Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hej! Såg ni det som sändes på TV4 ikväll 20:00 och framåt?

Det är superviktig info till allmänheten!

Annars finns det att se i efterhand på TV4 Play!

Lilla My

Kan du inte skriva vad det handlar om istället?

Disneyfantasten

Om vår planet såklart! Det är ett program om där folk pratar mycket om situationen med vår planet idag och att vi måste ta hand om dess framtid!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2021 kl. 07:56:39
Om vår planet såklart! Det är ett program om där folk pratar mycket om situationen med vår planet idag och att vi måste ta hand om dess framtid!
Känns som att det är information som de flesta redan känner till...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2021 kl. 08:57:01
Känns som att det är information som de flesta redan känner till...

Men som de verkar strunta i, det finns en orsak till att jag informerar om "En Kväll För Vår Planet" som sändes igår, jag är för att folk ska se till att tänka på det som pratas om, jag bryr mig om klimatet, framtiden, miljön och vår planet, jag bryr mig om att hela vår planet ska vara så hållbar som möjligt...

Jag kommer att sprida vidare allting till alla tills de verkligen förstår situationen med vår planet idag!

Zebastian

Det som händer de händer, man ska inte blanda in sig...

Disneyfantasten

Citat från: Snusmumriken skrivet 27 augusti 2021 kl. 09:46:55
Det som händer de händer, man ska inte blanda in sig...

Om man fortsätter med dessa ursäkter så kommer får planet tillslut att gå under! Det är hög tid att agera!

Det är på grund av oss människor som planeten har sådana situationer idag, så tänk efter, vi lever i en tid då folk är medvetna om det, så det är dags att agera!

Zebastian

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2021 kl. 09:49:22
Om man fortsätter med dessa ursäkter så kommer får planet tillslut att gå under! Det är hög tid att agera!

Det är på grund av oss människor som planeten har sådana situationer idag, så tänk efter, vi lever i en tid då folk är medvetna om det, så det är dags att agera!
Jag går bara och gömmer mig i grottan så händer inget. Kan grottan klara kommeter så klarar den allt...

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2021 kl. 07:56:39
Om vår planet såklart! Det är ett program om där folk pratar mycket om situationen med vår planet idag och att vi måste ta hand om dess framtid!

Det har ju varit på tapeten i flera, flera år nu. Alla får göra sitt bästa för att rädda vår planet. Köpa mindre plast, återvinna, slänga rätt, äta rätt och klimatsmart, inte köpa nytt utan begagnat, etc. etc. etc.

Dessutom, du skulle istället kunna skriva mer utförligt vad det egentligen handlar om istället för att låta som en dålig clickbait-rubrik från 2015. "Ni måste se den här videon - ni kan inte ana vad som händer!"

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 27 augusti 2021 kl. 14:38:36
Det har ju varit på tapeten i flera, flera år nu. Alla får göra sitt bästa för att rädda vår planet. Köpa mindre plast, återvinna, slänga rätt, äta rätt och klimatsmart, inte köpa nytt utan begagnat, etc. etc. etc.

Och det tycker jag är bra, men alla kan bli allt bättre på det!  :) ;)

Jag personligen undviker flygresor så ofta som möjligt, köper svenskt kött, mjölk, ost, osv., köper färre plastpåsar, sorterar sopor, och massa annat...

Citat från: Lilla My skrivet 27 augusti 2021 kl. 14:38:36
Dessutom, du skulle istället kunna skriva mer utförligt vad det egentligen handlar om istället för att låta som en dålig clickbait-rubrik från 2015. "Ni måste se den här videon - ni kan inte ana vad som händer!"

Ska tänka på det...

Okej, Galan som sändes igår finns att se på TV4 Play, den heter något i stil med "En Kväll För Vår Planet"!  :) ;)

Goliat

Jag har inte sett. Men är något sånär påläst och gör vårt bästa. Äter inte kött för att spara på vatten, källsorterar, köper secondhand enbart om något behövs och används, inget onödigt. Går överallt eller cyklar (åkt buss max 2 gånger på cirka 6 år) undviker plast om det går. Plockar skräp och pantar det som kan panta som ligger ute i skogarna.

Förr hade jag mer ork och energi, då fiskade jag med ett par vänner upp plast i vatten och så smälte vi ihop dem till plastkuber som kunde användas till allt möjligt, höja benen på matbord, m.m. tror en av dem faktiskt flisar plasten, smälter till trådar och 3d-printar saker med den. Också lite fint. Men tycker plasten borde försvinna.

Jag poppade även popcorn (utan fett) och använde som packmaterial för många år sedan också. Säljer sällan något då vi har så extremt lite prylar. Vårt hem har bantat ordentligt. :)

Försöker göra mitt bästa. Men jag är inte perfekt och det är helt okej.  ;)


RQXGamer

Citat från: Goliat skrivet 27 augusti 2021 kl. 21:36:15
(åkt buss max 2 gånger på cirka 6 år)

Vet att det är ett flera månaders gammal post men dom största bussbolagen ägs av staten och kommer inte sluta köra för att man inte åker...om bussarna som kör är bussbolag av t.ex SL eller sörmlandstrafiken görs ingen skillnad om du köper en ticket eller avstår

Scoobydoofan1

Citat från: RQXGamer skrivet  2 april 2022 kl. 15:35:40
Vet att det är ett flera månaders gammal post men dom största bussbolagen ägs av staten och kommer inte sluta köra för att man inte åker...om bussarna som kör är bussbolag av t.ex SL eller sörmlandstrafiken görs ingen skillnad om du köper en ticket eller avstår
Byter dom inte ut bussarna till El bussar och bussar som har en motor som kan också fungera med ett batteri? En hybrid buss?

Anders M Olsson

#14
Citat från: RQXGamer skrivet  2 april 2022 kl. 15:35:40
Vet att det är ett flera månaders gammal post men dom största bussbolagen ägs av staten och kommer inte sluta köra för att man inte åker...om bussarna som kör är bussbolag av t.ex SL eller sörmlandstrafiken görs ingen skillnad om du köper en ticket eller avstår

Det är egentligen inte staten som driver lokal- och regionaltrafik, utan regionerna - det som tidigare kallades landsting. I vissa fall kan det förstås slumpa sig så att regionerna upphandlar trafiken av SJ, som är ett statligt bolag. Men det är nog vanligare att det är privata bolag som står som entreprenörer.

Alla buss- och järnvägsbolag för statistik över antalet resande på olika sträckor. Om färre reser en viss sträcka minskar de på sikt turtätheten, eller i extremfallet lägger ner linjen. Det slår naturligtvis inte igenom omedelbart, utan märks först samband med att de lägger om tidtabellen. På motsvarande sätt ökar de turtätheten om många reser.