Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vem är bäst som Hermione Granger?

Startat av Steffan Rudvall, 10 oktober 2020 kl. 19:41:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem tycker ni passar bäst som Hermione Granger i Harry Potter?

Jasmine Heikura (de tre första filmerna)
1 (20%)
Norea Sjöquist (i de fjärde och femte filmerna)
1 (20%)
Lika bra
3 (60%)

Antal personer som röstat: 5

Steffan Rudvall

Vem tycker du är bäst som Hermione Granger?

Elios

Men det är ju bara Emma Watson som har spelat henne?  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 11 oktober 2020 kl. 04:52:29
Men det är ju bara Emma Watson som har spelat henne?  ::)
I originalversion, ja - men i svenska dubbningar har det förekommit två röster.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2020 kl. 05:07:00
I originalversion, ja - men i svenska dubbningar har det förekommit två röster.

Ja självklart. Nu ser jag ju. Tänkte på att om det nu fanns någon i den pjäsen The Cursed Child så spelades hon ju av en mörkhyad person eftersom dom nämner ju inte vad för hudfärg hon har i böckerna annars eller så. Och nu vet jag ju inte om någon här på forumet sätt den pjäsen. Eller vem det var som spelade henne då för att kunna bedöma!?  ??? ::)

gstone

Citat från: Elios skrivet 12 oktober 2020 kl. 11:04:51
Ja självklart. Nu ser jag ju. Tänkte på att om det nu fanns någon i den pjäsen The Cursed Child så spelades hon ju av en mörkhyad person eftersom dom nämner ju inte vad för hudfärg hon har i böckerna annars eller så. Och nu vet jag ju inte om någon här på forumet sätt den pjäsen. Eller vem det var som spelade henne då för att kunna bedöma!?  ??? ::)

Det var Noma Dumezweni  från Mary Poppins kommer tillbaka som spelade henne iThe Cursed Child
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 oktober 2020 kl. 20:19:57
Båda är lika bra !
Jag håller med dig, de har faktiskt lyckats få till ganska lika röster så att man inte reagerar så mycket över röstbytet

Daniel Hofverberg

Jag reagerade faktiskt över röstbytet till en början, men vande mig ganska snabbt. Norea Sjöquist är absolut en utmärkt ersättare och gör en fullgod insats, men personligen tycker jag nog ändå att Jasmine Heikura var strået vassare i rollen.

Jag kan dock inte vara säker på att jag hade tyckt likadant om det varit tvärtom med vem som kom först, utan det är mycket möjligt att det bara rör sig om en vanesak och att man hunnit vänja sig vid en röst.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2020 kl. 00:25:21
Jag reagerade faktiskt över röstbytet till en början, men vande mig ganska snabbt. Norea Sjöquist är absolut en utmärkt ersättare och gör en fullgod insats, men personligen tycker jag nog ändå att Jasmine Heikura var strået vassare i rollen.

Jag kan dock inte vara säker på att jag hade tyckt likadant om det varit tvärtom med vem som kom först, utan det är mycket möjligt att det bara rör sig om en vanesak och att man hunnit vänja sig vid en röst.
Jag är beredd att hålla med dig om att Jasmine är vassare fast jag vet inte om hon skulle ha passat när karaktärer blev lite äldre

Mathilda Gustafsson

Jag röstar inte på någon av de eftersom att de inte låter brittiska

Elios

Någon som vet varför Jasmine Heikura inte fortsatte?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 14 oktober 2020 kl. 13:24:12
Någon som vet varför Jasmine Heikura inte fortsatte?  ???
Det kan vara så att eftersom att Hermione växer igenom filmerna så lät Jasmine för ung men jag tror iallafall inte att hon blev underkänd då hon var mycket bra i rollen.

Grimner

En mycket bra fråga, som verkligen tål att tänkas på.
Det är lätt, åtminstone i mitt fall, att luta åt Jasmine Heikura av skäl som egentligen inte har någonting med deras respektive röster eller skådespelartalanger att göra. Dels är de tre första filmerna mer nostalgiska och dels så är de mycket bättre bokadaptioner än vad som kommer därefter. Den Flammande Bägaren - även om det i sig är en mycket bra film - markerar verkligen vändpunkten där man som bokläsare börjar känna att viktigt material saknas. Labyrinten i slutet var väl den största besvikelsen: man förväntade sig att få se sprängstjärtskrabbor, boggartar, sfinxer, acromantulor och optiska illusioner. Istället fick man... lite vind. Men det här är ju som sagt problem med själva filmerna och har som sagt ingenting att göra med röstskådespelarna.

Ska man jämföra de två röstskådespelarnas insatser måste man också ta hänsyn till att Jasmine Heikura spelar ett barn i ett äventyr för just barn, medan den Hermione som Norea Sjöquist får spela är en mognare tonårsflicka som dessutom kastas in i ett mörkare och allvarligare äventyr där man på ett helt annat sätt kan känna att karaktärerna utsätts för direkt livsfara. De spelar alltså inte en identisk rollfigur, även om det råkar vara samma person.

Något annat som kan vara värt att nämna är deras åldrar; Jasmine Heikura föddes 1986 och var alltså 15 är när hon skulle spela en elvaårig flicka (och till slut 18 när hon skulle spela en trettonåring). Norea Sjöquist föddes 1992 och var alltså 13 år när hon började spela en ungefär jämnårig flicka. Man skulle alltså kunna säga att Heikura, bara på grund av sin ålder, hade en något större utmaning framför sig... men å andra sidan var hon också en mer erfaren röstskådespelerska än Sjöquist vid den tiden.

Själv vill jag inte ge en definitiv kommentar i nuläget, då det var ett tag sedan jag såg de fem första filmerna med svensk dubbning. Jag återkommer efter att jag gjort det igen, denna gång med särskild uppmärksamhet riktad till Hermiones röstskådespel.
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Grimner skrivet  4 november 2020 kl. 22:41:37
En mycket bra fråga, som verkligen tål att tänkas på.
Det är lätt, åtminstone i mitt fall, att luta åt Jasmine Heikura av skäl som egentligen inte har någonting med deras respektive röster eller skådespelartalanger att göra. Dels är de tre första filmerna mer nostalgiska och dels så är de mycket bättre bokadaptioner än vad som kommer därefter. Den Flammande Bägaren - även om det i sig är en mycket bra film - markerar verkligen vändpunkten där man som bokläsare börjar känna att viktigt material saknas. Labyrinten i slutet var väl den största besvikelsen: man förväntade sig att få se sprängstjärtskrabbor, boggartar, sfinxer, acromantulor och optiska illusioner. Istället fick man... lite vind. Men det här är ju som sagt problem med själva filmerna och har som sagt ingenting att göra med röstskådespelarna.

Ska man jämföra de två röstskådespelarnas insatser måste man också ta hänsyn till att Jasmine Heikura spelar ett barn i ett äventyr för just barn, medan den Hermione som Norea Sjöquist får spela är en mognare tonårsflicka som dessutom kastas in i ett mörkare och allvarligare äventyr där man på ett helt annat sätt kan känna att karaktärerna utsätts för direkt livsfara. De spelar alltså inte en identisk rollfigur, även om det råkar vara samma person.

Något annat som kan vara värt att nämna är deras åldrar; Jasmine Heikura föddes 1986 och var alltså 15 är när hon skulle spela en elvaårig flicka (och till slut 18 när hon skulle spela en trettonåring). Norea Sjöquist föddes 1992 och var alltså 13 år när hon började spela en ungefär jämnårig flicka. Man skulle alltså kunna säga att Heikura, bara på grund av sin ålder, hade en något större utmaning framför sig... men å andra sidan var hon också en mer erfaren röstskådespelerska än Sjöquist vid den tiden.

Själv vill jag inte ge en definitiv kommentar i nuläget, då det var ett tag sedan jag såg de fem första filmerna med svensk dubbning. Jag återkommer efter att jag gjort det igen, denna gång med särskild uppmärksamhet riktad till Hermiones röstskådespel.
Norea är ju dock flera år yngre än Jasmine.