Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Experten skrivet 11 juli 2012 kl. 09:10:14
jag kände mig illamående av Albaniens bidrag i år :-[
Hur >:( kunde den skrikiga låten hamna på 5:e plats i finalen >:( >:(
Ja den låten va fruktansvärd

E

I år sjungs Finland återigen av hårdrock. Förövrigt en skitgrym låt 8)

clara liljeberg

förra året var det dubbade röster med några som vi kände igen som anders öjebo och mimmi sanden.

Lilla My

Citat från: clara liljeberg skrivet  8 maj 2021 kl. 23:36:13
förra året var det dubbade röster med några som vi kände igen som anders öjebo och mimmi sanden.

Vänta va

Simon Axelsson

Citat från: Lilla My skrivet  9 maj 2021 kl. 13:12:12
Vänta va

Jag skulle gissa att hon syftar på filmen Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga där bland andra Anders Öjebo och Mimmi Sandén medverkar i den svenska dubbningen.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Scoobydoofan1

Brukade inte eurovision ha en live orchestra förut? Varför slutade dom använda det?

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 maj 2021 kl. 17:53:20
Brukade inte eurovision ha en live orchestra förut? Varför slutade dom använda det?

Den tog bort -98, dels för att det blev dyrt och dels för att många låtar använde andra sounds i vilket fall. Har jag för mig.

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet 16 maj 2021 kl. 20:07:20
Den tog bort -98, dels för att det blev dyrt och dels för att många låtar använde andra sounds i vilket fall. Har jag för mig.
Synd att den biten blev borttagen.

Daniel Hofverberg

Ärligt talat tror jag att det hade blivit ohållbart med levande orkestrar, då det nuförtiden skulle krävas en väldigt stor orkester och många olika instrument för att täcka in alla länders önskemål. Det hade blivit en logistisk mardröm att få till, då man ju i så fall hade behövt utgå ifrån minsta gemensamma nämnare och ordna fram alla instrument som minst ett land vill ha med. Nu när det är 39 länder som deltar, och det kan röra sig om vilken musik som helst och vilka instrument som helst i världen för varenda låt, så skulle det bli oerhört mycket arbete för att hitta fram någon i värdlandet som kan spela varje instrument som något land ber om; även om det bara är ett enda land som faktiskt ska ha med det instrumentet. Plus då arbetet för alla orkestermedlemmar att få fram noter och lära sig att spela musiken för alla bidragen.

På 1990-talet och bakåt var det nog inte lika stort spann med vilka slags låtar som medverkade, så att det inte var riktigt lika mycket arbete som i dagens läge - kort sagt mindre risk att det behövs udda instrument som inte är så lätta att hitta musiker för. Plus då att det inte medverkade lika många länder som idag.

Kompromissen i Eurovision Song Contest blev att börja med förinspelad musik som respektive land tillhandahåller, men istället kräva att alla som sjunger i en låt är på scenen och sjunger live (även om de inte nödvändigtvis är synliga) - även körsångare, som i svenska Melodifestivalen som regel är förbandade. Därav att det i Eurovision Song Contest vanligtvis medverkar körsångare och bakgrundssångare som gömmer sig bakom något skynke eller dekor, för att stå på scen utan att faktiskt synas; medan liknande personer i svenska Melodifestivalen vanligtvis är inspelade i studio i förväg.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2021 kl. 01:45:00
Ärligt talat tror jag att det hade blivit ohållbart med levande orkestrar, då det nuförtiden skulle krävas en väldigt stor orkester och många olika instrument för att täcka in alla länders önskemål. Det hade blivit en logistisk mardröm att få till, då man ju i så fall hade behövt utgå ifrån minsta gemensamma nämnare och ordna fram alla instrument som minst ett land vill ha med. Nu när det är 39 länder som deltar, och det kan röra sig om vilken musik som helst och vilka instrument som helst i världen för varenda låt, så skulle det bli oerhört mycket arbete för att hitta fram någon i värdlandet som kan spela varje instrument som något land ber om; även om det bara är ett enda land som faktiskt ska ha med det instrumentet. Plus då arbetet för alla orkestermedlemmar att få fram noter och lära sig att spela musiken för alla bidragen.

På 1990-talet och bakåt var det nog inte lika stort spann med vilka slags låtar som medverkade, så att det inte var riktigt lika mycket arbete som i dagens läge - kort sagt mindre risk att det behövs udda instrument som inte är så lätta att hitta musiker för. Plus då att det inte medverkade lika många länder som idag.

Kompromissen i Eurovision Song Contest blev att börja med förinspelad musik som respektive land tillhandahåller, men istället kräva att alla som sjunger i en låt är på scenen och sjunger live (även om de inte nödvändigtvis är synliga) - även körsångare, som i svenska Melodifestivalen som regel är förbandade. Därav att det i Eurovision Song Contest vanligtvis medverkar körsångare och bakgrundssångare som gömmer sig bakom något skynke eller dekor, för att stå på scen utan att faktiskt synas; medan liknande personer i svenska Melodifestivalen vanligtvis är inspelade i studio i förväg.
Du har rätt om att det skulle bli en mardröm att organisera allting med en orchestra.

E

I år kommer Danmarks representanter att sjunga på danska vilket är första gången dom gör det sen 1997. Lite surt att dom inte skickar Ben & Tan med en ny låt men Fyr & Flamme är också bra

Scoobydoofan1

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 18 maj 2021 kl. 20:25:46
I år kommer Danmarks representanter att sjunga på danska vilket är första gången dom gör det sen 1997. Lite surt att dom inte skickar Ben & Tan med en ny låt men Fyr & Flamme är också bra
Intressant med tanken på att dom europeiska länderna bara sjunger i engelska för det mesta. Skulle kanske väcka mer liv för tävlingen om länderna började sjunga sångerna i deras egna språk.

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 21:30:34
Intressant med tanken på att dom europeiska länderna bara sjunger i engelska för det mesta. Skulle kanske väcka mer liv för tävlingen om länderna började sjunga sångerna i deras egna språk.
Ja men när dom låtarna int har nån chans så...

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet 18 maj 2021 kl. 21:37:07
Ja men när dom låtarna int har nån chans så...
Den biten är synd för dom nationelle språken låter inte så illa på tv skärmen, hittills så är det bara ett få tal länder so sjunger i deras egna respektive språk, Portugal vann ju tävligen 2017 och sången var ju i portugisiska.

Daniel Hofverberg

I kvällens första semifinal tyckte jag bäst om Malta, men Irland och Belgien var heller inte så långt efter. Jag tyckte också att Israel och Norge var ganska bra.

Jag är glad över att Sverige gick vidare till final, vilket jag ärligt talat var lite tveksam till. Det hördes ju tyvärr att Tusse har problem med rösten, och rösten lät mer ansträngd än i svenska Melodifestivalen - men efter kvällstidningarnas skriverier om Tusses röstproblem, så hade jag faktiskt väntat mig att det skulle vara ännu värre, så det här lät ändå ganska bra.

Jag tycker det var orättvist att Irland inte gick vidare till finalen, som hade en låt betydligt bättre än flera av de som gick vidare (bl.a. Azerbajdzjan som jag inte var så jättebegeistrad i). Förutom det är jag trots allt hyfsat nöjd med resultatet ikväll. :)