Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2021 kl. 13:38:41
JAG KRÄVER ATT BIOGRAFERNA ÖPPNAR  >:( >:(

Annars börjar jag bomba !

Snälla, ta det lungt, dra inga förhastade slutsatser, jag är minst lika upprörd som du, men vi måste hålla ut ett tag till, det vill säga tills vi har vaccinerats!

gstone

Jag ser så grymt mycket fram emot Flummlarna ;D ;D ;D

Den verkar jättebra !!

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet  3 februari 2021 kl. 18:21:41
Jag ser så grymt mycket fram emot Flummlarna ;D ;D ;D

Den verkar jättebra !!

Den verkar onekligen skoj, bra ska jag vara återhållsam med.
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2021 kl. 22:19:08
Snälla, ta det lungt, dra inga förhastade slutsatser, jag är minst lika upprörd som du, men vi måste hålla ut ett tag till, det vill säga tills vi har vaccinerats!
Varför upprörd över om biograferna är stängda, ta inte illa upp men vi har varit instängda utan biografer sen förra mars.

Daniel Hofverberg

Tydligen har Filmstaden nu tänkt att hålla sina biografer stängda hela februari månad: :(
https://www.svt.se/kultur/filmstaden-haller-stangt-februari-ut

Och även fast de flesta av Svenska Bios biografer är öppna, så blir det ju ingen direkt rusning till biograferna och knappast några större biopremiärer heller, så länge som de bara får ta in 8 personer i varje salong...

De nuvarande restriktionerna går ju ut på söndag, så nu i dagarna lär det väl komma besked om vad som gäller. Men tyvärr är det nog mycket som tyder på att 8-personersgränsen kommer förlängas; så att den i så fall tidigast slutar gälla den 21 februari (då de fattar alla beslut med två veckor i taget).

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 februari 2021 kl. 08:35:39
Varför upprörd över om biograferna är stängda, ta inte illa upp men vi har varit instängda utan biografer sen förra mars.
Tja, de allra flesta biografer i Sverige var ju faktiskt öppna mellan augusti och november (för 50 personer per salong), men förutom det håller jag med att det är olyckligt...

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2021 kl. 15:19:32
Problemet med det tankesättet är ju att om det dröjer för länge finns det en reell risk att folk har vant sig vid att inte gå på bio, så att alla biografer läggs ned - och det skulle få enorma konsekvenser för både kulturlivet och för mängder av anställda... :(

Självklart vill man inte bidra till ökad smittspridning, men frågan är ju hur stor risken är att biografer verkligen orsakar någon smittspridning...? Så länge biograferna fortsätter med tomma bänkrader och tomma stolar mellan varje sällskap, så att det är minst en meter mellan varje sällskap, så borde risken att bli smittad på bio vara minimal. Trots allt är det ju när folk inte håller avstånd som risken att bli smittad är påtaglig, och det borde inte vara särskilt svårt att förhindra det i en biosalong där alla sitter ned och sällan lutar sig över stolsryggar eller liknande. Och den korta stund när folk står i kö och väntar på att bli insläppta i en biosalong borde det heller inte vara så svårt att se till att alla håller avstånd (exempelvis genom samma klisterlappar på golvet som nästan alla livsmedelsaffärer har).

Självklart blir risken aldrig noll, men den borde vara försumbar. Risken att bli smittad är oerhört mycket större på arbetsplatser och i hemmen, som ju trots allt beräknas stå för minst 80% av all smittspridning i världen.

Skillnaden är att biografer och annan kultur är att den inte är nödvändig för ett samhälle på samma sätt som fabriker, infrastruktur och transport. Har under hela pandemin motsatt mig att en enda fabrik ska stängas ned. Dessutom åker ju vissa buss till och från biograferna och även där kan smittspridning ske.

Daniel Hofverberg

Citat från: Dale Oakmont skrivet  4 februari 2021 kl. 11:27:40
Skillnaden är att biografer och annan kultur är att den inte är nödvändig för ett samhälle på samma sätt som fabriker, infrastruktur och transport. Har under hela pandemin motsatt mig att en enda fabrik ska stängas ned. Dessutom åker ju vissa buss till och från biograferna och även där kan smittspridning ske.
Nja, även kultur är nödvändig för folkhälsan - kanske inte på jättekort sikt, och visst kan ett samhälle klara sig utan kultur ett kortare tag; men när det nu har gått nästan ett års tid så hamnar saker och ting i ett annat läge.

Dessutom är ju alla forskare och experter i världen överens om att den allra största delen av smittspridning sker i hemmen, på privata fester och på arbetsplatser - så alla övriga smittkällor (kollektivtrafik, affärer, köpcentrum, biografer, teatrar, o.s.v.) står för en ganska liten andel av all smittspridning i världen.

Därför gör det ganska marginell skillnad med restriktioner på folkmassor och dylikt. Därmed inte sagt att man kan släppa det fritt - även en liten procentuell andel kan ju medföra att sjukvården inte längre orkar med om den är på gränsen - men nu när vi faktiskt har en pandemilag på plats och möjligheter att styra över restriktioner på ett helt annat sätt än vad som gick via Ordningslagen, så finns det ingen anledning att inte utnyttja den. Om man inför krav på 1 eller t.o.m. 2 meter mellan varje sällskap på en biograf, så måste smittrisken i princip bli noll. Risken att bli smittad när du jobbar på en industri lär vara minst 100 gånger högre.

Dessutom får vi ju inte glömma bort alla som jobbar på biografer - om alla biografer i Sverige tvingas läggas ned permanent, p.g.a. att folket har vant sig vid att se på film på annat sätt, så blir det oerhört många fler arbetslösa; som ju också belastar samhället...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kommer biograferna att öppna igen ?? :'( :'(

Kommer jag kunna se Raya och den sista draken och Flummlarna poå bio ??

När kan jag tänkas kunna se Raya och den sista draken ?


[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2021 kl. 19:03:06
Kommer biograferna att öppna igen ?? :'( :'(

Kommer jag kunna se Raya och den sista draken och Flummlarna poå bio ??

När kan jag tänkas kunna se Raya och den sista draken ?
Tyvärr är det ingen som kan svara på dina frågor idag. :(

Det korta svaret är förstås att biograferna lär öppna så fort som den nuvarande gränsen på 8 personer för allmänna sammankomster höjs till en lite mer rimlig sådan, så att det blir ekonomiskt lönsamt för biograferna att hålla öppet. Förmodligen är Filmstaden (och andra biografer) förberedda, så att de inom loppet av några dagar kan starta upp allt igen efter att den gränsen höjs.


Häromdagen intervjuade TT Anders Tegnell (som publicerats i en lång rad tidningar), och i den intervjun sa Anders att det var osannolikt med några "lättade restriktioner" innan sommaren och att det inte lär vara aktuellt med "större allmänna sammankomster" före det. Tyvärr ställde journalisten inga följdfrågor på det påståendet, så svårt att veta vad Anders egentligen syftade på. Men jag hoppas och tror att han med "större allmänna sammankomster" syftade på stora sådana (typ idrottsevenemang, konserter och liknande med tusentals åskådare), och inte på den nuvarande gränsen på 8 personer. Jag har absolut full förståelse för att stora sammankomster måste begränsas under lång tid framåt, men trots allt borde det ju finnas någon gyllene medelväg mellan tusentals personer och 8 personer...

Under onsdagen presenterade socialministern och kulturministern ett nytt lagförslag om att kunna ge anpassade regler för allmänna sammankomster utifrån om det är utomhus, inomhus utan fasta platser eller inomhus med anvisade platser; för att bl.a. kunna sätta olika gränser utifrån vilka förutsättningar som finns för att kunna arrangera relativt smittsäkra evenemang. Det är onekligen inte en sekund för tidigt, för oavsett hur många personer det handlar om är det ju vansinne att tillåta lika många personer vare sig det är en lokal på 10 kvadratmeter eller en lokal på 1000 kvadratmeter...

På sikt har det lagförslaget chansen att kunna rädda biograferna, för trots allt är det ju på bio ganska enkelt att minimera smittrisken genom att i bokningssystemen se till att det alltid blir minst en meter åt alla håll mellan varje sällskap - varför biografer i sådana fall borde kunna få en rimlig gräns på antal personer i samma lokal.

Lagen skulle enligt förslaget träda i kraft den 11 mars, men problemet är att socialministern också förtydligade att det inte kommer börja gälla praktiskt då utan först när smittspridningen så tillåter. Läser man mellan raderna på det som hon sa, så tolkar jag det som att det inte är aktuellt att höja gränsen från 8 personer då; utan först i ett senare skede. :(


Så min bästa gissning är att biografer kan öppna igen i bästa fall under andra halvan av mars månad, medan april förmodligen är mer sannolikt... :(

Har jag rätt, så börjar biograferna onekligen att leva väldigt farligt - för nu har de haft stängt så länge att somliga nog har börjat vänja av sig vid att gå på bio, så att det börjar finnas en viss risk att inga biografer kommer överleva på lite längre sikt... :'(

Gissningsvis lär det också innebära att de flesta större biopremiärer utannonserade under februari och mars månad lär skjutas upp, för med 8 personer per salong (främst hos Svenska Bios biografer) och med majoriteten av alla biografer stängda är det förstås 100% omöjligt för någon film att kunna gå med vinst... :(

Simon Axelsson

Nu har vi nyligen fått ett besked om att restriktionerna ska situationsanpassas. Alltså kan antalet personer som max får vistas i en biografsalong komma att höjas.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 februari 2021 kl. 17:22:45
Nu har vi nyligen fått ett besked om att restriktionerna ska situationsanpassas. Alltså kan antalet personer som max får vistas i en biografsalong komma att höjas.
Ja, frågan är bara när...? Om man läser mellan raderna på det som Lena Hallengren sa under pressträffen ifråga, så fick man intrycket att det inte skulle ske samtidigt som lagen träder i kraft den 11 mars, utan att det skulle ske vid ett senare tillfälle "när smittläget tillåter"... :(

Nu i dagarna har det ju tyvärr blivit klart att Wonder Woman 1984 inte kommer att gå upp på bio i Sverige, utan att SF Studios slopar biopremiären helt och hållet. Enligt uppgift kommer filmen längre fram istället att släppas på HBO Nordic; oklart exakt när. Väldigt tråkigt, då det är en sådan film som jag tror skulle vinna på att ses på en stor bioduk... :( Men nu när premiären fått skjutas upp två gånger, och det fortfarande är oklart när 8-personersgränsen höjs och de flesta biografer öppnar, så hade de kanske inte så mycket till val...

Förra veckan gick däremot Roald Dahls Häxorna upp på bio på de orter där det fortfarande finns öppna biografer, men i tystnad med ytterst lite marknadsföring - eller jag har i alla fall inte lyckats se en enda TV-reklam för filmen. Detta trots att situationen inte är det minsta annorlunda än när den planerade premiären i början av december tvingades skjutas upp på grund av 8-personersgränsen. Men det var kanske för ont om tid för att det skulle gå att skjuta upp premiären igen, då SF Studios sedan i december hade planerat för en premiär den 12 februari, så att det kanske blev ett nödvändigt ont att låta filmen gå upp på bio i alla fall för en minimal publik (främst på Svenska Bios biografer, och med 8 personer per föreställning). Vi får hoppas att filmen fortfarande visas på bio när Filmstadens biografer öppnar och 8-personersgränsen justeras, så att de som vill faktiskt har möjlighet att se filmen...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 februari 2021 kl. 14:39:23
Så biograferna kommer inte öppna i mars ?!! :( :( :( :( :-\ :-\ :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Osäkert, men personligen skulle jag inte räkna med det - även om jag verkligen hoppas det...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.