Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Yin Yang Yo!

Startat av Simon, 11 september 2009 kl. 11:48:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2022 kl. 00:50:06Walla betyder väl typ "Jag svär vid Guds namn" på arabiska men jag tror att du tänker på Jalla.
Rent bokstavligt sett, ja. Men det som åsyftas här är alltså facktermen Walla, som är vedertagen över hela världen och alltså betyder ungefär "Folkmassa som pratar i munnen på varandra". Anledningen till att det kallas så var att det en gång i tiden var vedertaget att människor i grupp säger ordet "walla" i olika hastighet, då det teoretiskt sett ska räcka för att det ska låta som realistiskt vardagligt småprat i grupp. Så gör man aldrig nuförtiden, dock.

På Wikipedia står det en del om fenomenet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Walla

Men när det står "Walla" i en creditlista, så förmodar jag att det snarare ska tolkas som att hela ensemblen (alla namngivna skådespelare) gör rösterna till folkmassor och dylikt.

Elios

Citat från: Skokaka skrivet  9 oktober 2022 kl. 00:52:09Det kan också vara ett alternativ för "Voila!" tror jag också annars... Kanske...
Taddah! Säger man ju ibland med. ^^

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2022 kl. 02:13:34Rent bokstavligt sett, ja. Men det som åsyftas här är alltså facktermen Walla, som är vedertagen över hela världen och alltså betyder ungefär "Folkmassa som pratar i munnen på varandra". Anledningen till att det kallas så var att det en gång i tiden var vedertaget att människor i grupp säger ordet "walla" i olika hastighet, då det teoretiskt sett ska räcka för att det ska låta som realistiskt vardagligt småprat i grupp. Så gör man aldrig nuförtiden, dock.

På Wikipedia står det en del om fenomenet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Walla

Men när det står "Walla" i en creditlista, så förmodar jag att det snarare ska tolkas som att hela ensemblen (alla namngivna skådespelare) gör rösterna till folkmassor och dylikt.
Ja det vet jag, Men frågan jag svarade på löd ju såhär "Betyder inte skynda eller kom igen typ?"

Will Siv

Jag frågar igen:

Är det nån som har serien på svenska?