Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dumbo

Startat av Daniel Hofverberg, 20 januari 2008 kl. 13:25:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2012 kl. 01:09:22
Det är onekligen inte helt oproblematiskt att höra en del av texten i 1972 års första omdubb.

Jag blev jätteförvånad när jag förstod att den dubbningen var gjord så sent som 1972. Jag var helt övertygad om att det var originaldubben eftersom ljudet är så pass dåligt. Det var inga konstigheter med ljudet i andra filmer från samma period (ex, "Djungelboken" och "Robin Hood"). Jag upplevde att ljudet distade, och som flera påpekar var det hopplöst att höra vad de säger/sjunger emellanåt. Något måste verkligen ha gått snett i den produktionen, alternativt har ljudbanden inte förvarats på rätt sätt. (Och jag vet att det var 1972-dubben eftersom de sjöng "Den dagen en elefant flög".)

Media Dubbs dubbning av "Duck Tales" hade ett liknande problem, men annars är det ytterst sällan jag reagerat på dålig ljudkvalitet. Originaldubben av "Pinocchio" lät inte så vackert rent ljudmässigt, men den gjordes ju redan i 1940-talet, när det inte ens fanns flerkanalsinspelning att tillgå, så det är mer förklarligt.

Daniel Hofverberg

Tja, VHS- och DVD-utgåvorna av Djungelboken har också bristfälligt ljud; framförallt finns det där ett ganska irriterande biljud som mest hörs vid bokstaven S. I det fallet är problemet uppenbarligen stereoljudet som använts, då de äldre biovisningarna i mono (t.o.m. 1987 års nypremiär) hade perfekt ljud.

I fallet med Dumbo minns jag ärligt talat inte hur ljudet lät på biovisningarna med 1972 års dubb, så jag vet inte om det bara är VHS-releasen eller inte.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2012 kl. 19:41:03
Tja, VHS- och DVD-utgåvorna av Djungelboken har också bristfälligt ljud; framförallt finns det där ett ganska irriterande biljud som mest hörs vid bokstaven S. I det fallet är problemet uppenbarligen stereoljudet som använts, då de äldre biovisningarna i mono (t.o.m. 1987 års nypremiär) hade perfekt ljud.

I fallet med Dumbo minns jag ärligt talat inte hur ljudet lät på biovisningarna med 1972 års dubb, så jag vet inte om det bara är VHS-releasen eller inte.

Intressant, det hade jag ingen koll på. Har inte sett "Djungelboken" på dvd, så den kan jag inte säga något om, men jag tror dig. S är den mest högfrekventa bokstaven och den som först får hörbara defekter om ett ljudband blir skadat eller slitet, så det är troligtvis det som är problemet. (Alla som någon gång lyssnat på ett slitet kassettband vet att det är diskanten som tar mest stryk, principen är densamma för sådana här band.) Problemet kan även bero på ljudkomprimeringen vid dvd-masteringen, men det känns inte lika troligt.

"Djungelboken" dubbades alldeles i samband med att flerkanalsinspelningen gjorde sitt intåg i ljudstudiorna, vilket rejält förbättrade förutsättningarna för att skapa både tekniskt och konstnärligt bra dubbningar. (Jag vågar chansa på att det var just flerkanalsinspelning som Olof Thunberg syftade på när han nämnde den nya tekniken som kom på 60-talet.)

Daniel Hofverberg

I fallet med Djungelboken så är det exakt samma ljud vid alla VHS-utgåvor också, så där handlar det definitivt inte om DVD-mastringen. Det är alltså alla 5.1- och stereoversioner som påverkas av det dåliga ljudet, medan biovisningarna i mono lät perfekt utan hörbara artefakter. Exakt vad det beror på vet jag inte.

Men skräckexemplet vad gäller dåligt ljud är ju utan tvekan DVD-utgåvorna av Svärdet i stenen, som är minst sagt katastrofala med extremt "burkig" och diskantfattig dialog. Där har tydligen Disney försökt att på konstgjord väg framställa 5.1-ljud utifrån monomastrar (då det inte finns bevarat separerade ljudband för dubben), vilket gjort att det svenska 5.1-ljudet låter riktigt bedrövligt. Alla VHS-utgåvor och enligt uppgift även den första DVD-utgåvan från 1990-talet hade monoljud, och där lät ljudet normalt och bra.

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2012 kl. 01:19:50I fallet med Djungelboken så är det exakt samma ljud vid alla VHS-utgåvor också, så där handlar det definitivt inte om DVD-mastringen. Det är alltså alla 5.1- och stereoversioner som påverkas av det dåliga ljudet, medan biovisningarna i mono lät perfekt utan hörbara artefakter. Exakt vad det beror på vet jag inte.

Jag såg Djungelboken på bio i början av 90-talet (kan ha varit 1993 eller så), men jag var så pass liten att jag inte har nåt minne av hur ljudet lät. Numera är jag så van vid hur den låter, med väsande S etc. och tycker nästan att det ger en viss charm.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2012 kl. 01:19:50Men skräckexemplet vad gäller dåligt ljud är ju utan tvekan DVD-utgåvorna av Svärdet i stenen, som är minst sagt katastrofala med extremt "burkig" och diskantfattig dialog.
Är det likadant med båda de senaste DVD-utgåvorna. Jag vet att första DVD-utgåvan har bra ljud och att någon av de senare har dåligt ljud.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Eriksson skrivet 24 maj 2012 kl. 14:31:35
Är det likadant med båda de senaste DVD-utgåvorna. Jag vet att första DVD-utgåvan har bra ljud och att någon av de senare har dåligt ljud.
Ja, båda de två senare DVD-utgåvorna har exakt samma ljud. Det är bara den första som har normalt ljud, i och med att den har (ursprungligt) monoljud medan de senare har 5.1-ljud.

Oscar Isaksson

Citat från: Eriksson skrivet 27 april 2012 kl. 17:47:48
Jag fick nyss tag i skivan Disney Classics 1. Den har jag visserligen haft på kassettband tidigare, men det var ändå roligt att få återhöra Den dagen en elefant flög i originaldubbning.

Den är visserligen bättre i 70-talsdubbningen, men jämfört med 90-talsdubbningen så vete sjuttsingen om inte originaldubbningen vinner. Trots något bristfällig text och sångare som bryter på amerikanska så känns den ändå gedignare än det hastverk som 90-talsverionen erbjuder.

Kan nog bli föremål för YouTube...

Tänkte jag skulle fråga om det har blivit någon synk av sången? Väntar med spänning på resultatet.
Jag har aldrig hört sången i sig orginaldubbning, så det kommer bli extra spännande. :D

Eriksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 maj 2012 kl. 22:42:26
Tänkte jag skulle fråga om det har blivit någon synk av sången? Väntar med spänning på resultatet.
Jag har aldrig hört sången i sig orginaldubbning, så det kommer bli extra spännande. :D
Projektet påbörjades, men det visade sig lite problematiskt. Sången ville inte alls låta sig synkas till bilden. Men jag skall göra ett nytt försök...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Eriksson

Äntligen, efter mycket slit, har jag fått till klippet med originaldubbningen av "När jag sett en elefant i skyn". Men det gick inte att ladda upp på Dailymotion. Jag vet inte riktigt vad det beror på men förmodligen är det min dator som är för klen eller långsam. Är det någon som vet någon annan webbplats där man kan ladda upp videoklipp och som kan fungera bättre?
Och som inte är så noga med upphovsrätten, bör tilläggas. YouTube är ju uteslutet, då de är så noga med upphovsrätten.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

JRL

Citat från: Eriksson skrivet 19 juli 2013 kl. 21:27:21
Äntligen, efter mycket slit, har jag fått till klippet med originaldubbningen av "När jag sett en elefant i skyn". Men det gick inte att ladda upp på Dailymotion. Jag vet inte riktigt vad det beror på men förmodligen är det min dator som är för klen eller långsam. Är det någon som vet någon annan webbplats där man kan ladda upp videoklipp och som kan fungera bättre?
Och som inte är så noga med upphovsrätten, bör tilläggas. YouTube är ju uteslutet, då de är så noga med upphovsrätten.

Vimeo?

Eriksson

Tack för tipset (tack även till Varsågod som tipsade mig via PM) men jag blir väldigt osäker på om man verkligen får ladda upp sånt där. Det verkar ju seriösare än nåt annat, till och med än YouTube.

Kanske får försöka ladda upp på Dailymotion ändå via en annan dator...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

JRL

Varför sätter du inte igång uppladdningen i samband med att du går och lägger dig och låter det hålla på över natten? Så brukar jag alltid göra om jag har något tidskrävande som måste göras.

Eriksson

Det är inte det att uppladdningen tar tid. Den avbryts.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

JRL

Använder du trådlöst internet eller mobilt bredband? Det blir ofta problem att upprätthålla en stabil anslutning. Prova att koppla in datorn med en internetsladd medan du laddar upp och se om det blir någon skillnad.

Erik Friman

Det har dykt upp en klipp med originaldubb från 1946 i Dailymotion med låten "När jag sett en elefant i skyn".

http://www.dailymotion.com/video/x13zegu_dumbo-nar-jag-sett-en-elefant-i-skyn-originaldubb_shortfilms