Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Synkning av sällsynta filmdubbningar

Startat av Ovanliga dubbningar, 13 november 2023 kl. 01:28:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 13 november 2023 kl. 01:28:49Jag sitter på ett flertal ganska sällsynta dubbningar av (i merparten av fallen) nästan lika sällsynta filmer, som dom flesta här förmodligen aldrig har sett. Det rör sig om filmer som nästan uteslutande kommer från andra länder än USA, som med största sannolikhet aldrig kommer att släppas på DVD, Blu-Ray eller streaming och som vore önskvärt om så många som möjligt kan ta del av.

Det är alltså sådant jag vill lägga upp på Archive.org, och av juridiska skäl varva med Disney-filmer för att inte fokusera för mycket på dom stora filmbolagen som är mer benägna att klaga. Jag vill med andra ord inte bara lägga upp Disney, utan blanda med produktioner från mindre bolag.

Problemet är bara den lilla detaljen att dygnet bara består av 24 timmar, och att jag varken kan eller vill sitta och synka hela dagar. Ska det här inte ta en evighet behöver jag alltså hjälp, och skulle gärna se att någon eller några här kunde avvara lite tid och hjälpa till med synkning av en eller flera filmer. Finns det frivilliga som kan hjälpa till att synka någon eller några filmer?

Det rör sig i skrivande stund om 7 långfilmer, 5 lite längre kortfilmer och 1 mellanting (en 50 minuter lång film). Det här är vad jag har skrapat ihop hittills av det mer ovanliga slaget, som inte kommer från stora amerikanska etablerade filmbolag (Disney, Warner, och så vidare):
(Originaltitel, land och produktionsår inom parentes)

Fem på nya äventyr (De 5 og spionerne, Danmark, 1969) (*)
Biodubbning från 1969 - endast släppt på hyr-VHS 1981

Det våras med musik (Allegro non troppo, Italien, 1976) (*)
Biodubbning från 1977, fast oklart om den någonsin visades på bio - aldrig släppt på VHS eller DVD, men visad på SVT vid ett enda tillfälle 1983

Barnen från vildmarken (Seven Alone, USA, 1974)
(Har på VHS gått under titlarna Dödsdömda i indianland och Ensamma i vildmarken)
Biodubbning från 1979 - endast släppt i textad originalversion på VHS

Riddaren utan namn (Princ Bajaja, Tjeckoslovakien, 1971) (*)
Biodubbning från 1982 - aldrig släppt på VHS eller DVD

Måste vi hata vargen? (Death of a Legend, Kanada, 1971) (*)
Biodubbning från 1982 - aldrig släppt på VHS eller DVD, men släpptes på 16 mm-film av Svenska Filminstitutet

Det susar i säven (The Wind in the Willows, Storbritannien, 1983)
TV-dubbning från 1985 - aldrig släppt på VHS eller DVD, men visad ett par gånger på SVT

Pojken som ville vara isbjörn (Drengen der ville gøre det umulige, Danmark, 2002) (*)
Biodubbning från 2003 - aldrig släppt på VHS eller DVD

Prop och Berta (Prop og Berta, Danmark, 2001) (*)
TV-dubbning från 2003 - aldrig släppt på VHS eller DVD, men visad några gånger på TV1000 och två gånger på SVT
(har funnits på streaming, men där endast i textad originalversion)

En annorlunda drake (Süsü a sárkány, Ungern, 1977)
TV-dubbning från 1977 - aldrig släppt på VHS eller DVD, men visad två gånger på SVT (1977 och 1979)

Den vackra Vassilissa/Vasilisa den kloka (Vasilisa Prekrasnaya, Sovjetunionen, 1977)
TV-dubbning från 1978 samt TV-dubbning från 1995 - aldrig släppt på VHS eller DVD, men visad med olika dubbversioner på SVT 1978 samt 1995

Den sköna och odjuret (Die Schöne und das Tier, DDR, 1976)
TV-dubbning från 1978 - aldrig släppt på VHS eller DVD, men visad en gång på SVT

Peter från Rosenkullen (Peter vom Rosenhügel, DDR, 1977)
TV-dubbning från 1980 - aldrig släppt på VHS eller DVD, men visad ett par gånger på SVT (1980 och 1981)

Hassans flöjt (Hassans flöte, DDR, 1982)
TV-dubbning från 1984 - aldrig släppt på VHS eller DVD, och visad en enda gång på SVT

Filmer markerade med (*) har jag för närvarande bra bildkällor till för synkning, i dom flesta fall DVD-utgåvor från respektive hemland, även om jag inte kan utesluta att det kan finnas ännu bättre bild någon annanstans att synka mot. I övriga fall har jag än så länge ingen bildkälla för synkning, men tar tacksamt emot förslag på vilka sådana som finns.

Jag har säkert glömt långfilmer eller kortfilmer, och i så fall kommer jag uppdatera listan senare. Men det här är alltså det jag just nu har tillgängligt och söker personer som vill hjälpa till med synkning av. :)
Tv 1000 kanske anlitar mediadubb international/sdi media för Prop och Berta.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 23 februari 2024 kl. 03:13:14Tv 1000 kanske anlitar mediadubb international/sdi media för Prop och Berta.
Det var faktiskt eurotroll som dubbar. Det var så mediadubb International/sdi media lejer bort uppdrag till eurotroll. Tv1000 brukar vanligtvis anlitar mediadubb International/sdi media.

Ovanliga dubbningar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 februari 2024 kl. 23:03:18Hassans Flöjt filmen låter intressant, hittar inget om den online.

Yes med dessa filmer så tror jag ingen kommer klaga om dom läggs upp.
Då kanske du är intresserad av att synka Hassans flöjt och/eller några andra av filmerna? För hittills har intresset ärligt talat varit ganska svalt - en person arbetar med Barnen från vildmarken/Ensamma i vildmarken, och en dansk person ska enligt egen utsago jobba med Fem på nya äventyr (men han har inte hört av sig på flera månader, så jag vet inte hur det går där).

Men i övrigt har ingen visat minsta lilla intresse, och min tid räcker inte riktigt till. Det är trots allt 11 filmer kvar på listan, och även om kortfilmerna går snabbare än långfilmer så är det ändå arbete som måste göras och som jag just nu inte hinner med själv.

Så jag behöver fler frivilliga som kan tänka sig att synka någon eller några av filmerna på listan, om det här inte ska ta orimligt lång tid - det rör sig ju trots allt om (i de flesta fall) väldigt sällsynta dubbningar, som det borde finnas intresse för. :)

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 februari 2024 kl. 23:03:18Tänker jag ska peka ut detta, synka för att lägga upp saker från större filmbolag som exempelvis Warner och Disney på Archive.org är inte något som är värt din tid ALLT som har en upphovsman kan enkelt tas ned om upphovsmannen rapporterar vilket jag garanterar kommer hända för eller senare.
Det gör inte någon skillnad om du varvar filmer från andra bolag.
Disney, Warner och större filmbolag kommer alltid klaga om deras material läggs upp online gratis, då dom nästan erbjuder sina grejer på D+ och liknande med andra dubbningar eller som i fallet med Änglahund exempelvis bara på Engelska, fast tillgängligt för betalning online.
Ett tips är att kryptera materialet och skriva lösenordet till personen i PM, då är det omöjligt att dom kan avkryptera det.

Och då har dom väl inte rättigheter att plocka ner material om dom ej kan se innehållet?

Har testat det och det funkar även om man måste kryptera 2 gånger, för Archive ej stödjer krypterat material. Men tydligen funkar det att lägga ut det ändå.

Men då med folk med enbart telefoner går ju naturligtvis inte att se materialet, men bättre än att det raderas av dessa giganter med makt.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 februari 2024 kl. 09:52:49Då kanske du är intresserad av att synka Hassans flöjt och/eller några andra av filmerna? För hittills har intresset ärligt talat varit ganska svalt - en person arbetar med Barnen från vildmarken/Ensamma i vildmarken, och en dansk person ska enligt egen utsago jobba med Fem på nya äventyr (men han har inte hört av sig på flera månader, så jag vet inte hur det går där).

Men i övrigt har ingen visat minsta lilla intresse, och min tid räcker inte riktigt till. Det är trots allt 11 filmer kvar på listan, och även om kortfilmerna går snabbare än långfilmer så är det ändå arbete som måste göras och som jag just nu inte hinner med själv.

Så jag behöver fler frivilliga som kan tänka sig att synka någon eller några av filmerna på listan, om det här inte ska ta orimligt lång tid - det rör sig ju trots allt om (i de flesta fall) väldigt sällsynta dubbningar, som det borde finnas intresse för. :)
Jag hade velat hjälpa till, men synkning är nog inte min "specialitet" (fast jag har gjort lite av det tidigare) och jag har inte rätt program. 

Sen har jag ändå flera saker på gång nu, så jag hinner inte heller.


Men om det är nåt mer "visuelt" som önskas (e: animation för dina introduktioner av kortfilmer före långefilmerna), kan jag kanske bidra lite :)

gstone

Jag tycker det vore väldigt kul om du la up Det våras med musik (Allegro non troppo, Italien, 1976) och Barnen från vildmarken (Seven Alone, USA, 1974) :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jonas9881

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 februari 2024 kl. 09:52:49Då kanske du är intresserad av att synka Hassans flöjt och/eller några andra av filmerna? För hittills har intresset ärligt talat varit ganska svalt - en person arbetar med Barnen från vildmarken/Ensamma i vildmarken, och en dansk person ska enligt egen utsago jobba med Fem på nya äventyr (men han har inte hört av sig på flera månader, så jag vet inte hur det går där).

Men i övrigt har ingen visat minsta lilla intresse, och min tid räcker inte riktigt till. Det är trots allt 11 filmer kvar på listan, och även om kortfilmerna går snabbare än långfilmer så är det ändå arbete som måste göras och som jag just nu inte hinner med själv.

Så jag behöver fler frivilliga som kan tänka sig att synka någon eller några av filmerna på listan, om det här inte ska ta orimligt lång tid - det rör sig ju trots allt om (i de flesta fall) väldigt sällsynta dubbningar, som det borde finnas intresse för. :)
Menar du att ljudet är osynk och att det behöver synkas rätt?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 februari 2024 kl. 16:11:04Menar du att ljudet är osynk och att det behöver synkas rätt?
Jag tror hon menar synkas till bättre bild hon är väldigt noga med att det ska se så bra ut som möjligt.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 23 februari 2024 kl. 16:12:12Jag tror hon menar synkas till bättre bild hon är väldigt noga med att det ska se så bra ut som möjligt.
Tror det finns vissa som tycker att det ska synkas till bättre oavsett bildkvalite.

För själv tycker jag inte det är dålig kvalite på dom som är osynkt.

Ta själv denna, det är ju bra bild:  https://archive.org/details/rudolf-med-roda-mulen-fleischer-folio

Så bättre att det läggs upp och sedan när någon har tid över då kan man synka och lägga upp den andra versionen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 februari 2024 kl. 16:21:51Tror det finns vissa som tycker att det ska synkas till bättre oavsett bildkvalite.

För själv tycker jag inte det är dålig kvalite på dom som är osynkt.

Ta själv denna, det är ju bra bild:  https://archive.org/details/rudolf-med-roda-mulen-fleischer-folio

Så bättre att det läggs upp och sedan när någon har tid över då kan man synka och lägga upp den andra versionen.
Bra och bra, det är objektivt men de flesta föredrar väl HD över VHS.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 23 februari 2024 kl. 16:26:35Bra och bra, det är objektivt men de flesta föredrar väl HD över VHS.
Jo kanske det. Men det jag menar är att bättre att lägga ut den i sämre kvalite än att vänta tills någon vill synka. 

För kan ju ta flera månader tills någon vill och ha tid att synka, eller så blir det aldrig av. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 23 februari 2024 kl. 16:26:35Bra och bra, det är objektivt men de flesta föredrar väl HD över VHS.
Och flera av filmerna som Josefin nämner i trådens första inlägg är ju sådant som aldrig ens släppts på VHS - så där kan man nog tänka sig att kvaliteten på de kopior hon fått är sämre än VHS...

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 februari 2024 kl. 16:21:51Så bättre att det läggs upp och sedan när någon har tid över då kan man synka och lägga upp den andra versionen.
Josefin har tidigare nämnt på forumet att hon av säkerhetsskäl inte vill lägga upp något som är biokopior från 35 mm, då dessa teoretiskt skulle kunna spåras till en enskild källa och vilken biograf det kommer från. Så för att inte riskera att någon ska råka i knipa vill hon då se till att synka allt sådant till en bättre bildkälla, och det måste man väl respektera. :)

Det är ju heller inte säkert att hon ens har bild till allt hon nämner i den här tråden, utan en del kanske bara finns ljud till... Och åtminstone jag föredrar att se på film framför att bara höra på film... ;)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2024 kl. 16:39:26Och flera av filmerna som Josefin nämner i trådens första inlägg är ju sådant som aldrig ens släppts på VHS - så där kan man nog tänka sig att kvaliteten på de kopior hon fått är sämre än VHS...
Josefin har tidigare nämnt på forumet att hon av säkerhetsskäl inte vill lägga upp något som är biokopior från 35 mm, då dessa teoretiskt skulle kunna spåras till en enskild källa och vilken biograf det kommer från. Så för att inte riskera att någon ska råka i knipa vill hon då se till att synka allt sådant till en bättre bildkälla, och det måste man väl respektera. :)

Det är ju heller inte säkert att hon ens har bild till allt hon nämner i den här tråden, utan en del kanske bara finns ljud till... Och åtminstone jag föredrar att se på film framför att bara höra på film... ;)
Absolut ska vi respektera saker om en person inte vill göra något.

Men jag visste ju inte att det kunde spåras till en bio. 

Så du menar att om man spårar filmen till en bio så får dom anställda på bion fängelse?

Jag förstår inte faran i det?

Bilden får man ju förutsätta om inget annat sägs, eller hur?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 februari 2024 kl. 16:45:43Absolut ska vi respektera saker om en person inte vill göra något.

Men jag visste ju inte att det kunde spåras till en bio.

Så du menar att om man spårar filmen till en bio så får dom anställda på bion fängelse?

Jag förstår inte faran i det?

Bilden får man ju förutsätta om inget annat sägs, eller hur?
Nu för tiden är biograffilmerna krypterade men då hade varje filmrulle en "stämpel" kopplat till en viss biograf.

Här är ett exempel från en Lucky Luke film.
Lucky Luke rensar stan.jpg

Ungefär 12 sekunder in i det här youtubeklippet kan man hitta den.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 februari 2024 kl. 17:02:44Nu för tiden är biograffilmerna krypterade men då hade varje filmrulle en "stämpel" kopplat till en viss biograf.

Här är ett exempel från en Lucky Luke film.
Lucky Luke rensar stan.jpg

Ungefär 12 sekunder in i det här youtubeklippet kan man hitta den.
Men vad är faran. Är biografen skyldig 50 år efter och kan få fängelse för att materialet har spridits, eller vadå?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare