Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hanna-Barbera

Startat av TonyTonka, 9 november 2008 kl. 15:34:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Verkligen...? Jag har inget minne av att Josie and the Pussycats in Outer Space har sänts överhuvudtaget i Sverige, varken på Cartoon Network eller någon annan kanal.

Josie and the Pussycats sändes ju flitigt på Cartoon Network under de första åren som kanalen sände, och ett par år senare på TV3 (med annan dubbning), men uppföljarserien kan jag inte minnas att jag stött på överhuvudtaget i Skandinavien; vare sig i dubbad eller odubbad form.

Erik Friman

#46
Jag var då 5 år, när kanalen kom och kollade på den nästan varje dag antigen mitt på dagen eller eftermiddan. Vill minnas att de båda serierna varierade med varann ungefär varje dag och har såklart visats i flera omgångar. Jag fick nyss snabbt svar från Mikael Roupé och han minns att de dubbade båda serierna.

Joakim

Citat från: Erik Friman skrivet 13 september 2016 kl. 09:43:58
Jag var då 5 år, när kanalen kom och kollade på den nästan varje dag antigen mitt på dagen eller eftermiddan. Vill minnas att de båda serierna varierade med varann ungefär varje dag och har såklart visats i flera omgångar. Jag fick nyss snabbt svar från Mikael Roupé och han minns att de dubbade båda serierna.

Vilka program gick mer när du såg Josie And The Pussycats In Outer Space på Cartoon Network?  :)  Du kan inte ha blandat ihop serien på något sätt med dom båda serierna Yogi's Space Race och just Josie And The Pussycats;D  Eller är du 100% säker att du sett denna serien med svenska röster
https://www.youtube.com/watch?v=oEPfGXHszAQ

Mikael kan ju också gjort det tänker jag. Eller har han antecknat sina roller från den tiden i olika tecknade serier han medverkat i ?

Erik Friman

#48
Citat från: Joakim skrivet 13 september 2016 kl. 17:09:04
Vilka program gick mer när du såg Josie And The Pussycats In Outer Space på Cartoon Network?  :)  Du kan inte ha blandat ihop serien på något sätt med dom båda serierna Yogi's Space Race och just Josie And The Pussycats;D  Eller är du 100% säker att du sett denna serien med svenska röster
https://www.youtube.com/watch?v=oEPfGXHszAQ

Mikael kan ju också gjort det tänker jag. Eller har han antecknat sina roller från den tiden i olika tecknade serier han medverkat i ?
Jag skulle varken glömma bort eller hitta på något sådant. Jag vet att jag har hört varenda avsnitt från Josie and the Pussycats in Outer Space med svensk dubbning och med samma röster som Josie and the Pussycats, för annars skulle jag inte ha kommit ihåg Mikaels röst. Jag har aldrig sett Yogi's Space Race på Cartoon Network, men har sett några enstaka gånger på TV3. Det beror på hur Cartoon Networks tablå har sett ut och vilken tid de serierna gick. Men när jag tänker efter så kan det kanske vara så att uppföljarserien inte visade redan första året utan kanske senare; åtminstone någongång under 1994-1995.

Jag minns serien efter Josie and the Pussycats som hette The Plastic man och så har de visat senare avsnitt kallad Plastic Family och Baby Plas under senare år. Även där gjorde Mikael Roupé rösten som Plastic man eller Gummimannen som han hette på svenska. De visade även Galtar and the Golden Lance och Space Ghost m.fl. Innan serien skulle jag minnas att de visade Pound Puppies, Shirt Tales och Paw Paws/Paw Paw Bears. Och så klart några kortfilmer som Yogi Björn, Pixie och Dixie m.fl.

Jag frågade exakt till Mikael om han minns ha även gjort Josie and the Pussycats in Outer Space och hans svar lät:
"Jo, den dubbade vi också. Har dock inte någon creditlista, tyvärr."
Det lät som han inte skulle kunna glömma bort och kanske har han som du säger, personligen gjort sin egen lista, som han själv har medverkat.

Om allt det här inte bevisar något, så kan det här inlägget lika gärna skrotas bort.

Joakim

Citat från: Erik Friman skrivet 13 september 2016 kl. 19:20:02
Jag skulle varken glömma bort eller hitta på något sådant. Jag vet att jag har hört varenda avsnitt från Josie and the Pussycats in Outer Space med svensk dubbning och med samma röster som Josie and the Pussycats, för annars skulle jag inte ha kommit ihåg Mikaels röst. Jag har aldrig sett Yogi's Space Race på Cartoon Network, men har sett några enstaka gånger på TV3. Det beror på hur Cartoon Networks tablå har sett ut och vilken tid de serierna gick. Men när jag tänker efter så kan det kanske vara så att uppföljarserien inte visade redan första året utan kanske senare; åtminstone någongång under 1994-1995.

Jag minns serien efter Josie and the Pussycats som hette The Plastic man och så har de visat senare avsnitt kallad Plastic Family och Baby Plas under senare år. Även där gjorde Mikael Roupé rösten som Plastic man eller Gummimannen som han hette på svenska. De visade även Galtar and the Golden Lance och Space Ghost m.fl. Innan serien skulle jag minnas att de sände Pound Puppies, Shirt Tales och så någon serie om björnar klädda i indiankläder. Och så klart några kortfilmer som ex Yogi Björn, Pixie och Dixie.

Jag frågade exakt till Mikael om han minns ha även gjort Josie and the Pussycats in Outer Space och hans svar lät:
"Jo, den dubbade vi också. Har dock inte någon creditlista, tyvärr."
Det lät som han inte skulle kunna glömma bort och kanske har han som du säger, personligen gjort sin egen lista, som han själv har medverkat.

Om allt det här inte bevisar något, så kan det här inlägget lika gärna skrotas bort.

Jag har en hel de inspelat från Cartoon Networks första sändningsår och ett par senare år också bland annat 1994-1998. Och jag har inte hittils sett åt denna "Outer Space" spin-off versionen utav Josie And The Pussycats  :-\ så den måste ha visats på någon udda tidpunkt då inte särskilt många var hemma och kunde spela in blocket. Plastic Man har jag flera kompletta segment inspelade utav och givetvis då Plastic Man and Baby Plas Super Comedy Show som jag tror är den korrekta engelska titeln.

Det hade varit intressant att höra dubbningen i Outer Space och se ett helt avsnitt på svenska... Men något säger mig att jag skulle bli missnöjd med vad jag fick se av döma introt till serien ::)
Den faller nog tyvärr i samma skit kategori som Speed Buggy i min bok. Orginalserien är fullt godkänd dock.

Ingen information som skrivs i tråden tycker jag är rätt eller fel. Det är ju som sagt endast minnen och dom kan kommas ihåg på olika sätt ibland och pusslas ihop bakvänt vad gäller program ordning och årtal, kan hända även den bästa så ta inte illa upp för det.


Erik Friman

#50
Citat från: Joakim skrivet 13 september 2016 kl. 22:06:44
Jag har en hel de inspelat från Cartoon Networks första sändningsår och ett par senare år också bland annat 1994-1998. Och jag har inte hittils sett åt denna "Outer Space" spin-off versionen utav Josie And The Pussycats  :-\ så den måste ha visats på någon udda tidpunkt då inte särskilt många var hemma och kunde spela in blocket. Plastic Man har jag flera kompletta segment inspelade utav och givetvis då Plastic Man and Baby Plas Super Comedy Show som jag tror är den korrekta engelska titeln.

Det hade varit intressant att höra dubbningen i Outer Space och se ett helt avsnitt på svenska... Men något säger mig att jag skulle bli missnöjd med vad jag fick se av döma introt till serien ::)
Den faller nog tyvärr i samma skit kategori som Speed Buggy i min bok. Orginalserien är fullt godkänd dock.
Det som kan vara invecklat är om de båda serierna står endast för Josie and the Pussycats och visas ungefär samma tid utan att veta om det är rör sig om första serien eller uppföljaren. När det gäller intron och andra sånger, sjöngs allt endast på engelska fast allas dialoger är på svenska precis som första serien.

Daniel Hofverberg

Mycket märkligt, för jag följde Josie and the Pussycats flitigt runt 1993 - 1995, och jag är 99% säker på att jag i alla fall aldrig såg Josie and the Pussycats in Outer Space.

Man tycker ju dock att Mikael Roupé borde minnas rätt. Emellertid hade jag en del kontakt med Mikael Roupé i mitten av 1990-talet om deras Cartoon Network-dubbningar, och då nämnde han inget om uppföljarserien utan bara den första serien (som jag fick creditlista för).

Sorgligt nog verkar jag för övrigt inte ha spelat in något av vare sig Josie and the Pussycats eller de flesta andra CN-serier. Jag såg väldigt mycket och spelade in det mesta som sändes medan jag var i skolan tillfälligt, men tyvärr spelade jag nog över det mesta på en gång och bara använde för att se allt. :(

Erika

Jag kommer också ihåg att jag har sett "Josie and the Pussycats in Outer Space" på Cartoon Network, och att den var dubbad till svenska precis som första serien.

Erik Friman

#53
Citat från: Erika skrivet 14 september 2016 kl. 14:25:17
Jag kommer också ihåg att jag har sett "Josie and the Pussycats in Outer Space" på Cartoon Network, och att den var dubbad till svenska precis som första serien.
Tack och lov att du också kom ihåg.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 september 2016 kl. 00:51:59
Mycket märkligt, för jag följde Josie and the Pussycats flitigt runt 1993 - 1995, och jag är 99% säker på att jag i alla fall aldrig såg Josie and the Pussycats in Outer Space.

Man tycker ju dock att Mikael Roupé borde minnas rätt. Emellertid hade jag en del kontakt med Mikael Roupé i mitten av 1990-talet om deras Cartoon Network-dubbningar, och då nämnde han inget om uppföljarserien utan bara den första serien (som jag fick creditlista för).

Sorgligt nog verkar jag för övrigt inte ha spelat in något av vare sig Josie and the Pussycats eller de flesta andra CN-serier. Jag såg väldigt mycket och spelade in det mesta som sändes medan jag var i skolan tillfälligt, men tyvärr spelade jag nog över det mesta på en gång och bara använde för att se allt. :(

Finns creditslistan för Josie and the Pussycats inte kvar längre?  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 14 september 2016 kl. 17:57:13
Finns creditslistan för Josie and the Pussycats inte kvar längre?  :-\
Den har tyvärr inte legat ute på sajten, då jag inte lyckats hitta åt brevet från Mikael Roupé. Det här var ju före Internets tid, så alla creditlistorna fick jag som brev hem i brevlådan. Det här brevet har jag tyvärr inte lyckats att hitta åt på senare år, men jag hoppas att det ska dyka upp förr eller senare...

Men av de gamla Cartoon Network-serierna var det ungefär hälften var som regisserades av Mikael Roupé och av Anja Schmidt, och om inte mitt minne sviker mig tror jag att Josie and the Pussycats gjordes av Mikael.

Jag vill minnas att det inte stod med översättare på creditlistorna, utan översättningarna crediterades bara till Scandinavian Text Service A/S i Köpenhamn (inte vilka de faktiska översättarna var). En hel del översättningar på den tiden gjordes av Christer Jönsson, men den här serien bör troligtvis inte ha varit en av dem då Christer hade en förkärlek att översätta alla egennamn... Med andra ord översattes exempelvis Jetsons sannolikt av Christer...

TonyTonka

Citat från: Joakim skrivet 12 september 2016 kl. 11:45:04

The Atom Ant Show
Space Ghost
Birdman and the Galaxy Trio
Wacky Races
The Perils of Penelope Pitstop
Josie and the Pussycats
The Pebbles and Bamm-Bamm Show
Speed Buggy
Yogi's Gang
Super Friends
Yogi's Space Race
Yogi's Treasure Hunt
Yo Yogi!

Du (eller någon annan) råkar inte komma ihåg något om vilka som gjorde rösterna i de här serierna? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Vilka var rösterna i receptive dubbar av Josie and the Pussycats ?

Alltså den av Sun studio och den av Media dubb !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 januari 2021 kl. 20:18:16
Vilka var rösterna i receptive dubbar av Josie and the Pussycats ?

Alltså den av Sun studio och den av Media dubb !
Mycket bra fråga, men tyvärr har jag inget bra svar just nu. :(

Jag vet att jag en gång i tiden fick brev från Mikael Roupé med creditlista för Sun Studios dubbning av Josie and the Pussycats, men det var runt 1994 - 1995 och långt innan jag hade Internet, så det var alltså i form av ett fysiskt brev. Jag har försökt hitta åt det, men tyvärr ännu inte lyckats. :(

Men jag vill minnas att det var Mikael Roupé som regisserade, och jag är nästan hundra på att han spelade en av de fasta rollerna också - kan det kanske ha varit Alexander...? Förmodligen borde Anja Schmidt ha medverkat också, och garanterat minst en till kvinnlig skådespelare - svårt att säga vem, men utifrån tidsperioden och dubbningsstudion är kanske Helen Sjöholm en rimlig gissning.

Av Mediadubb Internationals dubbning från TV3 minns jag bara med säkerhet att Annelie Berg sjöng ledmotivet (medan ledmotivet däremot var på engelska i Sun Studios version), och jag har ett vagt minne av att Annelie också spelade någon av rollerna - kan det kanske ha varit Josie...?

Tyvärr tror jag inte att jag har inspelat ett enda avsnitt av serien från vare sig Cartoon Network eller TV3, så jag kan tyvärr inte kolla upp saken närmare. :(

Tydligen finns alla avsnitt av Josie and the Pussycats på HBO Max i USA, så när den tjänsten lanseras i Norden (enligt uppgift troligen till hösten) så borde det finnas en god chans att serien kommer finnas även här. Det innebär givetvis bara Sun Studios dubbning (som ju är den enda som Warner äger rättigheterna till), men betydligt bättre än ingenting. :)


Jag minns att jag i det här fallet tyckte bättre om Sun Studios dubbning av Josie and the Pussycats, men det är mycket möjligt att det bara beror på att jag såg den dubbningen först (då serien hann visas i ett par år på Cartoon Network innan TV3 började visa den) och därför hann vänja mig vid den - det är ju trots allt inte så ovanligt att man föredrar den dubbning man ser först och hinner vänja sig vid...

Jag hade gärna velat se om båda dubbningarna i dagens läge, för att se vilken av dem jag tycker bättre om nu; men det är ju tyvärr lättare sagt än gjort... :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 januari 2021 kl. 20:40:59
Av Mediadubb Internationals dubbning från TV3 minns jag bara med säkerhet att Annelie Berg sjöng ledmotivet (medan ledmotivet däremot var på engelska i Sun Studios version), och jag har ett vagt minne av att Annelie också spelade någon av rollerna - kan det kanske ha varit Josie...?
Kan tänka mig att andra kvinnliga VA också medverkade