Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Folke Rydberg som Långben

Startat av Elios, 16 april 2020 kl. 04:42:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vad tycker ni om Folke Rydberg som Janne Långben av det vi kan få tag på i originaldubbningen av Pank och Fågelfri men han gjorde aldrig Långben i någon kortfilm eller så med?^^

Steffan Rudvall

#1
Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 04:42:34
Vad tycker ni om Folke Rydberg som Janne Långben av det vi kan få tag på i originaldubbningen av Pank och Fågelfri men han gjorde aldrig Långben i någon kortfilm eller så med?^^
Det var inte så vanligt att man dubbade kortfilmer på den tiden  så antagligen har han bara gjort den i Pank och Fågelfri

Det här ljudklippet är det enda som finns av Folke Rydberg som Långben vad jag vet

Edit: Alltså enda ljudklippet på dubbningshemsidan

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 april 2020 kl. 04:52:19
Det var inte så vanligt att man dubbade kortfilmer på den tiden  så antagligen har han bara gjort den i Pank och Fågelfri

Det här ljudklippet är det enda som finns av Folke Rydberg som Långben vad jag vet

Han låter lite rubbig men hoppas det finns nånting mer om honom man kan få veta om honom.  ;D

Disneyfantasten

#3
Jag tycker inte att Folke Rydberg var någon höjdare som Långben av det lilla jag hört, samma med Rune Halvarson som Musse Pigg i samma dubbning i ett annat klipp jag hört...

E.H. Brochmann är dock värst i dubbningen av vad jag hört...

Torsten Winge var dock ganska bra och jag betvivlar inte att så är fallet även med Gaby Stenberg som Harpan...

Förresten; han som sjunger i början; han det möjligtvis vara Jätten?

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 april 2020 kl. 08:18:08
Jag tycker inte att Folkr Rydberg var någon höjdare som Långben av det lilla jag hart, samma med Rune Halvarson som Musse Pigg i samma dubbning i ett annat klipp jag hört...

E.H. Brochmann är dock värst i dubbningen av vad jag hört...

Torsten Winge var dock ganska bra och jag betvivlar inte att så är fallet även med Gaby Stenberg som Harpan...

Förresten; han som sjunger i början; han det möjligtvis vara Jätten?

Nej, det är Långben som sjunger. Jätten sjunger en helt annan sång. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Jag undrar hur och varför man behållt Torsten Winge i omdubbningen?

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 april 2020 kl. 09:10:16
Jag undrar hur och varför man behållt Torsten Winge i omdubbningen?

Tycker det är väldigt bra men dem ansåg väl att det var ett måste kanske. Ingen annan passade eller kanske kunna dubba honom just då.  ::)

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 09:33:35
Tycker det är väldigt bra men dem ansåg väl att det var ett måste kanske. Ingen annan passade eller kanske kunna dubba honom just då.  ::)
Jan Modin är den officiella rösten till Benjamin Syrsa så det är konstigt att inte han dubbade Benjamin här också.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 april 2020 kl. 09:10:16
Jag undrar hur och varför man behållt Torsten Winge i omdubbningen?

Tydligen har man bara behållt Torsten Winge i halva filmen. I ramberättelsen till Musse och Bönstjälken är det tydligen Stefan Berglund som spelar Benjamin Syrsa.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

#9
Så här ser VHS:erna med originaldubbning ut

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 april 2020 kl. 15:19:18
Så här ser VHS:erna med originaldubbning ut

Ja men då finns ju originaldubbningen på Vhs som sagt.  :D ;D

Elios

Hoppas den kanske dyker upp på Tradera eller något sånt liknande fast det kanske tar ett tag.  :-*

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 21:10:44
Hoppas den kanske dyker upp på Tradera eller något sånt liknande fast det kanske tar ett tag.  :-*

Ja, det skulle jag tro, jag räknar inte med att hitta utgåvorna av Pank och Fågelfri med hela originaldubbningen, Saludos Amigos & Tre Caballeros med de svenska dubbningarna, Nalle Puh kortfilmerna eller Pinocchio med originaldubbningen, men ibland kan man ju ha tur som en tokig...

Annars satsar jag i första hand på utgåvor utgivna av Egmont och Buena Vista...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 april 2020 kl. 21:14:33
Ja, det skulle jag tro, jag räknar inte med att hitta utgåvorna av Pank och Fågelfri med hela originaldubbningen, Saludos Amigos & Tre Caballeros med de svenska dubbningarna, Nalle Puh kortfilmerna eller Pinocchio med originaldubbningen, men ibland kan man ju ha tur som en tokig...

Annars satsar jag i första hand på utgåvor utgivna av Egmont och Buena Vista...

Man får hålla koll.  8)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 21:16:48
Man får hålla koll.  8)

Exakt, så länge man har bra koll på omslagets exakta bild så ordnar sig resten!  ;)