Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Tinkas juläventyr & Tinka och kungaspelet (Tinkas juleeventyr/Tinka og kongespillet)

Startat av Daniel Hofverberg, 30 november 2019 kl. 08:27:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Såg precis att creditlistan för Tinka och kungaspelet listar nu fler skådespelare. Det har säkert varit så nu ett tag, men jag märkte det först nu. Tyvärr började TV4 Play lagga för mig, så jag kunde inte ta en skärmdump för att det var närmast oläsligt... :(

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 16 december 2020 kl. 04:57:36
Såg precis att creditlistan för Tinka och kungaspelet listar nu fler skådespelare. Det har säkert varit så nu ett tag, men jag märkte det först nu. Tyvärr började TV4 Play lagga för mig, så jag kunde inte ta en skärmdump för att det var närmast oläsligt... :(

Pelle har tillkommit i listan på namngivna roller. Han har ju visserligen nämnts i tidigare avsnitt, men inte synts i bild förrän nu, i avsnitt 15.

Dessutom har det tillkommit ett par namn i listan på övriga röster, och ett namn (Linnéa Sjögren) har försvunnit. Möjligen kan man hitta fler namn om man lusläser listorna för vartenda avsnitt för sig.

Men varför är den svenska creditslistan så suddig? Den verkar vara uppskalad från en lägre upplösning.


Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2020 kl. 13:03:41
Tinka och kungaspelet fortsätter i alla fall att vara riktigt bra och välgjord, även fast jag nog ändå tycker att Tinkas juläventyr var strået vassare...

Jag tycker mycket om båda serierna, och det är svårt att rangordna dem inbördes. Båda är väldigt bra, och nu finns det dessutom hopp om att det kan bli en tredje serie...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2020 kl. 13:03:41
Dock blev jag lite konfunderad efter dagens avsnitt... En liten spoiler för er som inte hunnit se tisdagens avsnitt än (15 december):
Sedan när har egentligen Falkes pappa haft en spegel (eller rättare sagt skärvor av en spegel), för att kunna ta sig till människovärlden; som ju Falke nu "lånade" för att ta sig dit...? Jag trodde att det bara var Tinka och Lasse som hade var sin spegel, efter att Tinka gav Lasse en av hennes två små skärvor i det sista avsnittet av Tinkas juläventyr... Har jag missat något...?

(Vi behöver nog inte dölja spoilern längre.)

Du har nog inte missat något. Aamund är motståndare till kontakt med människorna, så det är säkert därför han inte har visat någon sin skärva. Det finns nog fler som har kvar speglar - eller delar av dem - i hemlighet.

Amuletten som alla tomtar får som en sorts examensbevis är i själva verket en öppningsbar medaljong som verkar vara gjord för att precis rymma en magisk spegel. Så man kan misstänka att så gott som alla tomtar ursprungligen har haft magiska speglar i sina medaljonger. Även om alla speglar krossades för 100 år sen visar det sig ju att ett fragment av en spegel fungerar precis lika bra som en hel.

Då tycker jag att det är lite konstigare att fast bara Lasse och Tinka har var sin halv spegel, så tycks mer än en medlem av respektive familj kunna röra sig oberoende av varandra genom portalen. I avsnitt 10 går t.ex. Mikkel ensam för att lämna tillbaka Nilles muddar, men då tycks Lasse redan befinna sig inne hos tomtarna.

Anders M Olsson

Jag tycker att sången Kongespil som avslutar avsnitten i Tinka og Kongespillet är mycket fin och stämningsfull. Den är kortad i serien, men finns i sin helhet i en video på YouTube här:

https://youtu.be/kupoawwfMf8

Någon som har den kompletta svenska texten?

Kongespil (Tinka og Kongespillet)
Hjalmer Larsen

Her hos dig, her hos dig
Tænker jeg så klart, åh så klart, åh så klart
Jeg' lidt for trist og lidt forladt
På en kold og mørk december nat

Stjerner kigger ind, mon de ser, mon de ser
Tåren på min kind
Mon de ved, hvad det er der sker
Hvem er fjende, hvem er ven

Og hvem kan vise vejen hjem igen
Ja hjem igen
For sneen falder over alt

Men her hos dig er altid plads til mig
Jeg stoler blindt på dig
For jeg er en bonde i et kongespil
Hvor hjerterne er frosset til og jeg
Jeg stoler blindt på dig

Verden er så stor
Og hvem er jeg, Jeg er bare mig
Jeg ved jo ikke spor
Men jeg ved og jeg tror jeg kan
Finde gnisten indeni
Sætte alle julehjerter fri
For sneen falder over alt
Men her hos dig er altid plads til mig

Jeg stoler blindt på dig
For jeg er en bonde i et kongespil
Hvor hjerterne er frosset til og jeg
Jeg stoler blindt på dig

Så bliv, bliv hos mig
For uden dig så fryser jeg

For sneen falder over alt
Men her hos dig er altid plads til mig

Jeg stoler blindt på dig
For jeg er en bonde i et kongespil
Hvor hjerterne er frosset til og jeg
Jeg stoler blindt på dig
Hhmmmmm
Her hos dig, her hos dig

Anders M Olsson

Liksom med grisen i första serien tycker jag att stölden av svärdet i Tinka och kungaspelet lämnar en del frågetecken.

Svärdet är väl skolans egendom, och en viktig och värdefull artefakt från skolans historia.

Om någon bara går in och tar det förmodar jag att skolans rektor i verkligheten skulle ha larmat polisen, som i sin tur hade satt igång ett stort pådrag för att hitta det. Det förefaller osannolikt att de tre vännerna bara skulle kunna ta nästa buss hem med svärdet fullt synligt.

Tinka behöver visserligen svärdet, men jag har svårt att se henne som en simpel tjuv. Den delen av historien borde ha gjorts annorlunda.

Anders M Olsson

Tornen som utgör in- och utgångarna till trollkryptan i avsnitt 5 och 6 av Tinka och kungaspelet är i verkligheten förankringspunkter till en gammal hängbro i slottsparken till Glorup Gods på Fyn. Själva bron finns inte längre kvar.
http://visithcandersen.dk/haengebro-foto.htm
https://glorupgods.dk/

Interiören i trollkryptan är en kuliss:
https://www.facebook.com/mitodense/videos/husker-du-troldenes-krypt-og-kongens-mod-i-julekalenderen-tinka-det-er-optaget-h/1546428508829059/

Lasses internatskola är i verkligheten Ryslinge Efterskole:
https://www.ryslinge-efterskole.dk/




Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

Det var mycket glädjande att det kommer en till säsong - den ser jag verkligen fram emot. :)

Det märkliga är ju att den ska komma julen 2022, trots att danska TV2 även ska ha en ny julkalender i år. Det betyder ju att man hamnar i ofas, då TV2 Danmark och DR ju alltid har alternerat med nya julkalendrar vartannat år. Så vad kommer det här innebära...? Innebär det att man nu hamnar i osynk, så att det 2022 blir nya julkalendrar på både TV2 och DR för att året därpå bara bli repriser på båda; eller har TV2 kommit överens med DR så att de hoppar över en ny julkalender även nästa år...?

Mathilda Gustafsson

Varför turas de om att göra julkalendrar? Varför kan inte båda göra julkalendrar samtidigt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 april 2021 kl. 16:37:28
Varför turas de om att göra julkalendrar? Varför kan inte båda göra julkalendrar samtidigt?
Säkerligen av ekonomiska skäl, då danska julkalendrar är mycket mer påkostade än svenska - budgeten är mycket högre och varje julkalender brukar ta minst ett år att spela in, mot cirka tre månader för svenska julkalendrar.

Istället har man i Danmark satt i system att public service-kanalen DR (motsvarande SVT) och TV2 Danmark (ungefär motsvarande TV4 i Sverige) turas om och har en ny julkalender vartannat år - och vartannat år har samma kanal istället en repris av en gammal julkalender. Så 2019 hade alltså TV2 en ny julkalender och DR en repris, och 2020 hade DR en ny julkalender och TV2 en repris, o.s.v. I år är det alltså TV2s tur att ha en ny.

Erika

Ja, jag reagerade också på det - dessutom verkar det som DR ska sända en ny julkalender 2022. Visserligen har det hänt förr att både DR och danska TV2 har sänt nya julkalendrar samma år, men det var många år sedan det hände senast... Onekligen spännande, detta... 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  8 april 2021 kl. 17:20:09
Ja, jag reagerade också på det - dessutom verkar det som DR ska sända en ny julkalender 2022. Visserligen har det hänt förr att både DR och danska TV2 har sänt nya julkalendrar samma år, men det var många år sedan det hände senast... Onekligen spännande, detta...
Mycket märkligt med två nya julkalendrar samma år - det har ju som sagt hänt förut, men det var väl närmare 20 år sedan sist.

Den stora frågan är ju då vad som händer 2023? Blir det då ingen ny julkalender på någon av kanalerna, så att man hamnar i otakt, eller kommer DR ha nya julkalendrar två år i rad (precis som TV2) för att kompensera...?

Man kan ju undra om DR och TV2 har diskuterat det här med varandra, för att komma fram till en lösning, eller om kanalerna agerar självständigt och fattar sina egna beslut på egen hand...?


Oavsett vilket är det i alla fall mycket glädjande med en tredje julkalender med Tinka - det lär väl bli den sista med de här rollfigurerna, utifrån skådespelarnas åldrar (de måste vara för gamla för att trovärdigt kunna spela rollerna efter det), men franchisen förtjänar ett bra avslut. När nu inspelningarna startat redan nu, över ett och ett halvt år innan premiären, så bör det ju också finnas alla chanser att få till en riktigt bra avslutande julkalender i serien. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2021 kl. 23:03:43
Oavsett vilket är det i alla fall mycket glädjande med en tredje julkalender med Tinka - det lär väl bli den sista med de här rollfigurerna, utifrån skådespelarnas åldrar (de måste vara för gamla för att trovärdigt kunna spela rollerna efter det), men franchisen förtjänar ett bra avslut. När nu inspelningarna startat redan nu, över ett och ett halvt år innan premiären, så bör det ju också finnas alla chanser att få till en riktigt bra avslutande julkalender i serien. :)

Jag håller helt med. Det här är nog den bästa nyheten på mycket, mycket länge.

Tyvärr lär det väl dröja ända till julen 2023 innan vi får möjlighet att se den nya julkalendern här i Sverige.

Danska TV2 har visserligen en streamingsajt, men inte fritt tillgänglig. Det räcker inte bara med VPN för att komma åt den, utan man måste dessutom vara skriven i Danmark och teckna ett betalt abonnemang. Till råga på allt kör de dessutom med Widevine DRM-skydd så att det är svårt eller omöjligt att tanka hem programmen.

Men den som väntar på något gott... :)