Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Döden i filmer

Startat av moviefan, 4 januari 2018 kl. 20:00:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Hur anser ni att filmvärlden behandlar ämnet döden ? 

Mufasas död i Lejonkungen, är väldigt sorglig. LK är väldigt vågad för att vara riktid till barn, eller vad tycker ni ?  Finns många bra filmer där temat tas upp på ett bra sätt.

TBT_STR_QR

#1
Glöm inte originalet. Bambis mor i Bambi.

Du menar vågat för 90-talet? Nuförtiden ser man döda kroppar i barnfilmer oftare.

Långfilmen med Babar vad dock före Lejonkungen med en död kropp på scen. :)
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Soscla

Nu är jag ju så van, så jag kan väl inte uttala mig ordentligt, men tycker inte att Mufasas död är alltför vågad, man ser ju inget hemskt menar jag. Men sorglig är den jodå jodå till hundra procent!
Den död jag har grinat mest till är i Vaiana, fy fan. Den gjorde ju inte ens nåt som vi inte redan sett, så jag vet inte varför den var så exceptionellt berörande.

Till de mer grafiska skulle jag vilja rösta på Lillefots mamma (Landet för länge sedan, du sa inte exklusivt disneyfilmer :P), Bing Bong (Insidan ut), Clayton (Tarzan), skurken i Oliver & gänget, Rasputin (Anastasia), Den Hornkrönte (Taran och den magiska kitteln), dr Facilier (Prinsessan och grodan). Stackars skurkar, de dör rätt hemskt ibland XD

Men det är bra att man tar upp döden! Det är ju en naturlig del så det är fint att de kan få lära sig om det och börja fundera på det, samt att det är ju ett jättebra dramaturgiskt verktyg.
It's so fluffy I'm gonna die!

Disneyfantasten

Citat från: Soscla skrivet  4 januari 2018 kl. 21:44:03
Nu är jag ju så van, så jag kan väl inte uttala mig ordentligt, men tycker inte att Mufasas död är alltför vågad, man ser ju inget hemskt menar jag. Men sorglig är den jodå jodå till hundra procent!
Den död jag har grinat mest till är i Vaiana, fy fan. Den gjorde ju inte ens nåt som vi inte redan sett, så jag vet inte varför den var så exceptionellt berörande.

Till de mer grafiska skulle jag vilja rösta på Lillefots mamma (Landet för länge sedan, du sa inte exklusivt disneyfilmer :P), Bing Bong (Insidan ut), Clayton (Tarzan), skurken i Oliver & gänget, Rasputin (Anastasia), Den Hornkrönte (Taran och den magiska kitteln), dr Facilier (Prinsessan och grodan). Stackars skurkar, de dör rätt hemskt ibland XD

Men det är bra att man tar upp döden! Det är ju en naturlig del så det är fint att de kan få lära sig om det och börja fundera på det, samt att det är ju ett jättebra dramaturgiskt verktyg.

Skurken i Oliver och Gänget heter Sykes!

TBT_STR_QR

Citat från: Soscla skrivet  4 januari 2018 kl. 21:44:03
Nu är jag ju så van, så jag kan väl inte uttala mig ordentligt, men tycker inte att Mufasas död är alltför vågad, man ser ju inget hemskt menar jag. Men sorglig är den jodå jodå till hundra procent!
Den död jag har grinat mest till är i Vaiana, fy fan. Den gjorde ju inte ens nåt som vi inte redan sett, så jag vet inte varför den var så exceptionellt berörande.

Till de mer grafiska skulle jag vilja rösta på Lillefots mamma (Landet för länge sedan, du sa inte exklusivt disneyfilmer :P), Bing Bong (Insidan ut), Clayton (Tarzan), skurken i Oliver & gänget, Rasputin (Anastasia), Den Hornkrönte (Taran och den magiska kitteln), dr Facilier (Prinsessan och grodan). Stackars skurkar, de dör rätt hemskt ibland XD

Men det är bra att man tar upp döden! Det är ju en naturlig del så det är fint att de kan få lära sig om det och börja fundera på det, samt att det är ju ett jättebra dramaturgiskt verktyg.

Jag tror han menar döden av en icke-ond karaktär.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Disneyfantasten

#5
Jag har sammanställt en lista över karaktärer i Disneyfilmer som dör:

>Snövit och De Sju Dvärgarna (1937):
- Onda Drottningen/Häxan

>Bambi (1942):
- Bambis Mamma
- en Fasan
- Jakthundarna
- Människorna

>Askungen (1950):
- Askungens Pappa

>Peter Pan (1953):
- Pirat med dragspel

>Lady och Lufsen (1955):
- Råttan

>Törnrosa (1959):
- Korpen Diablo
- Maleficemt

>Micke och Molle (1981):
- Mickes Mamma
- Grizzlybjörnen

>Taran och Den Magiska Kitteln (1985):
- Den Hornkrönte Kungen

>Mästerdetektiven Basil Mus (1986):
- Bartolomeus
- Råttigan

>Vem Satte Dit Roger Rabbit (1988):
- Vesslorna

>Oliver och Gänget (1988):
- Roscoe & DeSoto
- Sykes

>Den Lilla Sjöjungfrun (1989):
- Kroken & Snoken
- Ursula

>Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan (1990):
- Merlock

>Bernard och Bianca i Australien (1990):
- McLeach

>Skönheten och Odjuret (1991):
- Gaston

>Aladdin (1992):
- Gazeem

>The Nightmare Before Christmas (1993):
- Oogie Boogie

>Lejonkungen (1994):
- Mufasa
- Scar

>Jafars Återkomst (1994):
- Jafar

>Pocahontas (1995):
- Kocoum

>Toy Story (1995):
- Combat Carl

>Ringaren i Notre Dame (1996):
- Quasimodos Mamma
- Quasimodos Pappa
- Frollo

>Aladdin och Rövarnas Konung (1996):
- Sa Luk

>Herkules (1997):
- Hydran
- Cyklopen
- Titanerna

>Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen (1997):
- Forte

>Mulan (1998):
- General Li
- Shan-Yu

>Ett Småkryps Liv (1998):
- Hopper

>Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998):
- Nuka
- Zira

>Tarzan (1999):
- Tarzans Föräldrar
- Sabor
- Clayton
- Kerchak

>Fantasia 2000 (1999):
- De Svarta Trianglerna
- Gubben-i-Lådan
- Eldfågeln

>Dinosaurier (2000):
- Carnotaurus
- Kron

>Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlgihet (2000):
- Morgana

>Atlantis En Försvunnen Värld (2001):
- Drottningen av Atlantis
- Helga
- Rourke
- Kungen av Atlantis

>Skattkammarplaneten (2002):
- Mr Arrow
- Scroop

>Hitta Nemo (2003):
- Coral

>Björnbröder (2003):
- Sitka
- Kodas Mamma

>Superhjältarna (2004):
- Syndrome

>Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008):
- Drottning Athena

>WALLE (2008):
- Auto

>Upp (2009):
- Ellie
- Charles Muntz

>Prinsessan och Grodan (2009):
- James
- Dr Facillier
- Ray

>Trassel (2010):
- Mor Gothel

>Modig (2012):
- Mardu

>Röjar-Ralf (2012):
- Cy-Bugs
- Kung Candy

>Frost (2013):
- Kung Agnarr & Drottning Iduna

>Big Hero 6 (2014):
- Tadashi

>Insidan Ut (2015):
- Bing Bong

>Den Gode Dinosaurien (2015):
- Pappa Henry

>Vaiana (2016):
- Farmor Tala

TBT_STR_QR

#6
I "Taran och den magiska kitteln" glömde du många karaktärer, däribland den hornkröntes många anhängare som blev levande döda (men fortfarande döda :) ) och så Gurgi (som dog, dock temporärt, men fortfarande stendöd).

I Lejonkungen dog också hyenerna, då Nouka omnämner det i uppföljaren.

I "Lejonkungen 2" dog också Nouka, Kovos äldre bror.

I "Lady & Lufsen" dog en onamnged hund i hundfängelset.

Jag skulle kunna fortsätta, men lista skulle bli för lång. :)
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Disneyfantasten

#7
Citat från: TBT_STR_QR skrivet  4 januari 2018 kl. 22:23:05
I "Taran och den magiska kitteln" glömde du många karaktärer, däribland den hornkröntes många anhängare som blev levande döda (men fortfarande döda :) ) och så Gurgi (som dog, dock temporärt, fortfarande stendöd).

Jag skulle kunna fortsätta, men lista skulle bli för lång. :)

Jag räknar INTE de karaktärer som väcks till liv igen, som Snövit, Pinocchio, Törnrosa, Gurgi, Odjuret, Meg, Flynn Rider, Anna och Baymax!

TBT_STR_QR

Jag uppdaterade listan. Se föregående inlägg.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Disneyfantasten

#9
Citat från: TBT_STR_QR skrivet  4 januari 2018 kl. 22:23:05
I "Taran och den magiska kitteln" glömde du många karaktärer, däribland den hornkröntes många anhängare som blev levande döda (men fortfarande döda :) ) och så Gurgi (som dog, dock temporärt, men fortfarande stendöd).

I Lejonkungen dog också hyenerna, då Nouka omnämner det i uppföljaren.

I "Lejonkungen 2" dog också Nouka, Kovos äldre bror.

I "Lady & Lufsen" dog en onamnged hund i hundfängelset.

Jag skulle kunna fortsätta, men lista skulle bli för lång. :)

Hyenorna dör INTE! De är ju med i "Timon och Pumbaa" och "Lejonvakten"! Nuka säger bara att "hyenorna stack" och inget annat!

PS: Jag uppdaterade listan med bland annat Nuka och Drottning Athena!

TBT_STR_QR

Vet inte om man kan inkludera Milos farfar, eftersom han dog mellan prologen och berättelsens början.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Soscla

Oj, verkligen en uttömmande lista! Etableras det att människor och jakthundar dör i Bambi? Minns att hundarna får spö, men det är ju inte explicit att de dör i skogsbranden, tycker det är lite väl långsökt.
It's so fluffy I'm gonna die!

gstone

I Mulan dördas en massa soldater och jag tror att det är Mulan som tar död på dom. Som Lindsay Ellis sa" she's the only princess who has a body count "
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

#13
Kungen och drottningen i Frost, dör i början. Sedan har vi andra filmer, förutom Disney.

tex:

Saw, Hostel, Hajen filmerna, Deep Blue Sea, Den Gröna Milen mfl.

Aslan, i Narnia dör i första filmen, ett tag och kommer sedan tillbaka. Likaså musen i Green Mile.

TrondM

Grisenes far i The Three Little Pigs