Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2021 kl. 18:41:43
Goda nyheter!  :D

Jag kommer att ta spruta redan nu på torsdag morgon, 08:30!  :D
Det var väldigt tidigt, måste jag säga; med tanke på att de flesta regioner är på fas 2 och främst vaccinerar 70+ (om ens det) än så länge.

Får jag fråga vilken fas du räknas till?

För mig kommer det nog dröja länge än - jag tror inte att jag tillhör någon av riskgrupperna som hör till fas 3, och om inte så lär man ju få vänta tills tidigast i juni... :(

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 april 2021 kl. 21:04:33
Det var väldigt tidigt, måste jag säga; med tanke på att de flesta regioner är på fas 2 och främst vaccinerar 70+ (om ens det) än så länge.

Får jag fråga vilken fas du räknas till?

För mig kommer det nog dröja länge än - jag tror inte att jag tillhör någon av riskgrupperna som hör till fas 3, och om inte så lär man ju få vänta tills tidigast i juni... :(

Jag är en av de som bor på ett boende!  :)

Förresten så vill jag säga att mamma, mormor och morfar har fått sprutor!  :) (mormor fyller 78 nu i augusti och morfar fyller 77 nu i maj så båda tillhör riskgruppen, mamma däremot fyller 56 i augusti)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2021 kl. 21:17:07
Jag är en av de som bor på ett boende!  :)

Förresten så vill jag säga att mamma, mormor och morfar har fått sprutor!  :) (mormor fyller 78 nu i augusti och morfar fyller 77 nu i maj så båda tillhör riskgruppen, mamma däremot fyller 56 i augusti)

Du tillhör nog LSS   :D

Som jag ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  6 april 2021 kl. 23:35:49
LSS?
LSS betyder Lagen om stöd och service helt enkelt hem där folk med funktionsnedsättning kan få stöd och service!

Scoobydoofan1

Så vad mer händer med vaccination processen i Sverige? Hur mycket har regeringen uppskjutit saker med mängden av befolkningen som blir vaccinerad? Hur många är vaccinerad av Sveriges befolkning procent vis?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 april 2021 kl. 23:41:44
LSS betyder Lagen om stöd och service helt enkelt hem där folk med funktionsnedsättning kan få stöd och service!

Och jag är autist!

Disneyfantasten

Jag vaccinerades imorse! Nästa vaccinering kommer jag att få 2021-05-20!  :)

Daniel Hofverberg

Trevligt! Vilket vaccin fick du (d.v.s. från vilken tillverkare)?

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 april 2021 kl. 12:53:32
Så vad mer händer med vaccination processen i Sverige? Hur mycket har regeringen uppskjutit saker med mängden av befolkningen som blir vaccinerad? Hur många är vaccinerad av Sveriges befolkning procent vis?
I dagsläget har 15,5% av Sveriges vuxna befolkning (18 år och uppåt) fått minst en dos, vilket innebär 1274352 personer. 6,6% har fått båda doserna.

Tyvärr går det ju långsamt i hela EU, då vi inte har fått in ens i närheten av så mycket vaccin som utlovats - dels på grund av problem med fabrikerna, och dels på grund av att Storbritannien och USA har utfärdat exportförbud av vaccin så att det bara är vaccindoser som tillverkas inom EU som faktiskt kan användas inom EU... :(

Men det här har ju inget med regeringen att göra, och inget som Sverige kan påverka, i och med att hela EU är med i gemensam upphandling av vaccin så att alla EU-länder (plus Norge och Island, som köper vaccin via svenska staten) får lika mycket vaccin varje vecka procentuellt utifrån folkmängden. EU-kommissionen gör säkert vad de kan för att sätta press på tillverkarna att leverera det de utlovat, men Sverige har ingen makt i det.

Det borde alltså vara ungefär lika många procentuellt som vaccinerats i alla EU-länder, men möjligen kan det ta aningen längre tid administrativt i Sverige jämfört med vissa andra länder, i och med vårt upplägg med 21 olika självstyrande regioner som själva ansvarar för vaccination av sin befolkning - så att exempelvis Region Västerbotten och Region Stockholm hanterar vaccination på olika sätt med olika bokningssystem o.s.v.

Därigenom är det ett fåtal regioner som kräver BankID för vissa bokningar av vaccination, vilket förstås är ett problem då långt ifrån alla äldre personer har BankID...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2021 kl. 11:13:57
Trevligt! Vilket vaccin fick du (d.v.s. från vilken tillverkare)?

Har faktiskt ingen koll på det, de nämnde vilket det var imorse, men jag har tyvärr glömt det...

TonyTonka

Och idag har jag fått första vaccindosen.   :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Scoobydoofan1

Citat från: TonyTonka skrivet 28 april 2021 kl. 21:38:18
Och idag har jag fått första vaccindosen.   :D
Vilket vaccin? Hur känner du dig? Några biverkningar? Frågar bara för hittills så har vaccination processen varit långsam osv.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2021 kl. 10:54:23
Jag vaccinerades imorse! Nästa vaccinering kommer jag att få 2021-05-20!  :)

Igår fick jag veta att det kommer att bli tidigare, nämligen 2021-05-17!

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 april 2021 kl. 21:39:44
Igår fick jag veta att det kommer att bli tidigare, nämligen 2021-05-17!
Schyst att höra. Vilket vaccin?

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D