Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kassettband och LP-skivor med Scooby-Doo

Startat av Ownedbymoomin, 9 januari 2012 kl. 18:57:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

#15
Att digitalisera kassettband är ingen större konst. Enklast och billigast är vanligtvis om man har någon lämplig stereoanläggning (ett enkelt kassettdäck duger) med hörlursuttag - då är det bara att ansluta en vanlig stereokabel med 3.5 mm-kontakt mellan hörlursuttaget och datorns Line In (finns på nästan alla ljudkort, inklusive sådana integrerade på moderkortet). Sen är det bara att justera volymen på både stereon och Line In-volymen på datorn - för att minimera brus vill man helst spela in med så hög volym som möjligt utan att det blir distortion (d.v.s. att de högsta partierna ligger under men så nära 0 dB som möjligt) - och spela in med valfritt ljudinspelningsprogram på datorn. Så länge man har en hyfsat snabb dator brukar det inte vara några större problem att digitalisera i realtid utan bortfall.

Det andra alternativet är att använda särskild digitaliseringsutrustning, som består av kassettbandspelare med USB-anslutning, som själv digitaliserar och som man kopplar till datorn via USB. Då finns allt från rena kassettdäck med USB (såsom exempelvis den här kassettdigitaliseraren hos Kjell & Co) till kompletta stereoanläggningar med både kassett och skivspelare med USB-anslutning. Det kan vara en fördel om man har en dator som inte alltid hänger med vid digitalisering i realtid, i och med att det då blir enheten och inte datorn som gör själva arbetet med digitaliseringen. Vanligtvis är det dock overkill vid så pass enkla saker som kassettband - trots allt har väl de flesta fortfarande någon enkel stereo med kassettdäck och hörlursutgång.

Vilken metod man än väljer så spelar man alltså in med något ljudinspelningsprogram på datorn (exempelvis Audacity eller Adobe Audition), och sparar då i ett första skede lämpligtvis som WAV-filer. I efterhand kan man alltid koda om till exempelvis MP3 eller FLAC om man föredrar.

paddingtonbear

Det långa inlägget tackar jag så mycket för.  :) Jag skall se om jag inte kan komma igång inom några veckor hög tid känner jag att även påbörja detta då det trots allt är en hel del kassettband som jag vill göra och lyssna på igen särskilt äldre band som jag ärvt.

Jag tror dock inte jag har något med Scooby-Doo men dom verkar redan vara upphittade  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 augusti 2016 kl. 01:28:44
http://smdb.kb.se/catalog/id/001494471

Har någon den här kassetten hemma? Skulle vara roligt om någon kunde lägga upp ett smakprov från kassetten på youtube så att man kan försöka identifiera vem som spelar vem. Har tyvärr inte kassetten, och den verkar vara extremt sällsynt, men Scooby-nörd som man är så vill man ju veta vem som som spelar vem. ;)
(...)
Jag tror tyvärr inte att det står vem som spelar vem.
Jag har nu hittat åt kassetten med Scooby-Doo - Mysteriebilen/Scooby-Doo och sjömonstret/Scooby-Doo i godisland från 1987, och tyvärr har du rätt i att det inte står vem som spelar vem utan rösterna anges bara i grupp. Jag har i alla fall lyssnat på halva kassetten, men sen dog min stereo (alternativt bandet) och bandet rör sig inte ur fläcken vad jag än gör... :(

De roller jag kan konstatera med säkerhet är i alla fall följande:
Berättare - Sture Ström
Shaggy - Bert-Åke Varg
Fred - Gunnar Ernblad

Jag kan tyvärr inte avgöra vem som spelar Scooby-Doo, för åtminstone på den första halvan av kassetten (ett och ett halvt äventyr) verkar han inte ha några konkreta repliker utan bara skällningar, ylanden och dylikt. Men möjligtvis skulle det kunna vara Bert-Åke Varg även han, även fast jag inte kan utesluta någon av de andra hellee...

Daphne och Velma spelas förstås av Jessica Swanemar och Maria Lindkvist, men då jag inte vet hur någon av dem låter kan jag inte avgöra vem som spelar vem. Övriga röster verkar göras av hela ensemblen, och ett par av birollerna bör vara Ingvar Relde då det inte är någon av de tre övriga crediterade manliga skådespelarna.

Det står att Ingvar Relde har regisserat och producerat, men fler credits än så står inte. Men man kan väl anta att han också skrivit manus, såvida inte det här är någon översättning/bearbetning av någon amerikansk kassett/LP-skiva. Såvitt jag kan bedöma bygger i alla fall den här kassetten inte på avsnitt av någon av TV-serierna med Scooby-Doo.

TonyTonka

Förlåt att jag drar upp ett gammalt ämne, men idag hittade jag några av Scooby-Doo LP-sagorna på youtube, och jag måste säga att jag inte direkt tycker att Shaggys röst var lyckad i de skivorna. Inte heller Scooby-Doos röst var något att hänga i julgranen.  :(

Hursomhelst, finns det någon chans att skådespelarna (Tor Isedal, Leif Ahrle, m.fl) fick höra Don Messick, Casey Kasem och de andra originalrösterna från serien som LP-skivorna verkar vara baserade på, eller visste skådisarna ingenting om hur karaktärerna skulle låta?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2016 kl. 01:08:30
Intressant, jag visste inte om att samma team också hade gett ut en kassett med Familjen Flinta. Den skulle jag gärna vilja få tag i...


Du kanske redan vet om det, men för några dagar sedan så laddade forummedlemmen Oscar Isaksson upp en av kassettbanden med Familjen Flinta på Youtube:


https://www.youtube.com/watch?v=0tUAwehps_E
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JohanH

Vet inte om du fortfarande letar men det kan finnas tips på vinylbutiker osv på den här hemsidan: https://vinylskivan.se/