Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 17 januari 2019 kl. 23:52:37
Hvis dette kan forenkles såpass at den mest tidkrevende oppgaven er å pakke inn premien og sende den i posten, så kan det være interessant å starte opp med konkurranser igjen. Så vidt jeg har forstått er hovedproblemet at du ikke kan trekke en tilfeldig vinner, siden det vil regnes som et lotteri. Men, om det går an for dubbningshemsidan å få en lotterilisens, så vil vel det løse problemene?
I Sverige är det i stort sett bara ideella föreningar som kan få lotterilicens, och det är bara i yttersta undantagsfall som någon som inte är en förening kan få tillstånd att arrangera lotterier. Så chansen att Dubbningshemsidan skulle få det är nog tyvärr lika med noll... :(

Annars har du förstått problematiken helt rätt. Det man skulle behöva är alltså ett tävlingsupplägg som gör det förhållandevis enkelt att arrangera/förbereda tävlingar (som inte kräver en massa timmars arbete), där det går relativt snabbt och enkelt att utse vinnare; och där slumpen dessutom inte får spela någon avgörande roll i vilka som vinner. Tyvärr inte helt enkelt...

Varsågod

#361
Daniel: Jag kan tycka det lite märkligt att du ratat idén på flipperspel som tävlingsform för att slumpen får för stort utrymme, men samtidigt har anordnat en tävling som består i att spela memory.
Även om flipperspelets strategi kanske är mer förutsägbar än många andra spels finns där absolut ett skicklighetsmoment som inte går att bortse från.

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet 18 januari 2019 kl. 14:28:15
Daniel: Jag kan tycka det lite märkligt att du ratat idén på flipperspel som tävlingsform för att slumpen får för stort utrymme, men samtidigt har anordnat en tävling som består i att spela memory.
Även om flipperspelets strategi kanske är mer förutsägbar än många andra spels finns där absolut ett skicklighetsmoment som inte går att bortse från.
Jag tycker det är ganska solklart att Memory bygger mer på prestation än på slump (i synnerhet som poängräkningen i Memory-spelet baserades på kort som redan varit uppe - man fick alltså ingen sänkt poäng av att välja kort som inte matchar om inte båda korten redan varit vända en gång), medan jag inte är riktigt lika säker på flipperspel.

Men visst, jag kanske har förhastat mig - jag är långt ifrån någon expert på flipperspel... Lyckas någon att hitta åt något flipperspel baserat på HTML5/Javascript, som är relativt lättanpassat, kan jag absolut göra ett försök. :)

Varsågod

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 januari 2019 kl. 15:01:57
Jag tycker det är ganska solklart att Memory bygger mer på prestation än på slump (i synnerhet som poängräkningen i Memory-spelet baserades på kort som redan varit uppe - man fick alltså ingen sänkt poäng av att välja kort som inte matchar om inte båda korten redan varit vända en gång), medan jag inte är riktigt lika säker på flipperspel.

Men visst, jag kanske har förhastat mig - jag är långt ifrån någon expert på flipperspel... Lyckas någon att hitta åt något flipperspel baserat på HTML5/Javascript, som är relativt lättanpassat, kan jag absolut göra ett försök. :)

Visst, memory grundar sig på minne och strategi, och det var ganska enkelt att lista ut att spelet fungerar på det sätt du beskriver ovan. Men när man har en tidsfaktor med i tävlingsmomentet förekommer ur ett generellt perspektiv ett visst mått av tur även där; man vet ju inte vad som gömmer sig därunder och förlitar sig på tur när det kommer till att pricka in ett par "direkt", helt på chans. När det gäller att spela så fort som möjligt ger turen att lyckas med detta en fördel som spelet memory normalt inte behäftas med. Det är ingen kritik mot tävlingen i sig, utan visar kanske mest på att flipperspel som sådant inte bör diskvalificeras.

På ett sätt skulle man kunna säga att även Maze Runner-tävlingen krävde sin beskärda del tur, eftersom labyrintens layout slumpades fram varje omgång. Vissa gånger var det ju ingen idé att försöka för att det gick för långsamt att ta sig igenom ett komplicerat pattern. Det ger en väldig fluktuering i hur väl man lyckas helt till följd av volatilitet. Vissa försök kan ofta bli oerhört mycket långsammare än andra, enbart på grund av själva labyrintmönstret.

Daniel Hofverberg

Det är sant, och enligt Lotteriinspektionens information är det tillåtet om slumpmomentet föregår tävlingsmomentet, men inte tvärtom. I både Memory och labyrintspelet slumpades ju allting fram innan man började spela, och är således fullt tillåtet enligt lagen. Det viktiga är att det är det sista momentet som genomförs som bygger på prestation/skicklighet.

Utifrån det är väl flipperspel lite av en gråzon, men är förmodligen okej. Hursomhelst tror jag inte att vare sig Lotteriinspektionen eller Åklagarmyndigheten lär vilja väcka åtal utifrån ett flipperspel som är gratis att spela; jag gissar att de främst lär fokusera på "tävlingar" där man kan förlora pengar (d.v.s. rena hasardspel, casinon och dylikt).

saintetienne

Något nytt om tävlingarna och vinnare ?
Om du skulle behöva hjälp så är jag villig att hjälpa till och läsa motivationer och annat.
Eftersom jag själv inte har varit med och tävlat i dessa tävlingarna. Jag börjarde med memory och tetris tävlingen.

Hoppas allt är bra och ser framemot vinnare och sen nya tävlingar

Varsågod

Well, man får väl anta att det ändå är Daniel som fäller avgörandet vad motiveringarna beträffar. (Motivation är något annat.)
Det känns dock som att det på det hela taget är mycket jobb med tävlingarna, och det är nog svårt att som ensam ansvarig få tiden att räcka till många gånger.

Daniel Hofverberg

I och med GDPR kan jag tyvärr inte låta någon annan hjälpa till med motiveringar eller rättning, eftersom villkoren man samtyckt till i samband med tävling säger att ingen utomstående ska få ta del av uppgifter man lämnat för tävlingen.

I dagarna har jag återigen blivit erbjuden en tävling för en kommande film från Fox-Paramount Home Entertainment, och för första gången har jag tyvärr tvingats tacka nej. :( Det är inte så kul, och jag har svårt att säga nej i sådana här sammanhang... Men när jag ligger så långt efter med rättning och nya tävlingar av samma stil som jag kört på sistone tar så mycket tid i anspråk kändes det tyvärr inte realistiskt att ta sig an fler tävlingar just nu.

Istället kommer jag att ägna de närmaste veckorna med att försöka rätta och få klar så många äldre tävlingar som möjligt, och helst även skicka ut vinsterna. :)

Hur jag sen kommer göra med nya tävlingar framöver är oklart. Jag vill ogärna börja behöva tacka nej till alla tävlingar framöver, då jag själv tycker om tävlingar och det förstås är en ära när filmbolag är intresserad av att samarbeta med Dubbningshemsidan för sådant. Men samtidigt känns det som att jag lagt ner alldeles för många timmar på de senare tävlingarna, med att leta efter lämpliga spel, anpassa dessa till sajtens behov, programmera in lagring av resultat och få allt att fungera; och det känns inte riktigt motiverat att lägga ner all den tiden som man istället hade kunnat ägna åt recensioner, creditlistor, mobilanpassning av Dubbningshemsidan och dylikt. Trots allt har ju dygnet inte hur många timmar som helst, så tid man lägger ner på något måste man ta från något annat...


Den stora frågan är då hur jag ska göra framöver...?

Går det att hitta på något annat passande upplägg för tävlingar, som gör att tiden att arrangera själva tävlingarna går snabbare? Gärna utan att behöva ta till motiveringsfrågor, då det vanligtvis brukar minska antal tävlingsbidrag markant - om jag ser på mig själv brukar jag exempelvis aldrig orka ställa upp på tävlingar som kräver motivering, då jag brukar resonera att jag i sådana fall är chanslös att kunna vinna; och jag misstänker att jag inte är ensam som tänker så.

eller:

Är någon intresserad av att hjälpa till med framtida tävlingar? Exempelvis att komma på idéer till lämpliga spel, och hitta åt passande HTML5/JavaScript-baserade spel som är open-source. Ännu bättre om man dessutom kan lite JavaScript-programmering, så man åtminstone till viss del kan hjälpa till med anpassningen till sajten (allt för att tiden jag ska behöva lägga ner kan begränsas en del). Av säkerhetsskäl kommer jag förstås göra den sista programmeringen med att lagra resultaten på servern och säkerhetsanordningar för att minska försök till fusk och dylikt, men om någon annan kan göra exempelvis mobilanpassning och se till så att spelet fungerar i alla webbläsare är redan mycket vunnet för min del.

Eller om någon har andra idéer för att jag inte ska behöva lägga ner lika många timmar, men utan att behöva ge upp tävlingar helt och hållet?

Jag är idel öra...

saintetienne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2019 kl. 03:17:13
I och med GDPR kan jag tyvärr inte låta någon annan hjälpa till med motiveringar eller rättning, eftersom villkoren man samtyckt till i samband med tävling säger att ingen utomstående ska få ta del av uppgifter man lämnat för tävlingen.

Ok nu är jag med på det tåget.
Jag förstår att det är svårt att tacka nej till tävlingar.  Det hade jag också tyckt om jag lyckats driva en hemsida som fått de möjligheterna.
Tyvärr kan jag inget alls om programmering och dyligt för att kunna hjälpa till på det.

Jag gillar att man spelar spel för att försöka vinna.

Andra sidor som har tävlingar burkar ha 2-3 frågor om filmen sen är det lott-dragning bland de som skickar in rätt svar.
Men jag vet inte om man får det för lotteri lagen nu för tiden då det är mer tur än skicklighet som bestämmer utfallet. Men så gör ju Melodikrysset varje vecka .... men de kanske har tillstånd.

Ser framemot att se vilka som har vunnit tidigare tävlingar och ser även framemot nya tävlingar.


Daniel Hofverberg

Jag tycker också om spel i tävlingarna, och tydligen verkar majoriteten tycka detsamma eftersom antal tävlingsbidrag har blivit fler än med övriga upplägg.

Men tyvärr tar det också tid med spel, och för att hitta åt passande HTML5-baserade spel, bearbeta dessa efter behov, testa i olika webbläsare, programmera in skyddsåtgärder och att kunna skicka in/lagra svar och till sist göra själva sidan med information och dylikt har det förmodligen tagit närmare 10 timmar per tävling; eller rentav ännu mer. Det är tid som inte känns rimligt och motiverat att lägga ner på en tävling som bara kommer finnas tillgänglig i några få veckor - den tiden känns helt enkelt som bättre spenderad på recensioner, creditlistor, mobilanpassning av Dubbningshemsidan (ett område som tyvärr är kraftigt eftersatt), o.s.v. I synnerhet inte när det på senare tid ofta blivit 1 - 2 tävlingar varje månad, vilket alltså innebär att lägga ner minst 10 - 20 timmar varje månad... :(

Det är också just därför som många tävlingar tagit för lång tid att publicera, och just därför som den senaste tävlingen som jag lovade före jul inte ens lagts ut än. Det är helt enkelt svårt att få tiden att räcka till, när jag utöver allt arbete med Dubbningshemsidan också har ett ordinarie arbete.

I dagarna har jag dock fått nya förfrågningar från Fox-Paramount Home Entertainment om tre nya tävlingar, och nu hade jag inte mage att tacka nej - tre tävlingar kändes alldeles för mycket, så därför har jag valt att tacka nej till två av dem men ändå tacka ja till en. I och med att filmbolagen i USA har riktlinjer på när tävlingar helst ska publiceras och avslutas lär det dock förmodligen inte bli något spel den här gången, då det skulle ta för lång tid för att kunna publicera tävlingen i tid.

Citat från: saintetienne skrivet 16 februari 2019 kl. 15:31:56
Tyvärr kan jag inget alls om programmering och dyligt för att kunna hjälpa till på det.
Även om du inte kan något om programmering, så skulle det hjälpa till enbart att få hjälp att hitta åt passande spel på nätet; d.v.s. spel som bygger på HTML5/Javascript, som har öppen källkod och som har poängräkning och/eller tidräkning, så att det skulle passa i tävlingsform. Jag brukar oftast ha behövt spendera timmar bara på att googla efter passande spel, så kan någon hjälpa till med det vore mycket vunnet; och då har man i alla fall sparat in en del tid.

Citat från: saintetienne skrivet 16 februari 2019 kl. 15:31:56
Andra sidor som har tävlingar burkar ha 2-3 frågor om filmen sen är det lott-dragning bland de som skickar in rätt svar.
Men jag vet inte om man får det för lotteri lagen nu för tiden då det är mer tur än skicklighet som bestämmer utfallet. Men så gör ju Melodikrysset varje vecka .... men de kanske har tillstånd.
Tyvärr har lagen inte hängt med sin tid, i och med att det i Lotterilagen har stått att det finns ett undantag för tryckta periodiska tidskrifter och radio/TV där det varit tillåtet att lotta ut vinster, så länge som vinsterna inte är värda mer än 1/60 prisbasbelopp (vilket i dagsläget innebär 775 kr). Men i lagen står det uttryckligen att det ska vara tryckta tidningar och radio eller TV som "förmedlas med hjälp av radiovågar" - således alltså inga webbtidningar, ingen webb-TV, inga poddar eller ens SVT Play...

Jag ser dock nu att sedan den 1 januari i år har tydligen Lotterilagen upphört till förmån för den nya Spellagen (SFS 2018:1138), som huvudsakligen tillkommit för att hantera det nya omtalade licenssystemet för casinon och dylikt. I den nya lagen kan jag inte längre hitta åt de gamla paragraferna som kontrollerade det här, och tvärtom hittar jag en intressant nytillkommen 4 §, där det bland annat står följande:
"Licens krävs inte för spel
1. där deltagande inte kräver betalning av en insats"

Om jag tolkar det rätt verkar det nästan som att det sedan årsskiftet faktiskt är tillåtet att slumpa fram vinnare, så länge som det inte kostar något för deltagare att vara med. I så fall förändrar det ju läget rejält, då det i så fall alltså skulle vara lugnt att ställa ett par kunskapsfrågor och sedan lotta fram vinnarna bland dem som svarar rätt på frågorna.

Jag är dock ingen jurist, så jag vågar inte svära på att det faktiskt är så som det verkar - kanske finns det andra väl dolda paragrafer som anger fler villkor (precis som det gjorde förut), eller andra förbehåll någonstans i lagen (den nya lagen är på 26 fulla A4-sidor, så det går inte på nolltid att läsa igenom). Jag måste undersöka det här mer ordentligt innan jag vågar dra någon säker slutsats, och jag ska även rådfråga min systerson som är juridikstuderande och säkerligen betydligt mer van vid lagtexter än jag.

Men om det här stämmer, så blir det ju plötsligt betydligt mer realistiskt att arrangera tävlingar framöver när man kan låta lotta fram vinnarna. :) Det är ju visserligen lite tråkigare än att spela spel, så att man vet att det är skickligheten som avgjort vem som vinner, men det går många gånger snabbare att ordna. I synnerhet om någon kan hjälpa till med spelen kan man ju ändå ha spel som tävlingsupplägg nån gång då och då, men kan däremellan köra på enklare tävlingar med lottning.


Jag kan för övrigt nämna att under lördagen har jag äntligen gjort slag i saken och ägnat flera timmar åt att gå igenom, rätta, bedöma motiveringar och utse vinnare för tre olika sedan länge avslutade tävlingar; närmare bestämt Justice League, Westworld och Downsizing. Det tog sin lilla tid, men nu är i alla fall vinnarna klara för de tre tävlingarna. :)

I och med att det tar lite tid att maila till de som vunnit och de som inte vunnit väljer jag dock att avvakta ett par dagar med att offentliggöra vilka som vunnit, för att istället försöka hinna utse vinnare i en eller två tävlingar till under de närmaste dagarna. Då sparar man tid, i och med att det oftast varit ungefär samma personer som varit med i de flesta tävlingar, varför sannolikheten är stor att samma person kan ha vunnit i flera tävlingar (i synnerhet som det i de flesta tävlingar varit relativt få deltagare).

Daniel Hofverberg

Nu tror jag att jag ska ha rättat och preliminärt utsett vinnare för samtliga tävlingar arrangerade till dags dato. :) Det som återstår är att granska lagrade data för de tävlingar som bygger på spel, för att se så att inte personerna fuskat sig till vinst.

Förutom nyss nämnda Justice League, Westworld och Downsizing har jag i alla fall gått igenom och sammanställt resultaten för Tjuren Ferdinand, Mordet på Orientexpressen, The Greatest Showman, Maze Runner (Labyrintspelet), Shape of Water (Tetris), Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Memory), Ready Player One (Pac-Man) och Deadpool 2 (Flappy Bird). Har jag glömt någon tävling nu, eller är det här alla som varit (som inte redan offentliggjorts vinnare för)...?

Det är inte helt lätt att hålla koll på allt, och min dokumentation har inte varit tillräckligt omfattande, så det är inte omöjligt att jag kan ha missat någon tävling i mängden...

Varsågod


Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet 19 februari 2019 kl. 11:28:26
Frogger-tävlingen är inte med i din sammanställning.
Jag har precis också upptäckt det. Jag måste ha missat den i hastigheten...

Tack för att du upptäckte det. Då ska jag gå igenom den tävlingen snarast. :)

saintetienne

Starkt jobbat med tävlingarna ... nu hoppas man bara på att man vunnit någon av dem.
Ser fram emot att vinnarna presenteras samt nya tävlingar.

Självklart skulle jag kunna hjälpa till att hitta spel till tävlingar (om man vet vilken film man kan vinna).
Annars är sambandet kanske inte det viktigaste (hittar man någon bra sida med många spel så skulle man kunna ta därifrån).

En fråga hur vet man om det är  HTML5/Javascript (tror många är flash som jag spelat).

Daniel Hofverberg

Nu har jag även gått igenom och preliminärt utsett vinnare till Isle of Dogs-tävlingen. Återstår bara att granska alla data för de spelbaserade tävlingarna för att utesluta fusk. Därför har jag till alla tävlingar utsett och rangordnat de 5 främsta positionerna, så har jag två personer extra ifall någon måste diskvalificeras.

Jag tycker inte heller att det är så viktigt med ett tydligt samband mellan filmen och spelet, utan hittar man vettiga spel så får man nog vara nöjd. Oftast är det för mycket begärt att hitta spel som tydligt hör ihop med filmen; därav att kopplingarna på flera spel som jag använt på senare tid varit ganska långsökta... Till Mission Impossible-tävlingen, som ännu inte blivit av, hade jag dock gärna hittat en spelbar version av det gamla klassiska spelet Mission Impossible... Den andra tävlingen som inte publicerats än är nästan klar, och kommer tids nog.

Och den senaste tävlingen, som blir av enklare slag utan något spel (bara för att det är enda sättet att hinna få ut den enligt filmbolagets önskemål) kommer under kvällens gång. :)

Citat från: saintetienne skrivet 21 februari 2019 kl. 22:21:12
En fråga hur vet man om det är  HTML5/Javascript (tror många är flash som jag spelat).
Tyvärr är det nog fortfarande många spel som är i Flash, trots att Flash är på väg att fasas ut (2020 kommer Adobe att avsluta allt stöd och support för Flash). Säkraste sättet att vara säker på att det är HTML5/JavaScript är om spelet fortfarande fungerar även om man inte har Flash påslaget (i exempelvis Edge och Internet Explorer 11 på Windows 10 kan man för varje webbsida slå på eller stänga av stöd för Flash).

Men som regel brukar det nog stå utsatt på sidan om det är HTML5, och så vill man också att källkoden ska vara nedladdningsbar och att det alltså ska vara någon form av open-source. Allt man hittar på GitHub är exempelvis lugnt, om det nu framgår att det är HTML5; och det finns säkert fler liknande sajter med nedladdningsbar källkod till spel. När det är JavaScript går det visserligen att läsa av källkoden via webbläsaren även om den inte officiellt funnits att ladda hem, men då är den ganska ofta körd genom något slags obfuskeringsprogram för att koden ska bli obegriplig; plus att det inte är säkert att det är lagligt att använda.