Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2020 kl. 09:45:02
Om det hade varit en helt vanlig talkshow riktad till en vuxen publik, så hade jag hållit med dig. Men nu är det ju inte riktigt så, då gästerna i Jorden anropar Ned är riktiga personer; medan programledaren, bisittaren och alla övriga personer är Mupp-liknande dockor - och serien dessutom är producerad av självaste Jim Henson Company.

Då hamnar man ju i en lite besvärlig situation, då det känns egendomligt att dubba riktiga levande personer som intervjuas; medan det å andra sidan skulle kännas egendomligt att inte dubba mupp-liknande figurer... Efter att ha sett 10 minuter av ett avsnitt tycker jag nog ändå att det känns som att serien i första hand riktar sig till en yngre publik (även fast den går att ses av alla åldrar) - och då långt ifrån alla barn hinner läsa tillräckligt snabbt för att hänga med på textremsor tycker jag det trots allt är fullt rimligt att dubba serien.

Men dessbättre har ju Jorden anropar Ned inte bara svensk, norsk, dansk och finsk dubbning, utan det finns faktiskt också engelskt ljudspår samt svensk, norsk, dansk och finsk text. Då kan var och en själv välja i vilken form de vill se serien, och det blir inga problem för någon - vill man inte se dubbningen låter man helt enkelt bli och håller sig till textad originalversion. Valmöjlighet är trots allt alltid av godo. :)

Så du kan bara låta bli att se serien på svenska, och växla över till engelskt ljudspår och svensk textning. Problemet löst, och du behöver aldrig mer låtsas som att den svenska dubbningen överhuvudtaget existerar...!

Då tycker jag det är ett betydligt större problem med de många lite äldre serier (majoriteten av serier på Disney+ som inte producerats speciellt för tjänsten), där det ofta bara finns antingen svensk dubbning eller svensk text - sällan bådadera, så att man inte kan välja version på samma sätt. Visserligen finns alltid originalljud på Disney+, men finns svensk dubbning får man i så fall vackert klara sig utan svensk text. :( Det är egentligen ett av de större problemen med Disney+, och där har de mycket att lära av Netflix (som oftast - om än inte alltid - har svensk text även om det också finns svenskt tal).

Känns bara konstigt att dubba något med riktiga kändisar i :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Om man laddar ner avsnitt i Disney+ appen hur länge ligger de där?

Tänkte på HBO kan man ladda ner upp till 25 filer samtidigt. Nedladdade filer finns tillgängliga i 30 dagar. Efter att du har börjat spela upp en nedladdad fil är den tillgänglig i 48 timmar. , Netflix tillåter upp till 100 nerladdningar på lika många enheter som man har rätt till för offline, men de verkar inte försvinna.

Samlaren

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 22 oktober 2020 kl. 05:55:15
Om man laddar ner avsnitt i Disney+ appen hur länge ligger de där?

De ligger kvar så länge som Disney har kvar serien på Disney+

Goliat

Citat från: Samlaren skrivet 23 oktober 2020 kl. 15:01:13
De ligger kvar så länge som Disney har kvar serien på Disney+

Aha, det försvann flera för några dagar sedan så trodde de försvann efter en tid. Kanske var tillfällig bugg. Minns inte hur länge de låg där heller.

Anders M Olsson

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 24 oktober 2020 kl. 13:49:53
Aha, det försvann flera för några dagar sedan så trodde de försvann efter en tid. Kanske var tillfällig bugg. Minns inte hur länge de låg där heller.

Från hjälptexterna på Disney+:

Kan jag ladda ner titlar på Disney+?

Du kan ladda ner samma titel så många gånger du vill på upp till tio enheter, förutsatt att du har tillräckligt med lagringsutrymme på varje enhet. Dina nerladdningar ligger kvar i NERLADDNINGAR så länge du förblir abonnent, förutsatt att du ansluter din enhet som är kompatibel med Disney+ där nerladdningen finns till internet minst var 30:e dag. 

Det kan ibland hända att en titel tas bort från Disney+ för streaming och nerladdning på grund av begränsade rättigheter. Om det händer tas berörda titlar också bort ur det eventuella nerladdade innehåll du har.

gstone

Tror ni den nya Mulan dubbas till svenska efter som både Artemis Fowl och den fantastiska Ivan dubbades ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 25 oktober 2020 kl. 23:03:48
Tror ni den nya Mulan dubbas till svenska efter som både Artemis Fowl och den fantastiska Ivan dubbades ?

Nej, Artemis Fowl och Den Fantastiska Ivan verkar liksom mer barnvänliga än Mulan, men chansen är väl aningen större nu kanske, jag vet dock inte.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

#1612
FreeGrabApp har kommit ut med en produkt som påstås kunna ladda ner från Disney+.
https://freegrabapp.com/product/free-disney-plus-download/

Tyvärr fungerade det inte alls när jag testade igår. Programmet verkade visserligen ladda ner, men slutresultatet blev bara skräp - en video fylld med en massa slumpmässiga färgmönster och bara enstaka fragment av den riktiga bilden. Ljudet blev dock okej.



Jag har rapporterat det som en bugg till utvecklarna.

Förmodligen kommer de att fixa problemet så småningom, men om jag känner företaget rätt kommer det att ta lång tid. De släppte t.ex. en icke-fungerande prototyp av sitt nerladdningsprogram till Hulu i somras, och det tog dem två månader innan de släppte en ny version som visserligen fungerar men bara laddar ner i SD-upplösning.

Sen är det ju så att inget av deras program egentligen laddar ner någonting även om de har ordet "download" i namnet. Det är egentligen en sorts avancerad skärminspelning där de fångar videon från en inbyggd, osynlig webbläsare. Resultatet brukar dock bli bättre än med vanliga skärminspelare eftersom de kan synkronisera inspelningen till 100% med webbläsaren så att inga bildrutor blir dubblerade eller går förlorade.

Zenon

Oj du hade skrivit här, jag drog pm till dig innan jag kolla här!
Den är ju dock i beta, men den fungerar, gjorde för mig iallafall, dock en massa buggar och resultatet är inte bra på filmer, serier funkar! 720 högsta som jag fått, fast de står att de skall gå med 1080p, och angående ljud så står dolby digital plus på visst material, men förstärkaren visar inte det, så vet inte riktigt. I ett läge av nerladdning så käkade den cpu rätt bra också, då har jag ändå I7 8700k överklockad , den gick inte max men 90% kanske. Så har man klena grejer kanske resultatet blir som din bild, om du nu har de och den låg max tänker jag, dock för mig att flixgrab låg max konstant förut med gamla cpu, utan problem.

Zenon

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2020 kl. 20:13:52
Själv är jag ganska nöjd med Disney+, och jag är över 40. :)

Dock är det utan tvekan irriterande att det är så pass mycket som finns i andra länder men som saknas i Skandinavien - förhoppningsvis kommer det sakta men säkert förändras, då ju tjänsten trots allt bara har funnits här i en månad...
Därutöver bör även tilläggas Nya äventyr med Nalle Puh, som har svenskt och danskt tal på Disney+ i bl.a. USA, men som ännu inte finns i de nordiska länderna. Gissningsvis avvaktar Disney tills de lyckats ordna även norskt och finskt tal, som i dagsläget saknas, så att serien kan läggas till i både Sverige, Norge, Danmark och Finland samtidigt. Serien har i alla fall svenska avsnittsbeskrivningar i USA, varför det inte borde vara så långt borta.

Märkligast av allt är dock att The Evermoor Chronicles (Evermoor-legenderna eller på Disney+ kallad Evermoorkrönikorna i Sverige) finns på Disney+ i Sverige/Norge/Danmark/Finland, men däremot saknas den inledande miniserien Evermoor - detta trots att den finns med svenskt, norskt och danskt tal i USA och bör ses innan man ser Evermoor-legenderna för att förstå handlingen... :( Hur sjutton tänkte Disney egentligen där...?!

Den har visserligen inte skandinaviskt tal, men nu när Halloween börjar närma sig är det också mycket irriterande att Disney+ i Skandinavien har Disney Channel-filmerna Halloweentown 2, 3 och 4; men saknar märkligt nog den första filmen - men den första filmen har svensk, norsk, dansk och finsk text i USA... :(

Men rimligtvis borde väl allt som har skandinaviskt tal eller text i andra länder snart läggas till även i Sverige/Norge/Danmark/Finland...


Hittar inte  Nya äventyr med Nalle Puh med usa vpn?
Länk?

Artan1528

#1615
Den Argentinske serie BIA er i Frankrig med Skandinavisk tekst. Troede ikke det ville komme så hurtigt

Og Disney Channel har godt nok ændret sig siden vi fik Disney+. De er begyndt at vise gamle DCOMs.
23. Oktober - Halloweentown High
30. Oktober - Wizards Of Waverly Place The Movie (Lidt nyere)
6. November - Double Teamed
13. November - The Cheetah Girls

Anders M Olsson

Citat från: Zenon skrivet 31 oktober 2020 kl. 18:52:33

Hittar inte  Nya äventyr med Nalle Puh med usa vpn?
Länk?

Den heter av någon anledning bara Nalle Puh, inte Nya äventyr med...

Daniel Hofverberg

Citat från: Zenon skrivet 31 oktober 2020 kl. 18:52:33
Hittar inte  Nya äventyr med Nalle Puh med usa vpn?
Länk?
Och kan du ändå inte hitta åt den, så är det här länken:
https://www.disneyplus.com/sv-se/series/nalle-puh/2BU1kJyQOx5s

Men jag hoppas att serien snart dyker upp även i Sverige/Norge/Danmark/Finland...

Anders M Olsson

Citat från: Zenon skrivet 31 oktober 2020 kl. 18:35:24
Oj du hade skrivit här, jag drog pm till dig innan jag kolla här!
Den är ju dock i beta, men den fungerar, gjorde för mig iallafall, dock en massa buggar och resultatet är inte bra på filmer, serier funkar! 720 högsta som jag fått, fast de står att de skall gå med 1080p, och angående ljud så står dolby digital plus på visst material, men förstärkaren visar inte det, så vet inte riktigt. I ett läge av nerladdning så käkade den cpu rätt bra också, då har jag ändå I7 8700k överklockad , den gick inte max men 90% kanske. Så har man klena grejer kanske resultatet blir som din bild, om du nu har de och den låg max tänker jag, dock för mig att flixgrab låg max konstant förut med gamla cpu, utan problem.

Ok, jag får testa några serieavsnitt. Jag testade bara filmer, så det kan vara förklaringen till att det inte fungerade alls för mig. De filmer jag testade med var två kortfilmer (Det var en gång en snögubbe och Sväva) och en långfilm (Phineas och Ferb-filmen Candace mot universum). I alla tre fallen blev resultatet bara skräp som på bilden ovan.

Jag fick i alla fall svar från FreeGrabApps support tidigare idag. De säger att de känner till felet och jobbar på en lösning. Undrar hur lång tid det kommer att ta? Senast tog det två månader med deras Hulu-program (som ändå inte har blivit speciellt bra).

Anders M Olsson

Citat från: Zenon skrivet 31 oktober 2020 kl. 18:35:24
Oj du hade skrivit här, jag drog pm till dig innan jag kolla här!
Den är ju dock i beta, men den fungerar, gjorde för mig iallafall, dock en massa buggar och resultatet är inte bra på filmer, serier funkar! 720 högsta som jag fått, fast de står att de skall gå med 1080p, och angående ljud så står dolby digital plus på visst material, men förstärkaren visar inte det, så vet inte riktigt. I ett läge av nerladdning så käkade den cpu rätt bra också, då har jag ändå I7 8700k överklockad , den gick inte max men 90% kanske. Så har man klena grejer kanske resultatet blir som din bild, om du nu har de och den låg max tänker jag, dock för mig att flixgrab låg max konstant förut med gamla cpu, utan problem.

Jag har testat nu på några serier, och som du säger verkar det fungera med serier men inte med filmer. Det duger i alla fall till mig som en temporär lösning tills Red Fox (AnyStream) kommer med en riktig lösning som verkligen laddar ner från Disney+, inte bara är en kamouflerad skärminspelare.

AnyStream-programmet kan just nu bara ladda ner från Netflix och Amazon Prime Video, men Disney+ står högst upp på deras "önskelista" över andra streamingtjänster som väntar på att implementeras.