Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Aladdin (2019, Live Action)

Startat av Erik Friman, 16 maj 2019 kl. 19:23:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: moviefan skrivet  1 augusti 2019 kl. 19:35:19
https://www.discshop.se/filmer/dvd/aladdin/P163677

DVD utgåvan, som har hyffsat fint omslag.  ;)

Gillar bioaffischen bättre, men omslaget får väl duga. Will Smith får all cred   XD
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios


Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

moviefan

Citat från: Simon Axelsson skrivet  2 augusti 2019 kl. 02:40:11
23 September om jag inte minns fel

DEn kan inte ha gått på bio särskilt länge, om den släpps redan i September.  ???

Simon Axelsson

Citat från: moviefan skrivet  2 augusti 2019 kl. 16:27:51
DEn kan inte ha gått på bio särskilt länge, om den släpps redan i September.  ???

Det brukar vara så, filmerna släpps på DVD oftast 4 månader efter den har gått upp på bio, Avengers: Endgame t.ex gick ju upp på bio i slutet av April och den kommer på DVD den nionde September, ungefär 4 månader efter biosläppet. Det kanske gick ungefär ett halvår från att en film gick upp på bio till att den släpptes på DVD tidigare, men inte nu längre.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet  2 augusti 2019 kl. 18:43:31
Det brukar vara så, filmerna släpps på DVD oftast 4 månader efter den har gått upp på bio, Avengers: Endgame t.ex gick ju upp på bio i slutet av April och den kommer på DVD den nionde September, ungefär 4 månader efter biosläppet. Det kanske gick ungefär ett halvår från att en film gick upp på bio till att den släpptes på DVD tidigare, men inte nu längre.

I den här tråden står det mer om det:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=6848.msg43613#msg43613

moviefan

Vad tycker ni om den svenska dubbningen, och låtarna ?  Jag gillar Jasmins sång Speechless väldigt mycket. Den har en stark text, och i den nya Aladdin är Jasmine på ett annat sätt än i den tecknade.

Simon Axelsson

Citat från: moviefan skrivet  3 augusti 2019 kl. 09:56:42
Vad tycker ni om den svenska dubbningen, och låtarna ?  Jag gillar Jasmins sång Speechless väldigt mycket. Den har en stark text, och i den nya Aladdin är Jasmine på ett annat sätt än i den tecknade.

Jag gillar filmen starkt, även låtarna, men inte på svenska. Jag försökte lyssna på flera utav dem på svenska, t.ex En Vän som Jag, men Karl Dyall lät inte alls bra som anden, han lät som Björn Bengtsson och jag vill inte höra Will Smith dubbas så. (Vem det nu är som dubbar Will Smith i trailern till Spies In Disguise låter otroligt mycket bättre) Jag har dock inte sett filmen på svenska och planerar inte att göra det heller, däremot låter nya Lejonkungen rätt så bra på svenska, men jag kommer vänta med att se den på svenska tills jag har den på Blu-Ray.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Jag är inte riktigt nöjd med rollen listan. Jag tycker Dalia borde spelats av Annica Edstam istället.

Och Figge Norling borde varit Jago. men det var ändå en väldigt liten roll.

Och till sist tycket Prins Andres borde spelats på svenska av Sebastian Karlsson istället
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 september 2019 kl. 15:46:41
Jag är inte riktigt nöjd med rollen listan. Jag tycker Dalia borde spelats av Annica Edstam istället.

Och Figge Norling borde varit Jago. men det var ändå en väldigt liten roll.

Och till sist tycket Prins Andres borde spelats på svenska av Sebastian Karlsson istället

Har Prins Anders samma röst i original som Kristoffer, hade jag ingen aning om...

Har Annica Edstam spelat någon som hade Dalias originalröst på engelska?

Jag antar att du tog Figge Norling då Alan Tudyk (som gjorde Jago i original) var Duke Weaselton i Zootropolis?

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 augusti 2019 kl. 10:32:47
Karl Dyall lät inte alls bra som anden

Där håller jag till 100% med dig, även om det egentligen inte alls är något fel på honom som skådespelare...

Men å andra sidan gillar jag inte heller Will Smith i rollen, vilket säkert också kan göra en del... (det är onekligen svårt att fylla Robin Williams och Dan Ekborgs skor)

Jag tycker däremot att Sam Molavi, Marsha Songcome och Benke Skogholt var ganska bra som Aladdin, Jasmine och Mirakelgrottan...

Jag har ännu inte hört Gunnar Ernblad som Sultanen, Jens Hultén som Jafar eller Jagos röst... (det verkar inte finnas några klipp med dem på YouTube ännu)

Finns det klipp med Dalias röst?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 september 2019 kl. 19:59:09
Har Prins Anders samma röst i original som Kristoffer, hade jag ingen aning om...

Har Annica Edstam spelat någon som hade Dalias originalröst på engelska?

Jag antar att du tog Figge Norling då Alan Tudyk (som gjorde Jago i original) var Duke Weaselton i Zootropolis?

Ja. Hon dubbade Nasim Pedrad spm spelade  Dalia: i en animerad film från 2012.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Att byta ut Anneli Heed mot  Annica Edstam. Är nog den ända ändring jag skulle göra till dubbning och kankse byta Jago till Figge Norling. Men Jag har säkert max 10 repliker i filmen så det spelare inte lika stor roll annars är jag nöjd med rollistan.

Vist inte att Sam Molavi

1 fordrande dubbade

2 var en bra sångare

både sakerna var överskrivningar för mig !

Förresten jag hittade lite info om han som faktiskt gör Jago's röst i filmen. Trodde han var för okänd för att skulle finnas fakta om honom online.


Det gjord mig jätte glad !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Undrar lite om detta var första filmen som Guy Ritchie regisserade som fick en svensk dubb!? ???

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet  2 januari 2020 kl. 16:48:42
Undrar lite om detta var första filmen som Guy Ritchie regisserade som fick en svensk dubb!? ???

Med tanke på hans tidigare filmer är detta hans första film med svensk dubb
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats