Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

DVD Spelare?

Startat av Scoobydoofan1, 23 april 2023 kl. 12:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 11:33:16Har ju antenn på vinden. Så...

Har nu kollat hur kablarna är inkopplade och DVD-spelaren är kopplad till antennen på vinden och TV:en kopplad till spelaren, så det förklarar saken. Fattar inte varför jag inte sett det innan.
Varför har ni inte kopplat från antennen till TV:n direkt?

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 mars 2024 kl. 11:34:56Varför har ni inte kopplat från antennen till TV:n direkt?
Ingen anning, kanske för få uttag till TV:en då det används till annat. Men har ingen annan bättre förklaring.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 mars 2024 kl. 11:30:53Visst kan man kalla det för det, men det mest vedertagna är nog att det man kopplar till/installerar i datorn kallas för antingen DVD-läsare eller DVD-brännare, beroende på om den har skrivmöjligheter eller bara läsmöjligheter.
(Eller motsvarande Blu-Ray-läsare respektive Blu-Ray-brännare, för Blu-Ray)
Har sökt på både läsare och brännare men får bara resultat på spelare som inte är inbyggda i datorn. Men det är kanske bara för det är vanliga nu för tiden.

En film man spelar från DVD kan man ju kolla på alltså läsmöjlighet och kopiera som mkv-filer alltså skrivmöjligheter. Så är det inte möjligt att det både finns läs- och skriv-möjligheter på en skiva?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 11:40:43En film man spelar från DVD kan man ju kolla på alltså läsmöjlighet och kopiera som mkv-filer alltså skrivmöjligheter. Så är det inte möjligt att det både finns läs- och skriv-möjligheter på en skiva?
Med skrivmöjligheter menas alltså möjligheten att bränna ut på en skiva; alltså skriva till den - inte att kopiera till hårddisken, för då är det ju inga skrivmöjligheter på själva DVD-enheten. D.v.s. att bränna en tom skiva, eller att använda RW-skivor som man kan skriva till många gånger.


Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 mars 2024 kl. 11:34:56Varför har ni inte kopplat från antennen till TV:n direkt?
Om bilden som @Jonas9881 länkade till stämmer är det inte bara en spelare, utan en Blu-ray recorder med hårddisk, d.v.s. en apparat som även kan spela in. Då är det normala att man kopplar antennen först till recordern och därifrån till TVn. Annars skulle man inte kunna spela in program som kommer genom antennen.

Det är precis som med en gammaldags VHS-spelare. Den har två antennkontakter, en in och en ut.

En "ren" DVD- eller Blu-rayspelare utan inspelningsmöjlighet har inga antennkontakter.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 mars 2024 kl. 14:39:45Om bilden som @Jonas9881 länkade till stämmer är det inte bara en spelare, utan en Blu-ray recorder med hårddisk, d.v.s. en apparat som även kan spela in. Då är det normala att man kopplar antennen först till recordern och därifrån till TVn. Annars skulle man inte kunna spela in program som kommer genom antennen.

Det är precis som med en gammaldags VHS-spelare. Den har två antennkontakter, en in och en ut.

En "ren" DVD- eller Blu-rayspelare utan inspelningsmöjlighet har inga antennkontakter.
Precis, den kan spela in material som går på TV:en. Och har runt 700GB lagring, som är ganska mycket då den är över 10 år gammal.

Trodde att man kunde spela in material från TV:en med alla spelare, men tydligen har jag en som funkar likadant som en VHS-spelare. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 mars 2024 kl. 14:39:45Om bilden som @Jonas9881 länkade till stämmer är det inte bara en spelare, utan en Blu-ray recorder med hårddisk, d.v.s. en apparat som även kan spela in. Då är det normala att man kopplar antennen först till recordern och därifrån till TVn. Annars skulle man inte kunna spela in program som kommer genom antennen.

Det är precis som med en gammaldags VHS-spelare. Den har två antennkontakter, en in och en ut.

En "ren" DVD- eller Blu-rayspelare utan inspelningsmöjlighet har inga antennkontakter.
Utan att ha följt hela den här diskussionen så brukar det oftast krävas någon typ av digital-tv-box idag (och många har av dem kommer med inspelningsfunktion).

Den jag köpte i somras spelar in okrypterat. Jag har inte provat att bränna en DVD från en digital-tv inspelning ännu, men i programmet DVDStyler kan man kopiera strömmar vilket borde göra det enkelt.


Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2024 kl. 16:18:29Nej, det han säger är att han vill ha en vanlig dvd-spelare som man kan ta bort sladden på vilket är helt oförståeligt.

Jag förstår liksom inte vad det är du själv menar heller sen när finns det dvd-spelare som tar ström från tv-apparaten?
Det är den delen med sladden, hur är det oförståeligt? Frågade bara över den delen med tanken på att en likande spelare söks efter.

Scoobydoofan1

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 09:09:52Har nu kollat och är 100% att det går att ta bort alla kablar från DVD-spelaren. Det är en LG och liknar denna fast kan inte se siffrorna på min och finns ingen färg på LG-symbolen.
https://www.lg.com/se/video/lg-HR935N

Själv trodde jag att det gick att kolla på TV utan dvd-spelare men testade att dra ut en sladd och då försvann bilden, så jag har alltså använt TV:en hur länge som helst utan att rekflektera över att en DVD-spelare behövs för att titta på TV. ;D
Det är troligen en äldre model som frågan handlar om.

Jonas9881

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 mars 2024 kl. 03:42:25Det är troligen en äldre model som frågan handlar om.
Precis jag har en äldre spelare från 2012, och finns väl begagnade men då du möjligtvis inte bheöver ha en spelare som ska spela in från TV utan bara spela upp skivor, så passar nog inte den för dig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Scoobydoofan1

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 mars 2024 kl. 08:44:18Precis jag har en äldre spelare från 2012, och finns väl begagnade men då du möjligtvis inte bheöver ha en spelare som ska spela in från TV utan bara spela upp skivor, så passar nog inte den för dig.
Det stämmer, ska försöka få information om vilken DVD/Blu-Ray spelare det är.

Tintin

Uppdatering.

Provade att bränna ut en digital-tv inspelning på en DVD-skiva ikväll och det gick bra. Kunde kopiera både bild och ljudström i DVDstyler. Formaten som digital-tv-boxen spelar in i är kompatibla med DVD-standarden så det var relativt enkelt (förutom att klippa till start och slut på den sammansatta videofilen, vilket tog några försök).

Jag använder digital-tv-boxen för att kunna spela in längre TV-serier och filmer. Inte för att spara, men för att kunna se i efterhand och enkelt spola förbi reklamen. Eftersom jag upptäckte att inspelningarna inte är krypterade så tyckte jag att det kunde vara kul att vid tillfälle att bränna en skiva.

Med tanke på att det kan förekomma digitala störningar så bör man helst använda en hårddisk med egen strömförsörjning. Då minimerar man risken. För mig som normalt sett inte sparar inspelningarna duger ett USB-minne med snabb skrivhastighet gott.