Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Mycket intressant, tack för informationen. Mycket riktigt har Snobben, Karl å dom aldrig släppts på VHS eller DVD i Sverige, och den finns inte heller med i den kommande samlingsboxen med 1960-talsfilmerna av Snobben (kanske tyckte inte Warner att den hörde hemma där, eftersom det är en långfilm och inte en vanlig halvtimmesfeaturette).

Däremot har filmen visats på SVT vid ett par tillfällen, men jag misstänker att den sannolikt gick i svensktextad originalversion där istället för den dubbade versionen - jag har inte själv sett någon av sändningarna, men eftersom det var så med den andra långfilmen Snobben, kom hem så låter det tyvärr osannolikt att de skulle ha visat just den här filmen i dubbad form.

TonyTonka

Citat ur ett mail från Christine.

CitatStaffan Hallerstam (Karl)
Christin Andersson (Gullan)
Mikael Eriksson (Linus) Nu kom jag på att de inte använde Troy, för han klarade inte dubbningen!
Leif Romin (Leonard).

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#47
Nu har jag tagit mig tid att granska rösterna på listan på dubbningshemsidan. Rollistan på sajten verkar gälla två videofilmer. vet inte om det finns fler videofilmer eller om dom visats på andra kanaler. Videofilmerna va:

Du är råttfångaren Snobben / Lycklig resa Snobben! (och kom inte tillbaka)
Det var min bästa födelsedag någonsin Snobben! / Tävla för livet Snobben.

Andra Snobben avsnitt (te.x Det är den stora pumpan snobben) måste vara en äldre dubb av Eurotroll eller något annat bolag. Dessa vet jag i den dubben:

Leo Hallerstam - Karl
Therese Reuterswärd - Gullan
Elina Raeder - Maja / Viola
Lucas Krüger - Lortis / Leonard / Franklin (är inte säker alls på denna)
Ellen Ekdahl - Peppia Pia
Anna Gyllenberg - Sally / Patty(ej Peppiga Pia, inte heller säker att hon gör rollen i alla filmerna)
Sebastian Paulsson - Linus

Annika Barklund kan spela Freida, men jag har inte hundra koll på hennes röst.

Leo Hallerstam låter yngre i ovan nämda dubb (den äldre). Rollistan på sajten avser såvitt jag kan dömma dessa två videofilmer. kan finnas fler. (Det som fick mig misstänksam var att dom vuxna inte pratar i dom gamla filmerna).

Detta vet jag då jag har dom två videofilmerna.

Maria Rydberg (som är ganska uppenbar som Peppiga Pia på dom videofilerna) spelar INTE Peppia Pia i den dubben. Jag gissar att detta rör sig om en äldre dubb från c.a 1996-1999.

För övrigt så såg jag "Rena trolleriet snobben" för ett tag sedan. I det avsnittet tror jag inte att Ellen Ekdahl gör rösten till Peppiga Pia, men är inte säker dock. I alla andra avsnitt jag sett av Eurotrolls dubb medverkar dock Ellen Ekdahl som Peppiga Pia så jag gissar att det endast rörde sig som ett tillfälligt inhopp, förmodligen på grund av av Ellen inte kunde.

Lortis spelas i alla fall av samma kille som spelade Dennis i omdubben av Dennis the Menace.

i A Charlie Brown christmas spelas en kille som heter Herman (Shermy på engelska) av samma kille som gör Lortis.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen tagit mig tid att gå igenom de två DVD-boxarna Snobben - Samlingen från 60-talet och Snobben - Samlingen från 70-talet, som Warner släpptes i somras och höstas.

Alla 6 filmer på Snobben - Samlingen från 60-talet innehåller gudskelov Eurotrolls dubbning, samma som på SVT. Det står inte utsatt några dubbcredits och det var ett tag sen jag såg dubben, men jag är nästan hundra på att det är Eurotrolls dubb på alla de avsnitten.

Snobben - Samlingen från 70-talet har 4 av de 6 avsnitten Eurotrolls dubbning. Undantagen är A Charlie Brown Thanksgiving och It's a Mystery, Charlie Brown. A Charlie Brown Thanksgiving har märkligt nog ingen dubbning alls, utan endast engelskt ljudspår (trots att omslaget inte anger något om det). It's a Mystery, Charlie Brown verkar ha en nygjord dubb, som jag gissar att Sun Studio/SDI Media ligger bakom. Tyvärr inte alls lika bra som Eurotrolls dubb, men den känns någorlunda acceptabel i alla fall. Tråkigt att inte Warner kunnat anlita Eurotroll för den här nya dubben, som de trots allt brukar göra ibland.

I höstas släpptes ju också musikalavsnittet Snobben - det svänger (You're a Good Man, Charlie Brown) på DVD för första gången, som mig veterligen aldrig släppts på VHS eller visats på TV i Sverige. Den filmen har en riktigt dålig dubbning gjord av Sun Studio, där ingen av sångerna har dubbats trots att musikalnumren utgör 70% av hela filmen och dubbningen blir nästintill värdelös om man inte kan engelska.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2010 kl. 06:54:49
Nu har jag äntligen tagit mig tid att gå igenom de två DVD-boxarna Snobben - Samlingen från 60-talet och Snobben - Samlingen från 70-talet, som Warner släpptes i somras och höstas.

Alla 6 filmer på Snobben - Samlingen från 60-talet innehåller gudskelov Eurotrolls dubbning, samma som på SVT. Det står inte utsatt några dubbcredits och det var ett tag sen jag såg dubben, men jag är nästan hundra på att det är Eurotrolls dubb på alla de avsnitten.

Snobben - Samlingen från 70-talet har 4 av de 6 avsnitten Eurotrolls dubbning. Undantagen är A Charlie Brown Thanksgiving och It's a Mystery, Charlie Brown. A Charlie Brown Thanksgiving har märkligt nog ingen dubbning alls, utan endast engelskt ljudspår (trots att omslaget inte anger något om det). It's a Mystery, Charlie Brown verkar ha en nygjord dubb, som jag gissar att Sun Studio/SDI Media ligger bakom. Tyvärr inte alls lika bra som Eurotrolls dubb, men den känns någorlunda acceptabel i alla fall. Tråkigt att inte Warner kunnat anlita Eurotroll för den här nya dubben, som de trots allt brukar göra ibland.

I höstas släpptes ju också musikalavsnittet Snobben - det svänger (You're a Good Man, Charlie Brown) på DVD för första gången, som mig veterligen aldrig släppts på VHS eller visats på TV i Sverige. Den filmen har en riktigt dålig dubbning gjord av Sun Studio, där ingen av sångerna har dubbats trots att musikalnumren utgör 70% av hela filmen och dubbningen blir nästintill värdelös om man inte kan engelska.


Vilka gör rösterna i dessa dubbar då? om du vet alltså.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr ännu inte fått den utlovade creditlistan från Warner (som de lovade att ordna fram från USA för ett tag sedan). Men det råder ingen som helst tvekan om att Peppiga Pia spelas av Elina Raeder och jag är nästan hundra på att lille Karl spelas av Daniel Melén.

Utifrån en första anblick verkar alla nydubbade avsnitt/filmer ha samma röster.

Jag har nu också kollat på den nya DVD-filmen Charlie Brown's Christmas Tales (som släpptes häromveckan), och huvudfilmen är också nydubbad med samma röster. Bonusavsnittet Is This Goodbye, Charlie Brown? på samma DVD har däremot Eurotrolls dubb.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 30 juli 2010 kl. 10:47:33
Andra Snobben avsnitt (te.x Det är den stora pumpan snobben) måste vara en äldre dubb av Eurotroll eller något annat bolag. Dessa vet jag i den dubben:

Leo Hallerstam - Karl
There Reuterswärd - Gullan
Elina Raeder - Maja
Lucas Krüger - Lortis / Leonard / Franklin (är inte säker alls på denna)

Leo Hallerstam låter yngre i ovan nämda dubb (den äldre). Rollistan på sajten avser såvitt jag kan dömma dessa två videofilmer. kan finnas fler. (Det som fick mig misstänksam var att dom vuxna inte pratar i dom gamla filmerna).
Är det någon som lyckats att identifiera fler rollfigurer i Eurotrolls TV (och DVD)-dubb av Snobben, förutom de som Tonytonka nämnde tidigare?

Tyvärr har Eurotroll tydligen inte bevarat uppgifter om dubben de gjorde för SVT, utan bara VHS-dubbningarna de gjorde åt Paramount 2001.

De crediterade skådespelarna på eftertexterna till alla avsnitt på SVT är:
Leo Hallerstam
Sebastian Paulsson
Therese Reuterswärd
Elina Raeder
Anna Gyllenberg
Ellen Ekdahl
Annika Barklund
Lukas Krüger
Kim Jonsson

Men det hade varit trevligt att få veta vem som spelar vem, utöver de som Tonytonka lyckats reda ut.

Framförallt tycker jag att Peppiga Pia låter bekant, men jag lyckas inte att placera in rösten. Jag har bifogat ljudklipp på henne - är det någon som känner igen vem det kan vara? Om vi förutsätter att inte samma skådis spelar fler än en av de större rollfigurerna, så är väl de kvinnliga skådisar som återstår Anna Gyllenberg, Ellen Ekdahl eller Annika Barklund, så att det borde vara någon av dem (möjligen Kim Jonsson, då jag inte är hundra på om det är en kille eller tjej...).

TonyTonka

#52
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2011 kl. 20:20:23
Är det någon som lyckats att identifiera fler rollfigurer i Eurotrolls TV (och DVD)-dubb av Snobben, förutom de som Tonytonka nämnde tidigare?

Tyvärr har Eurotroll tydligen inte bevarat uppgifter om dubben de gjorde för SVT, utan bara VHS-dubbningarna de gjorde åt Paramount 2001.

De crediterade skådespelarna på eftertexterna till alla avsnitt på SVT är:
Leo Hallerstam
Sebastian Paulsson
Therese Reuterswärd
Elina Raeder
Anna Gyllenberg
Ellen Ekdahl
Annika Barklund
Lukas Krüger
Kim Jonsson

Men det hade varit trevligt att få veta vem som spelar vem, utöver de som Tonytonka lyckats reda ut.

Framförallt tycker jag att Peppiga Pia låter bekant, men jag lyckas inte att placera in rösten. Jag har bifogat ljudklipp på henne - är det någon som känner igen vem det kan vara? Om vi förutsätter att inte samma skådis spelar fler än en av de större rollfigurerna, så är väl de kvinnliga skådisar som återstår Anna Gyllenberg, Ellen Ekdahl eller Annika Barklund, så att det borde vara någon av dem (möjligen Kim Jonsson, då jag inte är hundra på om det är en kille eller tjej...).


Som sagt så är jag inte säker på om Lucas Krüger spelar Lortis, Leonard och Franklin, men dom låter liknande linus i dubben för paramout. Men jag tror att den som spelar Lortis även spelar Dennis i omdubben av Dennis (Där Johan Wahlström spelar Herr Nilsson). Men vilka är Anna Gyllenberg och Ellen Ekdahl? Deras röster vet jag inte hur dom låter. Jag vet inte heller hur Kim Jonsson låter. Peppiga Pia låter bekant även för mig, men jag kan inte heller placera in den.

Är det möjligt att Peppiga Pia kan spelas av en manlig skådis? Det har hänt flera gånger i orginal (även Majas röst har varit manlig vid vissa tillfällen. Hennes första röst i orginal var Jimmy Ahrens.)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag tycker absolut att det låter som att Peppiga Pia spelas av en kvinnlig skådis, och jag tycker personligen att hon låter ung (d.v.s. som ett riktigt barn eller tonåring - inte en förställd vuxen).

Anna Gyllenberg jobbar som projektledare på Eurotroll, och därmed har hon också ganska ofta hoppat in och gjort (oftast mindre) roller i Eurotrolls dubbningar. När jag söker på hennes namn här på sajten hittar jag ganska många roller, så det bör inte vara alltför svårt att komma fram till hur hon låter i dagens läge. Men det säger ju inte mycket om hennes röst då, då Snobben började visas på SVT 1998 och därmed bör ha dubbats runt 1997 - 1998. På de 12 - 13 år som gått sedan dess lär nog de flestas röster ha ändrats en hel del, och det är ju inte alls säkert att Anna jobbade på Eurotroll redan på den tiden. Hon kan ju tänkas vara så pass ung så att hon på den tiden var tonåring.

Ellen Ekdahl vet jag däremot inte vem hon är, och det enda jag hittar som hon varit med i förutom Snobben var tecknade filmversionen av Astrid Lindgrens Karlsson på taket från 2002 (förutsatt att det nu är samma Ellen Ekdahl förstås; namnet är ju inte tillräckligt unikt för att man ska kunna vara helt säker på det). Där spelade hon tydligen Bettan, men tyvärr har jag inte sett den filmen. Om man sett den så borde man ju lättare kunna höra vem eller vilka i Snobben som hon kan tänkas spela.

TonyTonka

jag har den filmen, och jag ska titta lite på den senare idag. återkommer
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#55
jag har nu snabbspolat till ett part där Bettan pratade. Ellen Ekdahl spelar utan tvekan Peppiga Pia. Dom låter nästan identiska (förutom att som Bettan låter hon aningen äldre). Jag bifogar ett klipp så att ni kan gämföra själva.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tack för ljudklippet. Jag håller helt med dig att det inte råder någon tvekan om att Ellen Ekdahl spelar Peppiga Pia. Att hon låter något äldre i Karlsson på taket är ju inte så konstigt, då det ju trots allt hade gått runt fyra år mellan dubbningarna.

Av de riktigt stora karaktärerna återstår väl då i stort sett bara Sally. Hennes röst tycker jag också låter väldigt bekant, men jag kan inte placera in den på rak arm...

Daniel Hofverberg

Nu har jag gjort i ordning ljudklipp också på Sally i Snobben. Även hon låter som sagt väldigt bekant, men just nu står det helt stilla för mig...

Har du eller någon annan någon aning vem det är? Även hon bör ju vara någon av de crediterade skådespelarna.

TonyTonka

#58
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2011 kl. 11:36:16
Nu har jag gjort i ordning ljudklipp också på Sally i Snobben. Även hon låter som sagt väldigt bekant, men just nu står det helt stilla för mig...

Har du eller någon annan någon aning vem det är? Även hon bör ju vara någon av de crediterade skådespelarna.


Hmm, rösten påminner svagt om Annika Barklund (iallafall hur hon låter i Rasten) men inte tillräckligt mycket för att jag ska vara säker. Jag vet fortfarande inte hur Anna Gyllenberg låter, men jag undrar vem spelar Lortis och Leonard?.

Kan det saknas medverkande på listan? Då jag inte vet hur Anna Gyllenberg låter gissar jag på Annika Barklund. Men om någon kunde göra ett röstprov på Anna Gyllenberg kanske det kunde bli lättare.

Det är i varje fall varken Ellen Ekdahl, Therese Reuterswärd eller Elina Raeder.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Du har rätt i att Sallys röst har en viss likhet med Annika Barklund. På den tiden gjorde hon väl inte många dubbningar så man har inte så mycket att jämföra med, men det känns sannolikt att det är hon.

Jag ska se om jag hittar åt något Anna Gyllenberg gjort som inte är alltför nyligt, men av det hon gjort på senare år lär väl rösten ha förändrats för mycket sedan 1998 för att det ska vara mycket att gå på.

Att döma av andra serier på SVT så kan det säkert tillkomma ytterligare röster bland gästroller i enstaka avsnitt, men de crediterade skådespelarna borde vara alla som gör de större rollerna och medverkar i de flesta avsnitt - SVT brukar oftast ha samma credits för alla avsnitt, så att gästroller som bara varit med i enstaka avsnitt inte sätts ut.

Du skrev ju tidigare att du trodde att det var Lukas Krüger som spelade Lortis och Leonard, och då han är crediterad på listan så känns det väl som ganska sannolikt att det stämmer. Av de crediterade skådisarna, så är det ju bara han och Kim Jonsson (om det nu är en kille) som det kan vara, då man bör kunna utesluta Leo Hallerstam och Sebastian Paulsson.