Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Montefjanton Creation

Startat av moviefan, 30 september 2018 kl. 20:24:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vad tycker ni om Felix recenserar ?  Jag tycker att han är rätt så rolig, även om han recenserar filmer, som han tycker är dåliga.

moviefan

Såg nyss hans recension av Barbie, dessa är kul.  ;D ;D  (Kul sång han och den andra sjöng, i recensionen av Prinsessan och Tiggarflickan.  ;D ;D ;D

TonyTonka

Jag är ett troget MonteFjanton-fan sedan 2013, även om jag stötte på Psykakuten Productions innan dem.

Jag träffade dem till och med på NärCon i somras och fick deras autografer i BRIS-kokboken som jag köpte. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 30 september 2018 kl. 22:34:17
Jag är ett troget MonteFjanton-fan sedan 2013, även om jag stötte på Psykakuten Productions innan dem.

Jag träffade dem till och med på NärCon i somras och fick deras autografer i BRIS-kokboken som jag köpte. :D

En tjej i skolan skiolan( som jag tog stund ur i juni!) som jag var/är kär i var på NärCon 😀 Jag tror  hon Coldplayed som Sailor Moon.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Då kan jag berätta för er att jag har jobbat ihop med Felix en gång minsann. Han har ju dessutom gått på min skola men det var som så att även fast han inte gick där medan jag gick där då så skulle det spelas in en jubileums film på vår kära stad Kristianstad som då fyllde 400 år så hjälpte han till med två lärare från min skola att sätta upp den och jag och en annan ställde upp om statister/skådisar då. Jag snackade en hel del med honom då och ja han var jävligt trevlig och ser honom med ibland på stan än idag brukar vi hälsa på varandra. Det var alltså år 2014 vi spelade in den filmen ska sägas. Men har följt honom precis som Tonytonka här sedan 2013. Har även snackat med en del från gänget i Psykakuten TV då dem också kommer ifrån min trakt. Dem blev så glada för att jag kände igen dem och kan säga att innan det har jag ofta känt igen dem på stan men vågade aldrig tala med dem men efter vi sågs på puben den dagen så känner jag mig så ung och stolt att jag äntligen vågade, dock med lite alkohol i kroppen men fan vad det var värt det. ;D

Richardo

En sak jag tycker är synd är att filmkritik, och litteraturkritik för den delen, urholkas till att bara handla om värderingar, som det inte bara handlar om. Trots namnet, handlar filmkritik inte bara om att kritisera utan analysera. Innan man ens ger sig i kast i film- och litteraturkritik bör man ha gått en grundkurs i filmvetenskap och litteraturvetenskap.


gstone

Citat från: Richardo skrivet  1 oktober 2018 kl. 07:05:43
En sak jag tycker är synd är att filmkritik, och litteraturkritik för den delen, urholkas till att bara handla om värderingar, som det inte bara handlar om. Trots namnet, handlar filmkritik inte bara om att kritisera utan analysera. Innan man ens ger sig i kast i film- och litteraturkritik bör man ha gått en grundkurs i filmvetenskap och litteraturvetenskap.

Så du gillar inte Felix Resonerar ? Det är okej.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Richardo

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 oktober 2018 kl. 12:26:25
Och dessutom: dom gick media-linjen på gymnasiet så dom vet hur man gör ;)

Nja, jag känner en som har skrivit C-uppsatser inom litteraturvetenskap och didadik på masterprogram på universitetet, så jag skulle nog trots allt säga att hen är mer kvalificerad. hehe :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  1 oktober 2018 kl. 07:05:43
En sak jag tycker är synd är att filmkritik, och litteraturkritik för den delen, urholkas till att bara handla om värderingar, som det inte bara handlar om. Trots namnet, handlar filmkritik inte bara om att kritisera utan analysera. Innan man ens ger sig i kast i film- och litteraturkritik bör man ha gått en grundkurs i filmvetenskap och litteraturvetenskap.
Det var väl ändå att överdriva en smula...? Trots allt finns det många professionella filmrecensenter som inte är utbildade inom filmvetenskap och litteraturvetenskap; däribland undertecknad... Det viktigaste är snarare den journalistiska ambitionen, och förmågan att motivera sina åsikter; för trots allt är recensioner alltid en subjektiv åsikt.

Jag har bara sett ett par av Felix YouTube-klipp, så jag kan inte påstå att jag är särskilt insatt, men av det lilla jag sett får jag känslan av att han snarare verkar vara ute efter att förlöjliga hellre än att göra en seriös analys. A och O vid filmkritik är ju trots allt att noggrant motivera varför man tycker som man gör, hellre än att just betona vad man tycker.

Men skulle det vara så att de klipp jag sett inte är representativa för resten, och att övriga är (mycket) mer seriösa, så ber jag om ursäkt.

Hampus.J

CitatMen skulle det vara så att de klipp jag sett inte är representativa för resten, och att övriga är (mycket) mer seriösa, så ber jag om ursäkt.

Jag kon nog delvis hålla med om att de flesta av de första recensionerna mest gick ut på att håna och förlöjliga filmer. Med tiden har dock recensionerna utvecklas och numera tenderar dem att innehålla flera seriösa inslag med analyser, reflektioner och förslag till förbättringar.

Man ska också komma ihåg att Montefjanton är en humorkanal så de eftersträvar förmodligen alltid att hitta saker i filmer som man kan göra komiska poänger av. Hittar dem en film där dem inte finner något att skämta om struntar de helt enkelt att recensera den.

Själv stötte jag på dem första gången hösten 2012 och har väl följt dem mer eller mindre regelbundet sedan 2014.
In Donaldismo Veritas

Lilla My

Följt MonteFjanton-gänget ända sedan deras Felix i Naturen-dagar (d.v.s. runt 2009), det ni ;)
Älskar grabbarna, de har passion och utvecklas för varje projekt de gör. De är hellyllo i verkligheten också.

Citat från: Richardo skrivet  1 oktober 2018 kl. 07:05:43
En sak jag tycker är synd är att filmkritik, och litteraturkritik för den delen, urholkas till att bara handla om värderingar, som det inte bara handlar om. Trots namnet, handlar filmkritik inte bara om att kritisera utan analysera. Innan man ens ger sig i kast i film- och litteraturkritik bör man ha gått en grundkurs i filmvetenskap och litteraturvetenskap.

Nu är det ju dock så att Felix och gänget inte utger sig från att vara 100% dedikerade filmrecensenter när de gör sina recensioner. De är 80% humor och 20% analys, mer eller mindre beroende på vilket material de har. I början körde de bara en billig svenskt version av Nostalgia Critic och även om serien utvecklas så hänger den "arga, överdrivna kritiker"-rollen med i serien. Jag själv tycker den ofta är överdriven och väldigt svår att göra rolig, och ärligt talat är Felix Recenserar den serie av Montefjanton jag tycker minst om för tillfället. Men det sagt kan du dock inte ta dem och jämföra dem med t.ex. Siskel & Ebert eller liknande, det vore som att jämföra Annoying Orange med Fem Myror.

E

I deras recension av Djurens Konung (Dingo Pictures) så hyrde dom in en dubbare till videon faktiskt. Nämligen: Dan Bratt ;D

Elios

Nu är det väldigt kul att faktiskt kolla in deras egna julkalender.  8)

Elios

Vad tycker ni om deras recension på deras julkalender om tidskristallen?  ;D

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 december 2018 kl. 16:25:14
Jag tycker den är rolig ;D ;D ;D

Jag gillar den också men har bara sett deras tre första avsnitt av den men ska kolla fler jag lovar.  :D