Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SV: Bröderna Dalton hämnd 2 dubbningarna?

Startat av Steffan Rudvall, 4 juni 2020 kl. 19:18:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag såg på den här videon

https://youtu.be/odtBmaSjJ68
Och i kommentarsfältet säger folk att de har sett en annan dubbning men den enda dubbningen jag känner till är den här som är med i klippet https://www.dubbningshemsidan.se/credits/luckyluke-brodernadaltonshamnd/

Här kan ni se samtalet i i kommentarerna




Erika

Jag har också hört lite lösa rykten om en annan dubbning... Enligt Svensk mediedatabas har filmen visats på TV1000 och TV1000 Cinema 1996-1999. Kanske man valde att beställa en ny dubbning inför dessa visningar?

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet  4 juni 2020 kl. 19:49:47
Jag har också hört lite lösa rykten om en annan dubbning... Enligt Svensk mediedatabas har filmen visats på TV1000 och TV1000 Cinema 1996-1999. Kanske man valde att beställa en ny dubbning inför dessa visningar?
Det låter troligt men i kommentarsfältet säger de ju dubbningen är gjord på 80-talet

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 juni 2020 kl. 19:51:13
Det låter troligt men i kommentarsfältet säger de ju dubbningen är gjord på 80-talet

Den biten missade jag...

Jag hittade åtminstone tre olika utgåvor i Svensk mediedatabas. En hyrfilmsutgåva (tror jag att det är) från 1983 (?) och två köpfilmsutgåvor från 1991 (?) resp. 1992 (?). Köpfilmsutgåvorna ska ha den klassiska biodubben medan utgåvan från 1983 står det ingen information om...

Filmen kanske har även visats på någon filmkanal under 80-talet, och där fått en ny dubbning?

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet  4 juni 2020 kl. 19:49:47
Enligt Svensk mediedatabas har filmen visats på TV1000 och TV1000 Cinema 1996-1999. Kanske man valde att beställa en ny dubbning inför dessa visningar?
Filmnet visade ju säsong 2 av Lucky Luke serien kan den vara dubbad i samband med de?

Henrik Karlsson

Jag frågade i kommentarsfältet om de faktiskt vet att dubbningen finns och de här fick jag till svar


Henrik Karlsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 juni 2020 kl. 20:08:17
Filmnet visade ju säsong 2 av Lucky Luke serien kan den vara dubbad i samband med de?
Personen minns tyvärr inte vilken kanal som inspelningarna kommer ifrån


gstone

Har dvd:en av Lucky Luke filmen Lucky Luke - Det stora äventyret en annan dubbning än den som Minerva Film gjod för vhs ?

Dvd:en heter röderna Dalton på rymmen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet  6 juni 2020 kl. 21:36:15
Har dvd:en av Lucky Luke filmen Lucky Luke - Det stora äventyret en annan dubbning än den som Minerva Film gjod för vhs ?

Dvd:en heter röderna Dalton på rymmen.
Ja, den har en dubbning gjord av Sun Studio men det hör inte hit här är rösterna i den dubbningen

Lucky Luke - Dan Bratt
Jolly Jumper - Stefan Frelander
Ratata - Stefan Frelander
Joe Dalton - Thomas Engelbrektson
William Dalton - Thomas Engelbrektson
Jack Dalton - Thomas Engelbrektson
Avarell Dalton - Stefan Frelander
Mor Dalton - Gizela Rasch

Övriga röster: Thomas Engelbrektson, Dan Bratt, Stefan Frelander

gstone

Citat från: Adam Larsson skrivet  6 juni 2020 kl. 21:37:46
Ja, den har en dubbning gjord av Sun Studio men det hör inte hit här är rösterna i den dubbningen

Lucky Luke - Dan Bratt
Jolly Jumper - Stefan Frelander
Ratata - Stefan Frelander
Joe Dalton - Thomas Engelbrektson
William Dalton - Thomas Engelbrektson
Jack Dalton - Thomas Engelbrektson
Avarell Dalton - Stefan Frelander
Mor Dalton - Gizela Rasch

Övriga röster: Thomas Engelbrektson, Dan Bratt, Stefan Frelander

FAN >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

#10
Det finns två dubbningar!

https://youtu.be/9W4iikqxM3I

Erika

Där ser man! :) Då är väl frågan varifrån härstammar omdubbningen? TV1000, kanske?

Jabberjaw

Svårt och tänka mig att denna omdubb inte givits ut på någon form av DVD utgåva eller VHS film. Med tanke på kanalens utformning av andra videos

https://m.youtube.com/channel/UCS0LKVFewZFPcYdXpVhhSCg

En potentiell tanke är att denna omdubbning finns på DVD i Norge eller Danmark. Har inte sökt något då jag sitter på telefonen. Men ja rösterna är välkända Media Dubb röstskådespelare från TV1000 tidiga år. Så inte omöjligt att den sändes där. Den låter inte heller särskilt gammal på ljudspåret..

Steffan Rudvall

Citat från: Jabberjaw skrivet 29 maj 2021 kl. 12:13:16
Svårt och tänka mig att denna omdubb inte givits ut på någon form av DVD utgåva eller VHS film. Med tanke på kanalens utformning av andra videos

https://m.youtube.com/channel/UCS0LKVFewZFPcYdXpVhhSCg

En potentiell tanke är att denna omdubbning finns på DVD i Norge eller Danmark. Har inte sökt något då jag sitter på telefonen. Men ja rösterna är välkända Media Dubb röstskådespelare från TV1000 tidiga år. Så inte omöjligt att den sändes där. Den låter inte heller särskilt gammal på ljudspåret..
Media Dubb eller Eurotroll verkar har gjort dubbningen antagligen det förstnämnda om den är gjord för TV 1000.

Jag tror att den borde vara inspelad på grund av att de två första minuterna inte fanns med så att personen har lagt till dessa med originaldubbningen...

Förresten är det samma kanal som lyckades ladda upp omdubbningen av Tintin i hajsjön den har väl inte heller givits ut på DVD...

Jabberjaw

#14
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 maj 2021 kl. 12:20:08
Media Dubb eller Eurotroll verkar har gjort dubbningen antagligen det förstnämnda om den är gjord för TV 1000.

Jag tror att den borde vara inspelad på grund av att de två första minuterna inte fanns med så att personen har lagt till dessa med originaldubbningen...

Förresten är det samma kanal som lyckades ladda upp omdubbningen av Tintin i hajsjön den har väl inte heller givits ut på DVD...

Hela youtube kanalen har ju 99.9% DVD rippat material. Möjligt dock att hen tagit klippet från någon gammal streamingtjänst typ Nyafilmer, eller från någon torrent sida som klippt ihop ljudet. Men tvivlar starkt på att personen bakom den där youtube kanalen sitter och rippar och muxar ihop och har sig för en Lucky Luke film när personen lagt upp flera andra Lucky Luke filmer också från DVD.

Så på någon utgåva kanske dom trots allt har denna mystiska dubbningen. Tycker det låter långsökt som sagt  ::) :P

*Edit* vad menar du förresten med lyckats lägga upp omdubbningen av Tintin i Hajsjön? Det personen lagt upp är ju orginalet från DVD. VHS kassetten innehåller omdubbningen om jag inte är helt ute och cyklar då jag har den på video hemma.