Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SF Studios har tagit över DVD/Bluray distributionen för Warner Brothers

Startat av Adam Larsson, 20 september 2020 kl. 14:45:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

20th Century Fox har slutat distribuera Warner Brothers filmer och SF Studios har tagit över hoppas detta betyder att vi får bättre dvd:er då Warner Brothers dvd:er inte är det bästa

gstone

Citat från: Adam Larsson skrivet 20 september 2020 kl. 14:45:46
20th Century Fox har slutat distribuera Warner Brothers filmer och SF Studios har tagit över hoppas detta betyder att vi får bättre dvd:er då Warner Brothers dvd:er inte är det bästa

KUL ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 20 september 2020 kl. 14:45:46
20th Century Fox har slutat distribuera Warner Brothers filmer och SF Studios har tagit över hoppas detta betyder att vi får bättre dvd:er då Warner Brothers dvd:er inte är det bästa
Ja det stämmer att Warner Brothers dvd:er inte är de bästa oftast har de inte ens
språkmenyer

Simon Axelsson

Är deras DVD:er verkligen så dåliga som ni påstår? Lego-Filmen DVD:n jag har är bra, flera av deras andra filmer har jag på Blu-Ray och de är ju också riktigt bra.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 september 2020 kl. 20:27:18
Är deras DVD:er verkligen så dåliga som ni påstår? Lego-Filmen DVD:n jag har är bra, flera av deras andra filmer har jag på Blu-Ray och de är ju också riktigt bra.
Det är lite bättre när det är biofilmer

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 september 2020 kl. 20:31:39
Det är lite bättre när det är biofilmer

Ja, det låter ju rimligt. Då undrar jag om ni menade att just deras "Direct-to-DVD" filmer inte är de bästa, för deras storfilmer funkar ju skitbra på DVD/Blu-Ray enligt mig (skivdesignerna är oftast några av de bästa när det gäller Warner Bros.' filmer)
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 september 2020 kl. 20:36:22
Ja, det låter ju rimligt. Då undrar jag om ni menade att just deras "Direct-to-DVD" filmer inte är de bästa, för deras storfilmer funkar ju skitbra på DVD/Blu-Ray enligt mig (skivdesignerna är oftast några av de bästa när det gäller Warner Bros.' filmer)
Inte bara direkt till DVD filmer utan också tv-serier och ibland även filmer som inte är särskilt aktuella

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 september 2020 kl. 20:50:51
Inte bara direkt till DVD filmer utan också tv-serier och ibland även filmer som inte är särskilt aktuella

Då förstår jag
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

GregKat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 september 2020 kl. 18:26:34
Ja det stämmer att Warner Brothers dvd:er inte är de bästa oftast har de inte ens
språkmenyer

Nu får jag en känsla av att du missuppfattat något eller bara hittar på. Jag tror inte att det finns en enda officiell DVD, oavsett distributör, utan någon typ av språkmeny, om det finns flera ljud- eller textapår att välja på. Du får mer än gärna ta en screenshot eller länka den/de DVD:er du tänker på, för jag har otroligt svårt att tro att någon sådan skulle finnas, än mindre utgiven av WB.

Jag kan däremot hålla med om att de flesta DVD:er Warner släppt på senare år (mellan 5-10 år) har haft riktigt fula och tråkiga menyer, alla byggda så samma, riktigt stela, mall, men det är ju en annan femma...

Steffan Rudvall

Citat från: GregKat skrivet 22 september 2020 kl. 12:27:28
Nu får jag en känsla av att du missuppfattat något eller bara hittar på. Jag tror inte att det finns en enda officiell DVD, oavsett distributör, utan någon typ av språkmeny, om det finns flera ljud- eller textapår att välja på. Du får mer än gärna ta en screenshot eller länka den/de DVD:er du tänker på, för jag har otroligt svårt att tro att någon sådan skulle finnas, än mindre utgiven av WB.

Jag kan däremot hålla med om att de flesta DVD:er Warner släppt på senare år (mellan 5-10 år) har haft riktigt fula och tråkiga menyer, alla byggda så samma, riktigt stela, mall, men det är ju en annan femma...
Självklart finns det språkmenyer men de ser man i huvudmeny men då har DVD spelaren redan valt språk åt dig

Daniel Hofverberg

Ni pratar om olika saker - givetvis finns alltid språkinställningsmenyer, men Warner Bros. har mycket riktigt aldrig haft inledande språkvalsmenyer innan man kommer till huvudmenyn. En gång i tiden hade Warner istället att huvudmenyn automatiskt blev på olika språk utifrån DVD/Blu-Ray-spelarens inställningar för "Förvalt språk", men på senare år verkar de ha övergett det också för att bara ha menyer på engelska. :(

Personligen tycker jag dock det är ett större problem att Warner Home Video aldrig haft minsta tillstymmelse till dubbcredits på något språk, och (med ett enda undantag) heller aldrig lokala bildversioner - utan ursprunglig (oftast engelsk) bildversion utan lokala dubbcredits är allt som erbjuds... :(

Citat från: Adam Larsson skrivet 20 september 2020 kl. 14:45:46
20th Century Fox har slutat distribuera Warner Brothers filmer och SF Studios har tagit över hoppas detta betyder att vi får bättre dvd:er då Warner Brothers dvd:er inte är det bästa
Tyvärr tror jag inte att det kommer bli någon skillnad på Warners DVD- och Blu-Ray-utgåvor, då jag är starkt misstänksam på att Warner Bros. gör all DVD-produktion, mastring och authoring in-house i USA för alla länder i världen; varför SF Studios mest troligt enbart ansvarar för distribution av färdiga utgåvor.

Den misstanken förstärks inte minst av det faktum att Warners DVD-utgåvor, under de senaste 7 - 8 åren som 20th Century Fox stått för distributionen i Norden, inte haft minsta likhet med 20th Century Fox DVD-utgåvor - 20th Century Fox har ju exempelvis oftast haft utsatta dubbcredits via programmerade uthopp efter sluttexterna, vilket Warner aldrig haft.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2020 kl. 15:46:06
Tyvärr tror jag inte att det kommer bli någon skillnad på Warners DVD- och Blu-Ray-utgåvor, då jag är starkt misstänksam på att Warner Bros. gör all DVD-produktion, mastring och authoring in-house i USA för alla länder i världen; varför SF Studios mest troligt enbart ansvarar för distribution av färdiga utgåvor.
Brukar SF Studios skicka ut recensionsexemplar till Dubbningshemsidan?

Steffan Rudvall

#12
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2020 kl. 15:46:06
Personligen tycker jag dock det är ett större problem att Warner Home Video aldrig haft minsta tillstymmelse till dubbcredits på något språk, och (med ett enda undantag) heller aldrig lokala bildversioner - utan ursprunglig (oftast engelsk) bildversion utan lokala dubbcredits är allt som erbjuds... :(
De brukar dock ibland skriva rösterna på DVD omslaget och ibland till och med dubbningsbolaget

Vilken film var det som hade dubbcredits?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 september 2020 kl. 19:25:24
De brukar dock ibland skriva rösterna på DVD omslaget och ibland till och med dubbningsbolaget

Vilken film var det som hade dubbcredits?
Jo, fast det var nog flertalet år sedan jag senast såg att de skrev ut röster på DVD-omslaget... :(

Ingen film har haft dubbcredits, men däremot en enda som haft svensk bildversion - närmare bestämt Polarexpressen. Där stod många textskyltar på svenska via seamless branching, men märkligt nog fortfarande inga dubbcredits.

Daniel Hofverberg

Nyligen skickade SF Studios ut en pressrelease om att de från och med den 1 mars 2021 även kommer att ta över distributionen på DVD och Blu-Ray för Universal Pictures, plus att de nyligen också tagit över distributionen av DVD/Blu-Ray för Sony Pictures.

Jag gissar att SF Studios förmodligen kommer att distribuera färdiga DVD/Blu-Ray-skivor, med mastring gjort i USA, och i så fall lär den här här ändringen inte medföra några större förändringar för gemene man. Däremot var det ett uttalande i pressreleasen som jag reagerade på:

Citat"Avtalet med Universal kommer i en tid när vi på SF Studios håller på att ompositionera oss på marknaden för fysisk hemmaunderhållning", säger Martin Brandtler, Nordic Head of Home Entertainment Distribution på SF Studios. "Vi är mycket glada och stolta över att ha inlett detta samarbete tillsammans. Vi har samma grundinställning till formatets möjligheter, och i Norden och Baltikum finns det en stor efterfrågan på Universals många och starka titlar."
Intressant med uttalandet "formatets möjligheter", och jag är glad över att det fortfarande finns större aktörer som tror på en framtid för fysiska format (DVD och Blu-Ray); och inte bara vill satsa på digital distribution. :)