Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tinkas juläventyr & Tinka och kungaspelet (Tinkas juleeventyr/Tinka og kongespillet)

Startat av Daniel Hofverberg, 30 november 2019 kl. 08:27:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika


Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 22 april 2021 kl. 10:55:00
Det här var intressant.

TV 2 bryder med årelang tradition: 'Der har aldrig været en aftale mellem TV 2 og DR'

Trodde faktiskt att det fanns (eller åtminstone ett slags) avtal mellan kanalerna...
Och så motbevisades det antagandet. Har aldrig varit så engagerad i det hela men kan hålla med att det hadde varit rimligt att någon form av avtal funnits därimellan.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 22 april 2021 kl. 10:55:00
Det här var intressant.

TV 2 bryder med årelang tradition: 'Der har aldrig været en aftale mellem TV 2 og DR'

Trodde faktiskt att det fanns (eller åtminstone ett slags) avtal mellan kanalerna...
Mycket intressant och märkligt, jag trodde faktiskt också att det fanns åtminstone någon slags muntlig överenskommelse mellan DR och TV2, då det känts som för stor tillfällighet att de just haft nya julkalendrar vartannat år sedan 2003...

Frågan är ju nu om DR anpassar sig utifrån TV2s beslut, eller om vi nu hamnar i ofas så att det blir två nya danska julkalendrar nästa år och inte en enda 2023...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2021 kl. 21:23:00Mycket intressant och märkligt, jag trodde faktiskt också att det fanns åtminstone någon slags muntlig överenskommelse mellan DR och TV2, då det känts som för stor tillfällighet att de just haft nya julkalendrar vartannat år sedan 2003...

Frågan är ju nu om DR anpassar sig utifrån TV2s beslut, eller om vi nu hamnar i ofas så att det blir två nya danska julkalendrar nästa år och inte en enda 2023...?

DR får vi se hur de kommer göra, men TV2 verkar producera en ny (!) julkalender nästa år med.

CitatBørnecasting til årets Julekalender på TV2 (hele landet)

(''')

Optagelserne til Årets Julekalender er i København i perioden fra midt januar til slut maj 2023.

Castingen af skuespillerne starter altid længe før optagelserne, statister findes først når vi nærmer os optagelserne i januar.
Lige nu er fokus at finde de børneskuespillere der skal spille rollerne i TV2s julekalender 2023. Julekalenderen produceres af COSMO Film for TV2

För att hålla mig till ämnet, en trailer (eller snarare en slags teaser) till Tinka og sjælens spejl har släppts. Kan ses både här (hemsidan innehåller spoilers) och

här. Imorgon släpps även ledmotivet, ett smakprov hittar man

här

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 november 2022 kl. 12:38:51DR får vi se hur de kommer göra, men TV2 verkar producera en ny (!) julkalender nästa år med.
Wow, det verkar ju överdrivet ambitiöst av danska TV2 att producera nya julkalendrar tre år på raken; med tanke på att de danska julkalendrarna med all säkerhet har en mångdubbelt högre budget än svenska julkalendrar.

Jag tycker dock det är ganska mycket begärt att (enligt rollbesättningsförfrågan) begära att 9-åringar ska vara både "karismatiska, roliga och charmiga"... ;)


Tinka og sjælens spejl verkar ju helt klart väldigt intressant, men tyvärr är det ju inte helt oproblematiskt att få tag i TV2 Danmark i Sverige - och deras Play-tjänst verkar inte gå att abonnera på från Sverige... :(

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2022 kl. 21:16:33Tinka og sjælens spejl verkar ju helt klart väldigt intressant, men tyvärr är det ju inte helt oproblematiskt att få tag i TV2 Danmark i Sverige
Problematiskt? Det är ju för att du bor i Västerbotten. För visst ligger väl Skellefteå i Västerbotten eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  3 november 2022 kl. 21:43:55Problematiskt? Det är ju för att du bor i Västerbotten. För visst ligger väl Skellefteå i Västerbotten eller?
Ja, Skellefteå ligger i Västerbotten - men det är nog inte nämnvärt enklare att kunna se TV2 Danmark var man än befinner sig i landet. Det finns ett fåtal svenska TV-leverantörer som erbjuder kanalen för en extra slant, men långt ifrån alla; och den ingår ju aldrig i basutbudet. Hos Boxer finns den exempelvis inte alls, oavsett var du bor.

Och TV2 Play är ju tyvärr en betaltjänst, som såvitt jag vet bara går att abonnera på om man har danskt betalkort.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2022 kl. 22:45:12Ja, Skellefteå ligger i Västerbotten - men det är nog inte nämnvärt enklare att kunna se TV2 Danmark var man än befinner sig i landet. Det finns ett fåtal svenska TV-leverantörer som erbjuder kanalen för en extra slant, men långt ifrån alla; och den ingår ju aldrig i basutbudet. Hos Boxer finns den exempelvis inte alls, oavsett var du bor.

Och TV2 Play är ju tyvärr en betaltjänst, som såvitt jag vet bara går att abonnera på om man har danskt betalkort.
Nu tittar inte jag på vanlig TV men här i min lägenhet finns det ett vägguttag och stoppar man in en antennkabel där så kan man få in både DR och TV2.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  3 november 2022 kl. 22:49:33Nu tittar inte jag på vanlig TV men här i min lägenhet finns det ett vägguttag och stoppar man in en antennkabel där så kan man få in både DR och TV2.
Vilken TV-leverantör har du? För jag har i alla fall inte hört talats om någon som haft DR och TV2 i grundutbudet utan att behöva betala extra för det.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2022 kl. 23:03:22Vilken TV-leverantör har du? För jag har i alla fall inte hört talats om någon som haft DR och TV2 i grundutbudet utan att behöva betala extra för det.
Jag använder inte tv:n för att se på kanaler så jag vet inget om det jag har inget tvkanals-paket eller något sånt som jag skaffat heller de bara kommer om man stoppar in antennkabel i ett uttag i väggen.

Steffan Rudvall

Citat från: Marcusen skrivet  3 november 2022 kl. 23:10:42Jag använder inte tv:n för att se på kanaler så jag vet inget om det jag har inget tvkanals-paket eller något sånt som jag skaffat heller de bara kommer om man stoppar in antennkabel i ett uttag i väggen.
Är det analoga tv-kanaler du får in?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2022 kl. 23:03:22Vilken TV-leverantör har du? För jag har i alla fall inte hört talats om någon som haft DR och TV2 i grundutbudet utan att behöva betala extra för det.
Jo, här i sydligaste Sverige är det faktiskt vanligt att både DR1 och TV2 Danmark ingår i basutbudet, men som regel bara i SD-upplösning, och hos vissa operatörer bara analogt. Själv betalar jag dock 19 kronor extra i månaden till Telenor för att få TV2 digitalt och i HD-upplösning (720p).

Anders M Olsson

Outrot (d.v.s. den signaturmelodi som spelas under sluttexterna) i Tinka og sjælens spejl.
Malte August - Den Måneløse Nat:

https://youtu.be/4zgGyoMfG44

Introt (under förtexterna) är samma som i de två tidigare serierna.

Mathilda Gustafsson

I vinjetten till Tinkas juläventyr står det att en karaktär heter farmor, är det ens ett ord på danska? Heter det inte bestemor?

Sabelöga

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 november 2022 kl. 23:37:26I vinjetten till Tinkas juläventyr står det att en karaktär heter farmor, är det ens ett ord på danska? Heter det inte bestemor?
Jag vet att man kan använda båda orden. På norska också. Inge aning hur dom förhåller sej till varandra men jag tror att bestemor/-far är vanligare även om farmor/farfar osv. förekommer.
Houba !