Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 september 2022 kl. 22:55:18Problemet är nog inte människorna de flesta bryr sig och förstår att vi måste göra något miljöproblemen. Problemet egentligen är väl att det kan vara både dyrare och svårare att leva klimatsmart. Jag är för elfordon till exempel men då behöver vi infrastruktur för man måste ju kunna ladda. Sen så är elbilar till viss del dyrare än fossildrivna vilket gör att vissa antagligen inte väljer elbilar.
Ja, precis. Visst tycker vi alla att elbilar är bra, men de är inte bra om man inte har någonstans att ladda dem. På större orter är det väl inga problem, men särskilt ute på landsbygden finns det fortfarande alldeles för få laddstolpar.

Ett stort problem är också att de flesta som bor i lägenhet inte har möjlighet att ha elbilar eller ens hybridbilar, för där finns i nuläget ofta inga laddare i anslutning till lägenheten - och kan man inte ladda hemma (exempelvis över natten) så försvinner ju hela vitsen med elbilar och hybridbilar. Särskilt för de som bor i hyresrätt så är det väldigt få fastighetsägare som verkligen lägger ner tid och pengar på att tillhandahålla laddare vid hyresrätternas parkering. Här i Västerbotten tror jag inte att det finns en enda hyresrätt med laddare, och så länge elbilar bara är till för de som bor i villa så kan det liksom inte bli någon riktig succé - då utesluter man ju ungefär hälften av landets befolkning...

Där hade det förmodligen behövts politiska beslut för att fastighetsägare ska få incitament att faktiskt installera laddare, men med en högerregering lär det förmodligen inte bli några sådana beslut under de närmaste fyra åren - i synnerhet med Sverigedemokraterna som största parti, som ju inte ens tror på klimatförändringarna och som är det enda partiet som inte står bakom klimatmålet och Paris-avtalet.

Dessutom har inte elbilar funnits länge nog för att det ska finnas en realistisk chans att få tag i begagnade sådana, och det är nog relativt få svenskar som verkligen har råd att köpa nya elbilar; som ofta kostar över 600 000 kr. Bensin- och dieselbilar finns det däremot mycket begagnade bilar av på de flesta orter, som man kan få hyfsade bilar av för struntsummor i jämförelse.

Citat från: Goliat skrivet 17 september 2022 kl. 22:33:22Tänker på det här med sänkt bensinpris...det är ju ett steg i fel riktning. Men förstår att folk vill detta då vi vant oss vid ett levene som ej är hållbart.
Ja, sänkta bensinpriser är absolut ingen hållbar lösning i längden. Men på kort sikt kan det nog ändå vara så illa tvunget, då folk ju faktiskt måste ha råd att leva - och har man inte råd med bensinpengar så har man ju definitivt inte råd att lägga ner 600 000 - 700 000 kr på att köpa en ny elbil; en väldigt stor summa pengar för de flesta...

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 17 september 2022 kl. 22:36:18Sänk priset för alla på landet och höj priset i alla stor städer.
En bra idé i teorin, men vore nog omöjlig att genomföra i praktiken. Dels vore det väldigt svårt att avgöra exakt var gränsen går mellan "landet" och storstäder, dels vore det svårt att administrera rent praktiskt och dels är det förmodligen inte lagligt med en sådan särbehandling inom samma land.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2022 kl. 23:02:35Det är just det som jag är extremt trött på, folk tänker helt enkelt alldeles för mycket på pengar och på sig själva, jag tycker att man borde göra det klimatsmarta billigare och det klimatdåliga dyrare.
Ja, visst vore det bästa om klimatsmarta lösningar vore billigare än lösningar som är sämre för klimatet. Men så är ju tyvärr inte verkligheten. Visserligen har Miljöpartiet och till viss del även Vänsterpartiet och Centerpartiet haft en del förslag om att subventionera klimatsmarta lösningar, men problemet är ju att om staten ska gå in och subventionera sådant måste de pengarna komma någonstans ifrån - och höjda skatter är ju långt ifrån alla förtjusta i.

Och efter det senaste valresultatet finns det tyvärr inte en chans att sådana förslag skulle kunna få en majoritet i riksdagen.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2022 kl. 23:02:35När man ändå tänker på det, så är det billigaste sättet egentligen att inte alls äga någon bil överhuvudtaget, för om man har en bil så måste man vara koncentrerad vid ratten och kan inte ägna sig åt att titta ut genom fönstret på den vackra utsikten, man måste ha tillstånd för att köra och framförallt; om man har bil är det absolut störst risk för böter!
På en del håll i landet håller jag med dig, men absolut inte hela landet. I centrala Stockholm, Göteborg och Malmö klarar man sig förmodligen hyfsat utan bil, men ute på landsbygden och i stora delar av Norrland klarar man sig ofta helt enkelt inte utan bil hur mycket man än hade velat; när det finns ont om bussar och oftast inga tåg.

Om vi tar Skellefteå som exempel så går det hyfsat med bussar från de lite större tätorterna nära Skellefteå, men bara man kommer ett par mil från centrala stan så går det ofta bara 1 - 2 bussar om dagen - helt omöjligt att klara sig om man jobbar inne i centrala Skellefteå. Jag tror inte arbetsgivarna skulle bli särskilt glada om deras anställda kom 2 - 4 timmar för sent till jobbet, för att de måste vänta in de enda bussarna som går... ;)

Dessutom är bussar på en del håll i landet väldigt dyra, som gör att det paradoxalt nog kan vara billigare att köra bil; hur motsägelsefullt det än må låta.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2022 kl. 23:58:15Då måste vi förbjuda all försäljning av fossilbilar och skrota alla förekommande sådana.
Det är ju fullständigt orealistiskt. Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ju förslag om att förbjuda nyförsäljning av fossilbilar från 2025, vilket är ett intressant förslag men svårgenomförbart om man inte först ser till att det finns tillräckligt med laddstolpar över hela landet; även på glesbygden där det inte är lönsamt för företag att bygga laddstolpar...

Hursomhelst kan man ju aldrig skrota alla befintliga fossilbilar, utan de som redan har bilar måste ju få fortsätta behålla dem; liksom försäljning av begagnade fossilbilar. Det vore liksom inte realistiskt att börja ge bort gratis elbilar till alla som i dagsläget har fossilbilar och som inte har råd med elbilar (även om det vore trevligt!)...

Med den regering som nu sannolikt kommer att tillträda lär det hursomhelst inte bli något av det förslaget.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2022 kl. 23:58:15Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Moderaterna borde aldrig få finnas överhuvudtaget!
Lugna ner dig nu. Jag tycker inte heller om de partierna, men vi måste alla respektera att vi har olika åsikter om politik (och allting annat) och att inte alla tycker lika om vad partierna står för. Och nu har vi ju ett färdigt valresultat, och en del av demokratin är då att respektera det även om vi inte tycker om det. :)

Sen har jag för all del viss förståelse för de som röstar på Moderaterna. Har man ett stabilt jobb med bra lön, gott om pengar på banken och ingen nämnvärd risk för att man ska förlora jobbet eller bli sjukskriven inom överskådlig tid, så är det givetvis lockande med lägre inkomstskatter så att man får mer pengar i plånboken; i synnerhet om man främst tänker på sig själv och struntar i de arbetslösa eller sjukskrivna. Jag har dock aldrig varit i en sådan situation, så för mig vore det otänkbart att rösta på Moderaterna eller Kristdemokraterna - men jag förstår logiken för de som gör det.

Sverigedemokraterna däremot kan jag inte rättfärdiga överhuvudtaget, så där förstår jag överhuvudtaget inte varför någon röstar på dem.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 september 2022 kl. 23:58:15Jag är så trött på att Miljöpartiet oh Centerpartiet inte får så mycket uppmärksamhet längre trots allt snack om läget med planeten världen över!
Det håller jag med om, och det är helt klart olyckligt att inte klimatförändringarna fick större uppmärksamhet under valrörelsen, för då hade antagligen valresultatet sett annorlunda ut.

Men tyvärr överskuggades ju alla andra frågor av gängkriminaliteten, skjutningar och höga elpriser, som gjorde att allting annat blev bortglömt. Och när alla bara tänker på skjutningarna, så är det logiskt att en del röstar på högersidan - inte minst som Socialdemokraterna under senare tid i stort sett har låtit som en kopia av Moderaterna, då både Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna har tävlat i att överträffa varandra vad gäller att utlova ännu mer skärpta straff, fler poliser och mer eller mindre integritetskränkande lagförslag för att "stoppa" kriminaliteten... :(

Disneyfantasten

Citat från: Hampus.J skrivet 18 september 2022 kl. 00:58:49Det negativa tenderar att ta överhand men tittar man närmare händer det mycket på flera håll inom klimatanpassning/hållbar utveckling. Kunskap och intresse finns men den politiska viljan släpar tyvärr efter. Man får dock tänka positivt och inse att utan tidigare åtgärder hade det troligen varit värre än det är.

Skulle inte säga att jorden är överbefolkad, det är ju fördelningen av kapital/resurser som är väldigt skev och ett problem.

Jag är väldigt positiv av mig och håller ändå hoppet uppe, men de envisa politiken gör mig djupt oroad, inte minst när de dåliga partierna får flest röster och de positiva får minst röster, att välja det billigare är i sig en bra moral men inte när planetens situation står på spel, då tycker jag att man får bita i det sura äpplet!

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2022 kl. 04:12:57Ja, precis. Visst tycker vi alla att elbilar är bra, men de är inte bra om man inte har någonstans att ladda dem. På större orter är det väl inga problem, men särskilt ute på landsbygden finns det fortfarande alldeles för få laddstolpar.

Ett stort problem är också att de flesta som bor i lägenhet inte har möjlighet att ha elbilar eller ens hybridbilar, för där finns i nuläget ofta inga laddare i anslutning till lägenheten - och kan man inte ladda hemma (exempelvis över natten) så försvinner ju hela vitsen med elbilar och hybridbilar. Särskilt för de som bor i hyresrätt så är det väldigt få fastighetsägare som verkligen lägger ner tid och pengar på att tillhandahålla laddare vid hyresrätternas parkering. Här i Västerbotten tror jag inte att det finns en enda hyresrätt med laddare, och så länge elbilar bara är till för de som bor i villa så kan det liksom inte bli någon riktig succé - då utesluter man ju ungefär hälften av landets befolkning...

Där hade det förmodligen behövts politiska beslut för att fastighetsägare ska få incitament att faktiskt installera laddare, men med en högerregering lär det förmodligen inte bli några sådana beslut under de närmaste fyra åren - i synnerhet med Sverigedemokraterna som största parti, som ju inte ens tror på klimatförändringarna och som är det enda partiet som inte står bakom klimatmålet och Paris-avtalet.

Dessutom har inte elbilar funnits länge nog för att det ska finnas en realistisk chans att få tag i begagnade sådana, och det är nog relativt få svenskar som verkligen har råd att köpa nya elbilar; som ofta kostar över 600 000 kr. Bensin- och dieselbilar finns det däremot mycket begagnade bilar av på de flesta orter, som man kan få hyfsade bilar av för struntsummor i jämförelse.
Ja, sänkta bensinpriser är absolut ingen hållbar lösning i längden. Men på kort sikt kan det nog ändå vara så illa tvunget, då folk ju faktiskt måste ha råd att leva - och har man inte råd med bensinpengar så har man ju definitivt inte råd att lägga ner 600 000 - 700 000 kr på att köpa en ny elbil; en väldigt stor summa pengar för de flesta...
En bra idé i teorin, men vore nog omöjlig att genomföra i praktiken. Dels vore det väldigt svårt att avgöra exakt var gränsen går mellan "landet" och storstäder, dels vore det svårt att administrera rent praktiskt och dels är det förmodligen inte lagligt med en sådan särbehandling inom samma land.
Ja, visst vore det bästa om klimatsmarta lösningar vore billigare än lösningar som är sämre för klimatet. Men så är ju tyvärr inte verkligheten. Visserligen har Miljöpartiet och till viss del även Vänsterpartiet och Centerpartiet haft en del förslag om att subventionera klimatsmarta lösningar, men problemet är ju att om staten ska gå in och subventionera sådant måste de pengarna komma någonstans ifrån - och höjda skatter är ju långt ifrån alla förtjusta i.

Och efter det senaste valresultatet finns det tyvärr inte en chans att sådana förslag skulle kunna få en majoritet i riksdagen.
På en del håll i landet håller jag med dig, men absolut inte hela landet. I centrala Stockholm, Göteborg och Malmö klarar man sig förmodligen hyfsat utan bil, men ute på landsbygden och i stora delar av Norrland klarar man sig ofta helt enkelt inte utan bil hur mycket man än hade velat; när det finns ont om bussar och oftast inga tåg.

Om vi tar Skellefteå som exempel så går det hyfsat med bussar från de lite större tätorterna nära Skellefteå, men bara man kommer ett par mil från centrala stan så går det ofta bara 1 - 2 bussar om dagen - helt omöjligt att klara sig om man jobbar inne i centrala Skellefteå. Jag tror inte arbetsgivarna skulle bli särskilt glada om deras anställda kom 2 - 4 timmar för sent till jobbet, för att de måste vänta in de enda bussarna som går... ;)

Dessutom är bussar på en del håll i landet väldigt dyra, som gör att det paradoxalt nog kan vara billigare att köra bil; hur motsägelsefullt det än må låta.
Det är ju fullständigt orealistiskt. Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ju förslag om att förbjuda nyförsäljning av fossilbilar från 2025, vilket är ett intressant förslag men svårgenomförbart om man inte först ser till att det finns tillräckligt med laddstolpar över hela landet; även på glesbygden där det inte är lönsamt för företag att bygga laddstolpar...

Hursomhelst kan man ju aldrig skrota alla befintliga fossilbilar, utan de som redan har bilar måste ju få fortsätta behålla dem; liksom försäljning av begagnade fossilbilar. Det vore liksom inte realistiskt att börja ge bort gratis elbilar till alla som i dagsläget har fossilbilar och som inte har råd med elbilar (även om det vore trevligt!)...

Med den regering som nu sannolikt kommer att tillträda lär det hursomhelst inte bli något av det förslaget.
Lugna ner dig nu. Jag tycker inte heller om de partierna, men vi måste alla respektera att vi har olika åsikter om politik (och allting annat) och att inte alla tycker lika om vad partierna står för. Och nu har vi ju ett färdigt valresultat, och en del av demokratin är då att respektera det även om vi inte tycker om det. :)

Sen har jag för all del viss förståelse för de som röstar på Moderaterna. Har man ett stabilt jobb med bra lön, gott om pengar på banken och ingen nämnvärd risk för att man ska förlora jobbet eller bli sjukskriven inom överskådlig tid, så är det givetvis lockande med lägre inkomstskatter så att man får mer pengar i plånboken; i synnerhet om man främst tänker på sig själv och struntar i de arbetslösa eller sjukskrivna. Jag har dock aldrig varit i en sådan situation, så för mig vore det otänkbart att rösta på Moderaterna eller Kristdemokraterna - men jag förstår logiken för de som gör det.

Sverigedemokraterna däremot kan jag inte rättfärdiga överhuvudtaget, så där förstår jag överhuvudtaget inte varför någon röstar på dem.
Det håller jag med om, och det är helt klart olyckligt att inte klimatförändringarna fick större uppmärksamhet under valrörelsen, för då hade antagligen valresultatet sett annorlunda ut.

Men tyvärr överskuggades ju alla andra frågor av gängkriminaliteten, skjutningar och höga elpriser, som gjorde att allting annat blev bortglömt. Och när alla bara tänker på skjutningarna, så är det logiskt att en del röstar på högersidan - inte minst som Socialdemokraterna under senare tid i stort sett har låtit som en kopia av Moderaterna, då både Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna har tävlat i att överträffa varandra vad gäller att utlova ännu mer skärpta straff, fler poliser och mer eller mindre integritetskränkande lagförslag för att "stoppa" kriminaliteten... :(

På tal om kriminalitet; all tjuvjakt världen över måste försvinna, likaså all "hämndjakt" (det vill säga djur som jagar djur som "hämnd" för att de kommer i kontakt med deras tamdjur eller odlingar).

Att trygghet är viktigt råder det ingen tvekan om, men läget med klimatet måste tas på allvar; oavsett hur dyrt det är, och några lata bortförklaringar kommer inte att leda någon vart! Det måste statueras exempel, annars börjar de andra ta efter det!

Goliat

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 september 2022 kl. 08:09:04På tal om kriminalitet; all tjuvjakt världen över måste försvinna, likaså all "hämndjakt" (det vill säga djur som jagar djur som "hämnd" för att de kommer i kontakt med deras tamdjur eller odlingar).

Att trygghet är viktigt råder det ingen tvekan om, men läget med klimatet måste tas på allvar; oavsett hur dyrt det är, och några lata bortförklaringar kommer inte att leda någon vart! Det måste statueras exempel, annars börjar de andra ta efter det!
Det där med hämd. Tänkt lite på det, ett djur som dödar någons djur eller skadar/dödar en människa (för att skydda sig själva eller sina egna) ser vi som att de förbrukat sin rätt till att leva. Men om en människa skadar eller dödar en annan så ska denna person bli belönad genom att få gratis bostad, bra mat, tv, saker att aktivera sig med, med enda nackdelen att de hålls inlåsta. Borde inte de också sagt upp sin rätt att leva då? För mänskliga rättigheter, javisst men tar man ens liv så har man nog sagt upp sitt egna.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2022 kl. 04:12:57Ja, sänkta bensinpriser är absolut ingen hållbar lösning i längden. Men på kort sikt kan det nog ändå vara så illa tvunget, då folk ju faktiskt måste ha råd att leva - och har man inte råd med bensinpengar så har man ju definitivt inte råd att lägga ner 600 000 - 700 000 kr på att köpa en ny elbil; en väldigt stor summa pengar för de flesta...
Fast har man inte råd med bil kanske man borde se över andra lösningar. Vi går eller cyklar överallt. Även över 3 mil för att hälsa på släktingar enkel väg. Det blir dock mindre under vintern. Sedan får vi ju alla göra uppoffringar också.

Men som övergångsperiod kan jag hålla med om att det kan vara en "bra sak" för andra saker ökar i pris.

Det är trist, för de med bra inkomst klarar de sig utmärkt medan vi andra märker hur det svider i plånboken.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 september 2022 kl. 08:09:04På tal om kriminalitet; all tjuvjakt världen över måste försvinna, likaså all "hämndjakt" (det vill säga djur som jagar djur som "hämnd" för att de kommer i kontakt med deras tamdjur eller odlingar).

Att trygghet är viktigt råder det ingen tvekan om, men läget med klimatet måste tas på allvar; oavsett hur dyrt det är, och några lata bortförklaringar kommer inte att leda någon vart! Det måste statueras exempel, annars börjar de andra ta efter det!

Skrev fel i hastigheten, jag menade människor som jagar djur som hämnd.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 18 september 2022 kl. 09:34:56Fast har man inte råd med bil kanske man borde se över andra lösningar. Vi går eller cyklar överallt. Även över 3 mil för att hälsa på släktingar enkel väg. Det blir dock mindre under vintern. Sedan får vi ju alla göra uppoffringar också.
Om man kan, ja - men det beror som sagt på var man bor och vilka möjligheter man har, för på en del håll i landet är det svårt eller rentav omöjligt att klara sig utan bil, och ändå kunna ta sig till jobbet.

Man kan som sagt inte dra alla över samma kam, utan måste ta hänsyn till lokala och personliga omständigheter. Har man något slags fysiskt handikapp kanske man inte kan gå eller cykla, och vintertid i Norrland vore det periodvis livsfarligt att cykla på extremt halkiga vägar där man knappt ens kan gå. Och är det långa sträckor, som det kan vara på glesbygden, är det oftast inget realistiskt alternativ att cykla; i synnerhet om man inte har råd med elcykel.

Och även om man i en del fall kan göra uppoffringar, så kan man inte direkt strunta i att fara till jobbet... Jag känner exempelvis släktingar som bor i byar mer i utkanten av Skellefteå kommun, där det bara går bussar till centrum 2 - 3 gånger om dagen, men som ändå jobbar i centrala Skellefteå - de personerna lär ju inte ha något annat val än bil, om de nu inte vill säga upp sig från jobbet och bli arbetslösa. Och med bostadsbristen är det heller långt ifrån lätt att hitta en bostad i centrala Skellefteå.

Men som sagt, subventionerade bensinpriser är verkligen ingen långsiktig lösning, och går inte göra hur länge som helst. Men under en begränsad tid kan det som sagt vara ett nödvändigt ont, för att folk ska kunna fortsätta leva någorlunda som vanligt. I synnerhet nu när det börjar bli lågkonjunktur, så att sannolikheten minskar ytterligare att folk ska ha råd att köpa elbilar eller hybridbilar (Om man inte vet om man kommer få behålla jobbet är inte direkt nya bilar det första man prioriterar).

Dessutom ska vi ju inte glömma bort att bensin och diesel inte bara används till bilar, utan även till en del traktorer, maskiner och annat som behövs för bl.a. bönder och lantbrukare; där det i vissa fall ännu inte finns eldrivna alternativ; eller åtminstone inte finns lättillgängligt i större skala. Där skulle det behövas mer långsiktig subventionering, som bl.a. Centerpartiet tidigare har varit inne på, men som det talats tyst om under nästan hela den här valrörelsen.

Fred

#81
Sverige kan dra sitt strå till stacken gällande klimatet men eftersom vi redan är ett av de miljövänligaste länderna i världen är det viktigt att vi gör allt för att jobben och företagen stannar i Sverige. Om det är mycket miljöregler och för höga drivmedelspriser kommer företagen och bönderna inte få det att gå ihop, och då kommer företagen flytta utomlands och vi måste importera mat från utlandet. Jag tycker även vi bör öppna gruvor och utvinna sällsynta grundämnen som kan användas i energisektorn. Här har Kina idag i stort sett ett monopol. Dessutom bör bensinpriset ligga under 15 kronor litern.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet 18 september 2022 kl. 12:54:33Sverige kan dra sitt strå till stacken gällande klimatet men eftersom vi redan är ett av de miljövänligaste länderna i världen är det viktigt att vi gör allt för att jobben och företagen stannar i Sverige. Om det är mycket miljöregler och för höga drivmedelspriser kommer företagen och bönderna i få det att gå ihop, och då kommer företagen flytta utomlands och vi måste importera mat från utlandet.
Du har absolut en poäng i att vi måste se på klimatförändringarna ur det globala perspektiv som det faktiskt är. Sverige bör absolut göra vad vi kan, men vi är ändå ett litet land och det vi gör blir bara en droppe i havet om inte fler och större länder följer efter.

Lagom är alltid bäst. Om vi kan få företag och fabriker att minska sina utsläpp så mycket det går utan att det kostar dem alltför mycket, så att företagen inte finner det intressant att flytta produktionen utomlands, så är det väldigt mycket vunnet för miljön (då ju fabriker står för mer utsläpp än bilar och flygplan) - men ställs för hårda krav så att företagen väljer att flytta sin tillverkning till länder som inte har krav på utsläpp, så är vi tillbaka på ruta ett och det riskerar att bara förvärra situationen; om företagen inte längre bryr sig om att ens göra det de gjort hittills utan släpper på okontrollerat...

Det finns ju de som anser att Sverige ska föregå med gott exempel och ligga före andra länder så att de ska följa efter oss, och så länge andra länder kan se att det fått effekt utan att få alltför stora negativa konsekvenser för företag eller privatpersoner är det en klok och smart tanke - men om andra länder istället ser att svenska företag flyttar sin produktion utomlands lär de hellre bli avskräckta av att följa efter Sveriges exempel, och vi är tillbaka på ruta ett igen.

Citat från: Fred skrivet 18 september 2022 kl. 12:54:33Jag tycker även vi bör öppna gruvor och utvinna sällsynta grundämnen som kan användas i energisektorn. Här har Kina idag i stort sett ett monopol.
Där är jag lite mer kluven, i och med att gruvor inte alls är bra för miljön och dessutom (beroende på placering) lätt kan påverka samers betesmarker och dylikt. Men rör det sig om viktiga ämnen som vi annars behöver importera från andra länder, så blir det en svårare gränsdragning och det blir inte lätt att avgöra vad som är bäst...

Citat från: Fred skrivet 18 september 2022 kl. 12:54:33Dessutom bör bensinpriset ligga under 15 kronor litern.
En relativt stor del av bensinpriset beror ju dock på EU-regler, och sådant kan ju inte vi göra så mycket åt från Sveriges håll.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2022 kl. 12:50:13Om man kan, ja - men det beror som sagt på var man bor och vilka möjligheter man har, för på en del håll i landet är det svårt eller rentav omöjligt att klara sig utan bil, och ändå kunna ta sig till jobbet.

Man kan som sagt inte dra alla över samma kam, utan måste ta hänsyn till lokala och personliga omständigheter. Har man något slags fysiskt handikapp kanske man inte kan gå eller cykla, och vintertid i Norrland vore det periodvis livsfarligt att cykla på extremt halkiga vägar där man knappt ens kan gå. Och är det långa sträckor, som det kan vara på glesbygden, är det oftast inget realistiskt alternativ att cykla; i synnerhet om man inte har råd med elcykel.

Och även om man i en del fall kan göra uppoffringar, så kan man inte direkt strunta i att fara till jobbet... Jag känner exempelvis släktingar som bor i byar mer i utkanten av Skellefteå kommun, där det bara går bussar till centrum 2 - 3 gånger om dagen, men som ändå jobbar i centrala Skellefteå - de personerna lär ju inte ha något annat val än bil, om de nu inte vill säga upp sig från jobbet och bli arbetslösa. Och med bostadsbristen är det heller långt ifrån lätt att hitta en bostad i centrala Skellefteå.

Men som sagt, subventionerade bensinpriser är verkligen ingen långsiktig lösning, och går inte göra hur länge som helst. Men under en begränsad tid kan det som sagt vara ett nödvändigt ont, för att folk ska kunna fortsätta leva någorlunda som vanligt. I synnerhet nu när det börjar bli lågkonjunktur, så att sannolikheten minskar ytterligare att folk ska ha råd att köpa elbilar eller hybridbilar (Om man inte vet om man kommer få behålla jobbet är inte direkt nya bilar det första man prioriterar).

Dessutom ska vi ju inte glömma bort att bensin och diesel inte bara används till bilar, utan även till en del traktorer, maskiner och annat som behövs för bl.a. bönder och lantbrukare; där det i vissa fall ännu inte finns eldrivna alternativ; eller åtminstone inte finns lättillgängligt i större skala. Där skulle det behövas mer långsiktig subventionering, som bl.a. Centerpartiet tidigare har varit inne på, men som det talats tyst om under nästan hela den här valrörelsen.
Syftade mer allmänt, finns ännu fler anledningar till att vissa behöver bil också som bor längre bort för att kunna handla. Som att man är rullstolsbunden, har någon form av sjukdom m.m.

Däremot kan man väl diskutera lite att bo i hus och ha omkostnader man inte har råd med. Kan förstå om man blir av med sin partner, sitt jobb eller andra ändrade förhållanden, vi flyttade från hus då vi höll på att gå under totalt där, inte bara ekonomiskt heller.

Menar heller inte att alla ska köpa en sprillans ny bil heller, däremot finns det något som blivit billigare och billigare och det är att leasa en bil. Då behövs inte så mycket utgifter bli av på lån för bil m.m. och betydligt billigare och när bilen blir gammal eller går sönder byter de ut och reparerar bilen och den går till nästa.

Annars får man tyvärr prioritera, vi lever i rätt oroliga tider just nu också med krig i Europa och oljan från Ryssland är stoppad.

Det dummaste är att vi har ett system som inte var hållbart om något skulle ske. Vi har tidigare haft självförsörjning men tyvärr har vi avvecklat och flyttat företag utomlands.

Fred

Citat från: Goliat skrivet 19 september 2022 kl. 13:11:02Syftade mer allmänt, finns ännu fler anledningar till att vissa behöver bil också som bor längre bort för att kunna handla. Som att man är rullstolsbunden, har någon form av sjukdom m.m.

Däremot kan man väl diskutera lite att bo i hus och ha omkostnader man inte har råd med. Kan förstå om man blir av med sin partner, sitt jobb eller andra ändrade förhållanden, vi flyttade från hus då vi höll på att gå under totalt där, inte bara ekonomiskt heller.

Menar heller inte att alla ska köpa en sprillans ny bil heller, däremot finns det något som blivit billigare och billigare och det är att leasa en bil. Då behövs inte så mycket utgifter bli av på lån för bil m.m. och betydligt billigare och när bilen blir gammal eller går sönder byter de ut och reparerar bilen och den går till nästa.

Annars får man tyvärr prioritera, vi lever i rätt oroliga tider just nu också med krig i Europa och oljan från Ryssland är stoppad.

Det dummaste är att vi har ett system som inte var hållbart om något skulle ske. Vi har tidigare haft självförsörjning men tyvärr har vi avvecklat och flyttat företag utomlands.
Folk får välja själva om de vill ha hus och bil. Blir det för dyrt får de ta smällen själva, så det är inget att moralisera över.


Lillefot

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  4 oktober 2022 kl. 22:58:04Det skulle vara intressant om partierna kunde ge exempel på "viktigare" investeringar än tågtrafiken.

Och framförallt om de kunde börja inse läget med planeten och vikten att ta hand om den!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 oktober 2022 kl. 23:00:12Och framförallt om de kunde börja inse läget med planeten och vikten att ta hand om den!
De bryr sig inte om det tyvärr. Sveriges politiker fokuserar ju nästan bara på att pajkasta varandra.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 23:04:45De bryr sig inte om det tyvärr. Sveriges politiker fokuserar ju nästan bara på att pajkasta varandra.

De måste vi övertala dem att tänka om!