Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nja, så länge ingen tar kort på Mona Lisa eller liknande, så är det nog ingen större risk att någon bryter mot upphovsrättslagen genom att själv ta kort.

Fördelen med fotografering är ju att det är något som alla klarar av. Att rita en teckning är det långt ifrån alla som klarar av, och har man inte mer talang än att rita streckgubbar är man i stort sett körd... Av alla i min släkt och bekantskapskrets (inklusive undertecknad) är det nog på sin höjd någon enstaka som skulle klara av att rita en teckning med någon form av konstnärlig talang. Däremot brukar väl i stort sett alla nuförtiden då och då fotografera med mobilen, och man behöver ju inte vara någon proffsfotograf för att lyckas att ta skapliga foton.

Citat från: Richardo skrivet 13 oktober 2017 kl. 14:14:49
3) Skriva en recension. (och skicka som en pdf-fil?)
Problemet med den idén är att det kan ta väldigt lång tid för mig att läsa igenom alla inkomna recensioner, och bedöma dessa för att se vilka som är bäst. Allt hänger ju på hur många tävlingsbidrag som kommer in... Men tänk dig att det kanske kommer in 100 tävlingsbidrag och att dessa skriver så pass långa recensioner att det kan ta 5 - 10 minuter att läsa varje recension. Då handlar det alltså om 8 - 16 timmar bara för att läsa igenom dem, och sen måste man antagligen läsa igenom recensionerna flera gånger för att avgöra vilka som är "bäst"...  :o

Okej, det var lite tillspetsat, och förmodligen skriver de flesta inte riktigt så långa recensioner, men icke desto mindre tar det troligtvis LÅNG tid att läsa igenom alla...

Daniel Hofverberg

Tyvärr har det strulat med webbhotellet och programmeringen inför tävlingarna, så att jag därför inte fått tävlingssidorna att fungera; därav att de dragit ut på tiden...

Men nu ser det ut som att jag äntligen lyckats att lösa problemet, så nu återstår bara lite finslipning så hoppas jag kunna lägga upp den första tävlingen ikväll eller imorgon. :)

Daniel Hofverberg

Nu är den första tävlingen upplagd, som handlar om The Walking Dead:

http://www.dubbningshemsidan.se/thewalkingdead-tavling.php

Jag hoppas att så många som möjligt väljer att ställa upp i tävlingen, då det kan påverka hur många fler tävlingar som jag får chansen att arrangera.

Nu håller jag på att fila på nästa tävling, som jag hoppas kunna publicera inom några dagar...

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 november 2017 kl. 02:39:48
Nu är den första tävlingen upplagd, som handlar om The Walking Dead:

http://www.dubbningshemsidan.se/thewalkingdead-tavling.php

Jag hoppas att så många som möjligt väljer att ställa upp i tävlingen, då det kan påverka hur många fler tävlingar som jag får chansen att arrangera.

Nu håller jag på att fila på nästa tävling, som jag hoppas kunna publicera inom några dagar...

Jag väntar till nästa, då denna har pris, som inte tilltalar mig så värst. Hoppas på Disney tävling eller nått.

TBT_STR_QR

#19
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 november 2017 kl. 02:39:48
Nu är den första tävlingen upplagd, som handlar om The Walking Dead:

http://www.dubbningshemsidan.se/thewalkingdead-tavling.php

Jag hoppas att så många som möjligt väljer att ställa upp i tävlingen, då det kan påverka hur många fler tävlingar som jag får chansen att arrangera.

Nu håller jag på att fila på nästa tävling, som jag hoppas kunna publicera inom några dagar...

Är itne seriealbum och serietidning samma sak? I båda fallen publicerar de serier, alltså "graphic novels".
Per definition är serietidning och grafisk roman (graphic novel) samma sak.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  2 november 2017 kl. 06:13:37
Jag väntar till nästa, då denna har pris, som inte tilltalar mig så värst. Hoppas på Disney tävling eller nått.
Tyvärr är det ingenting från Disney som är på gång, utan det företag som är aktuellt för samtliga tävlingar är Fox Paramount Home Entertainment; d.v.s. Paramount, 20th Century Fox och Warner Bros.

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  2 november 2017 kl. 07:31:57
Är itne seriealbum och serietidning samma sak? I båda fallen publicerar de serier, alltså "graphic novels".
Per definition är serietidning och grafisk roman (graphic novel) samma sak.
Jag anser att det är två vitt skilda saker. Till innehållet är det visserligen samma sak, men en serietidning är per definition flera nummer (d.v.s. någonting återkommande), medan en grafisk roman bara är en enskild bok. En tidning - vare sig det är en serietidning, dagstidning eller facktidning - är ju per definition något som utkommer regelbundet, med jämna eller halvjämna mellanrum.

Skillnaden ligger alltså i utgivningsformen, och inte innehållet i sig. Innehållsmässigt är det mycket riktigt samma sak.

TBT_STR_QR

Ok. Nu förstår jag.

Då antar jag att du menar den ursprungligen releasen och inte re-releases?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  2 november 2017 kl. 08:35:31
Ok. Nu förstår jag.

Då antar jag att du menar den ursprungligen releasen och inte re-releases?
Exakt. Jag ska för säkerhets skull förtydliga det i frågan. :)

TBT_STR_QR

Det är dock en till sak jag inte förstår.

New York, det är väl en stad och inte delstat?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  2 november 2017 kl. 08:39:01
New York, det är väl en stad och inte delstat?
New York är faktiskt både en stad och en delstat. Fast tekniskt sett heter staden egentligen New York City medan delstaten (som består av fler städer än bara den) heter New York.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_(state)

TBT_STR_QR

#25
Jag har skickat ett PM för en annan sak som jag inte riktigt förstod i tävlingen. Det är nog inte lämpligt att föra diskussionen här för just den frågan.

Kommer vinnarnas namn eller användarnnamn att publiceras efter att tävlingen är avslutad?

Vad menade med "en vinst per hushåll"? Menade du adress eller släkt eller person? T.ex om min adress vinner, betyder det att den adressen inte kan vinna igen för någon annan tävling som sker på Dubbningshemsidan.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

#26
Tur att du upptäckte det! Tyvärr hade ett av svarsalternativen på den ena frågan försvunnit på grund av en teknisk miss, så det blev ett svarsalternativ för lite på den frågan. Nu är det korrigerat.

Vinnarnas för- och efternamn samt deras foton/teckningar kommer att publiceras på sajten under en kortare period. Vill vinnarna att deras namn tas bort efter att de varit publicerade är det inga problem.

Skulle någon av vinnarna ha skyddad identitet eller leva under hotbild, eller av annan anledning absolut inte vill att jag publicerar deras namn, så gör jag givetvis inte det om jag får besked därom.

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  2 november 2017 kl. 08:58:49
Vad menade med "en vinst per hushåll"? Menade du adress eller släkt eller person? T.ex om min adress vinner, betyder det att den adressen inte kan vinna igen för någon annan tävling som sker på Dubbningshemsidan.
Med en vinst per hushåll menas att bara en person på samma adress kan vinna för just den tävlingen. Det berör alltså inga andra tävlingar än just den här.

Med andra ord, som exempel: om både du och en släkting till dig ställer upp i tävlingen, så kan bara en av er vinna (den med bäst resultat) om ni bor i samma hushåll (lägenhet/hus); men bor ni på olika adresser kan båda två vinna.

qnorsten

Trevligt med tävlingar. Kanske gör ett försök senare för att stödja tävlingarna. Jag har ingen förhoppning om att vinna då jag aldrig sett ett avsnitt utav Walking dead, och maximalt kan rita en streckgubbe. Men hoppas på fler tävlingar framöver:)
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Richardo

När kommer du lägga upp de andra tävlingarna? Hade varit roligt om du kunde göra det under veckan. Det skulle både göra mindre jobb åt dig och mer tid åt de som vill delta.

Daniel Hofverberg

De andra tre tävlingarna kommer så fort som jag hunnit formulera och göra klart dem. Det är framförallt uppläggen och vad man ska hitta på för att hålla sig till svensk lag och inte låta slumpen spela någon avgörande roll som tar lite tid...

Dessutom vill jag gärna använda mig av olika upplägg till de fyra tävlingarna, för att bättre få en bild av hur uppläggen påverkar antal inkomna bidrag.

Med det sagt hoppas jag kunna publicera en till av de nu planerade fyra tävlingarna innan veckans slut, eller senast första halvan av nästa vecka.

Citat från: qnorsten skrivet  2 november 2017 kl. 13:39:02
Trevligt med tävlingar. Kanske gör ett försök senare för att stödja tävlingarna. Jag har ingen förhoppning om att vinna då jag aldrig sett ett avsnitt utav Walking dead, och maximalt kan rita en streckgubbe. Men hoppas på fler tävlingar framöver:)
Jag kan inte heller rita mycket mer än streckgubbar, men dessbättre behöver man ju inte samma konstnärliga talang för att lyckas ta foton...

Den tekniska kvaliteten på fotografierna spelar heller ingen roll, så man behöver inte direkt vara någon proffsfotograf.

Det enda som nu är klart är de fyra tävlingar som jag redan kommit överens med Fox Paramount Home Entertainment om, men förhoppningsvis blir det fler tävlingar för dem längre fram; i synnerhet om jag kan visa på att antal inkomna tävlingsbidrag varit hyfsat stort.

Hur det ser ut med andra distributörer (vilket av de större företagen i stort sett bara handlar om Disney och Universal Sony Pictures) vågar jag tyvärr inte sia om, men givetvis hoppas jag att någon av dem också ska bli intresserad av tävlingar framöver.