Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Nu har jag fått kontakt med Johan Lindqvist, Gunilla Orvelius och Irene Lindh.

Johan svarade följande;

- Flubber var min första dubbning. Gjorde basketbollsmatchspeaker samt "dryg" forddirektör

- I Joe Young gjorde jag en av forskarna/journalisterna. Kommer inte riktigt ihåg

- Monsters Inc någon av de gula PGAagenterna

Det sistnämnda tror jag att han menade CDA-agenterna!

Gunilla svarade följande;

- Tyvärr har jag inga svar på dina frågor om vilka roller jag gjorde i nämnda filmer. Det är för många år sedan för att jag ska minnas och jag gör inga anteckningar på vilka roller jag dubbar. Det är väl möjligen KM-studio, som gjort inspelningarna, som vet. Kanske kan du vända dig dit med frågorna?

Irene svarade följande;

- Varför jag inte var med i Lejonkungen 2 vet jag faktiskt inte. Möjligtvis kunde jag inte
eller så valde man helt enkelt en annan skådespelare


(hon menade Lejonvakten, vilket var vad jag frågar om)

- Shrek 2 kommer jag inte ihåg. Kan ju möjligen vara jag om det låter så.

- Du förstår när man arbetar så mycket som jag gör och har hållit på så länge kommer man inte alltid ihåg vilka filmer/serier man deltagit i.

- Jag har ju mest arbetat på Dramaten och där är det lättare att kolla alla roller man gjort.

- Men dubbningar har jag ju hållit på med i mån av tid sedan 70-talet. Rätt spännande
att man fått vara med om att tekniken utvecklats så mycket.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 maj 2022 kl. 14:13:17
Johan svarade följande;

- Flubber var min första dubbning. Gjorde basketbollsmatchspeaker samt "dryg" forddirektör

- I Joe Young gjorde jag en av forskarna/journalisterna. Kommer inte riktigt ihåg

- I Monsters Inc någon av de gula PGAagenterna

Det sistnämnda tror jag att han menade CDA-agenterna!
PGAagent kan han iallafall inte ha spelat i Monsters Inc för det finns ingen golf i den filmen.

Soscla

Fint att du fick några svar! :D Men känns som att du lägger ner väldigt mycket arbete på nåt där du mest lär få "jag minns inte/jag vet inte" som svar.
Men heja heja, kämpa på!
It's so fluffy I'm gonna die!

Disneyfantasten

Citat från: Soscla skrivet 19 maj 2022 kl. 15:09:57
Fint att du fick några svar! :D Men känns som att du lägger ner väldigt mycket arbete på nåt där du mest lär få "jag minns inte/jag vet inte" som svar.
Men heja heja, kämpa på!

Tack så mycket!

Jo jag vet, men det kan aldrig skada att försöka, det kan man alltid göra.

gstone

Jag förskte få reda på vem som spelade  Mr. Stewart.

Men redgisören mindes inte :( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2022 kl. 20:00:55
Jag förskte få reda på vem som spelade  Mr. Stewart.

Men redgisören mindes inte :( :'(

Vilken karaktär är Mr Stewart och i vilken produktion är han med och vilken regissör syftar du på?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 maj 2022 kl. 20:00:55
Jag förskte få reda på vem som spelade  Mr. Stewart.

Men redgisören mindes inte :( :'(
I Tomtetass och jakten på julen?

Disneyfantasten

#52
Nu har jag fått kontakt med Christian Fex och hans svar var följande;

- Eftersom Niclas är örebroare så gissar jag att han som dom flesta där dubbar hos KM i Karlstad, och att serien alltså hamnat där. Och eftersom jag bara dubbat i Stockholm så valde dom att ta in Niclas istället.

(fast Claes Ljungmark, Niclas Wahlgren och Benke Skogholt är också bosatta i Stockholm och de återkom i sina roller)

- Nu har jag lämnat huvudstaden för några år sedan, och dubbar inte längre. Faktum är att jag glömt bort det mesta jag gjort (och jag har gjort ganska mycket)

(det hade jag ingen aning om, det var nytt för mig)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2022 kl. 09:34:39
Nu har jag fått kontakt med Christian Fex och hans svar var följande;

- Eftersom Niclas är örebroare så gissar jag att han som dom flesta där dubbar hos KM i Karlstad, och att serien alltså hamnat där. Och eftersom jag bara dubbat i Stockholm så valde dom att ta in Niclas istället.

(fast Claes Ljungmark, Niclas Wahlgren och Benke Skogholt är också bosatta i Stockholm och de återkom i sina roller)

- Nu har jag lämnat huvudstaden för några år sedan, och dubbar inte längre. Faktum är att jag glömt bort det mesta jag gjort (och jag har gjort ganska mycket)

(det hade jag ingen aning om, det var nytt för mig)
Slutat dubba har han väl ändå inte, Han är väl fortfarande Panchito varje gång den karaktären dyker upp.

Jag tycker också att han svarar lite konstigt eftersom att han faktiskt har medverkat i KM Studio dubbningar...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2022 kl. 09:34:39
Nu har jag fått kontakt med Christian Fex och hans svar var följande;

- Eftersom Niclas är örebroare så gissar jag att han som dom flesta där dubbar hos KM i Karlstad, och att serien alltså hamnat där. Och eftersom jag bara dubbat i Stockholm så valde dom att ta in Niclas istället.

(fast Claes Ljungmark, Niclas Wahlgren och Benke Skogholt är också bosatta i Stockholm och de återkom i sina roller)

- Nu har jag lämnat huvudstaden för några år sedan, och dubbar inte längre. Faktum är att jag glömt bort det mesta jag gjort (och jag har gjort ganska mycket)

(det hade jag ingen aning om, det var nytt för mig)

Jag antar att du frågade om Pingvinerna från Madagaskar ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 20 maj 2022 kl. 12:09:58
Jag antar att du frågade om Pingvinerna från Madagaskar ?

Precis den, närmare bestämt TV-serien.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2022 kl. 09:39:09
Slutat dubba har han väl ändå inte, Han är väl fortfarande Panchito varje gång den karaktären dyker upp.

Jag tycker också att han svarar lite konstigt eftersom att han faktiskt har medverkat i KM Studio dubbningar...

Enligt min uppsökning på Svenska röster & credits så verkar hans senaste dubbning ha varit Frost 2...

Undrar vem som ska vara berättarrösten i eventuella kommande Nalle Puh sammanhang nu när Christian slutat dubba... (detsamma gäller nog Mason i Madagaskar-filmerna och Morfar Fransisco i Elena Från Avalor)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 maj 2022 kl. 10:43:33
Enligt min uppsökning på Svenska röster & credits så verkar hans senaste dubbning ha varit Frost 2...

Undrar vem som ska vara berättarrösten i eventuella kommande Nalle Puh sammanhang nu när Christian slutat dubba... (detsamma gäller nog Mason i Madagaskar-filmerna och Morfar Fransisco i Elena Från Avalor)
Dubbades inte Legenden om Tre Caballeros efter Frost 2?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 maj 2022 kl. 10:53:26
Dubbades inte Legenden om Tre Caballeros efter Frost 2?

Om jag ska vara ärlig så är jag inte helt säker på exakt när serien började dubbas men jag tror att serien började dubbas innan dess...

Undrar förresten vem som spelar Fransisco i säsong 2 & 3 av Elena Från Avalor...

Disneyfantasten

Jag hade så fullt upp med att skriva ut breven idag så jag glömde skriva det, men jag gör det nu;

Jag har fått kontakt med Fredrik Beckman som svarat följande;

- Jag måste nog kolla upp det du nämner för att kunna svara.

- Jag vet att jag gör lite olika roller i Shrek 2, vargen, spegeln & några till.

Tyvärr visade det sig vara fel Linnéa Berglund då hon svarade att hon aldrig gjort dubbningar, och jag vet att jag skrev av personens födelsedatum, det var personalen som tog fel mailadress av fel Linnéa Berglund.  :-\ (vad gör jag nu?)

Nåja, jag har iallafall idag skrivit ut breven till Johanna Ljungberg Di Sivo, Lizette Pålsson, Stephan Karlsén, Gunilla Backman, Marianne Mörck, Yankho Kamwendo, Gunnar Uddén, Jan Koldenius, Claes Jansson, Rolf Lassgård, Ulf Källvik, Ingemar Carlehed/Christel Körner, Johan Hedenberg, Claes Ljungmark, Allan Svensson, Bert-Åke Varg, Anders Öjebo, Fredde Granberg, Jörgen Düberg, Joachim Bergström, Tommy Nilsson, Johan Schinkler, Thomas Hellberg, Monica Forsberg/Hasse "Kvinnaböske" Andersson, Eddie Axberg, Lena Ericsson, Acke Svensson, Jasmine Wigartz-Göthman, Hanna Storm-Nielsen, Torsten Wahlund, Bo Maniette, Stefan Persson, Johan Halldén, Robert Andersson, Thomas Banestål, Kristin Westman, Towa Carsson, Johan Wilhelmsson, Johan Wahlström, Christian Jernbro, Linnéa Järpestam, Ulf Peder Johansson, Nick Atkinson, Dick Eriksson, Louise Raeder, Lisen Palmborg, Jesper Adefelt, Michael Blomqvist, Charlott Strandberg, Maria Rydberg, Anton Olofsson Raeder, Ana Gil De Melo Nascimento, Anna Book, Mats Wänblad, Siw Malmkvist, Claes Malmberg, Laila Adéle, Karl Dyall, Mikael Persbrandt, Norea Sjöquist, Fredrik Hiller, Mattias Knave, Jennie Jahns, Adam Fietz, Benke Skogholt, Hasse Jonsson, Björn Kjellman, My Holmsten, Gizela Rasch, Stefan Persson, Amanda Renberg, Dominique Pålsson Wiklund, Leo Hallerstam, Jonas Bergström, Sanna Nielsen, Pernilla Wahlgren, Anki Albertsson, Sofia Källgren, Frank Ådahl och Jeanette Holmgren och lagt dem i kuvvär och kommer att skicka iväg dem imorgon.

(Frank Ådahl och Jeanette Holmgren gick tyvärr inte att nå via deras mailadresser av någon anledning så därför blir det snigelpost för dem)