubb International)
Scooby & Scrappy-Doo (Säsong 1, avsnitt 8): Alaskan King Coward (Media Dubb) (OBS! Innehåller inte hela avsnittet, utan bara just det delavsnittet på 7 minuter)
The Scooby-Doo Show (Säsong 3, avsnitt 3): A Scary Night with a Snow Beast Fright (Sun Studio)
Scooby-Doo - Where Are You (Säsong 1, avsnitt 17): That's Snow Ghost (Mediadubb International)

Såvitt jag vet är det bara avsnittet av The Scooby-Doo Show som har mer än en dubbning, medan övriga bara har en svensk dubbning; således inte direkt svårt att lista ut vilken dubbning som används...

Märk väl att jag inte har tillgång till DVD:n här och nu (jag kan tänkas ha den i min samling, men jag har inte hittat åt den än), men i och med att Warner Bros. aldrig har haft rättigheter till Mediadubb-dubbningarna av de omdubbade avsnitten av The Scooby-Doo Show, så kan det liksom inte vara någon annan dubbning som används.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2023 kl. 23:08:47Scooby-Doo och Vinterspöket innehåller fyra "avsnitt", som rimligtvis bör ha dessa dubbningar:

The New Scooby-Doo Mysteries (Avsnitt 13): The Nutcracker Scoob (Mediadubb International)
Scooby & Scrappy-Doo (Säsong 1, avsnitt 8): Alaskan King Coward (Media Dubb) (OBS! Innehåller inte hela avsnittet, utan bara just det delavsnittet på 7 minuter)
The Scooby-Doo Show (Säsong 3, avsnitt 3): A Scary Night with a Snow Beast Fright (Sun Studio)
Scooby-Doo - Where Are You (Säsong 1, avsnitt 17): That's Snow Ghost (Mediadubb International)

Såvitt jag vet är det bara avsnittet av The Scooby-Doo Show som har mer än en dubbning, medan övriga bara har en svensk dubbning; således inte direkt svårt att lista ut vilken dubbning som används...

Märk väl att jag inte har tillgång till DVD:n här och nu (jag kan tänkas ha den i min samling, men jag har inte hittat åt den än), men i och med att Warner Bros. aldrig har haft rättigheter till Mediadubb-dubbningarna av de omdubbade avsnitten av The Scooby-Doo Show, så kan det liksom inte vara någon annan dubbning som används.
Jag har DVD:n

Vilket är varför jag frågade.

Tänker förhoppningsvis se på den innan Julen är över   :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag håller på att se på Scooby-Doo! and Krypto, Too!.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 20 januari 2024 kl. 22:39:53Jag håller på att se på Scooby-Doo! and Krypto, Too!.
Bra dubbning, man fick till och med tillbaka Per Sandborgh som Jokern även fast han knappt säger något

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 januari 2024 kl. 23:05:03Bra dubbning, man fick till och med tillbaka Per Sandborgh som Jokern även fast han knappt säger något
Det låter som lex har en ny röst.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 januari 2024 kl. 23:05:03Bra dubbning, man fick till och med tillbaka Per Sandborgh som Jokern även fast han knappt säger något
Kände du igen några andra röster till DC karatärer ?

Typ Lex och Harley Quinn ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vilka är dom svenska rösterna i filmerna Scooby Doo – Mysteriet börjar och Scooby Doo  – Legenden om sjömonstret ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2024 kl. 22:08:56Vilka är dom svenska rösterna i filmerna Scooby Doo – Mysteriet börjar och Scooby Doo  – Legenden om sjömonstret ?
Dubbningshemsidan har credits för den första filmen och själva gänget behåller samma röster i uppföljaren.

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/scooby-nuborjarmysteriet/

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 januari 2024 kl. 22:11:30Dubbningshemsidan har credits för den första filmen och själva gänget behåller samma röster i uppföljaren.

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/scooby-nuborjarmysteriet/
Tack Daniel  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 januari 2024 kl. 22:11:30Dubbningshemsidan har credits för den första filmen och själva gänget behåller samma röster i uppföljaren.

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/scooby-nuborjarmysteriet/
Jag skulle göra utbildade gissning att en del av dom övriga rösterna även spelar övriga roller i uppföljaren😉

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 mars 2024 kl. 17:55:50Sen ska vi heller inte glömma;

>omgång 3 (2000-200?
- Scooby-Doo: Stefan Frelander
- Shaggy: BoBo Eriksson
- Daphne: Sharon Dyall
- Velma: Jennie Jahns
- Fred: Peter Sjöquist

>omgång 4 (200?-2015);
- Scooby-Doo: Stefan Frelander
- Shaggy: Jesper Adefelt
- Daphne: Sharon Dyall
- Velma: Jennie Jahns
- Fred: Peter Sjöquist

>omgång 5 (2015-);
- Scooby-Doo: Steve Kratz
- Shaggy: Jesper Adefelt
- Daphne: Sharon Dyall
- Velma: Jennie Jahns
- Fred: Peter Sjöquist
Det som du kallar omgång 3 är svårt att säga när den tar slut för det finns ju egentligen en 3/½ också.  Alltså då Bobo Eriksson var den godkända rösten men Kristian Stålhgren spelade honom mer än Bobo.

Omgång 3 slutar 2009 och omgång fyra börjar då.

Sen om vi fortsätter med det här omgångskonceptet så finns det en sjätte också.

>omgång 6 (2019-);
- Scooby-Doo: Steve Kratz
- Shaggy: Jesper Adefelt
- Daphne: Sharon Dyall
- Velma: Jennie Jahns
- Fred: Jonas Kruse