Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney+ beskurna serier och filmer?

Startat av Goliat, 22 mars 2021 kl. 18:04:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

På de klassiska Goof Troop, Chip n Dale Rescue Rangers, så är det lite beslutet i toppen och botten, men de har lite mer bild på sidorna (antagligen gjorda för att kunna visas i 4:3 och 16:9). (Jämfört med hur de visats tidigare)

Är det flera serier/filmer som beskurits? Har inte möjlighet att jämföra Den lilla sjöljungfrun serien då jag inte har den sedan tidigare. Inte kunnat jämföra Tarzan and Jane (2002) heller men jag har haft den som 4:2 men vet ej hur den är beskuren om det är mer bild eller mindre?

Tycker det är bra att filmer anpassas efter nytt format när det går.


gstone

Citat från: papperskorg skrivet 22 mars 2021 kl. 18:04:41
På de klassiska Goof Troop, Chip n Dale Rescue Rangers, så är det lite beslutet i toppen och botten, men de har lite mer bild på sidorna (antagligen gjorda för att kunna visas i 4:3 och 16:9). (Jämfört med hur de visats tidigare)

Är det flera serier/filmer som beskurits? Har inte möjlighet att jämföra Den lilla sjöljungfrun serien då jag inte har den sedan tidigare. Inte kunnat jämföra Tarzan and Jane (2002) heller men jag har haft den som 4:2 men vet ej hur den är beskuren om det är mer bild eller mindre?

Tycker det är bra att filmer anpassas efter nytt format när det går.

Vem bry sig.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Xfinger

Lilla sjö var 4.3 på gamla tv sändningarna!

Posta gärna fler såna här ni vet!

Anders M Olsson

Citat från: papperskorg skrivet 22 mars 2021 kl. 18:04:41
På de klassiska Goof Troop, Chip n Dale Rescue Rangers, så är det lite beslutet i toppen och botten, men de har lite mer bild på sidorna (antagligen gjorda för att kunna visas i 4:3 och 16:9). (Jämfört med hur de visats tidigare)

När det gäller biofilmer är de ofta gjorda i s.k. open matte för att kunna visas antingen i normalbild eller maskade till vidfilm.

Men det är knappast något man avsiktligt tänkte på i de äldre tv-serierna. Att det kan finnas lite mer bild att krama ut i sidled beror på hur man arbetade med analog teknik på den tiden. Varje gång man drog en kopia på en film, eller scannade den till video var man tvungen att beskära den något för att få rena kanter. Så efter några generationers kopior hade det försvunnit en del, både i sidled och i höjdled.

När man nu restaurerar tv-serier, som med bl.a. Piff och Puff Räddningspatrullen, går man vanligtvis tillbaka till kameranegativen. När de scannas digitalt kan de utnyttjas till sista millimetern i sidled. Däremot har man beskurit bilden i höjdled för att få bredbildsformat, vilket jag inte tycker är helt lyckat.

Man kan för övrigt konstatera att det vid restaureringen av Piff och Puff Räddningspatrullen gjordes två versioner. På iTunes i USA finns serien i full normalbild, medan den är beskuren till bredbild på Disney+. Även avsnitten som visades av SVT i Disneydags våren 2019 var i den beskurna bredbildsversionen.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 mars 2021 kl. 18:58:02
När det gäller biofilmer är de ofta gjorda i s.k. open matte för att kunna visas antingen i normalbild eller maskade till vidfilm.

Men det är knappast något man avsiktligt tänkte på i de äldre tv-serierna. Att det kan finnas lite mer bild att krama ut i sidled beror på hur man arbetade med analog teknik på den tiden. Varje gång man drog en kopia på en film, eller scannade den till video var man tvungen att beskära den något för att få rena kanter. Så efter några generationers kopior hade det försvunnit en del, både i sidled och i höjdled.

När man nu restaurerar tv-serier, som med bl.a. Piff och Puff Räddningspatrullen, går man vanligtvis tillbaka till kameranegativen. När de scannas digitalt kan de utnyttjas till sista millimetern i sidled. Däremot har man beskurit bilden i höjdled för att få bredbildsformat, vilket jag inte tycker är helt lyckat.

Man kan för övrigt konstatera att det vid restaureringen av Piff och Puff Räddningspatrullen gjordes två versioner. På iTunes i USA finns serien i full normalbild, medan den är beskuren till bredbild på Disney+. Även avsnitten som visades av SVT i Disneydags våren 2019 var i den beskurna bredbildsversionen.

Det stämmer bra som du säger. Jag tycker det är bra att en del faktiskt är gjorda för att funka med både ock. Avsnittet med Den Lilla Sjöjungfrun och bebis-tvillingarna så tyckte jag att den var rätt dåligt beskuren, känns som det är något undertill och ibland övertill som saknas.

Har dock sett nån film som beskurits (ej Disney) till 16:9 från 4:3, som de dock gjort något liknande "Pan and Scan" för att få med så mycket av de viktigaste scener.

Tycker dock att det är rätt intressant och bra att man faktiskt väljer att förnya till något mer "modernt" format då de flesta TVn idag är 16:9. Själv har jag svårt för 4:3 då jag stör mig på de svarta bars som syns på var sida.

Anders M Olsson

Citat från: papperskorg skrivet 23 mars 2021 kl. 09:59:19
Det stämmer bra som du säger. Jag tycker det är bra att en del faktiskt är gjorda för att funka med både ock. Avsnittet med Den Lilla Sjöjungfrun och bebis-tvillingarna så tyckte jag att den var rätt dåligt beskuren, känns som det är något undertill och ibland övertill som saknas.

Har dock sett nån film som beskurits (ej Disney) till 16:9 från 4:3, som de dock gjort något liknande "Pan and Scan" för att få med så mycket av de viktigaste scener.

Tycker dock att det är rätt intressant och bra att man faktiskt väljer att förnya till något mer "modernt" format då de flesta TVn idag är 16:9. Själv har jag svårt för 4:3 då jag stör mig på de svarta bars som syns på var sida.

Ja, smaken är olika. Själv har jag inte alls något problem med svarta kanter, varken i sidorna eller uppe och nere. Jag föredrar att se filmer och TV-serier i det avsedda bildformatet. Till skillnad från biofilmerna har tv-serierna aldrig varit tänkta att maskas till bredbild.

Däremot kan jag uppleva det lite störande när filmer byter bildformat under gång. Det har blivit lite av en modegrej nuförtiden som jag inte riktigt kan se någon poäng i. Tenet, Dunkirk m.fl. filmer är gjorda på det viset.

Ett skräckexempel på när normalbild har beskurits till bredbild är Borta med vinden som gjordes om till 70mm redan på 1960-talet. Som väl är har man insett hur misslyckat det blev, och gått tillbaka till normalbildsversionen i alla nyare utgåvor.

Goliat

#6
Gone with the wind såg jag på nån tv-kanal för några år sedan för klassiska filmer. Där var den 16:9 faktiskt. Ärligt så, jag hajjade till ett par gånger för den åkte upp och ned i bilden när de reste sig m.m. och nån scen satt nån och en annan stod och så såg man bara håret på personen som satt men inte ansiktet när det pratades. Så det har du rätt i att alla filmer verkligen inte passar för detta.

Var nån film mer, någon tecknad där man kunde se att när det kom någon från nått håll så såg man konturer utan ifyllnad då det troligen var så att det var menat att det skulle beskurits bort.

Edit: tänkte inte på samma film, tänkte på 1935-versionen.

Men just Goof Troop och Piff o Puff Räddningspatrullen tycker jag de gjort ett bra jobb. Just Lilla Sjöljungfrun kan jag inte direkt jämföra alls så kan inte yttra mig men den är jobbigt klippt. När man borde sett fenan så är den utanför men ett par bubblor dyker upp som troligen är någon som animerat för att det ska se fint ut, så är det bara bortklippt.

Anders M Olsson

Citat från: papperskorg skrivet 23 mars 2021 kl. 12:58:54
Edit: tänkte inte på samma film, tänkte på 1935-versionen.

???

Filmen Borta med vinden är från 1939 och boken som den bygger på kom 1936, så någon "1935-version" kan inte rimligen finnas...

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 mars 2021 kl. 13:40:31
???

Filmen Borta med vinden är från 1939 och boken som den bygger på kom 1936, så någon "1935-version" kan inte rimligen finnas...

Du har rätt, varit ute för mycket i solen idag tror jag.  ::) Jag slant med fingret. Det är en av mina favoritfilmer, vet inte hur jag lyckades få fel på året.  :)

Skriver på mobilen också, ibland hoppas ord över och ibland rättar den ord fel.

salle

#9
Jag kan tyvärr inte hålla med avseende Räddningspatrullen. Formatet i 16:9 av Räddningspatrullen på Disney+ känns helt enkelt fel. I detta avseende så är det ju inte direkt en film vi talar om, utan 65 avsnitt (59 avsnitt i Sverige) som har sänts på tv sedan 1989 i flera olika kanaler fram t o m 2019 (om jag förstod Anders M Olsson rätt). Under dessa 30 år har alla dessa avsnitt alltid sänts i 4:3. Enligt min mening är det ganska konstigt att byta format efter det. Framförallt när det har gjorts en restaurering till HD i 4:3 som finns både hos Amazon och på Itunes.

Men Disney har väl sina skäl att emellanåt restaurera till det sämre. Många restaureringar innehar ju t.ex. formatbyten, förändrade färger eller helt enkelt för mycket digital noise reducering. De är ju dock inte ensamma i detta.

Sen är det ju väldigt synd att negativen av Prehysterical Pet inte verkar finnas bevarade  :-\.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 mars 2021 kl. 12:03:42
Ja, smaken är olika. Själv har jag inte alls något problem med svarta kanter, varken i sidorna eller uppe och nere. Jag föredrar att se filmer och TV-serier i det avsedda bildformatet. Till skillnad från biofilmerna har tv-serierna aldrig varit tänkta att maskas till bredbild.
Jag håller fullständigt med. Jag irriterar mig också på denna nya förkärlek för att börja beskära TV-serier avsedda att visas i 4:3 till 16:9 - ett format de ju aldrig varit avsedda att visas i, och som oundvikligen kommer medföra problem. :(

I ärlighetens namn är det ju dock inte bara Disney som håller på med sådana sattyg nuförtiden, men det är hursomhelst störande och det minsta man kan begära borde vara att i sådana fall erbjuda båda formaten så man själv får välja. När nu exempelvis Piff & Puff: Räddningspatrullen faktiskt har släppts även i restaurerat 4:3-format via andra medier i USA tycker jag det är svagt att inte Disney+ också kunnat tillhandahålla den versionen så man själv får välja...

qnorsten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 mars 2021 kl. 00:56:25
Jag håller fullständigt med. Jag irriterar mig också på denna nya förkärlek för att börja beskära TV-serier avsedda att visas i 4:3 till 16:9 - ett format de ju aldrig varit avsedda att visas i, och som oundvikligen kommer medföra problem. :(

I ärlighetens namn är det ju dock inte bara Disney som håller på med sådana sattyg nuförtiden, men det är hursomhelst störande och det minsta man kan begära borde vara att i sådana fall erbjuda båda formaten så man själv får välja. När nu exempelvis Piff & Puff: Räddningspatrullen faktiskt har släppts även i restaurerat 4:3-format via andra medier i USA tycker jag det är svagt att inte Disney+ också kunnat tillhandahålla den versionen så man själv får välja...

När disneyplus släpptes i USA var vissa avsnitt utav Nya äventyr med Nalle puh i 16:9 format, men sedan dess har de ändrat så alla avsnitt är i 4:3 (sist jag kollade i alla fall). Frågan är om man kan övertyga Disney att tillhandahålla båda versionerna, precis som de numera gör med Simpsons serien.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Adam Larsson

Vilket format föredrar ni när det gäller Disneyfilmerna gjorda i Open Matte?

Xfinger

Dessa serier har också sänds i 4.3 format på tv men ligger nu i 16.9 på Disney+ så jag antar att vissa av dom spelats in i båda formaten och vissa varit i original 4.3 men croopats om till 16.9 på Disney+?
Ersättarna
Kejsarens nya skola
Kim Possible
Lilo & Stitch
Mina vänner tiger och nalle puh
Musses klubbhus
Phineas och Ferb

Gällande Den lilla sjöjungfrun så vet jag inte om den sänds lr funnits på nätet i HD och i 4.3 format ? Tror tyvärr bara det är en icke HD variant som sänds och legat ute i 4.3. Då Disney+ 16.9 varianten är i HD.
De är ju lite annat med Räddningspatrullen & Långbens galna gäng som legat ute i HD på stream i både 4.3 samt 16.9 format.




Steffan Rudvall

Kim Possible
Mina vänner tiger och nalle puh
Musses klubbhus
Phineas och Ferb

Borde ha skapats i 16: 9.