Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad är Spegel Spegel ?

Startat av gstone, 26 oktober 2020 kl. 21:07:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 26 oktober 2020 kl. 21:07:13
Vad är spegel spegel för tv serier och var kan man hitta den ?

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/spegelspegel-tv/
Jag har för mig att det handlar om en spegel som kan få personer att resa framåt och bakåt i tiden

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 oktober 2020 kl. 21:09:51
Jag har för mig att det handlar om en spegel som kan få personer att resa framåt och bakåt i tiden

Kan jag köpa den på dvd ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Daniel Hofverberg

Spegel, spegel är en australiensisk-nyzeeländsk dramaserie från 1995 och 1997 - eller rättare sagt är det enligt somliga två olika serier, medan andra ser det som två säsonger av samma serie. De två säsongerna hade nämligen i stort sett ingenting gemensamt, där spegeln var den enda gemensamma nämnaren medan det i övrigt var helt olika rollfigurer och skådespelare. Originaltiteln är Mirror, Mirror.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror,_Mirror_(TV_series)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror,_Mirror_II

Den första säsongen/serien sändes första gången på SVT 1 mellan december 1996 och januari 1997. Senare sändes den på Barnkanalen med start 2003. Den andra säsongen/serien sändes första gången på Barnkanalen hösten 2005. På den tiden var båda säsongerna/serierna i textad originalversion.

Med start 2013 började sedan den första serien/säsongen sändas på Barnkanalen i svenskdubbad form, och sedan dess har den andra säsongen inte synts till alls - därför har den tyvärr inte dubbats till svenska. :(

Tyvärr verkar den första serien inte ha sänts sedan hösten 2016, så just nu finns det nog tyvärr inget sätt att kunna se någon av serierna. :(

Citat från: gstone skrivet 26 oktober 2020 kl. 21:13:05
Kan jag köpa den på dvd ?
Den första serien/säsongen har släppts på DVD på Nya Zeeland som enda land i världen, och är där med engelskt tal helt utan text. Den andra säsongen har inte släppts alls.

Erika

Men visades inte den andra säsongen/serien redan 1999 som del av det årets sommarlovsmorgon? Är säker på att jag såg den då...

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 26 oktober 2020 kl. 22:03:12
Men visades inte den andra säsongen/serien redan 1999 som del av det årets sommarlovsmorgon? Är säker på att jag såg den då...
Det har du så rätt i, jag ber så mycket om ursäkt. Den andra säsongen sändes på SVT 2 sommaren 1999 som del av Sommarlov på Mormors Magiska Vind, men eftersom det inte sändes som separat programpunkt dök den inte upp när jag sökte i Svensk Mediedatabas... :(

Jag skulle för övrigt verkligen vilja veta varför säsong 2 aldrig dubbades till svenska i samband med den första säsongen/serien, och varför den säsongen aldrig sänts efter 2006; medan däremot säsong 1 sänts flitigt genom åren ända fram till hösten 2016 - och likaså varför serien helt lyst med sin frånvaro efter augusti 2016, efter att säsong 1 repriserats minst ett dussintal gånger åren före det... :(

Erika

#7
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2020 kl. 00:27:25
Jag skulle för övrigt verkligen vilja veta varför säsong 2 aldrig dubbades till svenska i samband med den första säsongen/serien, och varför den säsongen aldrig sänts efter 2006; medan däremot säsong 1 sänts flitigt genom åren ända fram till hösten 2016 - och likaså varför serien helt lyst med sin frånvaro efter augusti 2016, efter att säsong 1 repriserats minst ett dussintal gånger åren före det... :(

Det var en person som frågade SVT (på deras Facebook, om jag minns rätt) angående detta, och fick som svar att SVT inte längre hade några visningsrättigheter. Mycket trist, för det hade varit kul att även få se den andra säsongen/serien med svenskt tal.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 27 oktober 2020 kl. 05:18:59
Det var person som frågade SVT (på deras Facebook, om jag minns rätt) angående detta, och fick som svar att SVT inte längre hade några visningsrättigheter. Mycket trist, för det hade varit kul att även få se den andra säsongen/serien med svenskt tal.
Tråkigt, men efter att de inte sänt serien på fyra års tid är ju inte det jätteförvånande. Men det är ju ändå inget svar på varför SVT inte licensierade även den andra säsongen och beställde dubbning på den samtidigt som den första; vilket hade varit det enda logiska i mina ögon...?

Mathilda Gustafsson

Finns det någon på forumet som spelat in serien?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 januari 2024 kl. 01:51:03Finns det någon på forumet som spelat in serien?
Om du syftar på den första säsongen/serien, så är jag hundra på att jag laddade hem alla avsnitt från SVT Play när det begav sig. Jag är sjuk just nu, men när jag blir frisk kan jag kolla om jag har kvar filerna på någon hårddisk eller om de finns på den skadade disken som jag inte kommer åt. Finns de kvar kan jag lägga upp serien på Archive.org :)

Den andra säsongen/serien har jag tyvärr ingenting av - den har ju som sagt inte dubbats till svenska, och sändes sista gången 2006; så där lär det alltså krävas inspelningar då det känns för tidigt för SVT Play...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 02:00:44Om du syftar på den första säsongen/serien, så är jag hundra på att jag laddade hem alla avsnitt från SVT Play när det begav sig. Jag är sjuk just nu, men när jag blir frisk kan jag kolla om jag har kvar filerna på någon hårddisk eller om de finns på den skadade disken som jag inte kommer åt. Finns de kvar kan jag lägga upp serien på Archive.org :)

Den andra säsongen/serien har jag tyvärr ingenting av - den har ju som sagt inte dubbats till svenska, och sändes sista gången 2006; så där lär det alltså krävas inspelningar då det känns för tidigt för SVT Play...
Minns jag fel att säsong 2 inte hade något med säsong 1 att göra förutom själva spegeln?

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 02:00:44Om du syftar på den första säsongen/serien, så är jag hundra på att jag laddade hem alla avsnitt från SVT Play när det begav sig. Jag är sjuk just nu, men när jag blir frisk kan jag kolla om jag har kvar filerna på någon hårddisk eller om de finns på den skadade disken som jag inte kommer åt. Finns de kvar kan jag lägga upp serien på Archive.org :)

Den andra säsongen/serien har jag tyvärr ingenting av - den har ju som sagt inte dubbats till svenska, och sändes sista gången 2006; så där lär det alltså krävas inspelningar då det känns för tidigt för SVT Play...
Rätt så säker på att jag har alla DVD imagefiler som du gjort en gång i tiden med
Svenskt ljud
Engelskt ljud
Svensk textning (gul font om jag minns rätt) :)

Men SVT play kanske hade bättre kvalitet? Borde ju finnas fler som har dom filerna liggandes dock. Vet inte vart mina är just nu, men kollade på serien med min syster för inte mer än något år sedan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 januari 2024 kl. 02:09:47Minns jag fel att säsong 2 inte hade något med säsong 1 att göra förutom själva spegeln?
Det stämmer alldeles utmärkt. De båda säsongerna är helt fristående med olika skådespelare och rollfigurer, och till största delen även olika regissörer och manusförfattare. Båda handlar om samma spegel, men utöver det är det bara det ena produktionsbolaget och den ena skaparen (Posie Graeme-Evans) som är gemensamma mellan de båda säsongerna/serierna.

Därav att olika personer har lite olika uppfattning om det rör sig om två separata serier, eller om två säsonger av samma serie...

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 januari 2024 kl. 02:21:19Rätt så säker på att jag har alla DVD imagefiler som du gjort en gång i tiden med
Svenskt ljud
Engelskt ljud
Svensk textning (gul font om jag minns rätt) :)
Vad jag vill minnas hann jag dock aldrig göra den sista skivan med serien innan projektet föll i glömska... :(

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 02:24:27Det stämmer alldeles utmärkt. De båda säsongerna är helt fristående med olika skådespelare och rollfigurer, och till största delen även olika regissörer och manusförfattare. Båda handlar om samma spegel, men utöver det är det bara det ena produktionsbolaget och den ena skaparen (Posie Graeme-Evans) som är gemensamma mellan de båda säsongerna/serierna.

Därav att olika personer har lite olika uppfattning om det rör sig om två separata serier, eller om två säsonger av samma serie...
Vad bra, det hade ju varit ganska snopet om de hörde Ihop och man såg en hel säsong men man aldrig fick slutet för att den andra säsongen inte visades.