Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  6 oktober 2020 kl. 14:50:03
Tack för svar. Det kanske e därför dom fortsätter skjuta upp storfilmer
Ja, med all säkerhet. Såvitt jag vet ligger nog fortfarande de flesta filminspelningar i USA nere helt, så enda fallen där produktioner fortfarande pågår är förmodligen sådana som redan är inspelade och där det "bara" är postproduktion som återstår (klippning, specialeffekter, musik, o.s.v.).

Det är lite bättre ställt med amerikanska TV-serier, i och med det faktum att många TV-serier från USA i själva verket spelas in i Kanada (främst av ekonomiska skäl). Även fast det sker en viss ökning där också, så har Kanada klarat sig betydligt bättre än USA under hela pandemin - 250 dödsfall per miljoner invånare, jämfört med 633 i USA.  I Kanada har de flesta film- och TV-serieinspelningar återupptagits sedan i juni månad, så där rullar det mesta på någorlunda som förut.

Det är förstås ganska vanligt att även långfilmer från USA helt eller delvis spelas in i Kanada, men skillnaden är ju att många amerikanska filmer också är beroende av att vissa scener spelas in i USA för att få med kända landmärken och liknande. Men blir krisen långvarig i USA, vilket tyvärr allt tyder på att den kommer bli, så lär förmodligen fler filmproduktioner i USA välja att flytta inspelningen till Kanada; om nödvändigt kanske kompletterat med specialeffekter för att få med kända byggnader eller landmärken från USA. Redan nu finns det tydligen tecken på att filmbolag i USA väljer att flytta filminspelningar till Kanada, men det lär väl i och för sig inte gå på nolltid att flytta över all rekvisita, dekorer och skådespelare dit om man hade planerat att göra allt i USA...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2020 kl. 08:52:43
Ja, med all säkerhet. Såvitt jag vet ligger nog fortfarande de flesta filminspelningar i USA nere helt, så enda fallen där produktioner fortfarande pågår är förmodligen sådana som redan är inspelade och där det "bara" är postproduktion som återstår (klippning, specialeffekter, musik, o.s.v.).

Spider-Man "3", uppföljaren till förra årets Far From Home, håller tydligen på att spelas in i Queens just nu. Jag tror mig även minnas att diverse andra filmer också har börjat spelas in, minst två stycken spelas dock in i Australien.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Kimie Tsukakoshi ("Kyra" i De magiska tingens byrå):

https://youtu.be/TUsK9ON38V0

En intressant inblick i hur inspelningen av en tv-serie i Australien kan gå till mot bakgrund av corona-pandemin.

Oskar

Jag har läst på Aftonbladet och andra tidningar att vaccin kommer troligtvis innan årets slut.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  7 oktober 2020 kl. 12:27:27
Jag har läst på Aftonbladet och andra tidningar att vaccin kommer troligtvis innan årets slut.

BRA ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  7 oktober 2020 kl. 12:27:27
Jag har läst på Aftonbladet och andra tidningar att vaccin kommer troligtvis innan årets slut.
Det finns en del som tyder på det. Men om det stämmer att det finns vaccin tills årets slut, så är ju den stora frågan hur lång tid som det tar innan vaccinet har hunnit tillverkas i tillräckligt stora mängder och har hunnit distribueras runt hela jorden...?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2020 kl. 20:56:41
Det finns en del som tyder på det. Men om det stämmer att det finns vaccin tills årets slut, så är ju den stora frågan hur lång tid som det tar innan vaccinet har hunnit tillverkas i tillräckligt stora mängder och har hunnit distribueras runt hela jorden...?

De sa precis på vetenskapens värld att den medicinen som finns inte kan garanteras funkar som skydd mot eller hur länge den funkar samt biverkningar hos äldre eller de som äter annan medicin. Tydligen är majoriteten yngre som är med i testerna/forskningen.

Oskar

Jag håller med Jonas Gardell om teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg ska vara stängt.
Jag förstår inte varför att teater och andra kultur verksamhet ska vara stäng.
Ett köpcenter t.ex gekås Ullared får vara öppet.
Jag tycker att är märklig.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2020 kl. 15:50:54
Jag håller med Jonas Gardell om teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg ska vara stängt.
Jag förstår inte varför att teater och andra kultur verksamhet ska vara stäng.
Ett köpcenter t.ex gekås Ullared får vara öppet.
Jag tycker att är märklig.
Jonas Gardell uttalar om corona stängning på teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg jag har läst på nyheter från t.ex Aftonbladet och Expressen för par veckor sen.

Scoobydoofan1

man blir ju bara trött på det här..... vad mer kan man göra? Nu orsakar också covid 19 mer skador till kroppen. Läste att det finns risk att man blir döv i båda öronen nu, som om det inte finns nog med problem med lungorna, halsen och organen i kroppen. Vad mer kan man få för problem?

Man blir utmattad med allt det här.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2020 kl. 16:22:33
Jonas Gardell uttalar om corona stängning på teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg jag har läst på nyheter från t.ex Aftonbladet och Expressen för par veckor sen.

Du och jag värkar tänka lika !

Kanske är Aspergeren  ;D ;)

Du är en väldigt vettig person och jag instämmer i dina åsikter.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 20 oktober 2020 kl. 15:50:54
Jag håller med Jonas Gardell om teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg ska vara stängt.
Jag förstår inte varför att teater och andra kultur verksamhet ska vara stäng.
Ett köpcenter t.ex gekås Ullared får vara öppet.
Jag tycker att är märklig.
Jag instämmer fullständigt, och det slår onekligen väldigt fel i Sverige i och med att det styrs av Ordningslagen som gör att det bara är en fråga om vad som räknas som offentliga sammankomster. Allt som räknas som offentliga sammankomster får vara max 50 personer, vilket då innebär att hela Liseberg eller Gröna Lund bara får innehålla 50 personer (vilket förstås innebär att de inte kan öppna alls - för 50 personer på ett område på 170000 kvadratmeter är ju helt orimligt); medan däremot djurparker som Kolmården och Skansen inte räknas som offentliga sammankomster och därmed får ha hur många besökare som helst. Likaså då att alla former av teatrar, biografer, publik till sportevenemang o.s.v. begränsas till 50 personer, medan däremot affärer, köpcentrum, restauranger och dylikt får ha hur mycket folk som helst. :(

Jag kan köpa att det kan ha varit ett nödvändigt ont och ett sätt att snabbt lösa situationen med kort varsel under den mest akuta fasen i mars - maj. Men redan till i juni borde det ha gått att hitta andra lösningar för att kunna tillåta fler folk på evenemang utan att för den skull öka smittrisken.

Förutom nöjesfält är det förstås teaterföreställningar och konserter som drabbas hårdast, i och med att det för de allra flesta knappast går att arrangera sådana för max 50 personer med någon form av lönsamhet - därav att det i stort sett bara är kommunalt ägda teatrar som håller öppet just nu, för privatägda kan ju nästan omöjligen gå med vinst (eller ens gå runt ekonomiskt) med bara 50 personer i publiken. Det är tillräckligt illa för biografer, men eftersom de har mindre utgifter för respektive föreställning är det inte riktigt lika allvarligt - vilket förstås är anledningen till att biografer håller öppet, även fast de knappast kommer gå med någon stor vinst så länge bara 50 personer får se varje föreställning.

Det är verkligen hög tid att något görs åt detta, och det borde redan ha skett för 2 - 3 månader sedan...

Scoobydoofan1

Hur ser situationen med coronavirus i Sverige? Tydligen så finns det en ny version av covid 19 i Norge som är mer dödligare än den här pandemin som pågår nu.

TrondM

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 oktober 2020 kl. 18:19:10
Hur ser situationen med coronavirus i Sverige? Tydligen så finns det en ny version av covid 19 i Norge som är mer dödligare än den här pandemin som pågår nu.

Jeg vet ikke om det er grunnlag for å si at den nye varianten i Norge (oppdaget i Trondheim) er så mye dødeligere enn tidligere varianter. Vi hadde 8 dødsfall i august, 10 i september og 5 til nå i oktober.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 21 oktober 2020 kl. 18:46:01
Jeg vet ikke om det er grunnlag for å si at den nye varianten i Norge (oppdaget i Trondheim) er så mye dødeligere enn tidligere varianter. Vi hadde 8 dødsfall i august, 10 i september og 5 til nå i oktober.
Jag kan inte heller hitta några belägg för att den nya varianten/mutationen skulle vara dödligare än den "vanliga" - däremot verkar den nya varianten vara mer smittsam, men det finns väl än så länge inget som tyder på att den skulle vara varken farligare eller mindre farlig än den "vanliga".

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 oktober 2020 kl. 18:19:10
Hur ser situationen med coronavirus i Sverige?
I Sverige är det väldigt olika mellan olika regioner/län, så till skillnad från en del europeiska länder (bl.a. Frankrike och Spanien) verkar vi inte ha någon traditionell andra våg utan snarare lokala utbrott. I många regioner är smittspridningen relativt låg, men i ett fåtal (bl.a. Uppsala och Skåne) har den ökat ganska kraftigt på sistone.

Folkhälsomyndigheten har ganska bra statistiksidor för att få överblick över olika regioner i Sverige:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5