Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hacke Hackspett

Startat av ddubbning, 11 maj 2006 kl. 19:26:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 10 maj 2010 kl. 21:02:18
Har hacke någonsin visats på Kanal 5, TV3, TV4 eller Cartoon Netwoork? vilken dubbning användes då om ja?
Hacke Hackspett visades på TV3 under början av 1990-talet. Den dubbningen var gjord av Lasse Svensson/Media Dubb, och bl.a. Irene Lindh, Per Sandborgh och Gunnar Ernblad medverkade. Den dubben har såvitt jag vet inte släppts på VHS eller DVD, eller använts i något annat sammanhang.

Kanal 5 och TV4 har definitivt inte visat Hacke Hackspett. Cartoon Network borde inte ha visat den eftersom serien kommer från "fel" bolag (Universal, medan Cartoon Network ägs av Time Warner), men jag är inte 100% säker.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2010 kl. 22:41:21

Kanal 5 och TV4 har definitivt inte visat Hacke Hackspett. Cartoon Network borde inte ha visat den eftersom serien kommer från "fel" bolag (Universal, medan Cartoon Network ägs av Time Warner), men jag är inte 100% säker.


Kanal 5 visade tv-serien från 1999 för några år sedan, men bara i textad originalversion.

Daniel Hofverberg

Det hade jag totalt glömt bort, men nu när du säger det så minns jag också det. Men det var som du säger den nyproducerade serien The New Woody Woodpecker Show, och inte "klassiska" Hacke Hackspett. Dessutom var den som sagt odubbad.

ddubbning

#18
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2010 kl. 22:41:21
Hacke Hackspett visades på TV3 under början av 1990-talet. Den dubbningen var gjord av Lasse Svensson/Media Dubb, och bl.a. Irene Lindh, Per Sandborgh och Gunnar Ernblad medverkade. Den dubben har såvitt jag vet inte släppts på VHS eller DVD, eller använts i något annat sammanhang.



Men eftersom Hacke på min VHS kanske kan vara Irene Lindh, vilket vi ju varit inne på tidigare i denna tråd, så kanske det är den dubben som används där ? Som jag tidigare nämnt i denna tråd anger ju SLBA att den utgavs 1993 så det stämmer ju med tiden för tv-visningen.

Erika


http://www.youtube.com/watch?v=WwrIqgXz3Vc

Är det här samma dubbning som användes vid visningar på TV3?

ddubbning

Citat från: Erika skrivet 27 april 2011 kl. 13:29:23

http://www.youtube.com/watch?v=WwrIqgXz3Vc

Är det här samma dubbning som användes vid visningar på TV3?

Tack för länken!

Hackes röst låter i alla fall som jag vill minnas att hans röst på videobandet låter, så den här filmen  kan nog vara gjord i samma veva som de på videobandet i alla fall. Och med tanke på att årtalen som sagt stämmer så kanske det är samma dubbning som på TV3 också.

Daniel Hofverberg

#21
Såvitt jag kommer ihåg är det i alla fall samma dubbning i YouTube-klippet som på en sampler-VHS på 22 minuter som jag har här hemma, som gavs ut av Philips som paket tillsammans med tomband nån gång under 1990-talet. Den VHS-filmen innehöll tre kortfilmer (däribland denna), och jag förmodar att de filmerna med samma dubbning bör ha hämtats från någon vanlig längre VHS-film. De gav ut liknande smakprov på längre VHS-kassetter även med Smurfarna och Fievel, m.m.

Då rösterna verkar stämma överens med Media Dubbs gamla dubbning (Hacke låter i alla fall som Irene Lindh), så förmodar jag att det bör vara samma dubbning som användes på TV3. Jag kommer dock inte ihåg just det här avsnittet från TV3, och kan därför inte säga med 100% säkerhet.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2011 kl. 16:57:23
Såvitt jag kommer ihåg är det i alla fall samma dubbning i YouTube-klippet som på en sampler-VHS på 22 minuter som jag har här hemma, som gavs ut av Philips som paket tillsammans med tomband nån gång under 1990-talet. Den VHS-filmen innehöll tre kortfilmer (däribland denna), och jag förmodar att de filmerna med samma dubbning bör ha hämtats från någon vanlig längre VHS-film. De gav ut liknande smakprov på längre VHS-kassetter även med Smurfarna och Fievel, m.m.

Då rösterna verkar stämma överens med Media Dubbs gamla dubbning (Hacke låter i alla fall som Irene Lindh), så förmodar jag att det bör vara samma dubbning som användes på TV3. Jag kommer dock inte ihåg just det här avsnittet från TV3, och kan därför inte säga med 100% säkerhet.


Det verkar av allt att döma som om det är Irené Lindh som Hacke både på min kassett (och andra Hacke-vhs:er) och vid TV3-visningarna.

Daniel Hofverberg

Jag råkar ha inspelat tre kortfilmer med Hacke Hackspett (eller egentligen två med Hacke och ett med Chilly Willy), som utgör tre fjärdedelar av ett avsnitt av The Woody Woodpecker Show, inspelat från TV3. Jag har nu sett på dessa, och Hackes röst låter identisk som i YouTube-avsnittet, och likaså de andra kortfilmerna på samma VHS-film. Även i övrigt verkar det vara samma röster, så därför kan man nog på goda grunder förutsätta att det är TV3s dubbning som används i både YouTube-avsnittet (och de andra två kortfilmerna på samma VHS-kassett) och de andra VHS-filmerna som släpptes under ungefär samma tidsperiod.

De röster jag känner igen i både YouTube-avsnittet, VHS-filmen jag har och mina tre inspelade kortfilmer från TV3 är i alla fall Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Per Sandborgh och Beatrice Järås. Jag vet inte om det var fler än dessa skådisar som medverkade eller inte.

Då slutet tyvärr saknades på min inspelning så att den fjärde kortfilmen i samma avsnitt av The Woody Woodpecker Show avbröts i förtid, så fanns det tyvärr inga dubbcredits utsatta. Antingen stod det utsatt på TV3 efter avsnittets slut, eller också inte alls. Tyvärr verkar VHS-filmerna inte heller ha några dubbcredits, men utifrån tidsperioden borde man kunna anta att det var Gunnar Ernblad som översatte.

Beck

Hej Daniel!

Vilka kortfilmer med Hacke Hackspett är det du har?


Daniel Hofverberg

De kortfilmer jag har inspelat från TV3 är:

Fat in the Saddle (1968)
What's Peckin' (1965)
Chilly and the Looney Gooney (1969)

samt början av Feudin Fightin-N-Fussin' (1968), där bandet tyvärr hade tagit slut så att bara ungefär hälften av kortfilmen fanns med.

Dessutom har jag den sampler-VHS som Philips gav ut i början av 1990-talet som paket tillsammans med tomband, som bara hette Hacke Hackspett, som innehöll följande tre kortfilmer:

Red Riding Hoodlum
Little Woody Riding Hood
Woody and the Beanstalk


Beck


ddubbning

#27
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2011 kl. 02:07:36
Jag råkar ha inspelat tre kortfilmer med Hacke Hackspett (eller egentligen två med Hacke och ett med Chilly Willy), som utgör tre fjärdedelar av ett avsnitt av The Woody Woodpecker Show, inspelat från TV3. Jag har nu sett på dessa, och Hackes röst låter identisk som i YouTube-avsnittet, och likaså de andra kortfilmerna på samma VHS-film. Även i övrigt verkar det vara samma röster, så därför kan man nog på goda grunder förutsätta att det är TV3s dubbning som används i både YouTube-avsnittet (och de andra två kortfilmerna på samma VHS-kassett) och de andra VHS-filmerna som släpptes under ungefär samma tidsperiod.

De röster jag känner igen i både YouTube-avsnittet, VHS-filmen jag har och mina tre inspelade kortfilmer från TV3 är i alla fall Irene Lindh, Gunnar Ernblad, Per Sandborgh och Beatrice Järås. Jag vet inte om det var fler än dessa skådisar som medverkade eller inte.

Då slutet tyvärr saknades på min inspelning så att den fjärde kortfilmen i samma avsnitt av The Woody Woodpecker Show avbröts i förtid, så fanns det tyvärr inga dubbcredits utsatta. Antingen stod det utsatt på TV3 efter avsnittets slut, eller också inte alls. Tyvärr verkar VHS-filmerna inte heller ha några dubbcredits, men utifrån tidsperioden borde man kunna anta att det var Gunnar Ernblad som översatte.

Tack så mycket för informationen!
Då är det nog som sagt Irene Lindh som Hacke även på min kassett, och de övriga rösterna är nog de som du nämner. Som jag tidigare nämnt i denna tråd trodde jag ju att en av de övriga rösterna var Per Sandborgh, så det stämmer ju med det du säger.

Daniel Hofverberg

Ja, det verkar absolut som att din VHS-film och kanske även alla andra VHS-filmer under samma tidsperiod har TV3s dubbning.

Ifall du undrar hittade jag ditt inlägg i papperskorgen, som du tydligen raderat efter att du skrev det. Då jag tycker att inlägget innehåller användbar information tog jag mig friheten att återinsätta det i tråden.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2011 kl. 02:27:05
Ja, det verkar absolut som att din VHS-film och kanske även alla andra VHS-filmer under samma tidsperiod har TV3s dubbning.

Ifall du undrar hittade jag ditt inlägg i papperskorgen, som du tydligen raderat efter att du skrev det. Då jag tycker att inlägget innehåller användbar information tog jag mig friheten att återinsätta det i tråden.


Tack så mycket för att du återinsatte mitt inlägg!