Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Köp Sången om Södern

Startat av gstone, 25 april 2021 kl. 12:45:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

 Sången om Södern själs just nu på tradera

Den kostar bara en krona ( plus 75 Kr i frakt)

Vill du köpa sången från södern är tiden nu att slå till !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Jag hittar inte annonsen på Tradera. Kan du lägga in en länk till den?

OM den nu finns på Tradera har det stor betydelse vad det är för utgåva. Piratkopior på DVD och Blu-ray förekommer i stor mängd, så jag skulle aldrig köpa en sådan, inte ens för en krona. Däremot skulle det vara intressant om det antingen är en svensktextad hyrvideo i original eller en laserdisc från Japan eller Hong-Kong. Speciellt Hong-Kong-versionen brukar klubbas för mycket höga priser när den i sällsynta fall bjuds ut på auktion.

Om man bara vill se filmen utan att bry sig om den som samlarobjekt är det mycket bättre att tanka hem eller strömma den från archive.org. Det är gratis, och kvalitén är den bästa som finns tillgänglig i dag:
https://archive.org/details/SongOfTheSouthHD

Daniel Hofverberg

Jag kan heller inte hitta åt någon sådan annons. Är den redan såld, eller är det jag som letar dåligt...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 april 2021 kl. 06:33:07
Om man bara vill se filmen utan att bry sig om den som samlarobjekt är det mycket bättre att tanka hem eller strömma den från archive.org. Det är gratis, och kvalitén är den bästa som finns tillgänglig i dag:
https://archive.org/details/SongOfTheSouthHD
Så sant, men då får man (i dagsläget) ingen svensk text - vilket för många är ett ganska stort men...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2021 kl. 12:07:19
Jag kan heller inte hitta åt någon sådan annons. Är den redan såld, eller är det jag som letar dåligt...?
Så sant, men då får man (i dagsläget) ingen svensk text - vilket för många är ett ganska stort men...

Inte om man lärt sig engelska!  ;) (vilket för många är väldigt lätt att lära sig)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2021 kl. 12:30:15
Inte om man lärt sig engelska!  ;) (vilket för många är väldigt lätt att lära sig)

Kan du engelska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 april 2021 kl. 12:30:15
Inte om man lärt sig engelska!  ;) (vilket för många är väldigt lätt att lära sig)
Förvisso, men jag skulle ändå tro att majoriteten av landets befolkning föredrar (eller behöver) svensk text till sina filmer...

T.o.m. jag föredrar svensk text på allt (som inte är dubbat), även fast jag är bra på engelska - eller i andra hand engelsk text.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 april 2021 kl. 13:11:43
Här är länk  :D

https://www.tradera.com/item/302150/463913019/gamla-vhs-filmer-disney-my-little-pony
Fast det där är ju inte att köpa för 1 krona, utan en auktion med utgångsbud på 1 kr - en väldig skillnad, då sådana auktioner kan stanna på tusentals kronor när auktionen väl är slut...

Det är för all del värt att hålla ett öga på, men risken finns som sagt att priset skenar iväg rejält i takt med att fler lägger bud...

Anders M Olsson

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2021 kl. 13:10:35
Förvisso, men jag skulle ändå tro att majoriteten av landets befolkning föredrar (eller behöver) svensk text till sina filmer...

T.o.m. jag föredrar svensk text på allt (som inte är dubbat), även fast jag är bra på engelska - eller i andra hand engelsk text.

Versionen på archive.org innehåller engelsk text och (förutom engelskt tal) åtta dubbade språk (dock varken svenska eller något annat nordiskt språk).

Om man tvunget måste ha svensk text finns det troligen bara två alternativ. Antingen får man försöka få tag på en gammal svensk hyrvideo som den som ligger ute på Tradera just nu, eller så får man försöka få tag på en gammal tv-inspelning. Jag vet att filmen har sänts ett par gånger på TV3.

Jag har jobbat lite av och till med att skapa en svensk .srt-fil som man kan kombinera med filmen från archive.org. Tyvärr är det ganska mycket jobb eftersom jag måste skriva av texterna manuellt från VHS-utgåvan. Kvalitén på VHS-versionen är för dålig för att det ska gå att OCR-läsa texten.

Versionen på archive.org är för övrigt oerhört mycket bättre än någon annan version jag har sett. Det enda som skulle kunna bli bättre är i så fall om Disney mot alla odds skulle besluta sig för att restaurera och ge ut filmen själva.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2021 kl. 13:14:11
Fast det där är ju inte att köpa för 1 krona, utan en auktion med utgångsbud på 1 kr - en väldig skillnad, då sådana auktioner kan stanna på tusentals kronor när auktionen väl är slut...

Det är för all del värt att hålla ett öga på, men risken finns som sagt att priset skenar iväg rejält i takt med att fler lägger bud...

Just nu ligger budet på 315 kronor, men det skulle inte förvåna mig om det stiger ytterligare innan klubbslaget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 maj 2021 kl. 17:25:37
Just nu ligger budet på 315 kronor, men det skulle inte förvåna mig om det stiger ytterligare innan klubbslaget.
Det skulle tyvärr inte förvåna mig heller - i värsta fall kan summan rentav fördubblas innan auktionen går ut... :(

Vågar vi gissa på att det främst är Sången om Södern som drar upp priset i auktionen...? De båda My Little Pony-filmerna är ju i alla fall inte värda ens en bråkdel av de pengarna, utan brukar oftast stanna på några tior; om ens det...

Anders M Olsson

Auktionen slutade på häpnadsväckande 1130 kronor! :o

Inte precis något "enkronaskap"...