Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Comhem släcker alla Disneykanalerna

Startat av Anders M Olsson, 15 oktober 2018 kl. 09:37:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag fick mail nu på morgonen från Comhem att Disneykanalerna (Disney Channel HD, Disney Junior och Disney XD) utgår ur deras utbud från och med idag. Det är verkligen oförskämt att meddela en sådan nyhet med så kort varsel, och det betyder också att jag nu kommer att säga upp Comhem helt, eftersom Disneykanalerna var huvudorsaken till att jag abonnerade på deras tjänster.

Förändringen nämns bara kortfattat i mailet, men på en websida som det länkas till
https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/kanalforandringar
finns lite mer information:

"Disney försvinner ur vårt utbud

Den 14 oktober löpte Com Hems avtal med Disney ut. Det innebär att vi inte har rätt att sända betal-tv-kanalerna Disney Channel, Disney Junior, Disney XD eller playbiblioteket ABC Studios efter detta datum.

Vi har tyvärr inte kunnat enats om ett nytt avtal med Disney, så därför finns kanalerna inte i vårt utbud längre.

Att förhandla med olika kanalbolag är en del av vår vardag och det sker förändringar i vårt utbud flera gånger per år. På senaste tiden har vi exempelvis lanserat flera nya play-tjänster men även nya linjära tv-kanaler.

För dig med abonnemanget Medium 8 Favoriter och haft en av Disneys kanaler vald i ditt paket kommer inom kort att kunna byta kanalen via comhem.se/minasidor.

Har du i stället haft kanalen som en tillvalskanal kommer kanalen sägas upp och det du betalt i förskott kommer justeras på nästa faktura, fakturan för november är tyvärr redan tryckt och skickad till dig. Så avgiften kommer bli återbetalad på nästkommande faktura.

Vi ber om ursäkt för att kanalerna försvinner med så kort varsel. Vi har förhandlat med Disney en tid och vår ambition har hela tiden varit att komma överens, så därför har vi inte kunnat gå ut med någon information förrän nu."

Anders M Olsson


sickstew

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2018 kl. 10:03:54
Sådär, nu är Comhem uppsagt för min del!

Kasst. Disney kanske inte intresserade längre, de vill flytta över folk till deras streamtjönster snart..XD

sickstew

Samma sak när jag var prenumerant av spiderman serietidningen. Helt plötlsligt fick jag en lapp att dom bytte min prenumeration till att gälla n helt annan tidning, nån humor serie...

Artan1528

Findes Disney Channel HD nu ikke i Sverige længere?

Det er en trist nyhed, jeg er taknemmelig for det ikke er mig. :/

Anders M Olsson

#5
Citat från: Artan1528 skrivet 15 oktober 2018 kl. 12:16:34
Findes Disney Channel HD nu ikke i Sverige længere?

Det er en trist nyhed, jeg er taknemmelig for det ikke er mig. :/

Comhem är inte den enda svenska kabel-TV operatören, så jag förmodar att Disneykanalerna kan finnas kvar hos andra operatörer. Fast Comhem var kanske den enda som hade Disney Channel i HD ?

Comhem har en väldigt stor marknadsandel, enligt Wikipedia så mycket som 75% av den svenska kabel-tv marknaden, så förändringen lär inte precis gå spårlöst förbi.

Daniel Hofverberg

Det var ju minst sagt märkligt och dålig stil att göra det med så fruktansvärt kort varsel; eller rättare sagt inget varsel alls. :(

Citat från: Artan1528 skrivet 15 oktober 2018 kl. 12:16:34
Findes Disney Channel HD nu ikke i Sverige længere?
Precis, då Com Hem varit de enda som sänt Disney Channel HD - de verkar ha gjort någon "fullösning" och använt bild från Disney Channel Danmark och bytt ut ljudet, i och med att Disney Channel officiellt bara sänder i SD i Sverige, Finland och Norge. Övriga leverantörer sänder bara Disney Channel i SD.

Citat från: sickstew skrivet 15 oktober 2018 kl. 10:18:38
Kasst. Disney kanske inte intresserade längre, de vill flytta över folk till deras streamtjönster snart..XD
Det är förmodligen inte därför, då den planerade amerikanska streamingtjänsten inte kommer släppas ens i USA på ett tag - därför har Disney förmodligen inte ens tänkt tanken på om den tjänsten ska lanseras i Skandinavien eller inte (förmodligen kommer Skandinavien ganska långt ner på deras prioriteringslista). Parallellt finns ju Disneys brittiska streamingtjänst DisneyLife, som funnits i åratal men som fortfarande inte släppts i ett enda land utanför Storbritannien.

Disneyfantasten

Det exakta datumet 2018-10-28 så kommer Pappa hem och hjälper mig att bli av med mitt COM HEM så att jag kan klara mig utan den...

moviefan


Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2018 kl. 12:46:13
Det är förmodligen inte därför, då den planerade amerikanska streamingtjänsten inte kommer släppas ens i USA på ett tag - därför har Disney förmodligen inte ens tänkt tanken på om den tjänsten ska lanseras i Skandinavien eller inte (förmodligen kommer Skandinavien ganska långt ner på deras prioriteringslista). Parallellt finns ju Disneys brittiska streamingtjänst DisneyLife, som funnits i åratal men som fortfarande inte släppts i ett enda land utanför Storbritannien.

Tanken har de alldeles säkert tänkt. Det finns faktiskt en preliminär svensk sida för Disneys kommande streamingtjänst ("Disney+") här:

https://preview.disneyplus.com/se/

Lanseringen ligger minst ett år framåt i tiden, men man ska kunna anmäla sitt intresse genom att skriva in sin e-postadress på sidan. Det fungerade dock inte när jag testade.

Anders M Olsson

#10
Så, nu har jag fixat så att jag kan se Disneykanalerna igen genom att byta från Com Hem(sk) kabel-tv till IPTV från Telenor.

Det är både fördelar och nackdelar med Telenor, så om Com Hem skulle få tillbaka Disneykanalerna kommer jag nog att byta tillbaka igen. Den största nackdelen är att allt är låst. Det går bara att spela in program till hårddisken på boxen, men aldrig kopiera ut dem till något annat medium. Fördelen är att det mesta går att se några dagar i efterhand om man skulle ha missat något program. Om man zappar in i ett program som redan har börjat kan man enkelt välja att se det från början.

Förutom Disney Channel, Disney Junior och Disney XD har Telenor Disney Channels Extra och Disney Movies on Demand. Allt ingår om man har abonnemanget "TV Stor".

Under Disney Channels Extra ligger för närvarande följande TV-serier som man kan titta på när man vill:
Big Hero 6, säsong 1, avsnitten 1-10
Bizaardvark, säsong 1 och 2, avsnitten 13-32
Bunk'd, säsong 1 och 2, avsnitten 21-41
Doktor McStuffins, säsong 1, avsnitten 1-20
Furiki Wheels, säsong 1, avsnitten 1-10
Lab Rats, säsong 3 och 4, avsnitten 63-80
Marvel's Spider-Man, säsong 1, avsnitten 1-20
Miraculous: Ladybug & Cat Noir, säsong 1, avsnitten 1-20
Musses klubbhus, säsong 2-3, avsnitten 61-80
Pyjamashjältarna, säsong 1, avsnitten 1-20
Sofia den första, säsong 4, avsnitten 99-108

Disney Movies on Demand innehåller ett 60-tal långfilmer som man kan se när man vill, både gamla och nya i ett ganska varierat sortiment. Där finns live action, datoranimerat och tecknade filmer varav en del klassiker.

Både Disney Channels Extra och Disney Movies on Demand är i HD även om de tre vanliga Disneykanalerna inte är det.



Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2018 kl. 14:24:06
Disney Movies on Demand innehåller ett 60-tal långfilmer som man kan se när man vill, både gamla och nya i ett ganska varierat sortiment. Där finns live action, datoranimerat och tecknade filmer varav en del klassiker.
Vilka filmer finns det där? Är det samma filmer som finns på Viaplay under kategorin som de kallar för just Disney Movies on Demand, eller är det bara en tillfällighet att det heter lika?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2018 kl. 14:47:56
Vilka filmer finns det där? Är det samma filmer som finns på Viaplay under kategorin som de kallar för just Disney Movies on Demand, eller är det bara en tillfällighet att det heter lika?

Utan att ha jämfört exakt titel för titel vill jag nog påstå att utbudet är samma.