Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Den officiella röstprovstråden

Startat av TonyTonka, 22 januari 2019 kl. 19:29:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Steffan Rudvall


MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 januari 2021 kl. 19:54:07
Tack! Jag vet inte den bara försvinner när jag gör Pumbaa.
Visst int att du var skåning fast Pumbaa snackar göteborska

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 januari 2021 kl. 21:22:16
Visst int att du var skåning fast Pumbaa snackar göteborska
Jag är från Malmö så jag pratar väl malmöitiska. Tyckte du att dialekten på min Pumbaa röst var bra?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 januari 2021 kl. 21:29:22
Jag är från Malmö så jag pratar väl malmöitiska. Tyckte du att dialekten på min Pumbaa röst var bra?
Ja bra göteborska

gstone

Jag gjord en hel radioteater där jag spelade alla roller !!

Män och kvinnor och berättaren. Det var mitt gymnaise arbete  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

#126
Då har det blivit dags för en enorm hög med röstprover från bland annat nya DuckTales, omdubbningen av gamla DuckTales och Musse Piggs fantastiska värld som blivit önskade, plus några jag slängt med som bonus. :)

Jag ber om ursäkt att ljudkvalitén inte är riktigt så bra som jag önskar. Min nuvarande dator är inte så bra när det kommer till att spela in ljud från datorn. xD

Sedan måste jag säga, att även om rösten inte passar Don Karnages karaktär så måste jag ändå säga att Andreas Nilsson + Göteborgska = Awesome! ;) :D

I denna omgången:

Anders Öjebo som De tre små grisarna
Andreas Nilsson som Alexander Lukas
Andreas Nilsson som Don Karnage
Anita Molander som Björnligans mamma
Anita Molander som Fröken Näbblund
Anton Körberg som Alexander Lukas
Ayla Kabaca som Magica de Hex
Charlotte Ardai Jennefors som Ursula
Daniel Goldmann som Ludwig von Anka (säsong 1 av DuckTales-rebooten)
Daniel Goldmann som Kanin
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Omgång två med röstprover:

I denna omgång:

Daniel Goldmann som Ludwig von Anka (säsong 2 av DuckTales-rebooten)
Felix von Bader som Sigge
Göran Engman som Joakim von Anka (DuckTales-omdubbningen)
Göran Gillinger som Doofus
Hasse Jonsson som Dufus (DuckTales-omdubbningen)
Hasse Jonsson som Ludwig von Anka (DuckTales-omdubbningen)
Hasse Jonsson som Petter (DuckTales-omdubbningen)
Irene Lindh som Björnligans mamma (gamla DuckTales)
Jan Åström som Svarte Petter
Jan Åström som Stora Stygga Vargen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Omgång tre, som är den sista omgången:

Joachim Bergström som Fenton Spadrig/Gizmokvack
Johan Hedenberg som Oppfinnar-Jocke
Johan Hedenberg som Svarte Petter
Leo Hallerstam som Knattarna
Mikael Riesebeck som Kusin Knase (i dubbningen kallad för Kusin Filip av okänd anledning)
Mikaela Tidermark som Anki (DuckTales omdubbningen)
Niklas Engdahl som Oppfinnar-Jocke
Per Sandborgh som Sigge (DuckTales-omdubbningen)
Pontus Gustafsson som Oppfinnar-Jocke
Steve Kratz som Spökplumpen
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Och en bonus: Irene Lindh som Fröken Näbblund (kallad Fröken Fjäderby i dubbningen) i första säsongen av DuckTales.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA


Disneyfantasten

Okej, då har jag lyssnat/lyssnat om på ljudklippen och här är vad jag tycker;

Anders Öjebo som Tre Små Grisarna var svår att höra då det bara var en sekund (varifrån kommer förresten denna insats?)

Andreas Nilsson var helt suverän som Alexander Lukas!

Andreas Nilsson var helt okej som Don Karnage, även om han låter lite ljusare (men är förresten han som pratar i bakgrunden med ljudklippet? Någon av hans pirater?)

Anita Molander var helt okej som Björnligans Mamma och Fröken Näbblund, men skiljer sig lite från de tidigare rösterna och kan vara svår att vänja sig vid (är det förresten en slump att bägge dessa karaktärer delat röst i MediaDubb, KM Studio och SDI Media)

Anton Körberg lyssnade jag nu om på och den var inte alltför mycket att hänga i julgranen, men inte helt åt skogen

Ayla Kabaca var fenomenastisk som Magica De Hex, bättre än hennes övriga röster (och framförallt bättre än den enligt mig mindre lyckade Birgitta Fernström)

Charlotte Ardai Jennefors var helt okej som Ursula, naturligtvis inte lika bra som Eva-Britt Strandberg, men absolut bättre än Christel Körner och Monica Forsberg!

Daniel Goldmann var bra som Ludwig Von Anka, han får till brytningen väldigt bra

Daniel Goldmann som Kanin (som jag nu hört för första gången sedan mitt biobesök under oktober 2018) är som sagt inte vidare lyckad som Kanin, han är för manlig för att kunna passa som Kanin, han är inte särskilt lik originalrösten och är näst intill omöjlig att vänja sig vid efter Charlie Elvegårds utmärkta insats under alla dessa år...

Felix Von Bauher är helt okej som Sigge McKvack och passar karaktären ganska bra, även om jag gillar Per Sandborgh och Ulf Källvik bättre

Göran Engman som Joakim Von Anka är som sagt helt okej och är ganska lik John Harryson vilket gör att han kommer högre upp än övriga som spelat karaktären även om John Harryson är och förblir svårslagen!

Göran Gillinger var helt okej som Doofus även om jag fortfarande föredrar Hasse Jonsson...

Hasse Jonssons insats i gamla DuckTales minns jag tyvärr inte hur han lät, men jag får ändå säga att han var jättebra här!

Hasse Jonssons insats som Ludwig var bättre här än i gamla dubbningen då han lyckas få till brytningen bättre här!

Hasse Jonssons insats som Petter är visserligen lite bättre än i gamla DuckTales, men icke desto mindre passar han inte rollen...

Irene Lindh som Björnligans Mamma och Fröken Näbblund var helt fantastisk och passade karaktärerna som handen i handsken! (jag visste förresten inte att Näbblund var med i gamla DuckTales förräns idag eller så kan jag ha vetat om det och glömt det)

Jan Åström är lysande som Svartepetter och kommer som god tvåa efter Stephan Karlsén, han är enligt mig bättre än Benke Skogholt (som visserligen är en duktig skådespelare men har en lite för mörk röst för att riktigt passa som Petter), därför hade jag nog hellre haft Åström som ersättare (förövrigt är jag imponerad att min idé gått i uppfyllelse, då jag under förra året önskade att Åström skulle spela Petter)

Jan Åström får jag säga var ganska bra som Stora Stygga Vargen

Joachim Bergström gör en ganska bra insats som Fenton Spadrig

Johan Hedenbergs insats som Oppfinnar-Jocke får jag säga var inte något utöver det vanliga, helt åt skogen är insatsen inte men den är inte heller perfekt

Johan Hedenberg var lysande som Petter, och är på tredje plats (jag är även imponerad att jimstroms idé för denna roll gick i uppfyllelse då jag vet att han under 2016 skrev i "Hur skulle din dubbning se ut?" tråden om en spekulation om hur eventuella MediaDubb-dubbningar av Bumbibjörnarna, Luftens Hjältar, Darkwing Duck och Långbens Galna Gäng hade sett ut)

Leo Hallerstam var bra som Knattarna och liknade sin fader Staffan Hallerstam förutom att den inte var elektroniskt behandlad, visserligen är han yttepyttelite maskulin, men till skillnad från andra som spelat Knattarna så irriterar jag mig inte lika mycket här...

Mikael Riesebäck var bra som Kusin Knase (har han spelats av andra skådespelare i andra sammanhang, isåfall, vilka?), rösten påminner en del om Andreas Nilsson, som jag personligen tror hade passat ypperligt!

Mikaela Tidermark är som tidigare nämnt väldigt bra som Anki...

Niklas Engdahls insats som Oppfinnar-Jocke är inget som direkt sticker ut för karaktären, insatsen är okej, men inte lika bra som Stig Grybe och nedannämnda Pontus Gustafsson...

Per Sandborgh var bra som Sigge, men så har han också gjort rollen förut...

Pontus Gustafsson var fenomenastisk som Oppfinnar-Jocke och medför samma känsla som Stig Grybe...

Steve Kratz insats som Spökplumpen påminner en del om Gunnar Ernblads insats (om än dock inte fullt ut) och jag vill minnas att han inte var så värst lyckad vilket även är fallet med Steve Kratz, även om jag gillar båda i det mesta de gör (har dock ingen koll på hur originalrösten i DuckTales låter men jag knyter ihop Spökplumpen med hans insats i Hos Musse, där Niclas Ekholm enligt mig är lik originalrösten och är bättre än dessa två trots att jag i allmänhet gillar Gunnar och Steve mer av dessa tre, jag gillar Niclas i allmänhet också, kan tilläggas)

TonyTonka

Då har jag gjort lite röstprover på Legenden om de tre Caballeros, pc-spelet Den Lilla Sjöjungfrun: Berättarstudio och tv-serien Den Lilla Sjöjungfrun. Jag börjar med de två först nämnda, då tv-serien är en komplicerad historia.

I denna omgången:

Anders Pontén som Grimsby
Anders Öjebo som sjöhästen
Amanda Renberg som Kicki, Pippi och Titti
Fredrik Beckmann som Blås (Hitta Nemo-spelet)
Gunnar Uddén som Chef Louis
Gunnar Uddén som Kroken och Snoken
Sofia Caiman med flera som Ariels systrar i spelet
Sofia Caiman som Ursula
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Så kommer vi till Den Lilla Sjöjungfrun: tv-serien, som är en avancerad historia.

Hanna Storm-Nielsen crediteras som Arista i tv-serien, och det stämmer, i alla fall i minst ett avsnitt, nämligen det med otursdjuret. I de flesta andra avsnitten är det Liza Öhman som gör hennes röst, och i avsnittet där hon och Ariel bråkar är jag osäker på vem som spelar henne, det skulle kunna vara Hanna igen, men jag är inte säker.

Liza Öhman spelar Adella i minst 1 avsnitt, Myrra Malmberg spelar Aquata i 1 avsnitt och Birgitta Fernström spelar Attina i minst 1 avsnitt. Sedan har flera av systrarna olika röster som jag inte lyckats placera, men jag tror att Mia Kihl är någon av systrarna.

Meta Roos är bara Ursulas sångröst i ett avsnitt och har aldrig gjort talrösten, men jag bifogar röstprov på den insatsen i alla fall.

Slutligen har jag också gjort ett röstprov på Sjöhästen som spelas av Gunnar Uddén i tv-serien.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Och ett par till som inte kom med i första vändan.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D