Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Flera ljudspår på samma VHS

Startat av Steffan Rudvall, 25 augusti 2020 kl. 14:36:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Hur funkar det här egentligen jag har sett vhs-filmer som säger sig ha både den dubbade och originalversionen men hur fungerar det?

Anders M Olsson

Det var länge sen jag såg något sånt, men om jag minns rätt hade man helt enkelt bara spelat in filmen två gånger efter vartannat på ett lite längre band.

Daniel Hofverberg

Precis, det är helt enkelt bara en 3-timmarskassett eller längre, som först innehåller den dubbade versionen och direkt efteråt den textade originalversionen. Så för att se originalversionen får man spola fram tills den dubbade versionen slutar.

Det har förekommit lite då och då, även fast det aldrig varit så jättevanligt.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2020 kl. 15:03:01
Precis, det är helt enkelt bara en 3-timmarskassett eller längre, som först innehåller den dubbade versionen och direkt efteråt den textade originalversionen. Så för att se originalversionen får man spola fram tills den dubbade versionen slutar.

Det har förekommit lite då och då, även fast det aldrig varit så jättevanligt.
Jag trodde att det fanns två Mono ljudspår

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2020 kl. 15:03:01
Precis, det är helt enkelt bara en 3-timmarskassett eller längre, som först innehåller den dubbade versionen och direkt efteråt den textade originalversionen. Så för att se originalversionen får man spola fram tills den dubbade versionen slutar.

Det har förekommit lite då och då, även fast det aldrig varit så jättevanligt.

Det borde varit obligatoriskt  >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2020 kl. 16:27:03
Det borde varit obligatoriskt  >:(
Varför att ha flera versioner av filmen efter varandra skulle bara leda till dålig kvalitet

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 augusti 2020 kl. 16:50:32
Varför att ha flera versioner av filmen efter varandra skulle bara leda till dålig kvalitet

Nej, varför det? Det är exakt samma sorts band i alla VHS-kassetter upp till 3 timmars längd. Så länge filmen är under 1,5 timme lång kan man utan vidare spela in den två gånger på samma 3-timmarskassett utan att det blir någon skillnad i kvalité.

Är den längre än 1,5 timme får man spela in den på ett 4-timmarsband, men inte ens då bör man kunna se eller höra någon skillnad i bild- eller ljudkvalité. 4-timmarsband är något tunnare, så största skillnaden är att banden blir något mindre tåliga mot slitage.

(Kanske tänker du på longplay-lägen som finns på en del VHS-maskiner. Då sänker man bandhastigheten och får in mer på samma kassett men med sämre kvalité. Men det används aldrig på hyr- eller köpfilmer.)

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 augusti 2020 kl. 16:50:32
Varför att ha flera versioner av filmen efter varandra skulle bara leda till dålig kvalitet
Okej , men var Disney film borde haft det  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 augusti 2020 kl. 15:24:14
Jag trodde att det fanns två Mono ljudspår

Det hade antagligen inte fungerat så bra med tanke på alla olika VHS-maskiner som finns/fanns i folks hem. Kompatibiliteten skulle bli väldigt dålig, och en del skulle bara kunna höra det ena språket eller få överhörning mellan språken.

Dessutom vill man förmodligen ha originalspråket textat till svenska, men inte dubbningen. Och möjligheten att slå av eller på texter finns inte på VHS.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 augusti 2020 kl. 17:01:19
Nej, varför det? Det är exakt samma sorts band i alla VHS-kassetter upp till 3 timmars längd. Så länge filmen är under 1,5 timme lång kan man utan vidare spela in den två gånger på samma 3-timmarskassett utan att det blir någon skillnad i kvalité.

Är den längre än 1,5 timme får man spela in den på ett 4-timmarsband, men inte ens då bör man kunna se eller höra någon skillnad i bild- eller ljudkvalité. 4-timmarsband är något tunnare, så största skillnaden är att banden blir något mindre tåliga mot slitage.

(Kanske tänker du på longplay-lägen som finns på en del VHS-maskiner. Då sänker man bandhastigheten och får in mer på samma kassett men med sämre kvalité. Men det används aldrig på hyr- eller köpfilmer.)
Jag menar att om man spolar fram och tillbaks VHS bandet flera gånger så skulle de till sist bli väldigt dålig kvalitet speciellt vid hyrvideo

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 augusti 2020 kl. 18:50:10
Jag menar att om man spolar fram och tillbaks VHS bandet flera gånger så skulle de till sist bli väldigt dålig kvalitet speciellt vid hyrvideo

Tvärtom kan man tänka sig att ett band med båda versionerna skulle kunna hålla längre, eftersom den som hyr kassetten förmodligen ofta(st) bara väljer att titta på den ena versionen. På så vis sliter varje kund bara på hälften av bandet, till skillnad mot en vanlig hyrfilm där det är samma bit på bandet som slits varje gång.

Det som sliter på ett VHS-band är mer själva spelandet än att snabbspola bandet. Under spelandet ligger bandet an mot trumman som fysiskt gnider mot magnetskiktet och sliter på det. När man snabbspolar lyfts bandet bort från trumman, så då är det inget som rör vid det ömtåliga magnetskiktet. (Snabbspolning med bild sliter dock minst lika mycket som att titta på filmen i normal hastighet.)

VHS-band är förvånansvärt tåliga, och filmer med dubbla språk var tämligen ovanliga, så det kan i vilket fall som helst inte ha varit något stort problem.

Som kuriosa kan jag nämna att när DVD-skivorna började komma frågade jag i ett par videobutiker om de inte skulle börja hyra ut filmer på DVD. Jag fick svaret av butiksägarna att de inte trodde det eftersom de ansåg att DVD-skivor var för ömtåliga jämfört med VHS-band... :)